کد خبر: 5347
1399/12/17 - 15:22


مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان:

درمان کرونا در زنجان گران بود

خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی و شنوایی درمانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخی مدعی‌اند هزینه درمان بیماران کرونایی در زنجان حدود 300 هزار تومان گران‌تر از استان‌های دیگر است که مدیرکل بیمه سلامت استان به صحت این موضوع اشاره داشته و این را نیز متذکر شد که فقط در مقطعی از سال هزینه درمان بیماران کرونایی در زنجان حدود 300 تا 400 هزار تومان بالاتر از میانگین کشوری بود.

یعقوب شیویاری امروز در جلسه شورای اطلاع‌رسانی بیمه سلامت استان در پاسخ به سوال پایگاه خبری صدای زنجان مبنی بر این‌که برخی مدعی‌اند هزینه درمان بیماران کرونایی در زنجان حدود 300 هزار تومان گران‌تر از استان‌های دیگر است در ابتدا این موضوع را تکذیب کرده و از واقعی نبودن آن سخن گفت ولی در ادامه اظهار کرد: بله، در برخی مواقع که خودم نیز گزارش آن را ارائه داده بودم هزینه درمان بیماران کرونایی در حدود 300 هزار تومان بالاتر از میانگین کشوری بود ولی در حال حاضر این رقم پایین‌تر از میانگین کشوری است هر چند هزینه درمان کرونا در استان‌ها متفاوت بوده و با احتساب هزینه 4 میلیون و 200 هزار تومان در زنجان این رقم در برخی استان‌ها به بیش از 6 میلیون تومان نیز می‌رسد ولی در بررسی میانگین کشوری این ارقام روز به روز در حال تغییر است.

از آنجایی که در حال حاضر دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای با هزینه هنگفتی مواجه بوده و چون این خدمات تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند افراد نیازمند به دریافت این خدمات از آن محروم هستند از همین رو مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری صدای زنجان مبنی بر این‌که آیا بیمه سلامت برنامه‌ای برای تحت پوشش قرار دادن هزینه خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای در دستور کار دارد یا خیر؟ تصریح کرد: فعلاً  قانونی برای تحت پوشش قرار دادن خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای در بیمه سلامت وجود ندارد از طرفی مستلزم تزریق اعتبارات به سازمان است ولی در قالب برنامه‌های سال آینده، سازمان بیمه سلامت قدم به قدم به این سو در حال حرکت است چرا که تحت پوشش قرار دادن خدمات توانبخشی نیز از سال‌ها پیش مطرح بود که در نهایت عملیاتی شد.

خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی و شنوایی درمانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت

این مسئول به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بهزیستی استان برای تحت پوشش قرار دادن خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی و شنوایی درمانی اشاره کرد و افزود: مکاتبات لازم در این زمینه با بهزیستی انجام شده و سه روز پیش قرارداد آن با هلال احمر نیز منعقد شد از همین رو افراد تحت پوشش بهزیستی استان در صورت نیاز به دریافت خدمات کاردرمانی، گفتار درمانی و شنوایی درمانی می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

وی با اشاره به این‌که تمامی بدهی‌های بیمه سلامت به پزشکان و غیره که از سال‌های 96 تا 98 پرداخت نشده بود در حال حاضر به صفر رسیده است، تصریح کرد: در سال 99 نیز 41 میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده و در مجموع می‌توان گفت 144 میلیارد تومان از بابت خدمات ارائه شده به بیماران تحت پوشش بیمه سلامت در استان هزینه پرداخت کردیم.

اجرای طرح قانون وسع فعلاً معلق است

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام معلق ماندن طرح قانون وسع عنوان کرد: تدبیر دولت در زمان شیوع بیماری کرونا معلق کردن اجرای قانون وسع برای بیمه‌شدگان بیمه سلامت بود و فعلاً هم این قانون معلق مانده و اجرایی نمی‌شود و به نظر می‌رسد حداقل تا پایان دولت دوازدهم این تعلیق پا برجا باشد از همین رو به افراد فاقد دفترچه بیمه سلامت توصیه می‌کنیم از این فرصت دوره تعلیق قانون وسع استفاده کرده و برای اخذ دفترچه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

وی با تأکید بر این‌که با معلق شدن اجرای طرح قانون وسع 55 هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان بیمه سلامت افزوده شده است، خاطرنشان کرد: برای اجرای قانون وسع تابع دستورات حاکمیتی هستیم.

