کد خبر: 74
1396/05/10 - 19:46


صدای زنجان طرح توزیع موادمخدر دولتی در میان معتادان را بررسی می‌کند

نجات کوپنی

اواخر تیر ماه گذشته بود که طرح توزیع مواد مخدر دولتی برای معتادان و تصویب کلیات آن در مجلس، توسط سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح شد و از موافقت تمام ارگان‌های مربوطه با اجرای طرح مذکور خبر داد.

پایگاه خبری صدای زنجان

معتادان در حال ترک: اشتباه محض است

دبیر کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان: این طرح باید پیوست فرهنگی قوی داشته باشد

اجرای این طرح در حالی مطرح است که مشابه آن 49 سال قبل یعنی پیش از انقلاب نیز به اجرا درآمده بود ولی به دلایل عدم تأمین تریاک مورد نیاز در داخل کشور و لزوم ورود آن از کشور هند منجر به این شد که پس از انقلاب حاکم وقت، صادق خلخالی مانع از این اقدام شد و غیرقانونی بودن کشت خشخاش و جرم بودن مصرف آن را به تصویب رساند.

با توجه به حساسیت موضوع و وجود برخی از آثار و تبعات زیان‌بار، اجرای طرح توزیع دولتی مواد مخدر به معتادان موافقان و مخالفانی را به همراه دارد که هر کدام برای خود دلایل قابل استناد و معقولی را ارائه می‌دهند که همه آن‌ها باید مورد توجه مسئولان در تنظیم و اجرایی کردن طرح مد نظر قرار گیرد.

کاهش جرایم ناشی از فروش و مصرف مواد مخدر، کاهش میزان سرقت‫های خرد و جرایم وابسته به مواد مخدر، کنترل کیفیت و قیمت در کنار عرضه مواد مخدر خالص، کنترل الگوی مصرف مواد، کنترل بیش‌تر قاچاقچیان و کاهش تأثیرگذاری آنان در تعیین قیمت مواد از جمله دلایل عنوان شده از سوی موافقان طرح توزیع کوپنی مواد مخدر است.

گروهی از مخالفان نیز مشروعیت بخشیدن به مواد مخدر در جامعه و تشویق مردم برای گرایش به مصرف را در نتیجه اجرای طرح توزیع دولتی مواد مخدر تأکید داشته و از بین رفتن انگیزه ترک را از مضرات آن عنوان می‫کنند.

تسهیل نقل و انتقال مواد، ایجاد بازار سیاه در خرید و فروش مواد مخدر، شکل‫گیری رانت‫های دولتی، احتمال بازگشت مواد به بازار غیر قانونی از دیگر دلایل عنوان شده از سوی مخالفان طرح مذکور است.

تعداد قابل توجهی از مسئولان نهادها با کلیات طرح توزیع مواد مخدر دولتی در کشور موافقند ولی اجرایی شدن آن را منوط به اتخاذ پروتکل‌ها و ملاحظاتی عنوان می‌کنند که برای جلوگیری از بروز تبعات زیان‌بار ناشی از آن باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که از جمله آن‌ها وجود پیوست قوی فرهنگی و اجتماعی و نیز اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی در بین خانواده‌ها در خصوص اهداف اجرای طرح قبل از پیاده‌سازی طرح مذکور است.

کوپنی کردن مواد مخدر اشتباه محض است

نکته جالب در مسیر اجرای این طرح، مخالفت برخی معتادان با اجرای آن است به طوری که توزیع دولتی مواد مخدر در بین معتادان را اشتباه محض دانسته و برای این ادعای خود نیز دلایلی دارند.

بنا بر اظهار نظر برخی معتادان حاضر در کمپ‌های استان در گفت‌وگو با صدای زنجان صرف امکانات و هزینه‌های هنگفت برای آنان و دور کردنشان از مصرف مواد اثربخش نیست چرا که بیش از 90 درصد افرادی که برای درمان به کمپ مراجعه می‌کنند به محض خروج، مصرف خود را ادامه می‌دهند، بنابراین تنها راه نجات معتادان، خودشان هستند که باید به مرحله‌ای از عجز و ناتوانی و باور عمیق ذهنی برسند که تنها راه نجات‫شان کنار گذاشتن مواد است وگرنه تا زمانی که معتاد خودش نخواهد هیچ کس نمی‌تواند او را از منجلاب مواد بیرون بکشد.

