کد خبر: 5506
1400/01/24 - 17:46


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

واکسن کرونا در بازار سیاه وجود ندارد

پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هم اکنون مراجعه به بیمارستانها به صورت مستقیم و یا از طریق مطبها و یا مراکز بهداشتی ۱۶ ساعت انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور و همزمان با آن استان زنجان نیز در شرایط بحرانی به سر می برد لازم است مردم به صورت مستقیم به بیمارستانها مراجعه نکنند و از طریق مراکز ۱۶ ساعته و با تشخیص پزشک و در صورت لزوم به بیمارستان ها انتقال داده می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

 پایگاه خبری صدای زنجان- پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هم اکنون مراجعه به بیمارستانها به صورت مستقیم و یا از طریق مطبها و یا مراکز بهداشتی ۱۶ ساعت انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور و همزمان با آن استان زنجان نیز در شرایط بحرانی به سر می برد لازم است مردم به صورت مستقیم به بیمارستانها مراجعه نکنند و از طریق مراکز ۱۶ ساعته و با تشخیص پزشک و در صورت لزوم به بیمارستان ها انتقال داده می‌شوند.

وی با اشاره به راه‌های انتشار ویروس کرونا خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین انتشار ویروس کرونا از طریق ترشحات تنفسی و بزاق است یعنی از  طریق عطسه و یا سرفه منتشر می‌شود ولی ممکن است از هوا نیز منتشر شود که در این شرایط پیک کرونایی لازم است مردم خدمات دندانپزشکی خود را به تعویق بیاندازند.

امکان انتقال بیماری از سطوح پایین است

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با بیان اینکه امکان احتمال انتقال از سطوح نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: طبق آخرین مطالعه سازمان جهانی بهداشت امکان انتشار ویروس کرونا از سطوح بسیار کم است ولی امکان انتقال وجود دارد.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا امکان وجود سوءاستفاده و دلال بازی در عرضه و تزریق واکسیناسیون علیه کرونا وجود دارد یا خیر تصریح کرد: واکسیناسیون از طریق سیستم دولتی و وزارت بهداشت انجام می‌شود و با توجه به اینکه واکسن در بازار آزاد وجود ندارد احتمال سوءاستفاده بسیار پایین است.

این مسئول تصریح کرد: بر اساس دستورال عمل‌ها هر واکسنی که به استان‌ها وارد می شود دارای یک کد ویژه است که به چه تعداد و چه اقشاری تزریق گردد و برای اینکه خروج غیرمجاز انجام نشود نظارت‌های دقیقی در این زمینه وجود دارد و همچنین با وجود بازرسی‌های جدی دانشگاه و معاونت غذا و دارو امکان سوء استفاده وجود ندارد.

وی ادامه داد: در هر تزریق واکسنی کد ملی و کد واکسن در سامانه تی تک ثبت و ضبط و ثبت می شود.

 این مسئول گفت: با ابراز اینکه در سیستم دولتی امکان خروج به‌خاطر نظارت‌ها وجود ندارد و برای همین احتمال سوء استفاده بسیار پایین است.

به گفته وی، ممکن است ورود واکسن کرونا به صورت قاچاق اتفاق بیفتد که باید نظارت های لازم در این زمینه اتخاذ گردد.

وی با بیان اینکه هیئت دولت مجوز خرید و عرضه واکسن توسط بخش خصوصی با قیمت ارز دولتی اعطا کرده است، افزود: در حال حاضر  این دستورالعمل اجرایی نشده است و  بر اساس آن بخش خصوصی می بایست تحت نظارت وزارت بهداشت و تحت نظر دولت واکسن را خریداری و عرضه کند.

قزلباش با اشاره به آغاز ماه رمضان و سوالاتی که ممکن است در زمینه روزه گرفتن مطرح شود، توضیح داد: در ماه رمضان با تشخیص خود افراد و یا با مشورت پزشک فرد اقدام به روزه داری می‌کند و صرفا با توجه به شدت بیماری و علایم بیماری  امکان تشخیص وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه در ایام ماه رمضان، مراکز ۱۶ ساعته فعالیت خواهند داشت، افزود: در ایام ماه رمضان تغییری در ساعات این مراکز  اعمال نمی‌شود مگر با دستور اینکه وزارت بهداشت تغییر یابد. وی تاکید کرد:  دانشگاه علوم پزشکی استان سعی دارد تعداد این مراکز ۱۶ ساعته را در استان افزایش دهد.

