کد خبر: 6529
1400/01/31 - 16:26


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان وعده داد:

برخورد با جشن‌ها در باغشهرها

فاز اول واکسیناسیون در استان تکمیل و وارد فاز دوم می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امکان اعمال محدودیتهای جدی‌تر در روزهای آینده وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه چند روزی از اعمال محدودیتها می‌گذرد و تاثیر آن مشاهده نشده و روند آمار بیماران بستری و سرپایی رو به افزایش است، پیشنهاد داریم محدودیتهای جدید و جدی‌تر در روزهای آینده اعمال شود.

وی با بیان اینکه محدودیتهای چند روز گذشته بی‌تاثیر نیست، خاطرنشان کرد: محدودیتهای موجود اثر بخشی زیادی در کاهش آمار بیماران کرونایی مورد نظر و یا کنترل بیماری نداشته و ممکن است انتقال بیماری را تا حدودی به تاخیر بیندازد.

این مسئول با اشاره به تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا در هفته جاری تصریح کرد: هم اکنون واکسن کووپارس (ایرانی و کوبایی) مراحل آزمایش را می گذارند و آخرین مرحله آن فاز 3 بالینی است که در 7 استان از جمله زنجان پیش بینی شده با حجم مشخصی تزریق شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: بیش 3 هزار و 500 نفر در قالب این طرح واکسینه می شوند و تزریق آن به صورت فراخوان و به صورت اختیاری بوده و نتایج آن مشخص می کند در چه سطحی و حجمی واکسینه شود.

پس از تایید، تزریق از اواخر هفته جاری آغاز می شود

وی افزود در حال حاضر محل تزریق این واکسن آماده و تجهیز شده و امروز نیز با توجه به حساسیت های این موضوع، هیئت کارشناسی از انستیتوپاستور کشور در زنجان حضور یافته تا تمامی جوانب را بررسی نموده و پس از تایید آن، واکسیناسیون از اوخر این هفته یا اوایل هفته آینده در استان داشته باشیم.

این مسئول انجام این واکسیناسیون را فرصتی برای استان دانست و گفت: این موضوع سبب می شود استان زنجان در واکسیناسیون های مراحل بعدی در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون روند سرعت واکسیناسیون در کشور به افزایش است، خاطرنشان کرد: در روزهای آینده فاز اول برای افراد واجد شرایط تزریق واکسن در استان تکمیل و وارد فاز دوم واکسیناسیون شود.

به گفته این مسئول در فاز نخست واکسیناسیون، افراد مشغول در مراکز درمان و بهداشت دولتی و غیر دولتی، فوریتهای پزشکی، آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، مطب ها، دانشجویان و دستیاران بالینی که در بخش های بیمارستانی با بیماران مواجه هستند، سالمندان، پاکبانان، بیماران خاص، جانبازان بالای 50 درصد و افرادی که در آرامستان ها خدمت رسانی می کنند.

قزلباش در ادامه با اشاره به عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آرامستان ها و نحوه مدیریتی چالش برانگیز در زمینه فوتی های ناشی از کرونا در استان خاطر نشان کرد: تا به امروز نتایج مورد انتظار در این زمینه مشاهده نشده و با وجود تلاش های نهادها و دستگاه های مختلف از جمله شهرداری زنجان در 14 ماه گذشته، شاهد عدم رعایت پروتکل ها در این مکان هستیم و برای همین مدیریت آرامستان ها به گونه ای که خطر انتقال بیماری کاهش یابد؛ قابل قبول نیست.

برگزاری جشن و پایکوپی در باغشهرها

قزلباش  در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در باغشهر علوم پزشکی زنجان که منتصب به پزشکان استان بوده تبدیل به محل جشن و مراس عروسی است، نظارتی نمی شود، اظهار کرد: در بسیاری از باغات در شهرهای مختلف گزارشاتی از سوء استفاده افراد متخلفی از موقعیت حاشیه ای بودن باغ ها می رسد که برخورد جدی و قانونی با این افراد می شود.

وی با اشاره به باغشهر علوم پزشکی استان ادامه داد: در ابتدا بنیانگذار این باغشهر دانشگاه علوم پزشکی بوده ولی هم اکنون صاحبان این باغشهرها از ادارات و صنوف مختلف هستند که گزارشاتی از تخلفات از این باغشهرها داشتیم و با جدیت تمام در محدوده قانونی پیگیری می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از مطب ها فاصله اجتماعی رعایت نمی شود، خاطر نشان کرد: در تعداد محدودی از مطب ها تجمع بیماران زیاد بوده و برای مدیریت فاصله گذاری اجتماعی به راهروهای ساختمان منتقل می شوند و این موضوع نیز مشکل ساز است .

وی افزود: آموزش هایی برای منشی های این مطب ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده و یا اینکه برای جلوگیری از تجمع بیماران نوبت های غیرحضوری و اینترنتی به بیماران ارائه شود ولی همچنان در این زمینه مشکل داریم و در برخی از موارد شاهد هجوم مردم از سایر شهرها و روستاها به مطب ها هستیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: سعی می شود برای حل این معضل با همکاری پزشکان اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.

لازم به توضیح است؛ تعداد بیماران کرونایی سرپایی استان در 24 ساعت گذشته به یک هزار و 293 نفر رسید و موارد بستری 60 نفر اعلام شده است. 943

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز قزلباشعلوم پزشکی زنجانموج چهارم کرونا
sedayezanjannews.ir/nx6529


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»