بهنام 35 ساله از روند ترک اعتیاد تدریجی و پاکی 7 ماهه خود می‌گوید به‌طوری که 4 سال به صورت تفریحی تریاک مصرف می‌کرده که پس از آن به مدت یک ماه به مصرف ماده مخدر هروئین پرداخته و در نهایت اعتیاد خود را با یک قرص از خانواده آرامش‫بخش‫ها کنار گذاشته است و در این مدت نیز دو بار برای ترک اعتیادش به کمپ مراجعه کرده است.

بهنام در بیان مضرات و مزایای اجرای طرح این‌گونه عنوان کرد: با توجه به پایین آمدن سن اعتیاد این طرح می‌تواند تا حدودی مانع از کاهش شیوع اعتیاد در رده‌های سنی پایین شود بنابراین از دیگر نتایج احتمالی طرح نیز کاهش مصرف مواد مخدر صنعتی است هر چند درصد موفقیت پایینی در این بخش وجود دارد. ولی از مضرات طرح نیز دسترسی آسان به مواد مخدر است و همه افراد به راحتی به مواد مخدر ارزان دست پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر این‫که 85 درصد از افرادی که ماده مخدر مصرف می‌کنند زیر 22 سال بوده و همه آن‫ها گرایش به مواد صنعتی دارند، بیان کرد: چند روز گذشته پسر 14 ساله‌ای برای ترک اعتیاد به کمپ مراجعه کرد که از 7 سالگی مصرف ماده مخدر صنعتی را آغاز کرده بود و به طور یقین به محض خروج از کمپ برای تجربه لذت مجدد، اقدام به مصرف دوباره مواد می‌کند چون لذت مصرف در مغز معتاد هک می‌شود بنابراین شاید به لحاظ جسمی نیازی به مصرف نداشته باشد ولی به لحاظ روحی نمی‌تواند آن را کنار بگذارد.

از نظر بهنام تنها راه جلوگیری از مصرف مواد مخدر این است که به لحاظ ذهنی خود فرد معتاد به این نتیجه برسد که راهی جز کنار گذاشتن مواد ندارد در غیر این صورت هیچ عوامل بیرونی نمی‌تواند مانع از مصرف مواد توسط فرد معتاد شود، بخش قابل توجهی از معتادان حاضر در کمپ به اسم ترک مواد یکی دو ماه می‌خورند و می‌خوابند و به محض خروج از کمپ مصرف مواد را آغاز می‌کند

فرهاد با 15 بار اقدام به ترک اعتیاد یکی از باسابقه‌ترین‌های کمپ محسوب می‌شود از 16 سالگی مصرف مواد مخدر از نوع حشیش را آغاز کرده و پس از آن به مدت 2 سال به مصرف ماده مخدر «گراس‌« روی آورده و در نهایت 12 سال به مصرف مواد صنعتی از قبیل شیشه و گل پرداخته است.

به اعتقاد وی با اجرای این طرح مصرف مواد به یک عرف در جامعه تبدیل شده و از همین رو در خانواده‌ها حساسیت به مواد و مصرف آن کاهش یافته و قبح مسئله از بین می‌رود.

تریاک برای میانسال‫هاست، نسل جوان تمایلی به مصرف مواد سنتی ندارند

واکنش فرهاد به جایگزین کردن مواد مخدر سنتی با مواد صنعتی در پی اجرایی کردن طرح مذکور را برای نسل‌های آینده اثربخش دانست چرا که نسل کنونی که درگیر مواد صنعتی هستند به‌هیچ عنوان نمی‌توانند مواد سنتی را با آن جایگزین کنند چون گیرایی بالا، ارزان بودن، در دست‌رس بودن، ایجاد لذت چندین برابری نسبت به مواد سنتی از مزایای مواد صنعتی است و قابل مقایسه با هم نیستند به همین دلیل گرایش افراد میان‫سال به بالا به سمت مواد مخدر سنتی همانند تریاک است و نسل جوان تمایلی به مصرف مواد سنتی ندارند.

