کد خبر: 5324
1399/12/13 - 18:28


محل نامعلوم دپوی پسماند روی زنجان

مدیرعامل شرکتی که مسئولیت انتقال پسماند روی در زنجان را بر عهده دارد خبر از نهایی شدن محل جدید دپوی این پسماند داده است اما نامی از این محل نبرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- محل جدید دپوی پسماند روی زنجان بالاخره پس از سالها بررسی تعیین تکلیف شد اما نامی از این محل برده نشده است تا همچنان بر ابهام‌ها افزوده شود.

به گفته مدیرعامل شرکت بهین فرآور زنجان که مسئولیت جابه‌جایی این پسماند را بر عهده دارد، محل جدید دپوی پسماند واحد‌های شهرک تخصصی صنعتی روی زنجان پس از سال‌ها بررسی دستگاه قضا و مسئولان استانی و کشوری تعیین تکلیف شد اما کجا، معلوم نیست.

محمدی در خصوص مشخصات محل جدید دپو افزود: مساحت لندفیل صنعتی این اراضی تقریباً برابر ۵۵ هکتار با ظرفیت نزدیک به ۱۷ میلیون متر مکعب تا افق ۱۴۲۰ در نظر گرفته شده است.

وی افزود: به طور روزانه حدود ۵ هزار تن پسماند روی در این محل می‌تواند تخلیه و انباشت شود.

محمدی گفت: با در نظر گرفتن این محل برای دپوی پسماند حاصل از تولید روی، اقدامات زیست‌محیطی مختلفی نظیر فراز بند و کانال انحراف جهت هدایت رواناب‌های حوضه بالادست به خارج از لندفیل، سد باطله و پرده آببند از جنس شفته آهک و مخزن پایین‌دست جهت جمع‌آوری زهاب‌های احتمالی از بدنه سد صورت گرفته است تا بتواند پیامد‌ها و مشکلات زیست محیطی را مرتفع سازد.

سیستم انحراف آب شامل احداث فراز بند در بالادست و کانال انحراف جهت هدایت جریان‌های سطحی این حوضچه به حوضچه مجاور از طریق کانال انحراف آب که مجددا این آب‌ها در پایین دست بعد از سد باطله به حوضه اصلی وارد می‌شود.

بر اساس مطالعات ژئوتکنیک محل احداث سد باطله در قسمت آبراهه اصلی دارای آبرفتی به عمق بین ۳.۵ تا ۴ متر است که علاوه بر پی‌کنی و برداشت خاک رویین تا عمق ۴ متر، جهت ممانعت از نفوذ جریان‌های زیرسطحی، پرده آببند (کاتاف) تا عمق ۵ متر از جنس شفته آهک اجرا شده است.

بدنه سد با عرض پی ۵۰ متر با شیب ۲:۱ و از جنس مصالح همگن و عرض تاج هم ۱۰ متر در ارتفاع ۱۸ متری سد باطله خواهد بود.

منابع قرضه در داخل مخزن واقع شده و سد باطله پس از اختلاط مصالح و رساندن به رطوبت بهینه و با بهره‌گیری از ماشین‌آلات سدسازی نظیر، بیل مکانیکی، لودر، کامیون، گریدر، غلطک‌های صاف و پاچه بزی به صورت لایه‌های با ضخامت استاندارد در حال اجراست. همچنین با در نظر گرفتن تمهیداتی، چون فیلتر‌های عمودی و افقی نشتاب احتمالی به حوضچه جمع‌آوری هدایت خواهد شود و از آنجا تبخیر و یا به جای دیگر منتقل می‌شود.

فاز به فاز بعد از تخلیه فیلتر کیک سطح آن‌ها با خاک منطقه پوشش و جهت جلوگیری از گرد و غبار اقدام به کشت گیاهان بومی منطقه خواهد شد.

در پایین‌دست بدنه سد با حفر چاه پیزومتری، این امکان فراهم شده است تا کارشناسان محیط زیست به صورت دوره‌ای توانایی نمونه‌برداری از پیزومتر را داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صداوسیما



صدای زنجانپسماند رویبهین فراورمحیط زیست زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5324


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»