کد خبر: 5272
1399/11/30 - 12:12


صدای زنجان از تشدید مشکلات بیماران خاص در حوزه دارو گزارش می‌دهد؛

دردِ داروهای خاص

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان: گرانی داروها سبب شده بیمارانی که قبلا تحت حمایت انجمن بیماری کلیوی نبودند نیز در این انجمن پرونده تشکیل دهند/ مدیر اجرایی مهرانه استان زنجان: قیمت داروهای بیماران سرطانی افزایش یافته ولی بیمه هنوز قیمت گذشته را پوشش می‌دهد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- این روزها بازار دارو به دلیل تحریم‌ها روزهای سختی را سپری می‌کند. در دسترس نبودن برخی اقلام دارویی بیماران خاص از یک سو و گرانی داروها از سوی دیگر به دردی دیگر برای بیماران تبدیل شده است.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در گفتگو با صدای زنجان می گوید: در برخی از داروها کمبودهایی وجود دارد که در کنار آن داروهای پیوند کلیه، افزایش قیمت چشمگیری داشته است.

وی تصریح می کند: بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده اند؛ گاها از داروهای خارجی استفاده می کنند و سیستم ایمنی بدنشان با آن دارو سازگار می‌شود و زمانی که آن دارو با کمبود مواجه میشود در کنار افزایش قیمتها، بیماران را با مشکلاتی مواجه می کند.

محمدرضا طهماسبی با تاکید بر اینکه برخی از داروها برای بیماران پیوند کلیه جنبه حیاتی دارد، ابراز می کند: هنگامی که بیماری پیوند کلیه انجام می دهد به امید زندگی از داروهایی سیستم مهارکننده برای جلوگیری از پس زدن کلیه استفاده می کند که هم اکنون این کمبود داروها، نگرانی جدی برای بیماران پیوندی ایجاد کرده است.

گفتنی است؛ فرایند تخریب و حمله به عضو جدید، پس‌زدن پیوند نام دارد. در صورتی که یک فرد تحت درمان با پیوند کلیه قرار بگیرد پزشک به او داروی ضد پیوند می‌‌دهد تا سیستم ایمنی بدن به عضو پیوند شده آسیب نرساند.

وی با بیان اینکه کرونا نیز سبب افزایش نارسایی کلیه در افراد می‌شود، خاطرنشان می کند: از زمان شیوع کرونا تا به امروز 20 نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا با نارسایی کلیه مواجه شدند.

افزایش فوتیهای بیماران کلیوی

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با ابراز تاسف از اینکه تعداد فوتیها در بیماران کلیوی استان افزایش یافته است، تاکید می کند: ابتلای این بیماران کلیوی به کرونا و ایمنی پایین بدن، مشکلات قلبی ریوی و عوارض بیماری و عدم پاسخ درمان از علل افزایش فوتیهای بیماران نارسایی کلیوی استان زنجان بوده که انجمن حمایت از بیماران کلیوی سعی بر ارائه خدمات با کیفیت برای بیماران است.

این مسئول از افزایش تعداد فوتی‌های بیماران کلیوی در استان ابراز نگرانی می کند و می گوید: در 10 ماه امسال 157 بیمار کلیوی در استان جان خود را از دست داده اند و این درحالیست که در 12 ماهه سال گذشته تعداد فوتیها 103 نفر بوده است.

وی با بیان اینکه مشکلی در زمینه پرداخت های بیمه در تهیه داروی بیماران کلیوی استان وجود ندارد، خاطر نشان می کند: هم اکنون مهمترین معضل این قشر از بیماران، کمبود داروهای پیوند کلیه است بطوریکه وقتی بدن بیمار با یک دارویی مانوس می‌شود آن دارو پس از مدتی کمیاب شده که برای جبران آن دارویی دیگر تجویز میشود که سبب تغییر کراتین بدن شده و در نهایت بیمار را دچار مشکلاتی می-کند.

این مسئول با اشاره به قیمت بالای جلسات صافی هموفیوژن برای بیماران نارسایی کلیه که هیچ حمایتی در این زمینه از بیماران نمیشود، توضیح می دهد: این صافی خارجی بوده و فقط در مراکز خصوصی ارائه میشود و هزینه هر دوره از این جلسات 12 تا 13 میلیون تومان است که بنا به تشخیص پزشک معالج تا 10 جلسه نیز برای بیمار تجویز میشود.

حمایت 50 تا 100 درصدی از بیماران تحت پوشش انجمن

به گفته وی، انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با توجه به وضعیت مالی بیماران، 50 تا 100 درصد هزینه های درمان، آزمایشات و داروها را پرداخت می کند و با توجه به افزایش سرسام‌آور داروها به ویژه از اواخر سال گذشته، بیمارانی که خود کارمند بوده و یا بازنشسته نیز از عهده پرداخت داروها برنیامده و تحت پوشش حمایت از بیماران کلیوی قرار گرفته اند.

