کد خبر: 7547
1400/02/06 - 10:26


صدای زنجان روند واکسیناسیون بیماران خاص را بررسی می‌کند؛

وضعیت خاص واکسیناسیون

از میان گروه‌های واکسینه شده، سهمیه‌ای هم برای بیماران خاص به‌عنوان گروه‌های اولویت‌دار درنظر گرفته شده؛ با این حال برخی از این بیماران، یعنی همان‌ها که مبتلا به سرطان‌اند یا ‌ام.‌اس دارند، هموفیلی‌اند و مبتلا به تالاسمی و دیابت‌اند در نگرانی و بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با شدت گرفتن موارد ابتلا به کرونا و روند صعودی فوتی‌ها، نگرانی از روند کُند واکسیناسیون در کشور هم بالا رفته است. مسئولان نظام سلامت، وضعیت آشفته‌تری از شیوع را پیش‌بینی می‌کنند و این در حالی است که با گذشت بیش از چند‌ ماه از شروع واکسیناسیون در کشور، کمتر از یک درصد از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند.

از میان گروه‌های واکسینه شده، سهمیه‌ای هم برای بیماران خاص به‌عنوان گروه‌های اولویت‌دار درنظر گرفته شده؛ با این حال برخی از این بیماران، یعنی همان‌ها که مبتلا به سرطان‌اند یا ‌ام.‌اس دارند، هموفیلی‌اند و مبتلا به تالاسمی و دیابت‌اند در نگرانی و بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند.

در این زمینه هر کدام از انجمن‌های بیماران خاص استان زنجان حرفی برای گفتن دارند و هر کدام بر اساس موقعیتی که دارند در مرحله‌ای از واکسیناسیون واکسن کرونا قرار دارند.

بیماران هموفیلی و تالاسمی دوز دوم واکسن را دریافت کردند

فرزانه عسگری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره انجمن هموفیلی و تالاسمی، با بیان اینکه بیماران هموفیلی و تالاسمی در حال دریافت فاز دوم واکسن کرونا هستند، گفت: 200 بیمار هموفیلی و 50 بیمار تالاسمی استان از همان روزهای اول معرفی و فاز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و اکنون در حال دریافت فاز دوم این واکسن هستند.

کادر درمان انجمن مهرانه هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند

اما جواد گرانمایه، مسئول کلینیک تخصصی مهرانه استان زنجان، از عدم دریافت واکسن کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: هنوز هیچ اقدامی در این زمینه نشده است و چند مدتی است که پیگیر این مساله هستیم و برای دانشگاه علوم پزشکی هم نامه نوشتیم و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌ایم، اما متاسفانه تاکنون اتفاقی در این زمینه نیافتاده است.

به گفته گرانمایه علیرغم اینکه از وزارتخانه نیز در زمینه دریافت واکسن کادر درمان اعم از دولتی و خصوصی و خیریه ابلاغیه داشتیم متاسفانه هنوز کادر درمانی کلینیک مهرانه واکسنی دریافت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه لیست بیماران سرطانی مهرانه توسط دانشگاه علوم پزشکی دریافت شده است، اظهار می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی خود به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط هستند و از همین جهت من درجریان کم و کیف دریافت واکسن بیماران نیستم ولی برای کادر درمان این خیریه هنوز اقدامی نشده است.