حمید 33 ساله از 25 سالگی مصرف مواد مخدر خود را با ماده صنعتی شیشه به مدت 2 سال آغاز کرده و پس از آن اقدام به مصرف چند ماده مخدر به صورت هم‌زمان از قبیل ترامادول، تریاک و هروئین کرده و سه ماه قبل برای اولین بار به منظور ترک اعتیاد به کمپ آمده است.

حمید در ابتدا موافق اجرای طرح مذکور بود به طوری که توزیع مواد از سوی دولت را راهی برای کاهش خرده‌فروشان مواد و شناسایی مصرف‌کنندگان دانست ولی در پایان با شنیدن نظرات متفاوت تا حدودی دیدگاهش تغییر پیدا کرد.

مصرف تفریحی تریاک در کنار سیری‫ناپذیری از شیشه

وی به امکان مصرف تفریحی تریاک اشاره کرد و در مقایسه با مواد صنعتی همانند شیشه گفت: شیشه را نمی‌توان به صورت تفریحی هر از چند گاهی مصرف کرد و وقتی به آن اعتیاد پیدا کنید هرگز از مصرف آن سیر نمی‌شوید چون شیشه مخصوصاً به لحاظ روحی اشباع ندارد و تمایل به مصرف بیشتر را در فرد ایجاد می‫کند. من سه روز مداوم از صبح تا شب در منزل شیشه مصرف کردم بدون اینکه کار دیگری انجام دهم بنابراین امکان جایگزینی مواد سنتی با مواد صنعتی وجود ندارد.

به اعتقاد حمید با توزیع دولتی مواد مخدر رابطه معتاد و نیز مأموران با قاچاقچیان کاهش پیدا کرده و دولت کنترل عرضه و تقاضا را تا حدودی به دست می‌گیرد و مانعی برای ورود توزیع‫کنندگان جدید به چرخه فروش مواد ایجاد می‌شود.

امیر 36 ساله که کم‌ترین سابقه مصرف مواد مخدر را داشت به مصرف شیشه در مدت کم‌تر از دو سال اشاره کرد و گفت: در کنار مصرف شیشه تریاک هم به صورت تفریحی مصرف می‌کردم.

وی به عدم امکان حذف خود به خودی مواد مخدر سنتی در جامعه و گرایش معتادان به مواد صنعتی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر تولید هروئین در آزمایشگاه‌های خانگی در داخل کشور و به تبع آن در زنجان نیز انجام شده و نیازی به واردات آن از خارج نیست و تجربه نشان داده با حذف یک ماده مخدر صنعتی ماده‌ای به مراتب خطرناک‌تر و مضرتر جایگزین آن می‌شود.

امیر مصرف تریاک را به مراتب سخت‌تر از مواد صنعتی دانست چرا که مواد صنعتی همانند شیشه را در هر مکانی بدون نیاز به تجهیزات لازم به دلیل نداشتن بوی خاص می‌توان مصرف کرد ولی مواد سنتی نیاز به مکان خاص و وسایل مورد نیاز دارد.

امیر با بیان این‫که تنها راه مقابله و کنترل شیوع و مصرف مواد مخدر تنگ کردن کامل عرصه برای معتادان، اتخاذ اشدّ مجازات‌ها و اجرای قانون به صورت جدی است تا جایی که هیچ فردی جرأت گرایش به مصرف مواد مخدر را نداشته باشد و معتادان نیز مجبور به ترک مواد مصرفی شوند. متأسفانه در حال حاضر مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون برای معتادان و فروشندگان مواد به طور کامل اجرایی نمی‌شود.

واکنش امیر به تعیین محدوده سنی مثلاً 50 سال به بالا برای دریافت سهمیه مواد مخدر را دلیلی بر کاهش و یا جمع‌آوری مواد از سطح جامعه ندانست و گفت: در این روش نیز راه‌های دررو زیادی وجود دارد چرا که افراد با سنین پایین سهمیه معتادان بالای 50 سال را به قیمت بالاتر خریداری کرده و به این وسیله بازار سیاه در جامعه ایجاد می‌شود که تبعات به مراتب بدتری از وضعیت فعلی دارد.

وی از عدم دستیابی راحت خود به مواد مخدر سنتی اشاره کرد و عرضه دولتی مواد مخدر را راهی برای بدست آوردن آسان مواد دانست چرا که همیشه در دسترس است.