کاهش پیوند کلیه؛ افزایش بیماران دیالیزی

طهماسبی با اذعان به اینکه پیوند کلیه نیز به دلیل افزایش قیمت کلیه کاهش یافته است، خاطر نشان می‌کند: به علت محدودیتهای کرونایی برای مراجعه به بیمارستانها و همچنین افزایش قیمت کلیه، پیوند کلیه در استان کمتر انجام میشود و این موضوع سبب شده تعداد بیماران دیالیزی در استان افزایش یابد. وی می گوید: سعی داریم برای کاهش هزینه ها از کلیه بیماران مرگ مغزی برای پیوند استفاده کنیم ولی در برخی از موارد شرایط بیمار کلیوی به حدی شدید است که نمیتوان منتظر نوبت ماند و می‌بایست هر چه زودتر عمل پیوند انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه هم اکنون حدود 2 هزار نفر تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان هستند، تشریح می کند: امسال متاسفانه تنها 12 پیوند کلیه در استان انجام شده و این در حالیست که در سال 97، تعداد پیوندهای کلیه 35 مورد بوده است.

وی با ابراز اینکه محدودیتی در تشکیل پرونده برای بیماران کلیوی در انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان وجود ندارد، ادامه می دهد: براساس معرفی پزشک معالج برای بیماران تشکیل پرونده انجام میشود.

کمبود و افزایش قیمت دارو، گریبان گیر بیماران سرطانی

مدیر اجرایی انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی به مشکلات بیماران سرطانی در استان اشاره می کند و می گوید: هم اکنون کمبود و افزایش قیمت دارو مهم‌ترین مشکلات بیماران سرطانی است بطوری که قیمتهای داروهای خارجی به شدت افزایش داشته و برخی از داروها نیز پس از اتمام در داروخانه ها تا 2 دوماه در داروخانه ها یافت نمی‌شود.

گفته ها حاکی از آن است که در برخی از موارد کمبود داروهای بیماران سرطانی در استان به حدی شدید است که بیماران برای تهیه دارو به استانهای دیگر مراجعه می کنند.

مسعود صنایعی با ابراز اینکه مهرانه داروها را به صورت رایگان در اختیار بیماران تحت پوشش ارائه می کند، تصریح می کند: با افزایش قیمت داروها، تعرفه های بیمه های درمانی با قیمت قبل بوده و یا اینکه برای برخی از داروها را بیمه درمانی تا 8 ماه پوشش می دهد ولی مهرانه برای حمایت بیشتر برای بیماران، مابقی هزینه دارو را خود پرداخت می کند.

دارو گران شده؛ مردم حمایت کنند

مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت داروها، تعداد افراد برای تشکیل پرونده و عضویت در مهرانه استان افزایش یافته است، می گوید: هم اکنون مهرانه با حمایت 100 در صدی از بیماران سرطانی استان زنجان، از بیماران سرطانی شهرستانهای میانه و تکاپ نیز حمایت می کند.

اصغر وثوق با اشاره به اینکه داروهای بیماران سرطانی به علت وجود تحریمها با کمبود و یا افزایش قیمت مواجه شده است از مردم خواست همکاری بیشتری در زمینه کمکهای نقدی به انجمن حمایت از بیماران سرطانی داشته باشند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام اس استان نیز به افزایش اعضا و تشکیل پرونده ها در این انجمن خیریه تاکید می کند و می گوید: هر ساله تعدادی از بیماران ام اس استان برای دریافت حمایت بیشتر در تهیه دارو و هزینه درمان، تحت پوشش انجمن قرار می گرفتند که در دو سال اخیر تعداد اعضا برای دریافت حمایتها افزایش یافته است.

افزایش 18درصدی بیماران ام.اس در انجمن

جمال وثوق با بیان اینکه هم اکنون 900 بیمار ام.اس تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران ام.اس هستند، تصریح می کند: امسال میزان تشکیل پرونده ها در انجمن حمایت از بیماران ام اس 18 درصد افزایش یافته است.

این مسئول با بیان اینکه بیشتر بیماران ام اس از داروهای ایرانی استفاده می کنند، تشریح می کند: بیشتر داروهای بیماران ام اس در داخل کشور تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم و تنها در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد داروهای خارجی برای بیماران تجویز و بیمار میتواند از آن استفاده کند.

جمال وثوق تصریح می کند: هزینه دارو برای بیماران تحت حمایت انجمن به صورات کاملا رایگان بوده و برای افرادی که تحت پوشش نباشند نیز سازمان غذا و دارو بخشی از هزینه های داروها را برای این بیماران پرداخت می کند.

طی تماسهایی که با مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی انجام شد این مسئول حاضر به مصاحبه و بیان مشکلات بیماران دیابتی استان نشد.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

  

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیماران خاصمهرانهبیماران کلیوی
sedayezanjannews.ir/nx5272


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»