کد خبر: 7641
1400/03/08 - 10:7


صدای زنجان موضوع افزایش فست‌فودها در مقابل تعطیلی کتابفروشی‌های زنجان را پیگیری می‌کند؛

چند صفحه ساندویچ

مدیر مجموعه «فرهنگان زنجان»: با این شرایط نمی‌توان ادامه داد، دنبال تعطیل کردن مجموعه هستم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان هم اکنون ۱۷۰ واحد تهیه و توزیع فست‌فود، پیتزا و ساندویچ در زنجان وجود دارد که به طور متوسط در هر واحد ۴ تا ۵ نفر مشغول به کار هستند.

ابولفضل مهدیون معتقد است: استقبال از این صنف سبب شده هر ساله ۷ تا ۸ درصد به تعداد واحدهای فست‌فود در زنجان افزوده شود. این در حالی است که سال‌های سال است که تعداد کتابفروشی‌های استان زنجان ثابت و در بهترین حالت در حدود 19 تا 20 کتابفروشی بوده است. اگر چه در چند سال اخیر به نظر می‌رسد برخی از کتابفروشی‌های استان به جهت خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا و محدودیت‌های موجود اقدام به تعطیلی کتابفروشی‌های خود کرده‌اند.

یک سال پیش بود که فریدون رستمخانی، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتابفروشان زنجان گفت: یکی از کتابفروشی‌های شهر زنجان به‌علت نبود توجیه اقتصادی واحد خود را بدون ابطال مجوز تعطیل کرده است و چهار واحد دیگر نیز که در کار کتابفروشی و نوشت افزار بودند، درخواست ابطال مجوز داده‌اند.

 در این خصوص مختار مهدی‌زاده، مدیر مجموعه «فرهنگان زنجان» با اشاره به اینکه شیوع کرونا، سیل سهمگینی بود که همه صنوف به ویژه کتابفروشی‌ها را  در بر گرفت، گفت: کتاب همیشه در رده آخر سبد خانواده‌ها قرار دارد و متاسفانه بیشترین آسیبی که در این دوران متوجه کتابفروشی‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از محدودیت‌های کرونایی حتی فروش آنلاین را نیز برای مخاطبین پیش‌بینی ‌کردیم، اظهار کرد: حمل و ارسال کتاب در زنجان در دوران کرونا رایگان بود و حتی از دوچرخه‌سواران برای ارسال بسته‌های کتاب در جهت ترویج استفاده از دوچرخه برای کاهش آلودگی هوا بهره بردیم، اما متاسفانه استقبال مناسبی از آن نشد. در شهرهای کوچک متاسفانه موضوعات جدید خیلی دیرتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تفرجگاه‌های مردم جای دیگری غیر از کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها است، گفت: متاسفانه شاهد هستیم در زنجان علاقه به کتاب و کتابخوانی با توجه به تعداد دانشجوها و دانشگاه‌های آن چنان که باید و شاید اتفاق نمی‌افتد. در حالی‌ که در شهرهای بزرگ مثل تهران و رشت و اصفهان در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه استان زنجان یکی از استان‌هایی است که میزان مطالعه و کتابخوانی در آن کمتر است، افزود: در زمینه غذای جسم خود بسیار جلوتر هستیم و انواع مجموعه‌های غذای آماده و غذاخوری و فست‌فودها را در زنجان افتتاح می‌کنیم در حالی‌ که در مورد غذای روح متاسفانه نه مخاطبین و نه مسئولان چندان استقبالی دارند.

به گفته او، مسئولان شهر زنجان به غیر اداره‌کل ارشاد که توانایی مالی چندانی ندارد، همکاری و سرمایه‌گذاری لازم را در بخش فرهنگی استان ندارند. تنها حامی کتاب‌فروشان فرهنگ و ارشاد است. در صورتی که ارگان‌ها و نهادهای دیگر می‌توانند برای کارمندان و یا فرزندان آن‌ها بن کتاب بدهند. ضمن اینکه در این زمینه با ادارات نامه‌نگاری‌های بسیار داشتم و خواستیم که درصدی تخفیف به ارگان‌ها و ادارت در زمینه خرید کتب بدهیم اما متاسفانه هیچ اداره و ارگانی حاضر به این کار نشد.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد ما غذای روح را در شهر زنجان حذف کرده‌ایم، اظهار می‌کند: اگر روند به همین شکل باشد و هیچ ارگان و یا نهادی از کتابفروشی‌ها حمایت نکنند؛ شاهد خواهیم بود که یکی‌یکی کتابفروشی‌ها تعطیل می‌شوند؛ به طوری که خود من هم ممکن است دیگر قادر به ادامه دادن در این شرایط نباشم.

مدیر مجموعه «فرهنگان زنجان» خاطرنشان کرد: شرایط کرونا و همین موضوع قطعی برق  در روزهای اخیر به من به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی آسیب رسانده است و برای من بسیار سخت است که با این شرایط بخواهم ادامه بدهم. چند ماه باید از جیب هزینه کنم تا مشکلات برطرف شوند؟ در ابتدا فرد تحمل می‌کند اما رفته‌رفته به نقطه‌ای می‌رسیم که دیگر نمی‌توانیم این کار را بکنیم و شاید دلیل اینکه در بخش فرهنگی در استان چندان کاری صورت نمی‌گیرد همین مساله باشد که سرمایه‌گذاران از جیب خود هزینه می‌کنند اما هر چه زمان می‌گذرد؛ شرایط بهبود نمی‌یابد.