امکان ترک آسان اعتیاد فرد معتاد به مواد مخدر صنعتی با تشخیص و جلوگیری زودهنگام خانواده‫ها

امیر تشخیص زود هنگام از سوی خانواده‌ها را مهم‌ترین عامل در نجات فرد معتاد به مواد صنعتی دانست و افزود: در صورتی که خانواده‌ها در یک ماه اول بتوانند مصرف مواد مخدر شیشه را در بین اعضای خانواده تشخیص دهند امکان ترک و کنار گذاشتن آن توسط فرد معتاد راحت‌تر می‫شود.

گفتنی است از جمله علائمی که فرد با مصرف ماده مخدر شیشه از خود بروز می‌دهد کاهش وزن به دلیل سیری کاذب است، اوایل مصرف ظاهر فرد زیبا نشان داده شده ولی با گذشت زمان و افزایش لاغری زیاد ظاهر فرد تغییر کرده و دچار بی‌خوابی می‌شود چرا که با مصرف شیشه امکان بیدار ماندن تا چند شبانه روز نیز وجود دارد که پس از آن فرد تا حدودی عقلش را از دست داده و دچار هذیان می‫شوند.

مرگ روزانه 8 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر ناخالص

دبیر کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان به بررسی اجرای طرح و واکنش‌های متعدد موجود در این بخش به ویژه از سوی معتادان اشاره کرد و به ضرورت مطرح شدن این موضوع در بین مسئولان پرداخت.

یوسف بیانلو به بحث مطرح شده در مجامع بین‌المللی در حوزه بالا بودن میزان اعدام های انجام شده در ایران و لزوم اتخاذ روش‌ها و تدابیر ویژه برای کاهش اعدام‌ها اشاره کرد و آن را یکی از دلایل مطرح شدن موضوع توزیع دولتی مواد مخدر به معتادان برشمرد.

وی توزیع مواد مخدر دولتی را یکی از بندهای طرح «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» عنوان کرد که در راستای کاهش فشارهای بین‌المللی در زمینه حذف و یا کاهش تعداد اعدام‌های انجام شده قرار بود به تصویب برسد که در این بین بندی به طرح مذکور در خصوص تخفیف مجازات اعدام اضافه شد که همان توزیع دولتی مواد مخدر بود.

دبیر کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان با تأکید بر این‌که نکته قابل تأمل در این حوزه بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در کشور است به طوری که در این رابطه روزانه 8 نفر در ایران جان خود را از دست می‌دهند که این می‌تواند نشأت گرفته از ناخالص بودن مواد مخدر باشد که همین ناخالصی‌ها در کنار آثار مخرب مواد مخدر خالص اثرات تخریبی قابل توجهی را به همراه دارد که در ایران و نیز کشورهای جهان سوم به معضل تبدیل شده است ولی در کشورهای پیشرفته این امر با کاهش ناخالصی مواد مخدر کنترل می‌شود، بیان کرد: در ایران یکی از علل اصلی افزایش مرگ و میر ناشی از مواد مخدر بالا بودن ناخالصی در مواد است به طوری که آسیب فیزیولوژیکی این ناخالصی‫ها به مراتب چندین برابر مواد مخدر خالص است.

وی یکی از دلایل اصلی توزیع دولتی مواد مخدر را کاهش و یا قطع ارتباط معتادان با قاچاقچیان عنوان کرد چرا که در کنار بالا بودن مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر افزایش مصرف‌کنندگان مواد و به تبع آن قاچاقچیان کلان و خرد در حوزه مواد مخدر نکته قابل تأملی است که باید راهکاری برای برون رفت از تشدید این موضوع اندیشیده میشد و روش‌های کنترل شده برای دستیابی معتادان به مواد مخدر سالم و کم خطر اتخاذ می‌شد هر چند این موضوع نیز به نوبه خود مشکلات خاصی را به دنبال دارد.

بیانلو با بیان این‫که یکی از اهداف دراز مدت طرح مذکور حذف قاچاقچیان در بازه زمانی مشخص است به طوری که با کاهش تقاضا عرضه نیز کاهش می‌یابد در حالی که در وضعیت کنونی کشور به دلیل افزایش قابل توجه در تقاضا، عرضه مواد مخدر نیز روند صعودی دارد، افزود: تأمین نیاز معتادان به نحو صحیح و کاهش مصرف مواد مخدر از دیگر دلایل اجرای طرح مذکور است چرا که در صورت کنترل و اعمال سهمیه‌بندی، افراد خاصی می‌توانند از آن برخوردار شوند.

