کد خبر: 5358
1399/12/19 - 10:8


صدای زنجان از یک سال همراهی کرونا گزارش می‌دهد؛

من کرونا، یک سال دارم

یک سال از تایید وجود کروناویروس در کشور می‌گذرد و در این میان گذشته از تلاش‌هایی که برای درمان بیماری حاصل از این ویروس شده، عادت به زندگی با کرونا بیش از هر چیز دیگری مشهود است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- وجود کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد هرچند به گفته برخی متخصصان از دی‌ماه بیمارانی با علائم کروناویروس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که به علت نوپدید بودن بیماری مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند و به گفته معاون وزیر بهداشت، چون در آن مقطع؛ اوج همه‌گیری بیماری آنفلوانزای H1N1 بود، نظام سلامت به اشتباه آن را آنفلوانزا تشخیص داده و دیر متوجه ورود بیماری می‌شود.

با ورود به اسفند سال 99، کرونا در ایران و جهان یکساله شد و در شرایطی که این بیماری برای برخی از افراد عادی شده است، در گوشه و کنار جولان می‌دهد و بازی مرگ راه می‌اندازد.

با نگاهی به روند شیوع کرونا در ایران متوجه می‌شویم که از ۳ اسفند ۱۳۹۸ وضعیت کرونا در ایران از سفید خارج و وارد وضعیت زرد می‌شود.

در ۸ اسفند ماه اما؛ مایک رایان مدیر اجرایی برنامهٔ فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند که ایران که در هفتهٔ گذشته فقط دو مورد ابتلا داشته‌ است، امروز تا ۲۴۵ مورد آلودگی به کرونا را تأیید کرده ‌است.

در ۹ اسفند، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد شیب نمودار ابتلا به ویروس کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود.

روز چهارشنبه ۱۴ اسفند حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اظهار می‌کند که شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است.

پس از همه‌گیری covid-19 در ایران سعید نمکی وزیر بهداشت ایران می‌گوید: مراکز بهداشتی و درمانی نیز در کل کشور آماده‌باش هستند طی روزهای آتی به‌تدریج بسیاری از مکان‌ها و رخدادها عمومی از جمله مدارس، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها، اکران‌های سینمایی، کنسرت‌ها و نمایش‌های تئاتر، مسابقات و لیگ‌های ورزشی کشوری، تهران و سایر شهرها دیگر تعطیل شد و ساعت کاری ادارات دولتی در چندین استان کاهش یافت.

در روز ۲۱ اسفند روحانی اعلام کرد که دولت مشکلات قرنطینه شهرها را بیش از فوایدش می‌داند و فعلاً قصد قرنطینهٔ هیچ شهری را ندارد.

در ۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که «قرنطینه سطح سه علیه کرونا در حال اجراست» اما محدودیت‌های بیشتر مستلزم حکومت نظامی است که نه ممکن است و نه مطلوب.

در ۲۳ فروردین طرح فاصله‌گذاری هوشمند به اجرا درآمد و بخش عمده‌ای از اصناف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجدداً فعال شدند در ۱۴ اردیبهشت بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۱ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند که دارای بیش از سه نفر بیمار بستری در هر 100 هزار نفر جمعیت هستند و تعداد ۱۳۲ شهر در وضعیت سفید قرار دارند که حداکثر یک بیمار بستری به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت دارند.

در ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ایران به اولین کشور دنیا تبدیل شد که پس از یک دورهٔ کاهش شمار مبتلایان، وارد موج دوم همه‌گیری کرونا شد. در این روز شمار مبتلایان ایران در یک شبانه‌روز، ۳٬۵۷۴ نفر گزارش شد که از بالاترین آمار قبلی (۳٬۱۸۶ نفر در ۱۰ فرودین ۹۹) بیشتر است. بدین ترتیب نخستین پیک بیماری از اسفند ۱۳۹۸ تا فرودین ۱۳۹۹ رخ داد که در نتیجه اجرای فاصله گذاری اجتماعی از شدت ابتلا کاسته شد. با رفع محدودیت‌ها بیماری مجدداً اوج گرفت و پیک دوم آن از اواخر خرداد ۱۳۹۹ به وقوع پیوست.

