کد خبر: 5409
1399/12/27 - 15:15


رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان خبر داد:

افزایش ۵ برابری تماس‌ها با اورژانس با شیوع کرونا

آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری منطقی بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان با شیوع بیماری کرونا میزان تماس با اورژانس ۵ برابر شد که اغلب آن‌ها نیازهای غیراورژانسی مردم از قبیل راهنمایی‌های بهداشتی و پزشکی در مورد کرونا بود.

به گزارش پایگاه خبری صدای زنجان، اصغر جعفری روحی امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سوال پایگاه خبری صدای زنجان مبنی بر این‌که با شیوع بیماری کرونا چه میزان تعداد تماس با اورژانس افزایش یافته است، اظهار کرد: سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در ابتدا تعداد آمار تماس‌های تلفنی با اورژانس به شدت افزایش یافت و این میزان به ۵ برابر رسید که بخشی از آن ناشی از ترس مردم از این بیماری بود چرا که خیلی از تماس‌ها اورژانسی نبودند و فقط افراد یک راهنمایی بهداشتی و یا پزشکی نیاز  داشتند و این سبب پشت خط ماندن بیماران حاد نیازمند اورژانس می‌شد که برای برطرف کردن این مشکل مردم به محض تماس با اورژانس شماره‌های مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات کرونایی ارائه می‌شد.

به گفته این مسئول در بحث کرونا بار کاری اورژانس افزایش یافت به ویژه با بروز  پیک‌های این بیماری ولی برای جلوگیری از تداخل بین بیماران کرونایی و غیرکرونایی کدهای کرونا را اختصاصی قرار دادیم که سبب بهتر شدن بار کاری دیگر کدها برای خدمات‌رسانی به دیگر بیماران شد که امیدواریم با بهبود وضعیت شیوع این بیماری بار کاری و روانی همکاران در اورژانس شود چرا که سال گذشته یکی از مشکلات اساسی ابتلای همکارانمان به این بیماری بودند و در برخی موارد فقط یکی دو پایگاه غیرآلوده به کرونا داشتیم و همین فشار مضاعفی به سایر پرسنل وارد می‌کرد از طرفی در طول این بیماری با وجود بروز هرگونه مشکلی هیچ پایگاهی را تعطیل نکردیم و تمامی آن‌ها ۲۴ ساعته فعال بودند.

پاسخ به انتقادها از دیر رسیدن اورژانس بر بالین بیماران

جعفری در پاسخ به سوال دیگر پایگاه خبری صدای زنجان در مورد انتقادها از رسیدن دیرهنگام اورژانس بر بالین بیماران متذکر شد: استاندارد رسیدن اورژانس بر بالین بیماران در شهرهای مختلف و مسیرهای  شهری و جاده‌ای متفاوت است ولی در مجموع شهری زیر ۱۰ دقیقه و جاده‌ای زیر ۱۵ دقیقه است.

وی با اشاره به این‌که در زنجان به لحاظ پوششی، پایگاه اورژانس از استاندارد کشوری به نسبت جمعیت و مسافت بهتر است، تصریح کرد: با وجود ارائه خدمات در مدت زمان استاندارد برخی انتقادهایی از سوی مردم مطرح می‌شود چرا که انتظار دارند بلافاصله پس از تماس، اورژانس سریعا در عرض یک دقیقه در صحنه حاضر شود و با توجه به استرس و نگرانی که دارند زمان رسیدن اورژانس بر بالین آن‌ها طولانی به نظر می‌رسد در حالی که ما بازه زمانی استانداردی داریم و آن ملاک عمل قرار می‌گیرد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان  با این‌که تمامی آمبولانس‌های استان مجهز به gps بوده و به راحتی رصد می‌شوند از همین رو هیچ تکنیسینی امکان کوتاهی در انجام کار ندارد، بیان کرد: در بسیاری از موارد وقتی مردم با اورژانس تماس می‌گیرند آمبولانس نزدیک‌‌ترین پایگاه به آن‌ها در ماموریت دیگری است از همین رو مجبوریم از آمبولانس پایگاه دورتری استفاده کنیم که به تبع زمان بیشتری صرف رسیدن بر بالین بیمار صرف می‌شود.

وی امیدوار است مشکلات موجود و نارضایتی‌ها با افزایش تعداد دستگاه‌های آمبولانس روز به روز بهتر شود هر چند  پایگاه‌های اورژانس استان به لحاظ پوششی در شرایط مطلوبی نسبت به استاندارد اورژانس کشور قرار دارد.