وی با اشاره به این‫که روند ارائه سهمیه مواد مخدر به سمتی می‫رود که به مرور از مقدار و دوز مصرفی آن کاسته شده و در نهایت به سمت حذف شدن پیش رفته و وابستگی فرد کاملاً از بین می‌رود همان‫طور که این رویه در کمپ‌های ترک اعتیاد نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: هدف از توزیع مواد مخدر فقط ارائه مواد به معتادان و کاهش رابطه آن‫ها با قاچاقچیان نیست بلکه به مرور وابستگی کامل معتاد به مواد مخدر از بین رفته و به سمت جامعه سالم پیش می‌رویم.

دبیر کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان در پاسخ به سؤالی در زمینه شرایط اتخاذ شده برای معتادانی که می‌توانند از کوپنی شدن مواد بهره‌مند شوند به عدم اعلام رسمی شرایط پیش‌بینی شده برای این افراد اشاره کرد و یادآور شد: به صورت غیررسمی در سایت‌ها و فضای مجازی برخی از شرایط مورد نظر که قبل از انقلاب نیز وجود داشت عنوان شده است ولی ستاد مبارزه با مواد مخدر تنظیم و بررسی نحوه اجرا و شرایط مورد نظر از قبیل سن، نحوه توزیع، مقدار مورد نظر و غیره را با حضور کارشناسان و متخصصان برجسته در دستور کار قرار داده است چرا که پس از تصویب و موافقت با کلیات طرح در مجلس مسئولیت تعیین نحوه اجرا و شرایط آن برگزفته از وضعیت فعلی به ستاد مبارزه با مواد مخدر محول شده است.

وی با اشاره به این‌که پیش از انقلاب با اجرای این طرح، توزیع مواد به افراد بالای 50 سال عرضه می‌شد هر چند شامل تبصره‌ای با این عنوان بود که در صورت تشخیص پزشک افراد دارای شرایط لازم نیز می‌توانستند مواد دولتی دریافت کنند ولی این موضوع در حال حاضر در دست بررسی کارشناسی است تا راه‌های سوء‫استفاده و شکاف‫های پنهان دراین بخش توسط سودجویان شناسایی و تا حد امکان برطرف شود، بیان کرد: ایجاد بازار سیاه در این بخش و نیز سوء استفاده‌های احتمالی، از جمله اشکالات وارده بر این طرح است چرا که به دیدگاه منتقدان احتمال ایجاد بازار آزاد و سیاه در صورت اعمال تدابیر سخت‌گیرانه نیز شکل گرفته و امری اجتناب‌ناپذیر است.

با توجه به مطالعات انجام شده طرح توزیع کوپنی کردن مواد مخدر در برخی از کشورها به اجرا درآمد که در چند مورد از آن‫ها نتایج موفقیت‌آمیزی به دست آمده و در برخی نیز با توجه به آثار مخرب و زیان‌بار با شکست مواجه شد به همین دلیل منتقدان بر اجرای طرح مذکور در ایران نیز به این کشورها اشاره می‌کنند.

اجرای طرح توزیع مواد مخدر دولتی در کشور پرتغال

در سال 1990 در کشور پرتغال توزیع مواد مخدر دولتی به اجرا درآمد که با توجه به نتایج و مشاهدات انجام شده اجرای طرح مذکور در کشور پرتقال موفقیت‫آمیز ارزیابی شد و در طول 20 سال اجرای طرح مذکور نیز تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر به نصف کاهش پیدا کرد که نیمی از آن به دلیل توزیع کنترل شده مواد مخدر و اعمال شرایط خاص از سوی دولت گزارش شد.

