کد خبر: 5288
1399/12/06 - 15:57


معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد:

آماده‌باش بیمارستان‌های زنجان

آرمانی‌کیان: زنجان مستعد پیک چهارم کروناست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان متأسفانه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نسبت به قبل کاهش یافته و به 70 درصد رسیده است و زنجان مستعد بروز پیک چهارم کروناست در حالی که انتظار از مردم در وضعیت فعلی رعایت 90 درصدی پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش پایگاه خبری صدای زنجان، علیرضا آرمانی‌کیان امروز در نشست خبری ویدئوکنفرانسی خود با اصحاب رسانه استان با اشاره به این‌که در وضعیت فعلی تمامی بیمارستان‌های استان در وضعیت آماده‌باش قرار داشته و در خدمت مردم هستند، اظهار کرد: در حال حاضر 147 مورد بستری مبتلا به کرونا در استان داریم که از این تعداد میانگین بستری‌های روزانه نزدیک به 28 تا 30 مورد است.

وی با اشاره به این‌که یکی دو ماه از طرح شیوع ویروس انگلیسی می‌گذرد از همین رو باید در ابتدا راه‌های تشخیص این ویروس و دستیابی به اطلاعات جامع در مورد آن را مدنظر قرار دهیم و سپس چگونگی رصد آن را ارزیابی کنیم، بیان کرد: خوشبختانه با توجه به امکانات آزمایشگاهی امکان انجام اقدامات اولیه برای شناسایی ویروس انگلیسی در داخل استان وجود دارد  ولی شناسایی ژن‌های ویروس انگلیسی فقط در انیسیتو پاستور امکان‌پذیر است چون کارهزینه‌برو فوق‌تخصصی به شمار می‌رود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به اختصاص کیت‌هایی به استان‌های موفق در بخش آزمایشگاهی شناسایی ویروس انگلیسی اشاره داشته و متذکر شد: این کیت‌ها به استان زنجان نیز اختصاص داده شده و نشان می‌دهد ژنم این ویروس با ویروس کرونای عادی یکی است یا خیر، اگر یکی بود نمونه به انیسیتو پاستور ارسال می‌شود.

6 مورد مشکوک به کرونای انگلیسی بود که نتیجه آزمایش همه آن‌ها منفی شد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی با شیوع ویروس کرونای انگلیسی تصریح کرد: 6 مورد کیس مشکوک به کرونای انگلیسی در زنجان بود که با بررسی‌ تمامی این کیس‌ها متوجه شدیم ویروس انگلیسی در کار نیست و تمامی این کیس‌ها منفی بودند.

آرمانی‌کیان با بیان این نکته که مردم نباید نگرانی و استرس زیاد نسبت به ویروس انگلیسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: مردم باید در کنار هوشیاری و دقت به علائم بیماری خود و مراجعه به موقع به پزشک نباید وحشت به خود راه داده و استرس و نگرانی مضاعفی را تحمل کنند چون درمان پیچیده‌ای ندارد از طرفی رسانه‌ها در کاهش این استرس در مردم نقش تا‌ثیرگذاری دارند.

این مسئول در پاسخ به شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در حوزه کرونا تصریح کرد: خوشبختانه وارد پیک چهارم ویروس کرونا در استان نشدیم و امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم این پیک را تجربه نکنیم.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان متأسفانه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نسبت به قبل کاهش یافته و به 70 درصد رسیده است و مستعد بروز پیک چهارم کرونا هستیم در حالی که انتظار ما در وضعیت فعلی رعایت این پروتکل‌های بالای 90 درصد از سوی مردم است.

147 بیمار مبتلا به کرونا در زنجان بستری هستند

وی با اشاره به این‌که در وضعیت فعلی تمامی بیمارستان‌های استان در وضعیت آماده‌باش قرار داشته و در خدمت مردم هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 147 مورد بستری مبتلا به کرونا در استان داریم که از این تعداد میانگین بستری‌های روزانه نزدیک به 28 تا 30 مورد است.

این مسئول با تأکید بر این‌که در حدود 20 روز پیش میانگین تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها 24 مورد بود که در حال حاضر این تعداد به 30 مورد افزایش یافته است از همین رو می‌توان گفت شیب بسیار آرامی را در این بخش شاهدیم و قابل توجه نیست هر چند همین تعداد افزایش آمار نیز جای نگرانی دارد.

