کد خبر: 5277
1399/12/02 - 15:9


صدای زنجان از آینده کرونا گزارش می‌دهد؛

آینده مبهم یک ویروس

یک متخصص بیماری های عفونی: تنها زمان است که وضعیت این بیماری را مشخص می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کرونا، ویروسی که باعث بروز بیماری کووید-۱۹ می‌شود بیش از ۱۶.۵ میلیون نفر را در شش قاره بیمار کرده است. این بیماری کشورهایی را درگیر کرده است که هرگز ویروس را در خود ندیده‌اند. در بسیاری از کشورهایی که در آن‌ها دیده شده است، در حال عود مجدد است .حتی اگر زمانی برای متوقف شدن کروناویروس وجود داشته باشد، احتمالا پایان یافته است.

کروناویروس بسیار شایع و قابل انتقال است. به گفته کارشناسان، محتمل‌ترین سناریو این است که این بیماری همه‌گیر در برخی نواحی که افراد زیادی مبتلا یا واکسینه شده‌اند به پایان می‌رسد، اما این ویروس همچنان در سطوح پایین‌تر در دنیا شیوع پیدا خواهد کرد.

موارد به مرور زمان افت و خیز خواهند داشت. ویروس در اینجا و آنجا شیوع پیدا خواهد کرد؛ حتی با رسیدن واکسن مورد پیش‌بینی احتمالا تنها سرکوب می‌شود، اما هرگز ریشه‌کن نمی‌شود. (برای مثال، واکسن‌هایی را که برای بیش از ده‌ها ویروس انسانی وجود دارد را در نظر بگیرید، اما در این میان تنها یک آبله سیاه از این سیاره ریشه کن شده است، و این امر ۱۵ سال هماهنگی گسترده جهانی را بکار گرفت). ما احتمالا بقیه عمرمان را با این ویروس زندگی خواهیم کرد.

مسئولان بهداشت عمومی در زمستان گذشته، نسبت به سارس-کووید-۲ (کروناویروس عامل کووید۱۹) امیدوارتر بودند. سارس، که یک کروناویرس مشابه است، در اواخر سال ۲۰۰۲ پدیدار شد و بیش از ۸۰۰۰ نفر را آلوده کرد، اما در اثر محدودیت‌های شدید، ردیابی مخاطب و قرنطینه از بین رفت. این ویروس تا سال ۲۰۰۴ توسط انسان‌ها از بین رفت. سارس و سارس-کووید-۲ از یک جنبه بسیار مهم با هم تفاوت دارند: ویروس جدیدتر آسان‌تر و در بسیاری از موارد بدون علامت گسترش می‌یابد. وقتی حتی برخی از افراد ناقل کووید ۱۹ از ابتلای خود خبر ندارند، استراتژی‌هایی که در رابطه با سارس موفقیت آمیز بودند، کم‌تر موثر هستند.

اگر اینطور نیست، آینده کووید۱۹ چگونه است؟ طبق گفته برخی محققین، این موضوع به قدرت و مدت زمان مصونیت در برابر ویروس بستگی دارد. چند مسیر احتمالی  در این زمینه الگوسازی شده است. یکی از این الگوها اذعان می‌کند که اگر مصونیت تنها چند ماه طول بکشد، ممکن است یک بیماری همه‌گیر بزرگ که هر ساله شیوع آن کمتر می‌شود، وجود داشته باشد. اگر مصونیت نزدیک به دو سال به‌طول بیانجامد، کووید۱۹ می‌تواند در هر سال اوج بگیرد.

در این مرحله، اینکه مصونیت از کووید۱۹ چقدر دوام خواهد داشت، نامشخص است؛ در واقع این ویروس هنوز به اندازه‌ای انسان‌ها را مبتلا نکرده است که ما بدانیم. اما کروناویروس‌های مشابه گزینه‌های مناسبی برای مقایسه هستند: در سارس، آنتی‌بادی‌ها که یکی از اجزای سیستم ایمنی هستند. پس از دو سال از بین می‌روند. آنتی‌بادی‌های علیه کروناویروس‌های دیگری که باعث سرماخوردگی معمول می‌شوند در طی یک سال از بین می‌روند.

این امر با پیامدهایی برای واکسن نیز همراه است. واکسن کووید-۱۹ پس از رسیدن، ممکن است به جای یک بار، نیازمند چندبار تزریق برای حفظ ایمنی در طول زمان باشد. یا ممکن است مثل واکسن آنفولانزا هر سال یا دوسال یکبارتزریق شود.