در تاریخ 16 دی ماه 99 وزیر بهداشت از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر می‌دهد و میگوید: مردم بدانند که گزارش این خبر، به معنای وحشت جدید نیست، بلکه به معنای رعایت بیشتر پروتکل‌‌ها و مراقبت‌‌ها است‌ و اگر مورد دیگری هم باشد، حتما به اطلاع و استحضار مردم خواهد رسید.

با ادامه یافتن این بیماری در طی یک سال شاهد افت و خیزهایی در مسیر یکساله ویروس کرونا در ایران بودیم. مردم در این مدت به زندگی با ویروس کرونا عادت کردند. این میان صحبت‌هایی نیز از تولید واکسن داخلی کرونا و یا واردات این واکسن از دیگر کشورهای تولیدکننده واکسن؛ مطرح شد تا اینکه در ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید-۱۹ در ایران در بیمارستان امام خمینی تهران و استان‌های دیگر با واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه آغاز شد. اگر‌چه با تزریق این واکسن مشکل کرونا برای همیشه حل نشده است و کرونا همچنان در گوشه و کنار جان می‌گیرد، اما این واکسن امید جدیدی را در زمینه کنترل ویروس کرونا در ایران به جامعه تزریق کرد.

این وضعیت در استان زنجان از 12 اسفند 98 با شناسایی اولین بیمار کرونا تا 21 بهمن 99 که اولین دوره واکسیناسیون کرونا در مراکز درمانی استان صورت گرفته است کم و بیش همراه با مسیر کشوری بوده است. به طوری که علیرضا آرمانی‌کیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه متأسفانه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نسبت به قبل کاهش یافته و به ۷۰ درصد رسیده است، می‌گوید: مستعد بروز پیک چهارم کرونا هستیم در حالی که انتظار ما در وضعیت فعلی رعایت این پروتکل‌های بالای ۹۰ درصد از سوی مردم است.

رنگبندی شهرها نشان دهنده رفتارهای مردم و میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی است

آرمانی‌کیان معتقد است رنگ‌بندی شهرها به لحاظ وضعیت کرونایی کاملاً نشان‌دهنده رفتارهای مردم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن شهر است، مردم در وهله نخست بیشترین آسیب را از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی متحمل می‌شوند و می‌توان گفت میزان شیوع کرونا ارتباط مستقیم با رفتار مردم و محدودیت‌ها دارد از همین رو اخیراً طبق بررسی‌های انجام شده آن‌گونه که مطلوب و مورد انتظار است این پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

وی به افزایش ترددها و حضور بیشتر مردم در سطح شهر با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نگرانی از افزایش شیوع بیماری در هفته آخر اسفند ماه و تعطیلات آغاز سال نو اشاره داشته و بیان می‌کند: وقتی در حال حاضر مراجعان سرپایی به مراکز درمانی رو به رشد است دو هفته پس از آن شاهد افزایش در حوزه بستری‌ها و بروز چالش و دردسر می‌شویم.

 در روزهای ابتدایی کرونا مردم احساس ترس و اضطراب داشتند

در ادامه محسن رضایی، کارشناس ارشد روانشناسی، با اشاره به اینکه اولین روزهایی که کرونا در جهان شیوع پیدا کرد و خبر همه‌گیری جهانی آن در ایران مطرح شد مردم احساس ترس و اضطراب و نگرانی در مورد واگیردار بودن این ویروس را داشتند و شاهد این بودیم که این بیماری بر روحیات مردم و روح و روان آنها فشار مضاعفی را وارد کرد، می‌گوید: مردم می‌ترسیدند که با توجه به واگیردار این بیماری خود و خانواده‌شان درگیر این بیماری شوند و تصور می‌کردند که گرفتن این بیماری مساوی با مرگ است و همین موضوع باعث می‌شد که روحیه و شادابی موجود در جامعه از بین برود و یک جور حس افسردگی پیش آید.

