کد خبر: 5468
1400/01/17 - 15:13


صدای زنجان کیفیت آموزشی مدارس در دوران کرونا بررسی می‌کند؛

رفع تکلیف «شاد»

یک کارشناس فرهنگی و هنری: در فضای شاد متاسفانه تنها به دنبال رفع تکلیف هستیم و به ناچار مجبور به تولید محتوا برای دانشآموزان هستیم تا حرف و حدیثی در این زمینه نباشد و دانش‌آموزان هم به ناچار مجبور به این هستند که تکالیف خود را رونویسی کنند و برای معلمان بفرستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای والدین و کارشناسان این است که آیا آموزش‌های مجازی در دوران کرونا تاثیر لازم را دارند؟ سوالی که «روح الله اوجاقلو»، روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان پاسخ آن را منوط به برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان می‌داند و می‌گوید که کیفیت اموزش یک صفت کیفی است و سنجیدن آن، چنان که باید و شاید امکان‌پذیر نیست و بایستی پس از امتحانات نهایی دانش‌آموزان به آن پرداخت.

وی ادامه می‌دهد: اکنون زمان مناسبی برای سنجش این کیفیت نیست و باید صحبت در این خصوص را به پس از برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان موکول کرد؛ ضمن اینکه بررسی‌ها و نظارت‌های صورت گرفته نشان داده است که استان زنجان در برخی از شاخص‌ها از جمله تولیدات فضای مجازی عملکرد خوبی داشته است ولی این موارد شاخص‌های اصلی این موضوع نیستند و در واقع این امتحانات نهایی است که صحت و سقم این موضوع را نشان می‌دهد.

تقلب و کمک رسانی خانواده در سیستم شاد محرز است

از سویی دیگر صیاد سلامی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، با اشاره به اینکه رویکرد نظام آموزشی در این شرایط بر روی موضوعات خواندن، نوشتن و گوش دادن وصحبت کردن دانش‌آموزان و دو مهارت ادب و جرات‌ورزی است، می‌گوید: این یک واقعیت است که تقلب و کمک افراد خانواده در سیستم شاد وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد اما آن چیزی که در رویکرد بسته آموزشی خانه در دوران کرونا مدنظر قرار دارد، موارد مذکور است و اگر این موارد اتفاق بیفتد یعنی ما به 90 درصد آن چیزی که در بسته تحول خانواده مدنظرمان بوده است، رسیده‌ایم.

آموزشی که در مدارس رخ می‌داد در فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد

وی ادامه می‌دهد: مسلما آموزش در آن سبک و سیاقی که در پیش از این دوران در مدارس رخ می‌داد در فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد و این واقعیتی است که نظام آموزش و پرورش هم قبول کرده است. اما در مدارس روستایی (54 مدرسه داریم که زیر 5 دانش آموز دارند) به دلیل محدود بودن دانش‌آموزان آموزش‌های حضوری رخ داده است و کیفیت آموزش در این زمان بسیار بالا است و ما این موضوع را از نزدیک رصد کرده‌ایم. در سطح شهر هم والدین واقعا پیگیر آموزش دانش‌آموزان هستند. ضمن اینکه آمارهایی که از طریق پایش مجازی آموزش‌های مجازی که از طریق 170 گروه آموزشی و 64 راهبر اتفاق می‌افتد، دریافت کردیم بیانگر این است که کیفیت آموزش بالا است.

افت تحصیلی در دانش‌آموزان رخ نداده است

این مسئول با اشاره به اینکه پیگیری و نظارت بر آموزش دانش آموزان به زعم بنده بسیار بیشتر از زمان آموزش حضوری شده است، می‌افزاید: به نظر من مجموعه عواملی که در این زمینه مطرح شد اعم از پیگیری‌های آموزش و پرورش و خانواده‌ها و رسانه‌ها علتی بر رشد آموزش است و ما نمی‌توانیم به این موضوع اذعان کنیم که سطح سواد در دانش‌آموزان پایین آمده است چرا که اکنون علاوه بر مدارس، خانواده و رسانه‌ها درگیر آموزش دانش‌آموزان هستند و این موضوعات خود به عینه بیانگر این است که افت تحصیلی در دانش‌آموزان رخ نداده است.

در صدد جبران مشکلات آموزش مجازی با آموزش حضوری هستیم

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه ما سال تحصیلی جدید را 15 روز زودتر شروع کردیم، خاطرنشان می‌کند: قطعا در این زمینه برنامه‌های جبرانی را مدنظر داریم و منتظر هستیم که ببینیم که اوضاع و احوال بیماری این امکان را می‌دهد که ما این نواقص موجود در اموزش مجازی را با آموزش حضوری جبران کنیم و منتظر فرصتی هستیم که در این زمینه اقدام کنیم.

