کد خبر: 5371
1399/12/20 - 16:14


مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان عنوان کرد:

افزایش بیماران دیالیزی، کاهش پیوند کلیه

طهماسبی: از هفته گذشته واکسیناسیون بیماران دیالیزی و پیوند کلیه علیه کرونا آغاز شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- محمدرضا طهماسبی، مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان صبح امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی کلیه اظهار کرد: هر ساله دو مناسبت ویژه در روز جهانی کلیه در 20 اسفندماه و هفته بیماران کلیوی در کشور در آبانماه ثبت شده که در این دو رویداد برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود تا با ارائه اطلاع‌رسانی‌های لازم برای عموم مردم، از افزایش بیماری‌های کلیوی پیشگیری شود.

وی به کاشت 46 نهال به رسم یادبود بیمار پیوندی استان در روز جهانی کلیه اشاره کرد و گفت: امسال روز جهانی کلیه با شعار زندگی خوب با بیماری کلیه است که امسال 46 نهال به رسم یادبود 46 بیمار پیوندی استان توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی کاشته شد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان در ادامه با بیان اینکه با شیوع کرونا تمامی بیماران دیالیزی از بیمارستان ولیعصر(عج) به ساختمان انجمن بیماران کلیوی انتقال داده شدند، خاطر نشان کرد: هم اکنون در سه شیفت به بیماران دیالیزی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در انجمن حمایت از بیماران کلیوی خدمات ارائه می‌شود.

واکسیناسیون بیماران دیالیزی و پیوندی

وی افزود: بدن بیماران کلیوی به دلایل مصرف داروهای خاص از ایمنی پایینی برخوردار است و برای همین از هفته گذشته واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در مرکز بهداشت شماره 5 زنجان آغاز شده است.

طهماسبی با بیان اینکه هم اکنون 352 بیمار دیالیزی و در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: سعی میشود تمامی بیماران دیالیزی تا پایان سال جاری واکسیناسیون شوند.

وی با ابراز اینکه تاکنون حدود یک هزار و 550 بیمار دیالیزی با پیوند کلیه از چرخه دیالیز خارج شده‌اند، تصریح کرد: هم اکنون سعی می‌شود برای کاهش آلام و هزینه درمانی بیماران اطلاع رسانی¬ها افزایش و برای کاهش دیالیز پیوند کلیه را افزایش دهیم.

طهماسبی با بیان اینکه تمامی ظرفیتها برای ارائه آموزش، پیشگیری، درمانی و ورزشی در ساختمان انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان انجام می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر 170 تخت دیالیز در 3 شیفت تحت درمان برای 130 بیمار خدمت رسانی می‌کند.

وی در ادامه گفت: ارائه مطالب آموزشی و پیشگیری به دلیل شیوع کرونا به صورت بهداشتی و فعالیتهای ورزشی برای بیماران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به قیمت بالای داروهای کودکان مبتلا به بیماریهای کلیوی تصریح کرد: در حال حاضر 4 کودک در استان به دلیل برگشت ادرار تحت حمایت این انجمن قرار دارند که هزینه هر قلم دارو برای این بیماران بالغ بر 14 تا 15 میلیون تومان است.

راه اندازی درمانگاه انجمن حمایت از بیماران کلیوی

طهماسبی در ادامه به راه اندازی درمانگاه سرپایی انجمن حمایت از بیماران کلیوی در استان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: با راه اندازی این درمانگاه اصل طرح تحول سلامت در انجمن حمایت از بیماران کلیوی محقق میشود که در آن بیماریهای کلیوی شناسایی و بیماران به بخشهای تخصصی ارجاع داده میشود.

فشار خون و دیابت زمینه ساز بیماریهای کلیوی

وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین بیماریهای کلیوی از فشار خون بالا و دیابت ایجاد میشود، عنوان کرد: 45 درصد بیماریهای کلیوی از دیابت و 25 درصد از فشار خون ایجاد میشود که این دو بیماری بیشترین آسیبها را به کلیه وارد می‌کنند.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان بر این باور است که تغذیه مناسب، آرامش روانی و تحرک از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سنگ کلیه در استان شیوع زیادی دارد، ابراز کرد: سنگ کلیه کمترین آسیب را برای کلیه دارد.

