کد خبر: 5372
1399/12/20 - 16:19


نماینده ولی فقیه در استان زنجان:

همه در قبال آسیب‌های اجتماعی مسئولیم

آیین کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین پروژه مرکز نگهداری، آموزشی، رفاهی و فرهنگی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست زنجان برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ظهر امروز مراسم کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین پروژه مرکز نگهداری، آموزشی، رفاهی و فرهنگی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست زنجان به همت موسسه خیریه پرتو مهریزدان  برگزار شد و در این مراسم آیت‌اله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان اظهار کرد: اگر چه نعمت‌های خداوند غیرقابل شمارش است اما خداوند تنها در خصوص یک نعمت است که می‌‌فرماید این بزرگترین نعمت است و با کلمه منت آن را به ما معرفی می‌کند و این نعمت، نعمت هدایت است و از همین جهت اگر بگوییم که بزرگترین عید برای مومنان بعث پیامبر است مبالغه نکرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه اسلام دین رحمت است، اظهار کرد: در دعای ماه رمضان ما از خداوند می‌خواهیم که کل بیماران را شفا بدهد همان طور که مقام معظم رهبری در ابتدای شیوع کرونا دعا کردند که خداوند سایه شوم این بیماری را از سر همه بشریت بردارد و این گونه نیست که ما تنها برای بیماران خود از خداوند شفا بخواهیم و این نمونه کوچک و بارزی از این موضوع که زندگی در جامعه مشابه یک کشتی است.

آیت‌اله خاتمی با شباهت دادن جامعه به کالبد انسان‌ها، ادامه داد: ما در حوزه‌های مختلف می‌توانیم برای جامعه مفید واقع شویم و از هر فردی یک کاری ساخته است و از همین جهت است که اجتماعی بودن انسان‌ها موجب می‌شود که تمام انسان‌ها از یک پیکر باشند و در قبال هم وظایفی داشته باشند.

همه در قبال آسیب‌های اجتماعی مسئولیم

وی خاطرنشان کرد: دود آسیب‌های اجتماعی به چشم یک نفر نمی‌رود و به همین دلیل همه در قبال این آسیبها مسئولیم و همه ما مسافران یک کشتی هستیم و سرنوشت ما خواسته یا ناخواسته به هم مرتبط هستیم و کسی نمی‌تواند بگوید که این موضوع به من ارتباط پیدا نمی‌کند.

وی با بیان تشابه آسیب‌های اجتماعی به دود گفت: دود وقتی بلند شود در ابتدا کسی که دود را بلند کرده است، آسیب می‌بیند و سپس کسانی که از دود استنشاق می‌کنند و وظیفه ما است که در این زمینه ورود کنیم.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه دیار زنجان به دیار کریمان معروف است، اظهار کرد: موسسه خیریه مهر یزدان یکی از مراکزی است که در این زمینه مشغول فعالیت است و کارهای بزرگی را در این زمینه انجام می‌دهد.

 در ادامه این آیین محمد محمدی قیداری، مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست استان نیازمند یک مکان ایده‌آل و استاندارد برای زندگی بودند، گفت: خدا را شاکرم که امروز این مکان به بار نشسته است و این خانه مهر برای این کودکان ساخته خواهد شد.

50درصد فعالیتهای بهزیستی را خیرین انجام می‌دهند

وی ادامه داد: 28 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و22 هزار نفر خانواده‌هایی هستند که دارای فرد معلولیت هستند و مجموعا 80 هزار نفر تحت پوشش این ارگان مردمی هستند، مردمی از این جهت که حداقل 50 درصد فعالیت‌های ما را خیرین انجام می‌دهند و 100 موسسه و 492 نهادغیردولتی که همه زحمات ما را این نهاد‌ها بر دوش دارند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه ما نیازهای فراوانی را داریم اظهار کرد: تنها یکی از کارهای‌مان رسیدگی به بخش ایتام است و علت این موضوع را می‌توان در آسیب‌های اجتماعی دنبال کرد به طوری که انواع و اقسام آسیب اجتماعی در جامعه وجود دارد و مسری هم هستند و کسی نمی‌تواند بگوید که در این منطقه آسیب اجتماعی وجود ندارد و از این بابت مدیون خیرین و افرادی هستیم که مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه پرداخت می‌کنیم.

50 الی 60 کودک در این مراکز نگهداری می‌شود

این مسئول ادامه داد: حدود 5 الی 6 هزار زن سرپرست خانواده داریم و حدود 50 الی 60 کودک در این مراکز نگهداری ما که شامل 2 موسسه و 4 مرکز هستند نگهداری می‌شود و یک شیر خوارگاه هم داریم که در حال واگذاری به بخش غیر دولتی است

محمدی قیداری خاطرنشان کرد: آسیبهای مهم اجتماعی برای کودکان بی سرپرست در جامعه وجود دارد و نیازمند این هستیم که این کودکان در کنار خانواده‌های خود باشند ولی لاجرم این اتفاق نمی‌افتد و به مراکز ما سپرده می‌شوند و در مراکز هم این بحث وجود دارد که این کودکان به خانواده‌هایی واگذار شوند که سالانه حدود 40 فرزند را واگذار به خانواده‌ها می‌کنیم و کسانی که در این مراکز همچنان باقی می مانند بنا به دستور العملهایی که داریم  در جهت توانمندسازی آنها اقدام می‌شود.

موسسه خیریه مهر یزدان از سال 92 فعالیت می‌کند

در ادامه حمید اسکندریون، رئیس هیت مدیره موسسه پرتو مهر یزدان با اشاره به اینکه طبق مسئولیت‌های اجتماعی که به همه ما واجب شده است این موسسه امروز کلنگ‌زنی می‌شود، اظهار کرد: این موسسه از سال 92 توسط چندین مادر مهرورز افتتاح شد و وظیفه این موسسه این است که این کودکان را از شیرخوارگاه تحویل بگیرد و  در مرکز خود زمینه تحصیل و تربیت آنها را فراهم آورد و سپس تا سنین اشتغال و ازدواج آنها را زیر نظر داشته باشد.

وی ادامه داد: ما کودکان را از سن 6 سالگی در مراکزی که اکنون به صورت استیجاری در دست داریم پرورش می‌دهیم و سپس آنها را وارد جامعه می‌کنیم و  تا زمانی که وارد کسب و کاری شوند آنها را هدایت می‌کنیم. و این مرکز که امروز کلنگ زنی می شود به عنوان یک مرکز نمونه افتتاح خواهد شد و سعی درایم که این مرکز را به شکلی اداره کنیم که شبه خانواده باشد.

رئیس هیت مدیره موسسه پرتو مهر یزدان با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های ما در این موسسه این است که کودکان را جامعه گریز تربیت نکنیم تا در خود جامعه باشند، اظهارکرد: تلاش ما این است که این کودکان را در شرایط عادی که افراد اجتماعی باشند، تحویل جامعه بدهیم

شایان ذکر است این پروژه در زمینی با مساحت 450 مترمربع در هم‌جواری مسجد ولیعصر شهرک امیرکبیر بنا خواهد شد و بنا است که یک مجموعه چند منظوره اقامتی و فرهنگی و آموزشی تهیه شود.این مجموعه در 7 طبقه و در حدود 2هزار و 300 متر مربع در قالب طبقات خدماتی ، درمانی و اداری و برای دو گروه کودک 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآیت اله علی خاتمیموسسه پرتو مهر یزدانبهزیستی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5372


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»