فراهم نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی

در این میان محسن رضایی، کارشناس فرهنگی و هنری اداره آموزش و پرورش در این خصوص با اشاره به اینکه با شیوع کرونا متاسفانه به دلیل ناگهانی بودن این اتفاق و فراهم نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی به ناچار رویکردها به سمت استفاده از برنامه شاد رفت، می‌گوید: اکنون آموزش و پرورش به ناچار مجبور به استفاده از این سیستم شده است. وقتی زیرساخت‌ها آماده نباشد و هیچ برنامه‌ای از قبل در این زمینه وجود نداشته باشد، این دست از مشکلات پیش می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: فضای شاد اکنون به فضایی تبدیل شده است که معلمان به ناچار مجبور به فعالیت در این فضا هستند. این سیستم برای معلمان مشکل زیادی را پدید آورده است و از طرفی نیز برای والدین دغدغه‌هایی را در زمینه رویکرد آموزشی دانش‌آموزان پدید آورده است به طوری که ما حتی نه از طرف اولیا، بلکه از طرف همکاران خود در آموزش و پرورش هم در این زمینه شاهد انتقاداتی هستیم.

آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود

 به گفته این کارشناس هیچ زمانی آموزش مجازی جایگزین آموزش رو در رو یا حضوری نخواهد شد. در فضای شاد متاسفانه تنها به دنبال رفع تکلیف هستیم و به ناچار مجبور به تولید محتوا برای دانشآموزان هستیم تا حرف و حدیثی در این زمینه نباشد و دانش‌آموزان هم به ناچار مجبور به این هستند که تکالیف خود را رونویسی کنند و برای معلمان بفرستند برای مثال درس دیکته که دانش‌آموز در کلاس درس با املایی که معلم در کلاس می‌گفت، سنجیده می‌شدند و میزان یادگیری آنها بررسی می‌گشت و دانش‌آموز ملزم به این می‌شد که نقاط ضعف خود را بررسی کند و درصدد رفع این مشکلات بربیاید اما اکنون در فضای مجازی این امکان وجود ندارد و دانش‌آموز با رجوع به کتاب یا کمک از والدین مشکلات خود را در دیکته غیرحضوری به صورت لحظه‌ای برطرف می‌کند و و این آسیب بزرگی است.

سطح سواد در دانش‌آموزان در شرایط فعلی بسیار پایین آمده است

وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقاتی که جدیدا صورت گرفته بود سطح سواد در دانش‌آموزان در شرایط فعلی بسیار پایین آمده است و در این زمینه ابراز نگرانی می‌کردند، اظهار می‌کند: اصرار بر اینکه مدارس در سال 1400 بازگشایی شوند به همین دلیل است ما از سیستم شاد جز ایرادات ساختاری که دارد، ایرادات بسیاری می‌توانیم بگیریم. ما در شاد کاری در حوزه پرورشی نمی‌توانیم انجام بدهیم و دانش‌آموزان ما نمی‌توانند استعدادهای خود را در زمینه فرهنگی و هنری چنان که باید و شاید شکوفا کنند.

معلمین در فضای شاد نمی توانند کارایی خود را نشان دهند

وی با اشاره به اینکه معلمان نیز به این سیستم اعتراض دارند چرا که نمی‌توانند به عنوان یک معلم کارایی خود را نشان بدهد، اظهار می‌کند: تدریس در فضای مجازی کارایی تدریس حضوری را ندارد و معلمان نمی‌توانند کارایی واقعی خود را در این فضا ارائه بدهند و در بسیاری موارد با کمبود امکانات رو به رو است. در درس شیمی در دبیرستان معلم با کمبود وسایل آزمایشگاهی مواجه هستند چنانچه که در بسیاری از دروس دیگر این مشکلات وجود دارد. ضمن اینکه معلم توضیحات اولیه را در زمینه دروس می‌دهد و دانش‌آموز خود مکلف است که موضوع را پیگیری کند. چاره ای غیر این موضوع هم ندارد.

دانش‌آموز در بسیاری از موارد تربیتی نیز دچار مشکل است

این مشاور با اشاره به اینکه دانش‌آموز در بسیاری از موارد تربیتی نیز دچار مشکل است، می‌گوید: دانش‌آموزان در این فضا نمی‌توانند روابط اجتماعی و نحوه برخورد با معلم و دانش آموزان دیگر را فرا بگیرد. ضمن اینکه تا سال‌ها دانش‌آموزان به خاطر داشتن تلفن همراه در مدرسه توبیخ می‌شدند  اما اکنون هر یک از دانش آموزان برای حضور در کلاس‌ها نیاز به یک تلفن همراه دارد و به فضای بی در و پیکر مجازی ورود پیدا کرده‌اند و شاید عدم فرهنگسازی در این رابطه نیز موجب بروز مشکلاتی شده باشد.

شاد در کنار آموزش حضوری کارایی دارد

وی ادامه می‌دهد: ما زمانی می‌توانیم از برنامه شاد به خوبی بهره ببریم که این سیستم در کنار آموزش حضوری در مدارس باشد، ادامه می‌دهد: شاد زمانی می‌تواند بهتر عمل کند که به عنوان یک ابزار کمکی در کنار آموزش حضوری  در خدمت معلمین قرار بگیرد./ 942

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکیفیت آموزش مجازیآموزش و پرورش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5468


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»