کد خبر: 7548
1400/02/06 - 11:42


صدای زنجان از چالش آب در روستای «دواسب» گزارش می‌دهد؛

تخلفات آبی در «دواسب»

شهرک‌نشینان: چاه‌های غیرمجاز را مسدود و با عاملان انشعابات غیرمجاز برخورد کنید/ دهیار دواسب: جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب عامل مشکلات هستند!/ رئیس جهاد کشاورزی: کوتاهی نکرده‌ایم! اگر تمامی دستگاه‌ها به وظایفشان عمل می‌کردند وضعیت این‌چنین نمی‌شد!/ معاون آبفای استان: مسئول برخورد با عاملان چاه‌های غیرمجاز، آب منطقه‌ای است! با متخلفان حوزه انشعابات غیرمجاز هم برخورد می‌کنیم/ مدیردفتر حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای: «دواسب» محدوده شهری است، شناسایی و انسداد چاه‌های غیرمجاز در این منطقه هم بر عهده آبفا است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از رسانه‌ای شدن موضوع عدم دسترسی مناسب شهرک‌نشینان روستای دواسب زنجان به آب، تعدادی از اهالی طی تماسی با صدای زنجان اعلام کردند که از عصر روز گذشته (یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه) روند دسترسی به آب خانواده‌ها پس از هفته‌ها به حالت عادی برگشته اما تا قبل از تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز حفر شده بعلاوه انشعابات غیرمجاز نمی‌توان با اطمینان گفت که مسئولان مشکل آب شرب «دواسب» را به طور کامل حل کرده‌اند!

آبیاری باغات روستای دواسب با آب شرب سبب شده تا ساکنان این منطقه در دستیابی به آب با محدودیت مواجه شوند. مسئولان محلی مدعی‌اند که صاحبان باغ‌ها که دارای انشعابات قانونی هستند!

2 روز پیش تعدادی از شهرک‌نشینان روستای دواسب طی تماسی با دفتر صدای زنجان اعلام کردند به علت هدایت آب شرب منطقه به اراضی کشاورزی جهت آبیاری باغات، در طول روز با مشکل کمبود آب برای شست‌وشو و استحمام مواجهند.

جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب عامل مشکلات «دواسب» هستند!

ساکنان «دواسب» می‌گویند: هر ساله در فصل بهار و تابستان با چالش آب مواجهند چرا که روستائیان آب شرب منطقه را برای آبیاری باغات اختصاص می‌دهند از این رو فشار آب شرب شهرک‌نشینان بسیار ضعیف بوده و زندگی آنها را دچار مشکل می‌کند.

این روزها فشار آب در طول روز بسیار ضعیف بوده و فقط در طول شب یعنی ساعت 23 تا حدود ساعت 7 صبح، امکان استفاده از آب برای استحمام و شست‌وشوی شهرک‌نشینان فراهم است.

محمدمهدی شجاعی، دهیار «دواسب» دلیل اصلی این مشکل را متوجه سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب استان زنجان می‌داند چرا که از نظر او هیچ یک از این دستگاه‌ها در برخورد با متخلفانی که زمین‌های زراعی را به باغ یا باغشهر تبدیل کرده‌اند یا با زیاده‌خواهی نسبت به انشعابات غیرمجاز اقدام کرده‌اند، برخورد جدی نداشته‌اند!

اگر تمامی دستگاه‌ها به وظایفشان عمل می‌کردند وضعیت دواسب این‌چنین نمی‌شد!

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به برخی اظهارات در رابطه با بی‌تفاوتی این دستگاه در قبال تغییر کاربری‌های صورت گرفته در روستای دواسب و تبدیل زمین زراعی به باغات و باغشهر می‌گوید: معتقدیم تمامی دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل می‌کردند تا چنین مشکلی را شاهد نباشیم. اینکه بگوییم جهاد کشاورزی در قبال قانون‌گریزی‌ها کوتاهی کرده، کمی مورد خدشه است!

