کد خبر: 5375
1399/12/20 - 19:57


جلسه امروز شورای شهر زنجان به بحث بودجه سال آینده شهرداری اختصاص داشت؛

بودجه برای جیب‌های خالی شهر

بودجه 829 میلیاردی 1400 شهرداری با رشد 47 درصدی نسبت به سال جاری مصوب شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شورای شهر زنجان بودجه 797 میلیارد تومانی پیشنهادی شهرداری زنجان را رد کرد و با افزایش 4 درصدی در بودجه نهایتاً میزان بودجه سال 1400 شهرداری زنجان را به میزان 829 میلیارد تومان به تصویب رساند.

به گزارش پایگاه خبری صدای زنجان، امروز جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان با حضور اعضای شورای شهر و شهردار و اصحاب رسانه و در غیاب سرور رحیما دیگر عضو شورا با دستور کار بررسی لایحه بودجه سال آینده شهرداری زنجان و چند نامه رسیده از سوی شهرداری برگزار شد.

از مهم‌ترین لایحه مورد بحث بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهرداری بود که حدود یک ماه پیش تقدیم شورا شد و طبق قانون شورای شهر با بررسی بندهای این بودجه آن را قبل از پایان اسفند ماه به شهرداری ابلاغ کند.

طبق توضیح عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان بودجه امسال شهرداری زنجان ۵۴۸ میلیارد تومان بود ولی بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال آینده ۷۹۷ میلیارد تومان بود که نسبت به بودجه امسال رشد ۴۷ درصدی داشت.

به گفته راشاد طبق قانون شورای شهر اختیار کاهش یا افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی میزان بودجه پیشنهادی شهرداری را پس از بررسی نهایی دارد از همین رو بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری را با حدود ۴ درصد افزایش به ۸۲۹ میلیارد تومان رساندیم و میزان بودجه جاری و عمرانی هم برای سال آینده تقریبا برابر پیش‌بینی شده است.

پس از توضیحات رییس شورا، احمد نصیری به افزایش حدود ۴۰ میلیاردی بودجه پیشنهادی شهرداری توسط اعضا شورای شهر که در حدود ۴ درصد است واکنش نشان داده و از شهردار خواست تا منابع درآمدی پیش‌بینی شده برای این میزان افزایش را گزارش دهد چرا که معتقد بود منابع درآمدی این ۴۰ میلیارد افزایش اعتباری که شورای شهر در نظر گرفته باید مشخص شده و شهردار شفاف اعلام کنند که آیا امکان تامین این میزان افزایش از کدهای درامدی مشخص وجود دارد یا خیر.

نیازی به توضیح شهردار نیست

عباس راشاد نسبت به درخواست نصیری واکنش نشان داد و اعلام کرد که نیازی به توضیح شهردار نیست چون نماینده ولی در زمان بررسی موضوع در جلسه حضور داشته و در جریان جزئیات قرار گرفتند. از طرفی این افزایش از حق و حقوق مسلم شوراست و در صورتی که فقط ۱۰ درصد از  پرونده‌های معلق در شهرداری از محل تبصره ۱۱ و یا قلع بنا تعیین تکلیف شود کل ۴۰ میلیارد تومان اضافه شده به مبلغ کل بودجه تامین می‌شود چرا که این پرونده‌ها در استان‌های دیگر نیز حل و فصل شده است.

در ادامه امامعلی دادخواه نیز در پاسخ به رئیس شورای شهر این‌گونه عنوان کرد: بنده هم به وظایف شورا و هم شهرداری آشنا هستم از همین رو می‌گویم تعریف از بودجه تعادل بین هزینه و درآمد است از همین رو معتقدم بودجه‌ای باید به تصویب شورای شهر برسد که نزدیک به واقعیت باشد تا در ماه‌های آینده با مشکل عدم تحقق مواجه نشویم. بنده با افزایش ۴۰ میلیاردی بودجه شهرداری موافقم ولی بر مبهم بودن تبصره ۱۱ نیز تاکید دارم.

بودجه پیشنهادی 1100 میلیارد تومان بود ولی به دلیل منابع محدود در اختیار به 790 میلیارد کاهش یافت

حبیب یگانه ضمن ارائه توضیحات خود از بودجه سال آینده شهرداری با اشاره به این‌که در بودجه پیشنهادی سال آینده ۵۲ درصد به بخش عمرانی و ۴۸ درصد جاری اختصاص داده شده است که در مقایسه یا بودجه امسال با رشد ۴۳.۵ درصدی همراه بوده است، تصریح کرد: این‌میزان رشد با توجه به افزایش قیمت‌های رخ داده کاملا منطقی است از طرفی بودجه اختصاص داده شده از منابع محدود برای مصارف نامحدود است چرا که هزینه اداره شهرها بالاست از طرفی هزینه انجام پروژه‌های عمرانی افزایش چندین برابری داشته و شهرداری برای ارائه خدمات خود به شهروندان نیاز به ارتقا میزان بودجه دارد.

به گفته شهردار زنجان بودجه‌ای که برای سال آینده بسته شده بود در حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده ولی با توجه به منابع محدود در اختیار این میزان به ۷۹۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

لایحه تبصره 11 شهرداری 4 ماه است در شورا معطل مانده

وی ضمن انتقاد از عملکرد شورای شهر در بررسی لایحه تبصره ۱۱ خاطرنشان کرد: متاسفانه ۴ ماه از زمان ارائه لایحه تبصره ۱۱ به شورای شهر برای بررسی و تایید می‌گذرد ولی تاکنون هیچ نظری در مورد کاهش یا افزایش میزان آن از سوی شورای شهر به شهرداری ارسال نشده است در حالی که این ‌منابع درآمدی در افزایش کدهای درآمدی تاثیر قابل توجهی دارد.

