کد خبر: 5489
1400/01/21 - 15:51


صدای زنجان روند ابتلا به کرونا در ماه مبارک رمضان را پیگیری می‌کند؛

دغدغه مهمانی‌های رمضان

«امیرحسین مقتدر مژدهی»، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به آن می‌پردازد و می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که در جامعه در حال رخ دادن است و اینکه مشاهده می‌کنیم که وضعیت استان به دلیل دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای درون و بیرون استانی قرمز شده است. گردهمایی‌ها و مهمانی‌های افطاری در ایام ماه مبارک رمضان نیز می‌تواند تهدید دیگری در این زمینه باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از درگیری و آلوده‌بودن همه شهرستان‌های استان به کرونای انگلیسی خبر می‌دهد و عنوان می‌کند که طی یک هفته گذشته بیش از ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شدند و در بخش سرپایی نیز علی‌رغم ورود و فعالیت بخش غیردولتی درمانگاه‌های ۱۶ ساعته کووید-۱۹، شاهد افزایش مراجعه‌کنندگان با فشار کاری بالا هستیم، به ماه مبارک رمضان و دورهمی‌ها و مهمانی‌های دم افطار خانواده‌ها و صف‌های طولانی نان تازه سفره‌های افطاری نزدیک می‌شویم. شرایطی که می‌تواند وضعیت قرمز استان را از آنچه که هست وخیم‌تر کند.

موضوعی که «امیرحسین مقتدر مژدهی»، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به آن می‌پردازد و می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که در جامعه در حال رخ دادن است و اینکه مشاهده می‌کنیم که وضعیت استان به دلیل دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای درون و بیرون استانی قرمز شده است. گردهمایی‌ها و مهمانی‌های افطاری در ایام ماه مبارک رمضان نیز می‌تواند تهدید دیگری در این زمینه باشد، بنابراین انتظار می‌رود که مردم در این ایام نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به طورکلی برنامه افطاری دادن در ایام ماه رمضان را کاهش و یا اصلا متوقف کنند تا این امر به قطع زنجیره کرونا کمک کند چرا که اکنون همه شاهد هستند که تعداد افرادی که در یک خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند؛ بسیار بالا است و این امر به بدنه علوم پزشکی و سیستم درمان فشار مضاعفی را وارد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: مردم باید آگاهانه در این زمینه اقدام کنند و مانع گسترش هر چه بیشتر این بیماری در سطح استان و کشور شوند چرا که تنها در این شرایط است که می‌توان از گسترش هر چه سریعتر این بیماری جلوگیری کرد.

روزه نمی‌تواند تاثیری در افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری شود

این متخصص بیماریهای عفونی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام ماه رمضان توسط خانواده‌ها را دغدغه اصلی جامعه پزشکی می‌داند و در پاسخ به این سوال که «آیا روزه گرفتن می‌تواند تاثیری در افزایش احتمال ابتلا افراد به کرونا داشته باشد یا خیر؟» اظهار می‌کند: چه در خصوص بیماری کرونا و چه در مورد ویروس‌های دیگر روزه نمی‌تواند تاثیری در افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری شود.

مقتدر مژدهی می‌افزاید: به طور کلی روزه نمی‌تواند باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن شود و این موضوعات تاکنون به اثبات نرسیده است. بنابراین نمی‌توان گفت که روزه می‌تواند باعث مستعد شدن بدن افراد به کرونا شود. تنها باید به این نکته توجه داشت که برخی از افرادی که کرونا گرفته‌اند چون تا حدود 6 ماه عوارض پساکرونا در آنها وجود دارد و احتمال اینکه دچار ضعف و کاهش میل به غذا شوند، گرفتن روزه در این افراد ممکن است  وضعیت سلامتی را به نوعی دچار خطر کند و امکان شروع مجدد چرخه بیماری  در این افراد را افزایش دهد و از همین جهت به این افراد توصیه می‌شود که حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند و توانایی افراد در زمینه گرفتن روزه و انجام واجبات بررسی شود. ضمن اینکه در این زمینه افراد باید حتما به وضعیت تغذیه خود توجه داشته باشند.

روزه باید به صورت درست و با رعایت اصول تغذیه‌ای گرفته شود

در ادامه لاله احرامی، سرپرست مدیریت نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در سال جاری ساعت روزه‌داری هم طولانی خواهد بود، می‌افزاید: افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر گرسنگی طولانی مدت اتفاق بیفتد و در این فاصله رعایت اصول تغذیه‌ای صورت نگیرد؛ یعنی وعده‌ها فراموش شود و وعده سحری و یا افطار و میان وعده حذف شود، مسلما بدن و سیستم ایمنی افراد تضعیف خواهد شد و این مساله می‌تواند شرایط را برای ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم کند.

وی ادامه می‌دهد: در این ایام باید نهایت سعی‌مان را بکنیم که از تضعیف سیستم ایمنی بدن‌مان جلوگیری بکنیم و به این منظور افراد بایستی یک سری اصول کلی تغذیه را این ماه مدنظر داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح و پیروی از برنامه مناسب تغذیه‌ای نه تنها اصول تغذیه را در این ماه رعایت کنیم بلکه می‌توانیم در صدد اصلاح عادت تغذیه‌ای غلطمان نیز برآییم و در این زمینه روش تغذیه‌ای خود را بهبود دهیم.

این مشاور تغذیه اظهار می‌کند: افراد باید توجه بکنند که تنوع و تعادل همواره در برنامه‌های غذایی توصیه شده است و افراد باید از همه مواد غذایی مثل لبنیات، گوشت‌ها و میوه و سبزیجات و غلات و فرآورده‌ها و انواع چربی‌های سالم استفاده کنند.

با روزه‌داری صحیح از هرگونه آسیب به بدن خود جلوگیری به عمل آورد

وی با بیان اینکه برنامه‌های غذایی در ایام نوروز تغییر یافته است، اظهار می‌کند: در این ایام برنامه‌های غذایی ما از صبحانه و ناهار و شام به سحری و افطار و شام و یک میان وعده در بین شام و سحری تغییر پیدا کرده است و در واقع 4 وعده غذایی با فاصله  در این ایام وجود دارد که ما می‌توانیم مواد غذایی مفید را در این چهار وعده تقسیم بندی کنیم.

به گفته احرامی مطالعات گسترده‌ای در زمینه این موضوع که آیا روزداری می‌تواند باعث کاهش ایمنی بدن و ابتلای افراد به بیماری‌ها به ویژه در این ایام کرونا شود، انجام گرفته است و در این زمینه می‌توان اذعان داشت که اگر فرد بخواهند در این ایام روزه بگیرد، هیچ مانعی بر سر راه آن‌ها وجود ندارد و می‌توان با روزه‌داری صحیح از هرگونه آسیب به بدن خود جلوگیری به عمل آورد.

وی ادامه می‌دهد: مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌هایی مثل آهن و روی و سلنیوم بر روی سیستم ایمنی بدن نقش دارند و کمبود هر کدام از این مواد می‌تواند در افراد به ویژه کودکان و سالمندان مشکل‌زا باشد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند بنابراین توصیه به مصرف  مواد غذایی که سر شار از این مواد باشند؛ می‌شود.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: به طور کلی در ماه مبارک رمضان بایستی وعده‌های غذایی را درست و به جا استفاده کنیم و همچنین به هیچ وجه مصرف تنقلات و شیرینی‌های مختص این ماه را جایگزین مواد لازم و ضروری بدن نکنیم تا سلامت بدن و سیستم ایمنی در این ایام حفظ شود./ 942

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانماه مبارک رمضانکرونا
sedayezanjannews.ir/nx5489


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»