این مسئول در ادامه با ابراز تاسف از اینکه تعداد فوتیها در بیماران کلیوی استان افزایش یافته است، تاکید کرد: ابتلای این بیماران کلیوی به کرونا و ایمنی پایین بدن، مشکلات قلبی ریوی و عوارض بیماری و عدم پاسخ درمان از علل افزایش فوتی‌های بیماران نارسایی کلیوی استان زنجان بوده که انجمن حمایت از بیماران کلیوی سعی بر ارائه خدمات با کیفیت برای بیماران است.

کمبودها با تغییرات دارو برطرف میشود

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود برخی از داروهای بیماران کلیوی با تغییر دارو برطرف می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون مهم‌ترین معضل این قشر از بیماران، کمبود برخی از داروهای پیوند کلیه به ویژه داروهای خارجی است بطوریکه وقتی بدن بیماربا یک دارویی مانوس می‌شود آن دارو پس از مدتی کمیاب شده که برای جبران آن دارویی دیگر تجویز می‌شود که این موضوع سبب تغییر کراتین بدن شده و در نهایت بیمار را دچار مشکلاتی میکند.

طهماسبی در ادامه ابراز کرد: با توجه به اینکه بیماران پیوندی تا آخر عمر از دارو استفاده میکنند و با کمبودهایی که در برخی از داروهای خارجی به وجود میآید، نگرانیها و استرس برای بیماران ایجاد میکند از اینکه دوباره به چرخه دیالیز بازگردند و این استرس میتواند برای بیماران بسیار مشکل ساز شود.

هزینه هر پیوند کلیه 60 تا 70 میلیون تومان

وی با اشاره به قیمتهای بالای پیوند کلیه تصریح کرد: در حال حاضر هزینه هر پیوند کلیه 60 تا 70 میلیون تومان است که انجمن حمایت از بیماران کلیوی سعی دارد برای کاهش هزینههای دیالیز، پیوند کلیه انجام شود تا از نگرانیهای بیماران بکاهد.

طهماسبی از دولت خواست که ارز 4200 برای تامین داروهای بیماران اختصاص دهد و قیمت داروها را متعادل ساخته و دست دلالان را که در نوسانات قیمت داروها دخیل هستند را قطع کند.

این مسئول با ابراز تاسف از افزایش قیمت چند برابری داروهای بیماران کلیوی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین اعتبارات انجمن از قلک‌ها بود که هم اکنون به دلیل شیوع کرونا حذف شده است و علاوه بر آن افزایش هزینههای دارو،آزمایشات و درمان و همچنین افزایش اعضای این انجمن، آسیبهایی را در بودجه انجمن‌های خیریه وارد کرده است.

به گفته وی، انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان هزینههای درمان، آزمایشات و داروها را برای بیماران تحت پوشش پرداخت میکند و با توجه به افزایش سرسام آور داروها به ویژه از اواخر سال گذشته، بیمارانی که خود کارمند و یا بازنشسته بوده نیز از عهده پرداخت داروها برنیامده و تحت پوشش حمایت از بیماران کلیوی قرار گرفتهاند.

کاهش پیوند کلیه؛ افزایش بیماران دیالیزی

طهماسبی با اذعان به اینکه پیوند کلیه نیز به دلیل افزایش قیمت کلیه کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر به علت محدودیتهای کرونایی برای مراجعه به بیمارستانها و همچنین افزایش قیمت کلیه، پیوند کلیه در استان کمتر انجام می‌شود و این موضوع سبب شده تعداد بیماران دیالیزی در استان افزایش یابد. وی افزود: سعی داریم برای کاهش هزینهها از کلیه بیماران مرگ مغزی برای پیوند استفاده کنیم.

به گفته این مسئول هم اکنون 150 بیمار دیالیزی آماده پیوند کلیه در استان وجود دارد که به دلیل هزینه بالای پیوند کلیه، از خیرین خواهشندیم در تامین هزینهها اعلام آمادگی نمایند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانجمن کلیوی زنجانمحمدرضا طهماسبی
sedayezanjannews.ir/nx5371


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»