به گفته بیانلو کشور پرتغال در اجرای طرح مذکور جرم بودن مصرف مواد مخدر را برداشت در حالی که به لحاظ قانونی در ایران اگر اعتیاد فرد علنی بوده و اقدامی برای ترک و درمان نکرده باشد جرم محسوب می‌شود به همین دلیل در طرح توزیع دولتی مواد مخدر در کشورمان این بخش به انضمام تبصره‌ای این‫گونه عنوان شده که هر معتادی در صورت مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و یا توانبخشی، اقدام به ترک کند مجرم محسوب نمی‌شود چرا که در کشور پرتغال نیز طرح با این هدف اجرایی شد که ارائه مواد مخدر به معتادان توسط دولت بوده و مصرف آن نیز باید تحت کنترل و نظارت دولت باشد از همین رو تعریف درست پروسه و نیز ایجاد مراکز مورد نیاز منجر به موفقیت این طرح در کشور مذکور شد.

وی با بیان این‫که یکی اهداف اجرای طرح کوپنی کردن مواد ایجاد شرایط خاص برای مصرف مواد مخدر توسط معتادان است چرا که مصرف مواد باید با نظارت مراکز توانبخشی انجام شده و سهمیه هفتگی و جیره روزانه به آن‫ها تعلق ‌گیرد، بیان کرد: باید امنیت خاطر به معتادان داده شود تا جرأت مراجعه به مراکز توانبخشی را داشته باشند در غیر این صورت معتاد خود را از دید قانون مجرم دانسته و برنامه‌های نظارتی و کنترلی و مصرف صحیح مواد مخدر مورد نظر محقق نمی‌شود.

مواد مخدر سنتی جایگزین ماده صنعتی

دبیر کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان در پاسخ به نظرات مخالف معتادان در زمینه امکان کاهش مصرف مواد مخدر صنعتی و جایگزین کردن آن با مواد مخدر سنتی گفت: طرح برخی از نظرات غیرعلمی و غیراستاندارد از سوی بعضی از افراد که دارای علم و تخصص لازم در حوزه مربوطه نبوده و ذی‌نفع محسوب می‌شوند نباید ملاک کار باشد، افزود: این‌که بگوییم «ترک مواد مخدر صنعتی امکان‌پذیر نیست» دیدگاه کاملاً اشتباهی است چرا که برای ترک و یا جایگزین کردن مواد سنتی به جای صنعتی روش‌ها و پروسه‌های علمی جایگزین با استفاده از مواد و یا دارویی که عوارض، آثار و خطرات کم‌تری دارد به همراه روان درمانی و خانواده درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان این‫که به جای ماده مخدر جایگزین نیز به مرور ماده کم خطر دیگری به کار برده می‌شود به همین دلیل روش ترک تدریجی ماده مخدر خطرناک یک اصل اساسی است، خاطرنشان کرد: از آن جایی که متأسفانه مصرف ماده مخدر «گل» در بین معتادان افزایش یافته است ترک این ماده نیز به مرور با استفاده از داروهای جایگزین و کم خطر متناسب با این ماده مخدر انجام می‌شود نه با هر دارویی.

تریاک، نوع ماده توزیعی

بیانلو در پاسخ به سؤالی در زمینه نوع ماده مخدر توزیعی از سوی دولت به جامعه هدف این‫گونه عنوان کرد که ماده مخدر اعلامی به صورت رسمی و غیررسمی در این طرح فقط تریاک است.

وی عامل اصلی در تعیین قیمت مواد مخدر صنعتی و سنتی را میزان تقاضا عنوان کرد چرا که با ورود ماده مخدر جدید به بازار همانند "گل" قیمت ماده مخدر شیشه کاهش پیدا کرد چرا که لذت حاصله از مصرف ماده مخدر گل به مراتب بیشتر از شیشه بوده و عوارض خطرناک‫تری نیز به همراه دارد.

دبیر کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان با تاکید بر این‫که من به عنوان یک جامعه‌شناس مخالف توزیع دولتی مواد مخدر هستم چرا که اجرای این طرح مشکلات و تبعاتی به دنبال دارد که جبران‌پذیر نیست، بیان کرد: برای برخورد ریشه‌ای با این موضوع باید بسترهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی شدن افراد را تقویت کنیم تا لزومی به توزیع مواد مخدر از سوی دولت و یا خرید آن از قاچاقچیان باشد چرا که باید در مسیری حرکت کنیم که با وجود توزیع مواد مخدر ارزان و دست‌رسی آسان در جامعه کسی تمایلی به استفاده از آن نداشته باشد چرا که این روش در کشورهای پیشرفته و جهان اول در حال اجرا است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تقویت برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه فرهنگی و تأثیرگذاری قابل توجه آن خاطرنشان کرد: هر چند در ایران سابقه مبارزه با مواد مخدر قابل توجه است ولی در حوزه پیشگیری موفقیت کم‌تری نسبت به کشورهای پیشرفته داریم.