وی به مخالفت اعضای شورا با افزایش برخی از کدهای درآمدی اشاره داشته و افزود: تفاوت 39 میلیارد تومانی بین لایحه پیشنهادی شهرداری و میزان افزایش مد نظر شورا در بودجه سال آینده است از طرفی در سال جاری میزان پیش‌بینی افزایش درآمد از محل وصول جرایم کمیسیون ماده 100 در حدود 82 میلیارد تومان بوده که در اصلاح متمم آن را به 100 میلیارد تومان افزایش دادیم از همین رو این رقم در بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری 130 میلیارد تومان بود که رشد 30 درصدی داشت این رقم را شورا به 163 میلیارد تومان افزایش داده است.

شهردار زنجان متذکر شد: ما به تحقق اصل موضوع پیش‌بینی شده در بودجه تردید داریم چرا که نمی‌دانیم در سال آینده این میزان افزایش رخ داده توسط اعضای شورا از محل جرایم کمیسیون ماده 100 محقق می‌شود یا خیر؟

طبق بخشنامه بودجه 1400 هزینه‌کردهای شهرداری منوط به تأمین درآمد و واریز آن به حساب شهرداری است

یگانه ضمن اشاره به مشکلات احتمالی رخ داده در تحقق بودجه سال آینده شهرداری یادآور شد: ما معتقدیم پس از تصویب لایحه  شهرداری از سوی شورای شهر همه انتظار دارند بلافاصله بودجه را عملیاتی کنیم در حالی که طبق بخشنامه بودجه 1400 هرگونه تخصیص منابع درآمدی منوط به تحقق درآمد، واریز درآمد به حساب شهرداری و سپس هزینه‌کرد است به طوری که برای مثال ما مجاز نیستیم بعد از عید با مبلغ خاصی کار عمرانی در فلان نقطه شهر انجام دهیم چرا که باید درآمد به حساب شهرداری واریز شود بعد هزینه کنیم. اعضا شورا انتظار نداشته باشند که سال آینده چندین میلیارد به برگزاری کنگره و یا کمک به موکب‌های اربعین و غیره قبل از تحقق درآمد و واریز آن به حساب شهرداری داشته باشیم.

به گفته شهردار زنجان در بودجه سال آینده نصب آشغال‌گیر در ورودی زنجانرود یک تکلیف قانونی برای شهرداری است در حالی که شورا در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری آن را حذف کرده است، به طور یقین این حذفیات تبعات خاص خود را دارد.

شهردار زنجان خطاب به رییس شورای شهر زنجان عنوان کرد: بنده با این حذفیات رخ داده در بودجه سال آینده مخالفم و آنرا امضا نمی‌کنم .

راشاد خطاب به شهردار: اگر با حذفیات شورا در بودجه مخالفید بروید بودجه یک دوازدهم بیاورید

رئیس شورای شهر زنجان نیز در واکنش به سخنان شهردار متذکر شد: اگر‌ با این حذفیات مخالفید ما هم لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد می‌کنیم و شما بروید بودجه یک دوازدهم را به شورا ارائه کنید.

راشاد خطاب به شهردار این‌گونه عنوان کرد: کسی که این بخش‌نامه را برای شما فرستاده اصلاً هیچ اشرافیت و شناختی نسبت به نوع فعالیت شهرداری ندارد چه کسی گفته حتما باید تمامی اعتبارات محقق شود بعداً شهردار اقدام به انجام کاری کند؟ از طرفی رد و یا تایید لایحه بودجه ارسالی از سوی شهرداری از اختیارات قانونی شوراست. ما می‌توانستیم ‌لایحه ارائه شده را رد کنیم‌ ولی در راستای تعامل با شهرداری قدم برداشتیم.

رحمان احمدی نیز در پی اظهارات شهردار زنجان دو پیشنهاد به شورای شهر ارائه داد و گفت: بنده معتقدم باید لایحه تبصره 11 ارائه شده از سوی شهرداری را مصوب کنیم بعد به تصویب بودجه بپردازیم از طرفی بنده پیشنهاد می‌کنم جلسه رأی‌گیری و تصویب بودجه سال آینده به روز دیگری موکول شود تا در مورد میزان 40 میلیارد تومانی که شورای شهر در بودجه سال آینده اضافه کرده با شهردار تبادل نظر کنیم چرا که عدم تحقق این بودجه را همه از چشم شهردار خواهند دید نه شورای شهر. هدف تفاهم با شهرداری است وگرنه با بودجه یک دوازدهم و دو دوازدهم قطعاً به مشکل بر می‌خوریم.

پس از توضیحات ارائه شده، احمدی اعلام کرد اگر در مصوبه بودجه ارسالی به شهرداری نیازی به امضای شهردار نباشد. بنده موافق همین بودجه و میزان افزایش اعمال شده در آن از سوی شورای شهر هستم.

با وجود مخالفت‌های شهردار پس از توضیحات ارائه شده از سوی رزاق محمدی مبنی بر این‌که میزان افزایش مد نظر شورا در بودجه سال آینده شهرداری به شرط تحقق این میزان از تبصره 11 است و محل‌های پیش‌بینی شده است، رأی گیری بودجه 829 میلیاردی تومانی سال آینده شهرداری زنجان با رای موافق اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید./ 940

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانشهرداری زنجانبودجه 1400 شهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5375


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»