کد خبر: 5237
1399/11/19 - 14:15


نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان هشدار داد:

احتمال بالای شیوع آنفلوآنزا در مرغداری‌ها

علی پرویزی: اگر هشدارها جدی گرفته نشود نمی‌توان بیماری را کنترل کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- افزایش 10 تا 20 برابری قیمت واکسن طیور نسبت به ابتدای سال و سال قبل از یک سو و افت کیفیت واکسن‌های داخلی از سوی دیگر سبب شده تا نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان ضمن نگرانی از احتمال بالای شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در زنجان از مسئولان مربوطه بخواهد تا قبل از انتشار این آلودگی در بین گله‌های طیور، اقدامات لازم را انجام دهند.

علی پرویزی، نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش 10 الی 20 برابری قیمت واکسن و افت کیفیت انواع واکسن اعم از آنفلوآنزای مرغی، آبله، لارنگو، کوریزا نسبت به سال قبل و ابتدای امسال و مشکلات مرغداران اظهار کرد: واکسن خارجی علاوه بر قیمت بالا، در بازار کمیاب بوده و مرغدار نمی‌تواند آن را تهیه کند، واکسن ایرانی نیز 10 الی 20 برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است و علاوه بر آن کیفیتش نیز پائین آمده است.

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان واکسیناسیون گله‌های طیور مرغداری‌ها علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد را از الزامات تولیدکننده‌ها دانست و گفت: تزریق این واکسن باید در دو نوبت صورت گیرد اما همانطور که گفته شد از یک سو قیمت این واکسن‌ها بالا بوده و از سوی دیگر کیفیت این نوع واکسن پائین است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: مرغداری‌ها واکسن 10هزار تایی را سال قبل 100 هزار تومان تهیه می‌کرد اما امسال این میزان به بالای 700 هزار تومان حتی بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان زنجان مشاهده نشده است

پرویزی در مورد احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در مرغداری‌ها با توجه به مشکلات موجود در تهیه انواع واکسن طیور از جمله آنفلوآنزا تاکید کرد: خوشبختانه بر اساس اظهارات مسئولان ذیربط اداره کل دامپزشکی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در هیچ یک از مرغداری‌های استان زنجان دیده و گزارش نشده است.

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با اشاره به گزارش مشاهده این بیماری در یک الی 2 واحد استان آذربایجان غربی ادامه داد: بیشترین شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مربوط به استان‌های شمالی به ویژه مازندران بوده است. البته یادآوری می‌شود این بیماری بیشتر در مرغداری‌های بومی مشاهده شده است و گزارشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های صنعتی نشده است.

پرویزی با اشاره به تشدید مشکلات مرغداران در تهیه واکسن باکیفیت و به قیمت منطقی در بازار عنوان کرد: 100 درصد احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد در استان وجود دارد. اگر این موضوع از سوی مسئولان مربوطه پیگیری نشود نمی‌توان بیماری را کنترل کرد.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتحادیه مرغداران استان زنجانعلی پرویزی
sedayezanjannews.ir/nx5237


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»