حتی اگر ویروس به طریقی از بین انسان ها حذف شود می‌تواند در حیوانات گردش کند و دوباره به انسان سرایت کند. سارس-کووید-۲ احتمالا از خفاش، حیوانات نامشخص دیگری که ممکن است به عنوان میزبان واسطه عمل کند، و همچنان منبع ذخیره‌ای ویروس باشد، منشأ می‌گیرد.

ویروس کرونا به سبب جهش‌هایی که به طور مدام پیدا می‌کند؛ تغییر می‌یابد

 در این خصوص امیر حسین مقتدر مژدهی، متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه امیدواریم که ویروس کرونا به زودی زود از بین برود، می‌گوید: ویروس کرونا به سبب جهش‌هایی که به طور مدام پیدا می‌کند؛ تغییر می‌یابد و همین کار را برای درمان و متوقف کردن بیماری سخت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع در حال حاضر پزشکان و محققان به دنبال این هستند که فرصت بخرند تا جلوی این جهش‌ها را بگیرند چرا که این جهش‌ها تاکنون به ضرر ما بوده است و امیدواریم که به زودی این تغییرات و جهش‌ها به نفع ما تمام شود و کم کم بتوانیم ویروس را تخریب کنیم.

تغییرات ویروس در پروسه ساخت واکسن تاثیرگذار است

وی در پاسخ به این سوال اینکه «واکسن‌ها تا چه میزان می‌توانند در زمینه کنترل این بیماری مثمرالثمر باشند؟» اظهار می‌کند: با توجه به اینکه ویروس کرونا به صورت مدام در حال تغییر است و تغییرات ویروس مسلما در زمینه ساختن واکسن تاثیر دارند و این مشکلی هست که در این زمینه وجود دارد. اگرچه گفته می‌شود که واکسن‌هایی که ساخته شده‌اند بر روی ویروس جهش یافته کرونا نیز تاثیر داشته است و این ادعا، ادعایی است که در طول زمان خود را ثابت خواهد کرد و باید دید که در جهش‌های آینده‌‌ای که در ویروس ایجاد خواهد شد نیز آیا واکسن‌ها تاثیر خواهند گذاشت یا خیر؟

 این متخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: از آنجا که ویروس کرونا ویروس جدیدی است؛ باید حواسمان به هر اتفاقی هر اتفاقی که می‌افتد، باشد تا در این خصوص ضربه نخوریم.

خستگی بر جامعه مستولی شده است و این خستگی نقطه خطر است

مقتدر مژدهی با اشاره به اینکه در بحث کنترل کرونا حتما باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، خاطرنشان می‌کند: با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم که رعایت پروتکلهای بهداشتی تا میزانی کاهش یافته است و باید در این زمینه صبرمان را یک میزان افزایش دهیم چرا که به هر حال خستگی بر جامعه مستولی شده است و این خستگی نقطه خطر است و وزارتخانه و وزیر بهداشت بارها و بارها متذکر می‌شوند که در این زمینه باید حتما پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و ترس ایجاد کردن در این زمینه تا میزانی کار خوبی است تا مردم در این زمینه بهداشت خود را بالاتر ببرند و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.

تنها زمان است که وضعیت این بیماری را مشخص خواهد کرد

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به سوال اینکه «آیا ممکن است با درمان کرونا، این بیماری مثل سرما خوردگی و یا آنفولانزا همچنان وجود داشته باشد یا به طور کلی ریشه‌کن خواهد شد؟» تصریح می‌کند: برخی از بیماری‌ها مثل سارس و برخی دیگر از آنفولانزاها به یک باره ناپدید شدند و برخی دیگر همچنان وجود دارند. صحبت در این خصوص چندان درست و منطقی به نظر نمی‌رسد و تنها زمان است که وضعیت این بیماری را مشخص خواهد کرد و با توجه به اتفاقات و  تجربه های موجود باید خیلی هشیار تر  با این بیماری برخورد کرد و اگر به این موضوع که این بیماری از بین خواهد رفت خوشبین نباشیم بهتر خواهد بود چرا که خوشبین بودن  باید ایجاد ضربه خواهد شد.

استفاده از دو ماسک به صورت همزمان به شدت توصیه می‌شود

وی در پایان با اشاره به اینکه توصیه من همچنان به رعایت پروتکلهای بهداشتی است، می‌گوید: اکنون با توجه به اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا تحت عنوان ویروس کرونا انگلیسی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ استفاده از دو ماسک به صورت همزمان به شدت توصیه می‌شود. ضمن اینکه  توصیه می‌شود با ورود واکسن کرونا به کشور و یا تولید آن در داخل کشور حتما واکسیناسیون را انجام بدهند تا پیشگیری‌های لازم در مقابل ویروس کرونا را اجرایی کرده باشیم.


زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآینده کروناامیرحسین مقتدر مژدهی
sedayezanjannews.ir/nx5277


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»