عادی شدن بیماری روند پیشگیری از کرونا را مختل کرده است

وی خاطرنشان می‌کند: اما رفته رفته با مزمن شدن این بیماری و اینکه در جامعه همچنان پا برجا بود، اکنون شاهد هستیم که این بیماری چندان جدی گرفته نمی‌شود و حتی کمترین پیشگیری لازم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا که ماسک زدن است  توسط مردم رعایت نمی‌شود و این بیماری به نوعی برایشان به عادت تبدیل شده است.

این روانشناس با بیان اینکه حس مقابله با این بیماری در ابتدا در بین مردم شدید بود و به اشکال مختلف اعم از تولید ماسک و ضدعفونی کردن خیابانها نمود پیدا میکرد اکنون اما با گذشت زمان شرایط متفاوت شد و دیگر مشابه سابق مردم در این مسیر گام برنمی‌دارند. به گفته رضایی؛ گذشت زمان و عادی شدن روند این بیماری هراس و دلنگرانی‌ها را در این رابطه کاهش داد از همین جهت اکنون کمتر شاهد این دست از مسائل هستیم.

باید هشیار‌تر  با این بیماری برخورد کرد

امیر حسین مقتدر مژدهی، متخصص بیماری‌های عفونی  نیز در ادامه در پاسخ به سوال اینکه «آیا ممکن است با درمان کرونا، این بیماری مثل سرما خوردگی و یا آنفولانزا همچنان وجود داشته باشد یا به طور کلی ریشه‌کن خواهد شد؟» تصریح می‌کند: برخی از بیماری‌ها مثل سارس و برخی دیگر از آنفولانزاها به یک باره ناپدید شدند و برخی دیگر همچنان وجود دارند. صحبت در این خصوص چندان درست و منطقی به نظر نمی‌رسد و تنها زمان است که وضعیت این بیماری را مشخص خواهد کرد و با توجه به اتفاقات و  تجربه‌های موجود باید خیلی هشیار‌تر  با این بیماری برخورد کرد و اگر به این موضوع که این بیماری از بین خواهد رفت خوشبین نباشیم بهتر خواهد بود چرا که خوشبین بودن  باید ایجاد ضربه خواهد شد.

خستگی بر جامعه مستولی شده است و این خستگی نقطه خطر است

به گفته این متخصص در بحث کنترل کرونا حتما باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، چرا که با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم که رعایت پروتکلهای بهداشتی تا میزانی کاهش یافته است و باید در این زمینه صبرمان را یک میزان افزایش دهیم چرا که به هر حال خستگی بر جامعه مستولی شده است و این خستگی نقطه خطر است و وزارتخانه و وزیر بهداشت بارها و بارها متذکر می‌شوند که در این زمینه باید حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و ترس ایجاد کردن در این زمینه تا میزانی کار خوبی است تا مردم در این زمینه بهداشت خود را بالاتر ببرند و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.

تنها زمان است که وضعیت این بیماری را مشخص خواهد کرد

وی با اشاره به اینکه توصیه من همچنان به رعایت پروتکلهای بهداشتی است، می‌گوید: اکنون با توجه به اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا تحت عنوان ویروس کرونا انگلیسی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ استفاده از دو ماسک به صورت همزمان به شدت توصیه می‌شود. ضمن اینکه  توصیه می‌شود با ورود واکسن کرونا به کشور و یا تولید آن در داخل کشور حتما واکسیناسیون را انجام بدهند تا پیشگیری‌های لازم در مقابل ویروس کرونا را اجرایی کرده باشیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکروناعلوم پزشکی زنجانآرمانی کیان
sedayezanjannews.ir/nx5358


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»