کد خبر: 6525
1400/01/30 - 17:3


مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان خبر داد:

حذف دفترچه‌های سلامت از اردیبهشت

شیویاری: چاپ دفاتر بیمه سلامت صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت، صندوق روستائیان از ابتدای خرداد ماه و سایر صندوق‌ها از ابتدای تیرماه متوقف می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از آنجایی که بیماران اوتیسمی برای درمان بیماری خود باید هزینه‌های سرسام‌آوری را پرداخت می‌کردند، مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان خبر از تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های درمانی این بیماران در قالب بیمه سلامت داد.

یعقوب شیویاری امروز در جلسه شورای اطلاع‌رسانی بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که برای جبران بخشی از هزینه‌های درمان سرسام‌آور بیماران اوتیسمی که تحت پوشش بیمه نیز قرار نداشتند بیمه سلامت در اقدامی با بهره‌گیری از هزینه‌های داخلی خود این بیماران را زیر چتر حمایتی بیمه سلامت قرار داده است، اظهار کرد: از این پس بیماران اوتیسمی که تحت پوشش بهزیستی هستند و یا دیگر افراد مبتلا به اوتیسم‌ می‌توانند از حمایت‌های بیمه سلامت در درمان خود بهره‌مند شوند.

این مسئول در پاسخ به سوال خبری صدای زنجان مبنی بر این‌که هزینه‌های خدمات درمانی در بخش کاردرمانی و گفتار درمانی که اواخر سال گذشته تحت پوشش بیمه سلامت درآمد چه میزان مورد استقبال قرار گرفته و خانواده‌ها این امکان بهره‌مند شدند، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه انجام شده و هر مرکزی که اعلام آمادگی کند بیمه سلامت استان آماده انعقاد قرارداد است ولی تاکنون فقط هلال احمر پیشتاز بوده و سال گذشته فقط با یک مرکز قرارداد بستیم و مهلت انعقاد قرارداد با این مراکز نیز تا پایان خرداد ماه تمدید شده است از طرفی متاسفانه بیشتر از دو مورد کاردرمان در زنجان نداریم.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان در سال ۹۹ حدود ۱۹۲ میلیارد تومان صرف پرداخت هزینه‌های درمانی افراد تحت پوشش بیمه سلامت استان شده است که بخشی از این هزینه‌ها پرداخت و مابقی در صورت تخصیص اعتبار پرداخت می‌شود از همین رو باید گفت حجم عظیمی از درآمدهای بیمه سلامت صرف پرداخت هزینه‌ها می‌شود در حالی که با صرفه‌جویی در هزینه‌ها سازمان می‌تواند از منابع داخلی خود دیگر بیماران خاصی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند را مورد حمایت قرار دهد.

تمدید اعتبار دفترچه‌های رایگان بیمه سلامت تا پایان شهریور ماه امسال

این مسئول به تمدید مهلت استفاده از دفترچه‌هایی که با شیوع بیماری کرونا به صورت رایگان در اختیار بیمه‌شدگان قرار گرفته بود اشاره داشته و ابراز کرد: با توجه به ادامه‌دار بود پاندمی کرونا و لزوم کاستن از مراجعات بیمه‌شدگان به دفاتر پیشخوان پوشش بیمه‌ای بیمه‌شدگان صندوق‌های کارکنان دولت، روستائیان، سلامت همگانی و ایرانیان( صرفا بیمه‌شدگان بیمار خاص) که تاریخ اعتبار سیستمی آن‌ها از ابتدای فروردین ماه امسال بود مهلت استفاده از  دفترچه‌ها تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ به صورت خودکار تمدید شده است و در صورت اتخاذ تصمیم جدید پس از شهریور ماه نیز اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت

شیویاری از کاهش کاربرد و حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت و استقرار نسخ الکترونیک در استان و به سرانجام رسیدن این طرح تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و عنوان کرد: بیمه‌شدگان نیازی به حمل دفترچه‌های کاغذی ندارند.

