کد خبر: 7559
1400/02/09 - 13:8


صدای زنجان ماجرای مقصریابی در آغاز موج چهارم کرونا را بررسی می‌کند؛

موج چهارم چرا آمد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: مردم به علت عدم رعایت پروتکل‌ها و مسئولان به علت عقب‌ماندن از واکسیناسیون مقصرند!/ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس: بیش‌تر از مردم، مسئولان مقصرند! نگران افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با آغاز موج چهارم کرونا برخی‌ها معتقدند که عامل وضعیت بحرانی کنونی مردم هستند چرا که به محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت بی‌اعتنا هستند اما عده‌ای دیگر بر این باورند که مسئولان به جای مقصر جلوه‌دادن مردم بهتر است به وظیفه خود عمل کرده و با الگوگیری از کشورهای جهان نسبت به واکسیناسیون جامعه در اسرع وقت اقدام کنند!

پس از فروکش‌کردن نسبی کرونا، گرچه هشدارهایی از سوی مسئولان و کادر درمان درباره سفر نرفتن مردم داده شده بود اما تعطیلات عید فرصتی برای این ویروس فراهم کرد تا عدد مرگ و میر‌های روزانه، از زیر 100 نفر به بالای 300 برسد که همچنان هم در حال افزایش است و در این میان با بستری شدن ۴۲۱ بیمار کرونایی در زنجان در تاریخ 16 فروردین‌ماه آژیر موج چهارم کرونا به صدا در آمد.

با بالاگرفتن تب کرونا پس از تعطیلات نورورزی امسال مقصریابی میان مردم و دولت هم شکل گرفت. بسیاری از مسئولان مردم را عامل شیوع مجدد این بیماری می‌دانند. آن‌ها با ارائه آمار‌هایی نظیر افزایش ۹۵ درصدی سفر‌های نوروزی معتقدند این مردم بودند که با بیرون آمدن از خانه و سفر‌های نوروزی، بیماری را در کشور پخش کردند.

اما گروهی دیگر از جمله نمایندگان مجلس معتقدند که دولت و سیاست‌های اتخاذ شده عامل شیوع موج چهارم کرونا در کشور بوده و مردم به هیچ عنوان مقصر نیستند. چند وقت پیش نیز حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار برخورد قضایی با عملکرد نادرست دولت شده بود.

مردم و مسئولان هر دو مقصرند

احمدرضا مبین، مدیر گروه بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است 2 عامل در افزایش عجیب تعداد ابتلایان و میزان فوتی‌های ناشی از کرونا نقش مهمی داشته و دارند.

مبین، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم در بُعد فردی شامل ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و بعد جمعی نظیر برگزاری دورهمی‌ها و مهمانی‌ها به بهانه‌های مختلف اعم از عروسی، تولد، روز زن و غیره را یکی از دلایل اصلی برای تشدید شرایط کرونایی کشور و به تبع آن استان زنجان اعلام می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان عقب افتادن از واکسیناسیون را دیگر دلیل اصلی برای افزایش تعجب‌برانگیز میزان ابتلاها به کرونا و فوتی‌های ناشی از آن دانسته و می‌گوید: کشور ما به هر دلیلی از جمله تحریم و یا سنگ‌اندازی برخی کشورها در واکسیناسیون کردن جامعه علیه ویروس کرونا دچار عقب‌افتادگی شده است.

مبین با بیان اینکه در تشدید وضعیت کرونایی کشور و به تبع آن استان زنجان، مردم و مسئولان به تنهایی مقصر نیستند با این توضیح که اگر عملیات واکسیناسیون در کشور به خوبی هم انجام می‌شد اما مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کردند و بالعکس، باز هم در رابطه با کرونا مشکل داشتیم و شاهد وضعیت کنونی بودیم.

دولت مایحتاج مردم را تامین نکرد، سرپرستان به ناچار محدودیت‌های کرونایی را رعایت نکردند

اما عالیه شکربیگی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است در افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از آن، مردم هر چقدر هم مقصر باشند، تقصیرشان بیشتر از مسئولان و تصمیم‌گیران در وزارت بهداشت و نهادها و ارگان‌های مربوطه نیست!