انجام ۷۴ ماموریت توسط اورژانس هوایی در سال جاری

جعفری روحی به تعداد ماموریت‌های اورژانس هوایی در سال ۹۹ اشاره داشته و بیان کرد: امسال ۷۴ مورد اعزام اورژانس هوایی در استان داشتیم که ۲۸ مورد آن تصادفی و ۲۳ مورد غیرتصادفی، سه مورد مادر باردار و ۱۴ مورد بیمار سکته حاد مغزی و ۶ مورد نیز سکته حاد قلبی به ثبت رسیده است.

میزان آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال در استان منطقی بود

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان به آمار مصدومان و حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره داشته و ضمن اشاره منطقی بودن آمارها در این روز نسبت به سال‌های گذشته عنوان کرد: چهارشنبه آخر امسال در مجموع ۸۳ مصدوم به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده و بستری شدند و خوشبختانه مورد فوتی در این بین گزارش نشد.

به گفته این مسئول در چهارشنبه آخر سال گذشته که با شروع اپیدمی کرونا و درگیری مردم با این بیماری همراه بود آمار مصدومان به شدت کاهش یافت از همین رو امسال نیز انتظار می‌رفت شرایط عادی‌سازی شده و تعداد مصدومان بیشتر باشد ولی خوشبختانه در مقایسه با سال‌های قبل از شیوع کرونا این آمارها بیشتر نشد که آن را مدیون اطلاع‌رسانی و تلاش رسانه‌ها در این عرصه هستیم.

جعفری با بیان این‌که سه مصدوم با وضعیت جدی در بیمارستان بستری شدند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برای یکی از مصدومان قطعی انگشت رخ داده بوده که بلافاصله به اتاق عمل انتقال داده شد و تحت عمل جراحی و کنترل قرار گرفت. یکی دیگر از مصدومان بد حال نیز در اثر  انفجار ماده منفجره دست‌ساز علاوه بر آسیب در ناحیه قفسه سینه، سوختگی در ناحیه صورت، خونریزی مختصر در ناحیه ریه داشت که در بیمارستان امیرالمومنین خدابنده بستری و تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت که طبق آخرین اخبار واصله وضعیت بیمار رضایتخش است.

به گفته این مسئول آخرین مصدوم به شهر ابهر اختصاص داشت و از طرفی یک کودک ۱۰ ساله نیز از ناحیه چشم دچار آسیب جدی شده بودکه با نظر متخصص مربوطه و برای انجام عمل جراحی به یکی از بیمارستان های تهران ارجاع داده شد و طبق نظر تیم پزشکی، احتمال تخلیه چشم نیز وجود دارد.

بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری در زنجان نوجوانان و جوانان بودند

وی با تأکید بر این‌که بیشترین مصدومان، رده سنی مصدومان نوجوان و جوان بین ۲۵ تا ۳۵ سال را شامل می‌شد، بیان کرد: حدود ۳۴ نفر از مصدومان نیز در مراکز بیمارستانی استان بصورت موقت و یا چندین ساعته بستری شدند و ۴۶ مورد نیز درمان سرپایی و ترخیص زود هنگام رخ داد.

به گفته جعفری از مجموع مصدومان مراجعه کنندگان به بیمارستان های استان ۲۴ مورد به ابهر، ۱۴ مورد خدابنده، ۱۲ مورد خرمدره، چهار مورد طارم و سه مورد ماهنشان را شامل می‌شد از طرفی اغلب مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال مرد و بیشترین نواحی آسیب دیده نیز به ترتیب دست و چشم بود که جزو آسیب‌های عمده به شمار می‌رود.

آماده‌باش نیروهای اورژانس در قالب طرح نوروزی

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان در پایان گزارشی از اقدامات این نهاد در طول ایام نوروز داد و یادآور شد: طرح خدمات نوروزی از ۲۵ اسفند ماه آغاز شده و بیمارستان‌ها و اورژانس بیمارستانی و ۴۰۰ نیروی اورژانس، ۴۱ پایگاه اورژانس  نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند.

وی با تاکید بر این‌که ایستگاه‌های سلامت به دلیل اپیدمی کرونا نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و فقط در برخی از مناطق به منظور ارائه موارد غیراورژانسی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه ارائه خدمات به مسافران ‌و غیره طبق مصوبات ستاد کرونای استانی عمل می‌کنیم./ ۹۴۰

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناصغر جعفری روحیاورژانس زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5409


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»