کد خبر: 5321
1399/12/13 - 11:10


صدای زنجان احتمال آغاز پیک چهارم کرونا در شهرستان‌های طارم و خرمدره را بررسی می‌کند؛

فعلا خبری از شبه انگلیسی نیست

هر دو شهرستان طارم و خرمدره در وضعیت زرد کرونایی به سر می‌برند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با توجه به این‌که شهرستان طارم مراودات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با استان‌های مجاور خود دارد، تردد به این شهرستان بیشتر از سایر شهرستان‌های استان است، از جمله شهرهای کشور محسوب می‌شود که بروز پیک چهارم کرونا در آن محتمل به نظر می‌رسد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان طارم می گوید: علاوه بر اینکه شهرستان طارم پذیرای مسافران زیادی از استان‌های مجاور است، اظهار می کند: کارگرانی حتی از استان‌هایی از قبیل لرستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز در شهرستان طارم مقیم هستند که می‌توانند تهدیدی برای سلامت ساکنین این شهرستان باشند.

جعفر مطهری با ابراز اینکه فعلا وضعیت کرونایی شهرستان طارم زرد است، تصریح می کند: در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان طارم همانند شهرستان زنجان زرد بوده و فعلا جای نگرانی نیست.

وی تاکید می کند: هم اکنون بیماری کرونا در سراسر کشور در حال چرخش است و با توجه به اینکه در شهرستان طارم تردد از استان‌های مجاور بیشتر است انتقال بیماری نیز ممکن است در طارم بیشتر از سایر شهرستان‌ها شود.

مبادی ورودی طارم کنترل میشوند

این مسئول در ادامه بیان می کند: کارگران غیر بومی و یا مسافران مقیم استان‌های تهران، البرز و گیلان در شهرستان طارم مقیم هستند که برای پیشگیری از افزایش آمار مبتلایان به کرونا، در مبادی ورودی گیلوان از مسافرانی که به مقصد شهرستان طارم عازم هستند، تست کرونا انجام می‌شود و کد ملی این مسافران ثبت شده و به صورت مداوم مورد رصد و کنترل قرار می گیرند.

وی خاطرنشان می کند: علاوه بر این افرادی که تست کرونای آنها مثبت باشد، خانواده‌ها و اطرافیان بیمار نیز کنترل شده و تست کرونا بر آنها نیز انجام می‌شود.

کرونا در طارم مهار شده است

رئیس مرکز بهداشت طارم با اذعان به اینکه از هفته دوم دی‌ماه امسال بیماری کرونا مهار شده است، بیان می کند: طارم شهرستانی است که مراودات زیادی با استان‌های هم‌جوار داشته و یا کارگرانی از استان‌های دیگر به صورت روزانه با این شهرستان تردد دارند که مرکز بهداشت شهرستان بر این موضوع آگاهی و تسلط کامل داشته و این شهرستان به صورت مداوم مورد پایش و کنترل قرار می-گیرد.

بازارهای روز از معظلات طارم

وی بازارهای روز این شهرستان را یکی از تهدیدهای سلامت طارم عنوان می کند و می گوید: شهرستان طارم دارای بازارهای روز زیادی است بطوریکه روزانه حدود 500 تا 600 خودرو از دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها به طارم می آیند که میتواند تهدید جدی برای شهرستان طارم باشد.

مطهری می افزاید: در ابتدای شیوع کرونا این بازارهای روز در شهرستان طارم جمع آوری شد ولی دوباره بازگشایی شده که با پیگیری‌های ستاد مبارزه با کرونای شهرستان اقدامات کنترلی در این راستا افزایش می‌یابد.

وی با تصریح بر اینکه از تمامی رانندگان این خودروهایی که از سایر شهرستان‌ها به بازارهای روز طارم عازم میشوند، تست کرونا انجام گرفته است، خاطر نشان می‌کند: برای نخستین بار در استان زنجان، از تمامی اماکن تجمعی، پیشخوانهای دولتی و خصوصی، واحدهای صنفی، کارکنان کارنجات و واحدهای تولیدی شهرستان طارم در مدت 3 هفته تست کرونا انجام شده است.

به گفته این مسئول، علاوه بر این اقدامات، بازدیدهای گروهی متشکل از نیروی انتظامی، اتاق اصناف، شبکه بهداشت از اماکن شهرستان‌های طارم انجام میشود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرمدره نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه هم اکنون وضعیت کرونای این شهرستان زرد است، خاطر نشان می‌کند: اقدامات مختلفی برای کنترل بیماری کرونا در این شهرستان انجام میشود که رصد روزانه شهرستان‌ها توسط ستاد مبارزه با کرونای استان از جمله آن‌هاست که دستورات و تصمیماتی با توجه به شرایط  و وضعیت هر شهرستان در این زمینه اتخاذ میشود.

جلیل کریم خانی استفاده از ظرفیت رسانه ها و تریبون نماز جمعه را یکی از راههای مقابله با کرونا عنوان می کند و می گوید: قبل از آغاز خطبه های نماز جمعه همکاران شبکه بهداشت و درمان مطالبی را در زمینه اقدامات لازم در مقابله با بیماری کرونا برای مردم ارائه می دهند و علاوه بر آن در صورت تمایل نمازگزاران، تست کرونا در این مکان برای افراد انجام میشود.

رهگیری تا درب منازل در خرمدره

وی رهگیری تا درب منازل را یکی دیگر از اقدامات شبکه بهداشت این شهرستان عنوان می کند و ادامه می دهد: افرادی که به دلایل مشکلات ریوی که سی.تی اسکن آنها در وجود بیماری مثبت بوده از انها تست کرونا گرفته شده و در صورتی که جواب تست آنها منفی باشد، مثبت تلقی شده و مورد کنترل و پایش قرار می گیرند.

این مسئول خاطر نشان می کند: برای قطع زنجیره بیماری کرونا، افرادی که تست آنها مثبت باشد از حلقه اول یعنی خانواده، دوم (همکاران) و سوم اطرافیان افراد بیمار تست کرونا انجام می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه هم اکنون اقدامات کنترلی در مبادی ورودی این شهرستان انجام نمیشود، ابراز می کند: کنترل مبادی ورودی شهرستان خرمدره بنا به تصمیم و دستور ستاد مبارزه با کرونای استان انجام میشود که هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

کرونای انگلیسی در خرمده مشاهده نشده است

با توجه به گزارش کرونای جهش یافته انگلیسی در قزوین و نزدیکی این استان به شهرستان‌های ابهر و خرمدره و احتمال درگیری این شهرستان‌ها به این ویروس جهش یافته وجود دارد که رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرمدره در این باره اظهار می کند: تاکنون از وجود بیماری ویروس کرونای انگلیسی در شهرستان خرمدره مشاهده نشده است.

این مسئول با بیان اینکه اقدامات لازم برای پیشگیری از کرونا در این شهرستان انجام می شود، خاطر نشان ی کند: اگر گزارشی از تردد شهروندان به استان قزوین اعلام شود اقدامات لازم از قبیل کنترل و رهگیری این بیماری اتخاذ می‌شود.

به گفته کریم خانی، افردای از یکی از روستاهای شهرستان خرمدره برای شرکت در یک مراسم ختمی به استان قزوین مسافرت داشتند که کارکنان شبکه بهداشت در محل حضور یافته و تست کرونا از تمامی این افراد انجام شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخرمدرهطارمکرونا
sedayezanjannews.ir/nx5321


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»