وی در پاسخ به روند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نیز این‌گونه تصریح کرد: به میزان که محدودیت‌ها تشدید می‌شود درصد رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم بیشتر شده و آمار مبتلایان یک دفعه افت پیدا کرده و وضعیت قابل کنترل می‌شود ولی به بهتر شدن وضعیت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و درصد حساسیت به این موضوع کاهش پیدا می‌کند.

***رنگبندی شهرها به لحاظ شیوع کرونا ارتباط مستقیم با رفتارهای مردم و محدودیت‌ها دارد

آرمانی‌کیان معتقد است رنگ‌بندی شهرها به لحاظ وضعیت کرونایی کاملاً نشان‌دهنده رفتارهای مردم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن شهر است، مردم در وهله نخست بیشترین آسیب را از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی متحمل می‌شوند و می‌توان گفت میزان شیوع کرونا ارتباط مستقیم با رفتار مردم و محدودیت‌ها دارد از همین رو اخیراً طبق بررسی‌های انجام شده آن‌گونه که مطلوب و مورد انتظار است این پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به سوالی در مورد اجرای مرحله دو واکسیناسیون در زنجان عنوان کرد: فعلاً واکسن‌های مرحله دوم در اختیار دانشگاه قرار نگرفته است در حالی که 100 هزار دوز واکسن در فاز دوم وارد کشور شده است.

وی با تأکید بر این‌که خوشبختانه عارضه جدی در مرحله نخست واکسیناسیون مشاهده نشده است و فقط عوارض سطحی را شامل درد محل تزریق، بی‌قراری، تب و غیره را شاهد بودیم، افزود: پس از اتمام واکسیناسیون مرحله نخست برای نیروهای بهداشت و درمان نوبت به افراد بالای 65 سال، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و غیره می‌رسد و احتمالاً چندین ماه برای رسیدن به درصد قابل توجه واکسیناسیون افراد زمان نیاز است.

ابتلای 1300 مورد از پرسنل درمان استان به کرونا

این مسئول در مورد تعداد تعداد پرسنل درگیر با ویروس کرونا نیز گفت: بالای یک هزار و 300 نفر از پرسنل کادر درمان تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده و تستشان مثبت شده است و در زمان پیک و افزایش ورودی بیمارستان‌ها این تعداد پرسنل مبتلا به کرونا نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی به افزایش ترددها و حضور بیشتر مردم در سطح شهر با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نگرانی از افزایش شیوع بیماری در هفته آخر اسفند ماه و تعطیلات آغاز سال نو اشاره داشته و بیان کرد: وقتی در حال حاضر مراجعان سرپایی به مراکز درمانی رو به رشد است دو هفته پس از آن شاهد افزایش در حوزه بستری‌ها و بروز چالش و دردسر می‌شویم.

مراجعه 521 نفر به کلینیک سوگ در زنجان

آرمانی‌کیان در مورد تأثیرات روانی این بیماری اقدامات انجام شده برای مقابله با این مشکل نیز تصریح کرد: کلینیک سوگ برای کاهش و مقابله با اثرات روانی بیماری کرونا در زنجان تأسیس شد و خوشبختانه مورد استقبال نیز قرار گرفت و نزدیک به 521 نفر به این کلینیک مراجعه کردند از طرفی در تمامی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های سلامت روانشناس مستقر شده و غربالگری‌های لازم انجام می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که در مدت شیوع بیماری کرونا وسواس، افسردگی و نگرانی در بین مردم تشدید شده است، خاطرنشان کرد: چشم‌انداز در این حوزه ارائه خدمات روانشناختی به افراد به ویژه سالمندان است چرا که در این مدت از گروه‌های آسیب‌پذیر به شمار می‌رفتند از همین به نظر می‌رسد کارهای جدی در دوران پساکرونا در حوزه روانشناختی خواهیم داشت.

این مسئول در پایان به اسلاع‌رسانی درست و بدون حاشیه در وضعیت فعلی از بیماری کرونا اشاره داشته و افزود: شایعاتی از بستری تعدادی افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در بیمارستان‌های زنجان منتشر شده که رسانه‌ها در جلوگیری از این شایعات و بیان واقعیت‌ها نقش اساسی دارند./ 940

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونای انگلیسیآرمانی کیانعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5288


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»