کد خبر: 5275
1399/11/30 - 13:28


کرونای انگلیسی در سالگرد کرونای چینی

یک‌سالگی ویروس مرگبار کرونای چینی در ایران، مصادف شده با شیوع نوع جهش یافته این ویروس که به ویروس انگلیسی مشهور است. این نوع ویروس تهدید جدی تازه برای سلامت جامعه است و متاسفانه شیوع سریعی در استان‌های مختلف داشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کرونای ووهان تمام نشده، مدل جدیدش از لندن رسید، ویروسی که می گویند خیلی خشن تر و مسری تر است و آنطور که یک پزشک در دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته، ویروس انگلیسی برای کودکان و نوجوانان خطرناکتر است و باید این سنین بیشتر مراقب بهداشت و رعایت دستورات عمومی مقابله با کرونا باشند: زدن ماسک، شستشوی دست و دست نزدن به صورت به همراه رعایت فاصله اجتماعی.

آبتین حیدرزاده، معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که درباره تفاوت‌های ویروس کرونای انگلیسی با ویروس معمولی، گفته: شدت سرایت این ویروس بسیار بالا است و افراد سنین پایین به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند.

او به علائم این ویروس اشاره و اظهار کرد: علائم آن سریع‌تر بروز کرده و شدت آن نیز بیشتر است و مرگ و میر در این نوع ویروس با توجه به روند انتشار و انتقال آن نیز بیشتر خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه شهروندان باید بیشتر از گذشته به توصیه‌های بهداشتی توجه کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: اگر چه طور نمونه‌ای از این ویروس در گیلان مشاهده و گزارش نشده است اما با توجه به درگیری سایر استان‌ها احتمال سرایت آن نیز به استان وجود دارد.

جز او، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی هم درباره ویروس مرگبار نسخه جدید گفته است: تجمعات در انتقال ویروس انگلیسی نقش مهم و خطرناکی دارند.

با وجود این هشدارها، متاسفانه اخبار نگران کننده ای از شیوع کرونای انگلیسی در شهرهای مختلف کشور به گوش می رسد. از جمله اینکه دیروز در کاشان اعلام شد اولین نمونه تشخیص کرونای انگلیسی از یک بیمار مشکوک به این ویروس در کاشان به تهران فرستاده شد تا درباره آن تحقیق شود.

از خوزستان هم اخبار نگران کننده حاکی از آن است که ناگهان شیوع این بیماری در شهرهایی مانند خرمشهر و شادگان ۲ تا ۴ برابر شده است. یعنی رشد نگران کننده ۴۰۰ درصدی در یک بازه زمانی کوتاه در مبتلایان به کرونا. از این رو، وزیر بهداشت در نامه‌ای وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع جهش یافته ویروس COVID-۱۹ در استان خوزستان و افزایش سریع موارد مشکوک تاکید کرد.

سایه ویروس کرونای انگلیسی در سالگرد کرونای چینی بر سر ایران

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در خوزستان نیز دیروز (چهارشنبه) خواستار اعلام وضعیت اضطراری کرونا در این استان شد و گفت: اقدام فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در خوزستان ضروری است.

فرهاد ابول نژادیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مطابق بررسی های آزمایشگاهی در ۲ هفته اخیر موارد متعددی از ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در خوزستان شناسایی شده که نگران کننده است.

وی افزود: ویروس جدید با سرایت بسیار بالا و مرگ و میر بالاتر، سوش غالب کرونا در خوزستان است لذا مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

واقعیت این است که ظاهرا کرونای انگلیسی در مناطق زیادی از کشور نفوذ زیادی پیدا کرده و احتمالا مرگ و میرهای اخیر کرونا زیر سر نوع لندنی این ویروس بوده، چون رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از شناسایی ۲۴ مورد ثابت شده ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور خبر داده و گفته است: توصیه اکیدم آن است هر کس که علائم سرماخوردگی دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خود را قرنطینه کند.

نگرانی مسئولان در مقابل ویروس تازه را می توان از جایی درک کرد که در خبری که امروز منتشر شد، اعلام شده یک کارمند به عنوان مورد قطعی ابتلا به کرونای انگلیسی در شهرداری آبیک مشاهده شد و بلافاصله کل شهرداری تعطیل شده است. اتفاقی که تاکنون در کشور سابقه نداشته است به علت بیمار شدن یک کارمند، یک اداره خدماتی و بسیار مهم که در شبانه روز فعالیت دارد، تعطیل شود.

فرماندار آبیک درباره تعطیلی شهرداری این شهر گفته است: با توجه به مثبت شدن تست یک سرباز در آمادگاه و وجود یک سرباز با علائم مشکوک، تست گیری از آمادگاه نیز در دستور کار قرار دارد علاوه بر این یکی از پرسنل دبیرخانه شهرداری آبیک نیز به کرونا مبتلا شده است بنابراین به مدت ۴۸ ساعت ارائه خدمات در شهرداری را تعطیل کردیم.

شهرام احمدپور تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در سطح شهرستان و فوت یک فرد ۴۸ ساله، پنج نفر از اعضای خانواده این فرد نیز به کرونا مبتلا شدند و در قرنطینه قرار دارند.

وی افزود: ۷ نفر از اهالی روستای حسین آباد آبیک نیز به کرونا مبتلا شدند که تحت مراقبت قرار دارند، لذا در سطح شهرستان آبیک هر فردی که مبتلا به کرونا شود ما مبنا را بر کرونای انگلیسی قرار می‌دهیم.

سایه ویروس کرونای انگلیسی در سالگرد کرونای چینی بر سر ایران

به جز استان خوزستان، اصفهان و قزوین، موارد مشکوکی از ابتلا به کرونا در خراسان رضوی و مشهد هم مشاهده شده است که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آن استان، آزمایشهای تشخیصی ابتلا به کرونای انگلیسی را تایید نکرده است. با این حال آنطور که دکتر مهدی قلیان اول گفته وضعیت کرونا در خراسان رضوی از ابتدای بهمن ماه، دارای سیر صعودی خزنده و آرام است.

متاسفانه آنطور که خبرها مشخص کرده است امکان آزمایشگاهی تشخیص قطعی ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی تنها در انستیتو پاستور وجود دارد. به بیان دیگر، باز هم به سرخطی بازگشتیم که یک سال قبل آغاز کرده بودیم، امکان آزمایش تشخیص کرونای انگلیسی هنوز در استانها فراگیر نشده و مشخص نیست کدام مورد ابتلا به کرونا، چینی است و کدام انگلیسی!

مشخصات کرونای انگلیسی

با وجودی که هنوز مطالعات پزشکی درباره کرونای مدل انگلیسی ادامه دارد ولی یافته ها تاکنون توانسته است به ۷ پرسش درباره ویروس کرونای انگلیسی پاسخ دهد و متاسفانه باید گفت در این جوابها، اصلا خبرهای خوبی وجود ندارد.

از جمله آنکه مطالعات جدید نشان می دهد نوع جدید کرونا مرگبارتر است، بیشتر کودکان را درگیر می کند، قدرت شیوع بسیار بالاتری دارد و بسیار خطرناکتر است و خبر خوب آنکه اکثر واکسنهای ساخته شده روی کرونای چینی، بر کرونای انگلیسی هم اثر دارند، به خصوص آنطور که دکتر مینو محرز گفته، واکسن تولیدی ایران یعنی کووایران توانسته نتایج خوبی روی مهار کرونای انگلیسی نشان دهد.

 

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/



صدای زنجانکرونای انگلیسی
sedayezanjannews.ir/nx5275


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»