کد خبر: 5307
1399/12/10 - 12:8


صدای زنجان از شائبه‌های ریزش سقف خانه خدیوی گزارش می‌دهد؛

مرمت بود؛ نه ریزش!

پیگیری‌ها بیانگر این بود که سقف این عمارت تاریخی در فاز اول بازسازی خود مورد مرمت قرار گرفته و آنچه افراد به عنوان ریزش سقف از آن یاد می‌کردند، در واقع بخشی از عملیات مرمت این خانه بوده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شنبه هفته جاری تصاویری از خانه خدیوی در فضای مجازی رد و بدل شد که حاکی از ریزش سقف این بنا بود. با توجه به وضعیت نابه سامان این خانه در سال‌های اخیر و بی‌توجهی مسئولین به این خانه، تصور غالب مردم بر این بود که سقف این خانه تاریخی که در ضلع جنوبی خیابان فعلی هفت تیر واقع گردیده، ریزش داشته است. اما پیگیری‌ها بیانگر این بود که سقف این عمارت تاریخی در فاز اول بازسازی خود مورد مرمت قرار گرفته و آنچه افراد به عنوان ریزش سقف از آن یاد می‌کردند، در واقع بخشی از عملیات مرمت این خانه بوده است.

در این خصوص امیر ارجمند، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان اظهار کرد: این بنا جزو بناهای تاریخی استان زنجان است و از همین رو اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان برنامه‌ریزی کرده است که با توجه به وضعیت نابسامان این عمارت در فصل‌های مختلف، کار مرمت آن را شروع کند. از همین جهت طرح مرمتی این عمارت برنامه‌ریزی  شده است که در فاز اول این طرح با توجه به ضرورتی که وجود داشت، مرمت و بازسازی سقف پیش‌بینی شد.

در فاز اول سقف بازسازی می‌شود

وی در خصوص وضعیت خانه خدیوی، ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است که طی دو سه ماه آینده سقف طبقه دوم این عمارت که وضعیت چندان مناسبی نداشت و مرمت آن ضروری بود، مرمت شود تا به این ترتیب فاز اول مرمت این بنا را شروع کرده باشیم. شایان ذکر است در فاز اول این پروژه سقف این عمارت به صورت کامل مرمت و بازسازی خواهد شد.

پیمانکار مجربی انتخاب شده ست

این مسئول خاطرنشان کرد: پیمانکار مجربی در این زمینه برای مرمت و باز‌سازی این بنا انتخاب شده و عملیات اجرایی شروع شده است و با توجه به اینکه تیرهای چوبی سقف پوسیده بود، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در این مرحله در ابتدا تیرهای چوبی پوسیده برچیده و تیرهای جدید جایگزین شود، تا در مراحل دیگر بخش‌های دیگری از این خانه مورد مرمت و بازسازی قرار گیرند.

ارجمند خاطرنشان کرد: پس از فاز اول که بایستی به صورت اضطراری صورت بگیرد، سایر بخش‌های این خانه از جمله نما، دیوارهای جانبی، حیاط و تزئینات جانبی، در مراحل بعدی مرمت و باز سازی خواهند شد.

طی هر فصل بخشی از این بنا مرمت خواهدشد

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم در این زمینه اعتباراتی را کسب کنیم و از بهمن امسال برنامه‌ریزی کردیم که در هر فصل، بخشی از این اعتبارات را دریافت می‌کنیم و کار مرمت را انجام بدهیم و بازسازی این خانه را به اتمام برسانیم تا این خانه حفظ شود.

هنوز در خصوص نوع کاربری این خانه پس از بازسازی تصمیمی گرفته نشده است

به گفته ارجمند با توجه به اینکه این خانه مالک خصوصی دارد، پس از مرمت باید در زمینه کاربری این خانه با مالک خصوصی صحبت‌هایی داشته باشیم و هنوز در خصوص نوع کاربری این خانه پس از بازسازی تصمیمی گرفته نشده است. اگرچه پیشنهاد ما این است که این خانه پس از بازسازی به یک مکان پذیرایی و در قالب اقامتگاه هتل و به یک مکان فرهنگی مثل موزه یا گالری تبدیل شود و در این زمینه بایستی با مالک به توافق برسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر روی مرمت و بازسازی این عمارت است تا در مراحل بعدی بتوان در خصوص نوع کاربری این عمارت با مالک خصوصی این خانه به توافق برسیم.

پیش از این نیز امیر ارجمند در تاریخ 25 دی ماه 99، از آغار فاز اول مرمت این بنا خبر داده و گفته بود: در فاز اول مرمت، پوشش سقف، تیرریزی و شیروانی مرمت و استحکام‌بخشی خواهد شد تا از نفوذ رطوبت جلوگیری شود.

وی افزوده بود: با توجه به اینکه سالیان متمادی این بنا حفظ و نگهداری اصولی انجام نشده است، نیاز به مرمت اساسی، مقاوم‌سازی و رطوبت‌زدایی دارد. مرمت خانه خدیوی براساس اعتباری که ابلاغ می‌شود فاز‌بندی شده است و با توجه به ابلاغ اولین اعتبار، براساس اولویت مرمت فاز اول این خانه شروع خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی زنجان گفته بود: همه اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب عمارت خدیوی انجام می‌شود و داربست، نصب علائم خطر و شمع‌گذاری در داخل این مجموعه نیز انجام خواهد شد.

ارجمند بیان کرده بود: تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی که در حال حاضر سکونت در آنها وجود دارد توسط مالکین شخصی مرمت و حفاظت می‌شود و میراث فرهنگی نیز در کنار بررسی روند حفاظت از آنها در حفاظت و مرمت بناها به مالکین شخصی کمک می‌کند.

شایان ذکر است، بنای خدیوی در ضلع شمال غربی خانه ذوالفقاری و در سمت جنوبی خیابان هفت تیر واقع گردیده، در ضلع شرقی و منتهی الیه خیابان هفت تیر به خیابان سعدی وسط قرار دارد. نظر به اینکه هیچگونه کتیبه و یا نوشته‌ای که دال به زمان ساخت بنا باشد بدست نیامده و زمان دقیق ساخت بنا مشخص نیست لذا با عنایت به سبک و نوع سنگ در اوائل پهلوی ساخته شده است. خانه خدیوی از جمله بناهایی است که متاثر از الگوهای رایج از غرب با حفظ سنت‌های هنری و تزئینی ایرانی شکل گرفته است. این عمارت  بصورت دو اشکوبه ساخته شده است که کاربری و اهمیت هر بخش از بنا با به حداکثر رساندن تزئینات مشخص شده. بنا در حال حاضر بصورت مسکونی بوده و در اختیار مالک ( آقای خدیوی ) است. این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در واقع بنای خدیوی را می‌توان یک نمونه کامل از نظر تزئینات دانست که در اوائل پهلوی در این استان ساخته شده از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه‌کاری با نقوش متنوع‌، وجود ایوان که بر روی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار شده و همچنین به وجود نرده‌های تزئینی اشاره نمود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخانه خدیوی زنجانمیراث فرهنگی زنجانامیر ارجمند
sedayezanjannews.ir/nx5307


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»