به گفته این مسئول در راستای تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برنامه کاهش کاربرد و حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه سلامت به این صورت است که چاپ دفاتر بیمه سلامت صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت، صندوق روستائیان از ابتدای خرداد ماه و سایر صندوق‌ها از ابتدای تیرماه متوقف می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که برای اطمینان و آگاهی بیمه شده از وضعیت بیمه‌ای خود، جلد دفترچه حاوی اطلاعات هویتی بیمه شده در اختیار وی قرار داده می‌شود، تصریح کرد: برای بیمه‌شدگان فاقد دفترچه در صورت عدم امکان نسخه‌نویسی به صورت الکترونیکی استفاده از سربرگ مراکز با درج کد ملی، نام و نام خانوادگی بیمار و تاریخ ویزیت توسط پزشک در چارچوب این دستور العمل مجاز است از همین رو داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک نیز مکلف به پذیرش و ارائه خدمات به این بیمه‌شدگان مبتنی بر قرارداد با سازمان بیمه سلامت ایران هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان متذکر شد: در صورت قطعی سامانه و نبود دفترچه، پزشکان می‌توانند از طریق شماره‌گیری #1666* نسبت به استحقاق سنجی بیمه شده اقدام و نسخه ویزیت بیمار زا تا پایان همان روز ثبت کنند.

به گفته شیویاری در راستای اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک، طرح مذکور در سطح مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی، مطب دندانپزشکان و مراکز فیزیوتراپی از ابتدای سال جاری نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به این‌که در راستای توسعه خدمات الکترونیک سازمان و اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک، پزشکان غیر طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت می‌توانند با مراجعه به سامانه به آدرس services.ihio.gov.ir/ psc  نسبت به ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور بدون قرارداد، در طرح نسخه‌نویسی الکترونیک مشارکت داشته باشند، یادآور شد: به منظور تسهیل انعقاد قرارداد با مطب پزشکان متقاضی همکاری با سازمان اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص دارای پروانه مطب فعال در سطح استان در صورت مشارکت در اجرای نسخه الکترونیک، می‌توانند با خوداظهاری در سامانه مذکور و اعلام تلفنی به شماره 33134252 قرارداد خود را ثبت نهایی کنند.

مشوق‌های پیش‌بینی شده برای مشارکت پزشکان در طرح نسخ الکترونیک

این مسئول در پاسخ به سوالی در مورد عدم استقبال برخی از پزشکان از این طرح و سردرگمی بیماران در این بین خاطرنشان کرد: درصد پایینی از پزشکان در این طرح مقاومت می‌کنند چرا که این طرح از الزامات قانونی برخوردار بوده و ضمانت اجرایی دارد از طرفی علاوه بر این‌که پرداخت مطالبات پزشکانی که نسخ خود را به صورت الکترونیکی ارسال می‌کنند به روز است مشوقی در تعرفه ۱۴۰۰ برای این پزشکان در نظر گرفته شده به طوری که ۱۷ تا ۱۸ درصد دریافتی بیشتری شامل حالشان می‌شود.

به گفته شیویاری مشکلاتی که تامین اجتماعی در حذف دفترچه‌ها داشت مورد رصد قرار گرفته و خوشبختانه بیمه سلامت با الگوبرداری از طرح تامین اجتماعی و برطرف کردن چالش‌هایی که این سازمان در روند اجرای طرح داشت توانستیم حذف دفترچه‌های کاغذی را به تدریج عملیاتی کنیم از طرفی بروز برخی مشکلات به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم است از همین رو در صورت عدم تکمیل این زیرساخت‌ها به طور یقین بیمه سلامت نیز با چالش.هایی مواجه می‌شود.

بستری ۶ هزار و ۲۱۳ بیمار کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت در بیمارستان‌های استان

وی در ادامه به آماری از بیماران مبتلا به کرونا که تحت پوشش بیمه سلامت استان در سال ۹۹ اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته ۶ هزار و ۲۱۳ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شدند که این آمار مختص بیمه‌شدگان بیمه سلامت استان است.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان طبق آخرین برآوردهای انجام شده برای هر بیمار کرونایی ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان هزینه اختصاص داده شده که صرفا مربوط به افراد تحت پوشش بیمه سلامت بوده و این رقم به کل استان اختصاص ندارد از طرفی در برخی استان‌ها شاید این میزان هزینه‌ به ۱۰ میلیون تومان نیز برسد.

زنان بیشتر از مردان به کرونا مبتلا شدند

شیویاری با اشاره به این‌که طبق برآورد انجام شده در بین بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت میانگین سنی مبتلایان ۶۲ سال بود، خاطرنشان کرد: ۴۷.۳۲ درصد از این بیماران کرونایی را مردان و ۵۲.۶۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند از طرفی چون تعداد بیمه‌شدگان روستایی بیشتر از شهری است از همین رو مبتلایان به کرونا تحت صندوق پوشش صندوق روستایی بیشتر از صندوق‌های دیگر بیمه سلامت است‌. 944

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانشیویاریحذف دفترچه های سلامت
sedayezanjannews.ir/nx6525


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»