تاراسی با اشاره به تعدد قانون‌گریزی‌ها در سطح کشور و استان در تمامی زمینه‌ها می‌گوید: هر گونه برخورد نیازمند یک پشتوانه قانونی است. ما در جاهایی نظیر ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌های غیرمجاز می‌توانیم برخورد کنیم که قانون‌گذار برای ما تعیین تکلیف کرده است.

در روستای «دواسب» تغییر کاربری بیشتر به مستحدثات مربوط می‌شود نه ایجاد باغ

تاراسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بخشی از اراضی در روستای مذکور تبدیل به باغشهر شده با توجه به جمله‌ای که گفتید سازمان جهاد کشاورزی چه برخوردی با متخلفان کرده است به صدای زنجان می‌گوید: اول این که برخوردهایی که قرار است این سازمان در دستور کار قرار دهد باید تعریف شود! محدوده برخورد برای جهاد کشاورزی باید مشخص گردد. کلکسیونی از عدم اجرای قانون در کشور و استان انجام می‌شود که متولیان مختلفی دارد که هر یک از این دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکنند اقدامات بقیه دستگاه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به طور مثال اگر تغییر کاربری آب مشخص بود که آب شرب به بخش کشاورزی و آبیاری باغات اختصاص یافته باید شرکت آبفا وارد شده و اعمال قانون کند. جهاد کشاورزی قانونی برای برخورد با چاه‌های غیرمجاز ندارد و دستگاه مربوطه باید وارد عمل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه می‌دهد: اگر به موقع تمامی دستگاه‌ها برای برخورد با تخلفات موضوع را پیگیری کنند چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آید. وظیفه جهاد کشاورزی مقابله و برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز است. در روستای دواسب تغییر کاربری بیشتر به مستحدثات مربوط می‌شود نه ایجاد باغ! در قانون تبدیل زمین کشاورزی به غیرکشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود و تبدیل زمین زراعی به باغ تغییر کاربری نیست!

چه کسی مسئول برخورد با عاملان حفر چاه‌های غیرمجاز «دواسب» است؟

به گفته دهیار «دواسب» با وجود تخصیص آب کشاورزی، بیش از 100 حلقه چاه غیرمجاز در روستا حفر شده است اما دستگاه‌های متولی با متخلفان برخورد نکرده‌اند که نشان از ضعف آنهاست!

علی‌محمد نادرخانی، معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان می‌گوید: مسئولیت برخورد با عاملان حفر چاه‌های غیرمجاز با شرکت آب منطقه ای است و این دستگاه وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

این در حالی است که محمود سرمستی، مدیردفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان تاکید می‌کند: «دواسب» محدوده شهری محسوب می‌شود. حتی اگر جزو روستا باشد محدوده‌های داخل روستا محدوده شهری مربوط به شرکت آب و فاضلاب استان و مسئولیت شناسایی و برخورد با عاملان حفر چاه‌های غیرمجاز در خارج از محدوده‌های مذکور بر عهده شرکت آب منطقه‌ای زنجان است.

آیا شبکه آبرسانی رصد می‌شود؟

باغات روستا متعلق به بومیان و بخشی نیز متعلق به شهرنشینان است. محمدمهدی شجاعی، دهیار «دواسب»می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب استان زنجان باید برای جلوگیری از استفاده از آب شرب برای کشاورزی ماموری تحت عنوان «آب‌دار» انتخاب و در منطقه مستقر کند تا شبکه آبرسانی را پایش کند اما ظاهرا چنین کاری نکرده است.

علی‌محمد نادرخانی، معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز با بیان اینکه آب‌داران در منطقه فعالیت می‌کنند اما نباید فراموش کنیم که متخلفان در هر جایی حضور داشته و در برخی موارد سیستم‌های نظارتی را هم دور می‌زنند بر لزوم برخورد با متخلفان تاکید می‌کند.

انشعاباتی که شرکت آب و فاضلاب به برخی از صاحبان باغات داده غیرقانونی است!

