کد خبر: 5283
1399/12/06 - 8:37


صدای زنجان از امکان ورود ویروس کرونای انگلیسی به استان گزارش می‌دهد؛

شبه انگلیسی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: کرونای انگلیسی در استان مشاهده نشده است/ قدرت کشندگی و بیماری‌زایی ویروس جهش یافته انگلیسی 30درصد بیشتر از کرونا است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند روزی است که شیوع ویروس کرونای انگلیسی در کشور خبرساز شده و به‌خاطر سرایت و قدرت انتقال بالا مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است.

اخباری مبنی بر ابتلای یک مورد ابتلا به بیماری کرونای انگلیسی در استان گزارش شده است که محمدرضا صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان این اخبار را رد می کند و می گوید: تاکنون موردی از این بیماری در استان زنجان گزارش نشده است.

وی با تصریح به اینکه ممکن است این بیماری در استان وجود داشته باشد، خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه تشخیص این بیماری تنها توسط آزمایشات و انجام تست میسر است و برای همین تاکنون در آزمایشگاههای مربوط به کرونای استان مورد مثبت و قطعی کرونای جهش یافته انگلیسی گزارش نشده است.

این مسئول با بیان اینکه در استان‌های همسایه از قبیل البرز، قزوین و تهران مبتلایانی به این ویروس جهش یافته مشاهده شده است، ابراز می کند: هم اکنون کنترل و حساسیتها به جد در استان در حال انجام است و در صورتی که پزشک معالج علائم مشکوک را مشاهده کند تست این ویروس از بیمار گرفته میشود.

رفت‌وآمدها اجتناب‌ناپذیر است

صائینی با بیان اینکه رفت و آمدها از استان‌های مذکور به استان اجتناب ناپذیر است، خاطر نشان می کند: در صورتی که مواردی از این بیماری در استان مشاهده شود فورا اطرافیان بیمار مبتلا مورد بررسی قرار می گیرند.

این مسئول با تاکید بر اینکه این بیماری بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، اظهار می کند: در این نوع بیماری بیشتر گروه سنی جوانان و میانسال 30 تا 50 سال را با شدت بیشتری درگیر می کند و این درحالیست که بیماری کرونا بیشتر در افراد بالای 60 سال و یا مبتلایانی که بیماری زمینه ای داشتند شدت بیشتری داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه شیوع کرونای انگلیسی نگران کننده است، خاطر نشان می کند: قدرت انتقال و کشندگی این بیماری نسبت به ویروس کرونا بالاست بطوریکه قدرت انتقال آن 1.8 برابر بیشتر و قدرت انتقال و کشندگی این ویروس جهش یافته تا 30 درصد بیشتر از کرونا است.

تنها واکسن این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

این مسئول با بیان اینکه تنها واکسن این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشت و استفاده از ماسک مناسب است، اذعان می کند: ویروس جهش یافته انگلیسی بسیار سرایت پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.

گفتنی است این بیماری جهش یافته در استان قزوین مشاهده شده است و با توجه به نزدیکی این استان به شهرستان ابهر سبب شده که برای پیشگیری از این بیماری تدابیری در این شهرستان اتخاذ شود که سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان ابهر در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان توضیح می دهد: کرونای انگلیسی یک ویروس ساکن نبوده بلکه در حال انتقال است و با توجه به اینکه این بیماری در استان قزوین که در همسایگی شهرستان ابهر قرار دارد شماهده شده به طور قطع مراوداتی که با این استان انجام شده که ممکن است خطرساز باشد.

تا 48 ساعت کرونای انگلیسی خود را نشان می دهد

کوروش شعبانی با اشاره به اینکه این ویروس طیف وسیعتری را نسبت به کرونا را درگیر می کند، خاطر نشان می کند: این ویروس جهش یافته در بدن مبتلایان در 48 ساعت نخست ابتلا شدت بالایی می‌گیرد و این درحالیست که در بیماری کرونا علائم در بیمار تا دو هفته قابل مشاهده نیست.

به گفته این مسئول، افراد و کارگرانی از شهرستان تاکستان برای کار به شهرکهای صنعتی شهرستان ابهر تردد می کنند و یا بعلکس که این می تواند برای شهرستان خطرساز باشد که در این زمینه تست کرونا برای کارکنان این شرکتها انجام و در صورت مشاهده فرد مبتلا به کرونا از اطرافیان آنها نیز تست کرونا گرفته میشود.

اعمال کنترل سخت‌گیرانه

وی تصریح می کند: افراد دستفروشی نیز از شهرستان ابهر برای تهیه میوه به استان‌های شمالی کشور میروند که با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری، در ورودی‌ها و در ترمینالها نیز با همکاری اداره راهداری، برای اعمال مقررات سخت‌گیرانه کنترل میشود و به صورت تصادفی تست کرونا از این افراد انجام میشود.

به گفته رئیس شبکه بهداشت شهرستان طارم، این شهرستان نیز به دلیل نزدیکی به استان‌های شمالی و قزوین از 29 بهمن ماه، مبادی ورودی این شهرستان کنترل می‌شود.

ارشد بهرامی ادامه می‌دهد: در ورودی شهر گیلوان اکیپی از نیروی انتظامی و هلال احمر و شبکه بهداشت شهرستان طارم مستقر است تا مسافرانی که به مقصد شهرستان عازم میشوند را کنترل و تست کرونا انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه این شهرستان آمادگی کامل در راستای مقابله با بیماری کرونای انگلیسی را دارد، اظهار می کند: بیشتر کارکنان شرکت‌ها و کارگران از استان گیلان وارد این شهرستان میشوند که برای بیشتر این افراد تست کرونا انجام می‌شود و سعی داریم از ورود افراد دستفروشان و افراد دوره گرد که از استان‌های دیگر وارد شهرستان میشوند نیز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونای انگلیسیمحمدرضا صائینیعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5283


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»