افطاری رفتن، افطاری دادن به لحاظ شرعی غیر مجاز است

وی با تاکید بر این که افطاری دادن و افطاری رفتن در این شرایط کرونایی به لحاظ شرعی و رفتاری غیرمجاز است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی تجمعات از جمله افطاری رفتن یا برگزاری مراسم به ویژه برای افراد پرخطر از قبیل زنان باردار سالمندان و بیماران می‌تواند خطرناک باشد.

این مسئول در پاسخ به خبرنگار صدای زنجان مبنی بر اینکه اگر ظرفیت تخت‌های آی.سی.یو و تخت های بیمارستانی تکمیل شود دانشگاه علوم پزشکی زنجان چه برنامه‌ای را در دستور کار خود دارد، خاطر نشان کرد: این سوال حساس بوده و پاسخ با آن سخت است ولی تمامی سعی ما این است که این اتفاق رخ ندهد و درمانها به صورت سرپایی انجام شود و بستری ها فقط در صورت نیاز انجام گیرد.

این مسئول گفت: حال حاضر اصلی‌ترین دغدغه کشور برای رفتن به پیک جدید با ظرفیت محدود تخت‌هاست و قطعا این ظرفیت تخت‌ها با مراجعات بیماران تکمیل می شود.

وی یکی از راه‌های کاهش بستریها در بیمارستانها را پیشگیری و کنترل عنوان کرد و گفت: اعمال محدودیتها سبب می شود روند بیماری کاهش یابد و با توجه به اینکه دانشگاه زنجان شاخص‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در کشور است سعی دارد راه هایی که احتمال انتشار وجود دارد را شناسایی و کنترل کند.

 این مسئول یکی از دلایل افزایش بیماری کرونا را دورهمی ها برشمرد و گفت: با اعمال محدودیت ها به ویژه دورهمی های شبانه کاهش می یابد و با توجه به اینکه در حال حاضر در شهرهای قرمز استان محدودیتها اعمال شده است مجموعه مدیریت استان سعی دارد محدودیت ها را افزایش داده تا زنجیره بیماری قطع شود.

مدت بستری ها کاهش می یابد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر سعی داریم چرخه بستری و ترخیص در بیمارستان ها تشدید یابد، توضیح داد: در حال حاضر بهترین تاکید ما درمان به صورت سرپایی است و در صورت نیاز بستری انجام گیرد و یا با نظر پزشک ترخیص زودتر انجام و مابقی درمان در منزل انجام شود.

وی ادامه داد با توجه به اینکه تا قبل از این داروی درمان کرونا به صورت محدود وجود داشت و برای همین نیاز به بستری در بیمارستان بود، ابراز کرد: در حال حاضر دسترسی به داروهای کرونا افزایش یافته با تشخیص پزشک، بیمار میتواند با استفاده از داروهای موجود در منزل تحت درمان قرار بگیرد و این سبب می شود از تخت های موجود در بیمارستان ها بیشترین استفاده شود.

بستری بیماران کرونایی در بیمارستان شهید بهشتی

به گفته وی در حال حاضر  بیمارستان شهید بهشتی زنجان نیز به بیمارستانهای موجود برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی استان افزوده شده است.

قزلباش با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستانهای سطح استان زنجان بستری شده است، خاطر نشان کرد یکی از دلایل افزایش بیماران کرونایی ماهیت جهش یافته انگلیسی است که رفتار آن متفاوت بوده و سرعت انتشار آن بیشتر از کرونا است.

وی به یکی از اقدامات مرکز بهداشت شهرستان زنجان و ابهر اشاره کرد و گفت با توجه به این که تست های pcr در مدت زمان ۲۰ دقیقه اعلام می‌شود در سطح این شهرها افرادی که بدون ماسک تردد داشتند را به صورت تصادفی انتخاب و تست pcr روی آنها انجام شد و مشخص شده که بسیاری از این افراد به بیمار کرونا مبتلا بودند ولی نشانه‌ای نداشتند که می‌توانند ناقل بیماری باشند.

این مسئول با ابراز اینکه در حال حاضر یکی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی کنترل بیماری کرونا است، تاکید کرد یکی از اهداف این دانشگاه تلاش بر کاهش میزان مرگ و میر ها و کاهش درگیری این بیماری به ویژه در سالمندان است و همچنین سعی دارد میزان بستری ها به صورت منطقی تر انجام شود. 

وی با ابراز اینکه این بیماری تا یک سال آینده می تواند مهمان کشور باشد تصریح کرد: شواهد نشان می دهد به طور متوسط ۲۵ درصد جمعیت استان به مراکز مراجعه داشته و یا از علائم خفیف برخوردار بودند ولی واکسیناسیون می تواند راهی برای قطع این بیماری باشد. 943

 انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز قزلباشکرونای انگلیسیعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5506


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»