اما محمدمهدی شجاعی، دهیار «دواسب» که همچنان از عملکرد مسئولان ناراضی است، ادعا می‌کند که شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به برخی از صاحبان باغ کنتور فروخته، مشترکان نیز کنتور را دستکاری کرده و از آب شرب برای کشاورزی استفاده می‌کنند! انشعاباتی که شرکت آب و فاضلاب به برخی از صاحبان باغات داده غیرقانونی است و باید در اسرع وقت نسبت به قطع آن اقدام کند. من تعهد می‌دهم اگر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند ساکنان «دواسب» به هیچ عنوان با مشکل کمبود آب مواجه نخواهند شد.

لوله‌های مربوط به انشعابات غیرمجاز مربوط به ایام قبل از تحویل کنتور است

میزان نیاز آبی روستای «دواسب» حدود 17 لیتر در ثانیه است اما میزان آب پمپاژ شده توسط شرکت آب و فاضلاب حدود 24 لیتر در ثانیه است یعنی حدود 35 درصد بیش از نیاز مصرف! با این وجود همچنان دواسب با چالش کم‌آبی مواجه است که مسئولان مربوطه انشعابات غیرمجاز را تنها دلیل مشکل منطقه می‌دانند.

علی‌محمد نادرخانی، معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز با رد هر گونه اغماض یا کوتاهی این دستگاه در برخورد با متخلفان تصریح می‌کند: لوله‌های مربوط به انشعابات غیرمجاز قبل از تحویل کنتور به مشترکان بوده است و صاحبان انشعابات غیرمجاز به هیچ عنوان پولی بابت مصرف آب پرداخت نمی‌کنند.

نادرخانی با بیان اینکه بیشتر مشکلات مربوط به آب مربوط به انشعابات غیرمجاز که بخش محدودی مربوط به منازل و بخش اعظمی از ان به بخش کشاورزی مربوط است به بازدید شبانه صورت گرفته در تاریخ 4 اردیبهشت‌ماه سال جاری از منطقه «دواسب» اشاره کرده و می‌گوید: مقرر شد تا شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با همکاری دهیاری و مشارکت اهالی، انشعابات غیرمجاز را شناسایی و با خاطیان برخورد کند.

بی‌قانونی برخی از اعضای شورای روستای «دواسب»؟

در میان صاحبان باغات که دارای انشعابات غیرمجاز نیز هستند اسامی برخی از اعضای شورای روستا نیز دیده می‌شود به همین دلیل شهرک‌نشینان «دواسب» مدعی‌اند: فشار برخی از اعضای شورای روستای ذی‌نفع در ماجرا سبب شده تا برخورد جدی از سوی دستگاه‌های ذیربط استان صورت نگیرد.

محمدمهدی شجاعی، دهیار «دواسب» نیز می‌گوید: گفته می‌شود که برخی از اعضای شورای روستا نیز انشعابات غیرمجاز در باغشان دارند اما به نظرم اسامی هر یک از اعضای شورای روستا که دست به چنین کاری زده باید رسانه‌ای شود. شورا و دهیار نداریم، هر که تخلف می‌کند شرکت آب و فاضلاب موظف به برخورد است. اصلا مگر عضو شورای روستا چقدر قدرت دارد که دستگاه اجرایی همچون شرکت آب و فاضلاب نتواند با آن برخورد کند؟

با متخلفان در هر جایگاه، پست و مقامی که باشند برخورد قانونی می‌کنیم

علی‌محمد نادرخانی، معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان هم در واکنش به برخی اظهارات در رابطه با اینکه برخی از انشعابات غیرمجاز مربوط به تعدادی از اعضای شورای روستا است به همان دلیل شرکت آبفا تاکنون نتوانسته اقدام قابل قبولی در برخورد با انشعابات غیرمجاز داشته باشد به صدای زنجان می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون 12 مورد از انشعابات غیرمجاز در این منطقه شناسایی شده است. برای شرکت آب و فاضلاب استان فرقی نمی‌کند که متخلف، شخص حقیقی باشد یا حقوقی! با متخلف در هر جایگاه، پست و مقامی که باشد برخورد قانونی می‌کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای دواسباب و فاضلاب زنجانجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7548


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»