شیویاری در پاسخ به حذف دفترچه‌های بیمه سلامت و برخی واکنش‌های منفی به حذف دفترچه تأمین اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: هر چند ارائه نسخ به صورت الکترونیک از اهداف سازمان است ولی بیمه سلامت برای عملیاتی کردن حذف دفترچه به صورت تدریجی وارد کار شده و از برنامه‌های تأمین اجتماعی نیز در این بخش الگوبرداری می‌کند چرا که ادعا نمی‌کنیم تمامی زیرساخت‌ها برای حذف دفترچه فراهم شده است.

حذف دفترچه‌های بیمه سلامت از اردیبهشت سال آینده

به گفته این مسئول طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی سازمان بیمه سلامت تا اردیبهشت ماه سال آینده مقدمات حذف دفترچه فراهم شود تا بتوانیم به صورت تدریجی دفاتر کاغذی را حذف کنیم چرا که اقدام هم به نفع بیمه‌گر است هم بیمه‌گذار.

وی به روز شدن مطالبات بیمه سلامت به مراکز درمانی و مطب و غیره را یکی از اقدامات اساسی و مهم سازمان بیمه سلامت دانست و یادآور شد: در حال حاضر در حوزه پرداخت مطالبات نسخ الکترونیکی به روز هستیم به طوری که 100 درصد این مطالبات به مراکز طرف قرارداد پرداخت شده است.

51 درصد جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت استان به کرونا مبتلا شدند

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به این‌که یکی از موضوعاتی که بیمه سلامت نیز همانند کل جامعه درگیر آن بود شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد افراد مبتلا به این بیماری بود، بیان کرد: تاکنون 5 هزار و 900 نفر از بیمه‌شدگان یعنی 51 درصد از جمعیت تحت پوشش استان به بیماری کرونا مبتلا و در مراکز درمانی بستری شدند هر چند در این بین افرادی نیز در مراکز درمانی استان‌های دیگر درمان شدند که این افراد جزو لیست همان استان به شمار می‌روند از همین رو ما آماری از تعداد این افراد نداریم.

وی با بیان این‌که میانگین بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی 7 روز اعلام شده که مطابق با میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: میانگین بستری‌شدگان نیز در استان 61 سال بود که این میزان در کشور 59 سال اعلام شده است.

به گفته شیویاری 88 درصد بستری‌شدگان مبتلا به بیماری کووید 19 بهبود یافتند و مابقی این بیماران یا همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند و یا جان خود را از دست دادند.

وی متذکر شد: هزینه هر بیمار کرونایی بستری در استان 4 میلیون و 300 هزار تومان بوده هر چند در مقطعی از زمان این هزینه رقم بالاتری را به خود اختصاص داده بود.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به این‌که در سال 99 مطب‌ها 150 هزار و 338 نسخه الکترونیکی تولید کردند، افزود: در حوزه نسخه پیچی الکترونیکی نیز 192 هزار و 625 نسخه در سال 99 به ثبت رسیده است از طرفی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا از اسفند ماه امسال تمامی مکاتبات با داروخانه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

هزینه 110 میلیونی بیمه سلامت برای درمان اعتیاد

وی به تحت پوشش قرار دادن خدمات درمان اعتیاد و انعقاد قرارداد با 8 مرکز ترک اعتیاد اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه درمان اعتیاد تاکنون یک هزار و 928 خدمت به بیماران ارائه شده که هزینه 110 میلیون تومانی را برای بیمه سلامت به همراه داشته است.

 شیویاری به تعداد جمعیت بیمه شده روستایی بیمه سلامت استان اشاره داشته و خاطرنشان کرد: در سال 98 از بین 51 درصد از جمعیت بیمه شده استان 357 هزار نفر را بیمه شده روستایی تشکیل می‌دهد که 852 هزار بار مراجعه به پزشک خانواده به ثبت رسیده است که در این بین 49 میلیارد و 350 میلیون تومان بیمه سلامت برای هزینه این افراد تحت پوشش پرداخت کرده است که نسبت به سال 97 با 32 درصد رشد همراه بوده در حالی که رشد اعتبارات کشوری بیش از 14 درصد بوده است.

به گفته این مسئول سرانه بار مراجعه به پزشک خانواده از سوی افراد تحت پوشش بیمه سلامت استان 2.4 بار است هر چند استانداردی در این حوزه حتی در سطح کشوری نیز وجود ندارد.

وی در پایان به جمعیت سالمند تحت پوشش بیمه سلامت اشاره داشته و افزود: طبق آمار احصا شده 111 هزار نفر از جمعیت کل استان را سالمندان تشکیل می‌دهند از همین رو از این تعداد 73 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشتند که این آمار در حال حاضر به 75 هزار و 500 نفر افزایش پیدا کرده است که این تعداد افزایش یافته بعد از تعلیق قانون وسع به جمعیت سالمند بیمه شده اضافه شدند./ 940

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانشیویاریهزینه درمان کرونا
sedayezanjannews.ir/nx5347


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»