این استاد دانشگاه و جامعه‌شناس می‌گوید: در یک سیستم اگر همه اعضا به وظایف خود عمل کنند، آن نظام و سیستم سالم می‌شود، به نظرم جامعه نیز به مثابه سیستم است که در یک سوی آن مردم و سوی دیگر حاکمیت، دولت‌مردان و مسئولان قرار دارند که وظیفه دارند در بروز هر مسئله یا مشکلی به وظایف خود عمل کنند.

شکربیگی تصریح می‌کند: مشکل از جایی شروع شد که دولت بسته غذایی را به دست خانواده‌های کم‌درآمد و ضعیف جامعه نرساند! وقتی از خانواده‌ها انتظار داریم کسب و کارشان را تعطیل کنند باید نیازهای اولیه آنها را تامین کنیم نه اینکه فقط از آن‌ها انتظار داشته باشیم که در خانه بمانند!

وی با یادآوری حساسیت مردم در رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اعلامی در ایام ابتدایی شیوع کرونا ویروس (اواخر سال 98) می‌گوید: ضعف در اطلاع‌رسانی‌ها و عدم حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه از سوی دولت سبب شد تا مردم که اکثریت آن‌ها جزو اقشار ضعیف و کم‌درآمد محسوب می‌شوند برای تامین مایحتاج ضروری خانواده به محدودیت‌های کرونایی بی‌توجهی کرده و سر کار خود حاضر شوند.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: رعایت پروتکل‌ها همانند معاهده‌ای است که هر دو طرف باید به ان پایبند باشند. وقتی مسئولان به وظایف خود در قبال جامعه عمل نمی‌کنند، طبیعی است که مردم برای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی‌شان به دستورات اتخاذ شده بی‌توجهی کنند.

بیش‌تر از مردم، مسئولان مقصرند!

شکربیگی مقصر اصلی ابتلای بخش زیادی از جامعه به ویروس کرونا و فوت روزانه صدها نفر را مسئولان کشور اعلام کرده و می‌گوید: مسئولان ما طبیعتا در کرونا نقش دارند. بخش اعظمی از مرگ‌های کرونایی به نبود امکانات برمی‌گردد البته منکر بی‌توجهی بخشی از مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی نیستم، اما نقش این مورد در تشدید وضعیت کرونایی در مقایسه با عملکرد ضعیف مسئولان آنچنانی نیست.

ساختاری برای مدیریت بحران کرونا وجود ندارد

وی با بیان اینکه نظامی در مدیریت بحران کرونای  کشور وجود ندارد، تصریح می‌کند: متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا در کشور مسئولان نتوانستند مدیریت کنند و هر بار یک بحث و موضوع را پیش کشیده‌اند. در شرایطی که بسیاری از کشورها مشغول واکسیناسیون مردم‌شان بوده و برخی از آن‌ها نظیر نیوزیلند جشن شکست کرونا برگزار کرده و ماسک‌هایشان را برداشتند، مسئولان کشور همچنان از مردم می‌خواهند از خانه‌هایشان بیرون نیایند و پروتکل‌ها را رعایت کنند. وزیر بهداشت یا هر مسئول دیگری باید واکسیناسیون را اولویت دانسته و اول مردم را ببینند.

وی تبعات مرگ‌های غریبانه برای اعضای خانواده را غیرقابل توصیف عنوان کرده و معتقد است: وقتی یک نفر از اعضای خانواده به علت کرونا فوت می‌کند، کل خانواده دچار عوارض روحی و روانی ناشی از فوت عزیزشان می‌شود که نتایج آن افسردگی جامعه است.

شکربیگی افزایش خودکشی را یکی از تبعات وضعیت کرونایی کشور اعلام کرده و می‌گوید: آسیب‌های اجتماعی زیادی را در صورت تداوم شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کنم!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانموج چهارم کروناعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7559


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»