تنها تعداد محدودی از بیماران کلیوی موفق به دریافت دوز اول واکسن کرونا نشدند

محمدرضا طهماسبی، رییس انجمن بیماران کلیوی استان زنجان نیز از دریافت فاز اول واکسن کرونا توسط بیماران کلیوی و پیوند خبر می‌دهد و می‌گوید: طی هفته‌های گذشته از سوی مراکز بهداشتی دوز اول واکسن کرونا تزریق شد، منتهی تعداد محدودی از بیماران که به آنها دسترسی نداشتیم و در روستاها و نقاط دور افتاده استان ساکن هستند را در حال پیگیری هستیم که در اسرع وقت این بیماران نیز واکسن دریافت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ما بیماری نداریم که عضو انجمن نباشند چرا که همه بیماران دیالیزی و پیوندی بایستی از طریق انجمن برای دیالیز معرفی شوند که از خدمات پیوند و دیالیز بهره ببرند و از همین جهت آمار تمام بیماران دیالیزی و پیوند در دسترس است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌ها برای دریافت فاز دوم این واکسن از سوی مرکز بهداشت صورت خواهد گرفت، اظهار می‌کند: امیدواریم با برنامه ریزی مراکز بهداشت دریافت فاز دوم این واکسن برای بیماران دیالیزی و پیوند به زودی اتفاق بیفتد.

بیماران دیابتی جهت دریافت واکسن کرونا به مراکز بهداشت معرفی شدند

در ادامه لیلا غفاری، مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی یز با اشاره به اینکه ابلاغیه‌ای در زمینه معرفی بیماران دیابتی به علوم پزشکی صادر شده است، اظهار کرد: بر اساس این ابلاغیه بیماران دیابتی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شده اند اما به شخصه در خصوص نحوه و چگونگی دریافت واکسن توسط بیماران دیابتی اطلاع چندانی ندارم و این انجمن تنها وظیفه معرفی این بیماران به دانشگاه علوم پزشکی را به عهده داشت که این وظیفه صورت گرفته است.

با وجود اینکه هر یک از انجمنهای حمایتی بیماران خاص از دریافت و عدم دریافت واکسن کرونا سخت به میان می‌آورند اما باید توجه داشت که بیماران خاص در استان تنها محدود به اعضای این انجمن‌ها نمی‌شوند و شاید در گوشه و کنار بیماران خاصی باشند که اگر چه عضو انجمن حمایتی خود نباشند، ولی همچنان به دریافت واکسن نیازمند باشند.

از روز سه شنبه وارد فاز جدیدی از واکسیناسیون می‌شویم

در این خصوص پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان در سه مرحله واکسن‌هایی را در انواع مختلف دریافت کرده است که بر مبنای صحبت‌های وزیر بهداشت ما بالافاصله پس از دریافت این واکسن‌ها شروع به واکسیناسیون افراد کردیم، می‌گوید: برای روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه پرونده فاز اول دریافت واکسن کرونا را خواهیم بست به این معنا که افرادی که در فاز اول بودند که عمدتا گروه درمانی و بهداشتی دولتی و بخش خصوصی بودند و براساس گروه بندیهایی که شده است تا دوشنبه به آنها فرصت داده شده است که بیایند و از واکسن‌های موجود استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: این گروه یا واکسن را دریافت کرده اند یا کمتر از 6 ماه از زمان ابتلا به کرونای انها گذشته است که قطعا به آنها فرصت داده است که پس از گذشت 6 ماه از زمان بیماری نسبت به تزریق این  واکسن اقدام کنند. ضمن اینکه درصدی از افراد هم تمایلی نسبت به دریافت واکسن ندارند.

وی در این زمینه اظهار می‌کند: اگر چه واکسیناسیون یک امر ضروری است و ما به تمام افراد توصیه می‌کنیم که در این زمینه اقدام به تزریق واکسن کنند اما برخی از افراد تمایلی به دریافت واکسن ندارند و از همین جهت این موضوع ( تزریق واکسن) یک امر اختیاری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان می‌کند: با وجود اینکه روند واکسیناسیبون با سرعت زیادی پیش می‌رود به طوری که از روز سه‌شنبه وارد فاز بعدی خواهیم شد و افراد دیگری که نیازمند دریافت واکسن هستند را واکسینه خواهیم کرد و تا اینجا هم روند واکسینه شدن به سرعت خوبی پیش می‌رود، اما همچنان این روند بایستی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

انتهای یپام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانواکسیناسیون کرونابیماران خاصعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7547


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»