وی می‌افزاید: من اگر یک مغازه اغذیه‌فروشی به جای مرکز فرهنگی افتتاح کرده بودم؛ قطعا سود و منفعت بیشتری می‌بردم. فضای 800 متری فرهنگان با امکانات و طراحی خاص خود آماده شده است اما همشهری من قدر نمی‌داند. این است که افرادی که در این زمینه هزینه می‌کنند، متوجه می‌شوند که به جای اینکه در‌آمدی از این طریق به دست بیاورند هر ماه باید میزانی نیز هزینه کنند، قید فعالیت را می‌زنند و کتاب‌فروشی را تعطیل می‌کند و تعطیل‌کردن من یعنی از بین رفتن جسارت 10 نفر سرمایه‌گذاری که می‌خواستند در این زمینه هزینه کنند.

وی با مقایسه هزینه کتاب و فست‌فود، اظهار می‌کند: همشهریان زنجانی در همان جاده گاوازنگ برای پیتزا 120 هزار تومانی هزینه می‌کنند؛ اما حاضر نیستند در زمینه کتابفروشی هزینه کنند. در صورتی که همین فست‌فود موجب چاقی و فشار خون می‌شود اما حاضر نیستیم در جهت ارتقای شعور و فرهنگی فرزندان خود هزینه کنیم.

به اعتقاد مهدی‌زاده در کشورهای خارجی اگر بودجه خانواده‌ای کاهش می‌یابد؛ خانواده‌ها، از هزینه‌های خوراک و کالای فرهنگی خود می‌کاهد اما در ایران وقتی بودجه خانواده کاهش می‌یابد خانواده به سمت حذف هزینه‌ فرهنگی خود می‌رود.

وی با اشاره به عدم حمایت‌های رسانه‌های جمعی افزود: صداوسیما ثانیه‌ای در جهت تبلیغ کتاب سرمایه‌گذاری نمی‌کند و یا شهرداری حتی بیلبوردی را به تبلیغ در زمینه کتاب و کتابخوانی اختصاص نمی‌دهد.

از شهرداری خواستیم تا بنر رو‌به‌روی راه‌آهن را به معرفی کتاب اختصاص بدهند تا هر هفته یک کتاب را در آنجا معرفی‌ کنیم که برای انجام این کار روزی 100 هزار تومان طلب کردند که ما برآورد کردیم، دیدیم که نمی‌توانیم بپردازیم و از خیر این کار گذشتیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در تهران و شهرهای بزرگ‌تر به مراتب با محدودیت کم‌تری روبه‌رو هست، اظهار کرد: متاسفانه در زادگاه خودم استقبال درستی را شاهد نیستم و اگر روند به همین شکل ادامه یابد ناچار به تعطیلی این مرکز هستم. در حالی که در تهران با وجود انتشاراتی که دارم به راحتی می‌توانم به فعالیت خود ادامه بدهم.

رستوران‌گردی به یک وجه اجتماعی تبدیل شده است

در ادامه کریم رفاهی، یک جامعه‌شناس با بررسی دلیل کاهش کتابفروشی‌های شهر و افزایش سالیانه فست‌فودها در زنجان اظهار کرد: متاسفانه در دنیای مدرنیته میزان رفاه‌طلبی انسان‌ها افزایش یافته است و انسان به سوی رفاه پیشگی حرکت می‌کند که در آیات قرآن اصطلاحا به آن با عنوان «مصرف» نام برده شده است، اظهار کرد: توسعه فضای مجازی در جامعه باعث شده است که مردم مثل گذشته به مساله کتاب و کتابخوانی گرایش نداشته باشند و اگر به دنبال اطلاعاتی در زمینه موضوعی باشند، با سرچ کوچکی در اینترنت می‌توانند بیشترین اطلاعات را نسبت به موضوع به دست آورند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در دنیای مدرن با توجه به افزایش اشتغال زنان، زنان مثل سابق به تهیه غذا  نمی‌پردازند و همین موضوع استفاده از غذاهای آماده و فست‌فود در جامعه را افزایش می‌دهد. گرایش مردم به غذای آماده و فست‌فود‌ها اگر چه مفید نخواهد بود و باعث افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها خواهد شد اما از ویژگی‌های ورود به دنیای مدرن است.

رفاهی با بیان اینکه شاهد هستیم که روزبه‌روز بر تعداد فست‌فودها افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از زنان در دنیای امروز انگیزه آشپزی ندارند و اگر آشپزی هم صورت بگیرد این آشپزی به صورت سنتی نیست.

به گفته این جامعه‌شناس؛ تبلیغات صداوسیما نیز مردم را به سمت مصرف غذای آماده و فست‌فودها و کنسروها تشویق می‌کند. از سوی دیگر عکس گرفتن از رستوران‌گردی‌های افراد و فرهنگی که در این زمینه شکل گرفته و این‌گونه رفتارها را به افراد پرستیژ اجتماعی داده است، موجب افزایش فست‌فودها و هزینه در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: وقتی در یک جامعه تعداد کتابخوان‌ها و کتابفروشیها افزایش می‌یابد، این موضوع بیانگر افزایش شاخص فرهنگی افراد آن جامعه است و مسلما در این شرایط فرهنگ آن جامعه نیز تعالی خواهد یافت.

کریمی با اشاره به اینکه بایستی خوراک فرهنگی را در جامعه افزایش بدهیم، گفت: منتهی این تحولات، تحولاتی است که در دنیای مدرن در رابطه با سبک زندگی و مصرف مواد غذایی می‌افتد و می‌تواند موجب افزایش فست‌فودها و غذاخوری‌ها ‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعطیلی کتابفروشی هافرهنگانافزایش فست فودها
sedayezanjannews.ir/nx7641


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»