طرح توزیع مواد مخدر دولتی نیازمند پیوست فرهنگی قوی است

بیانلو با تأکید بر این‫که طرح توزیع مواد مخدر دولتی نیازمند پیوست فرهنگی قوی است تا از مشروعیت بخشیدن به مصرف مواد مخدر در جامعه بکاهد، تصریح کرد: با توجه به این‫که اثرات و نتایج برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در دراز مدت نمایان می‌شود بر همین اساس باید به فکر رو‌ش‫هایی باشیم که در کوتاه مدت بخشی از آثار زیان‌بار مصرف مواد را کاهش دهد هر چند توزیع مواد مخدر دولتی به معنای توقف برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری در حوزه اعتیاد نیست بلکه اجرای طرح‌های مذکور لزوم فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری را بیش از پیش نمایان می‌کند.

به طور یقین پیش از اجرای این طرح باید آگاه‌سازی و روشنگری لازم در جامعه و بین خانواده‌ها ‌انجام شده و اهداف آن به طور کامل در بین افراد جامعه نهادینه شود و به مرحله‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری برسیم که توزیع مواد مخدر دولتی نیز به دلیل نبود تقاضا متوقف شده و این امر زمانی محقق می‫شود که بسترهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در جامعه به طور کامل اجرایی شود.

دبیر کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان با اشاره به این‌که کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر ناخالص و آشغال و نیز کنترل معتادان توسط دولت حداقل مزایای اجرای طرح توزیع دولتی مواد مخدر است، افزود: در حال حاضر به دنبال این هستیم که از بین بد و بدتر، روش معقول را انتخاب کنیم.

پلیس مبارزه با مواد مخدر از جمله ارگان‫هایی است که ارتباط مستقیم با معتادان و قاچاقچیان داشته و روزانه شاهد اقدامات مبارزه‫ای و مقابله‫ای آنان در حوزه‫های مختلف کشفیات مواد مخدر از قاچاقچیان و تعداد دستگیری‫های انجام شده در این بخش و نیز جمع‫آوری معتادان متجاهر هستیم به همین دلیل می‫توانند در زمینه عواقب و نتایج احتمالی طرح و در مجموع اجرایی شدن یا نشدن آن در جامعه نظرات قابل تأملی ارائه کنند از همین رو به سراغ رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان رفتیم و نظر او را در مورد طرح توزیع مواد مخدر دولتی جویا شدیم.

سعید بابایی در ابتدا از گفت‫وگو و اظهار نظر در زمینه کوپنی شدن مواد مخدر خودداری کرد و دلیل آن را دستور مقامات رده بالا مبنی بر عدم ارائه هیچ‫گونه اظهار نظری در این مورد دانست چرا که از دیدگاه او اجرای طرح مذکور هنوز قطعیت پیدا نکرده است و نمی‫توان نظری در این رابطه ارائه داد.

وی ضمن بیان دیدگاه شخصی خود، اجرایی شدن طرح کوپنی کردن مواد مخدر را مفید ارزیابی نکرد و به آثار زیان‫بار و تبعات جبران‫ناپذیر ناشی از آن اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن طرح کوپنی کردن مواد مخدر آزادی عمل به قاچاقچیان داده شده و قبح مصرف مواد مخدر در جامعه از بین می‫رود و مصرف آن همانند سیگار در بین خانواده‫ها رواج پیدا می‫کند و به وضوح در جامعه و خانواده‫ها شاهد مصرف مواد خواهیم بود.

حال با تأملی بر نظرات عنوان شده توسط معتادان که کوپنی کردن مواد مخدر را یک اشتباه محض از سوی دولت عنوان کردند و نگاه اصلاحی مسئولان امر به این موضوع به همراه مکث پلیس مواد مخدر در زمینه اجرای طرح و عدم ارائه اظهار نظر در این حوزه در کنار نظر مثبت اغلب مراجع تقلید و مسئولان قوا باید منتظر ماند و دید اجرای طرح توزیع دولتی مواد مخدر به کجا می‌رسد.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx74


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»