کد خبر: 7642
1400/03/08 - 10:10


صدای زنجان از وضعیت پیست موتورسواری و حواشی آن گزارش می‌دهد؛

لقمه شهرداری برای موتورسواران

عضو شورای شهر زنجان: شهرداری در ساخت این پیست، تخلف کرده است/ رییس سازمان فضای شهری شهرداری زنجان: ناهماهنگی و شتاب‌زدگی مسئولان وقت شهرداری را در این پروژه شاهدیم!/ دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی زنجان: شهرداری از هیئت سوءاستفاده کرده است/ سرپرست معاونت ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان: حقوق هیئت را پیگیری می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که 2 سال از افتتاح نخستین پیست موتورسواری زنجان می‌گذرد، گزارش‌ها حاکی از آن است که این پروژه بدون هیچ قراردادی و تنها با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری و هیئت موتوسواری و اتومبیل‌رانی اجرایی و تکمیل شده است!

شهریورماه سال 98 مسئولان از افتتاح نخستین پیست موتورسواری در منطقه «خانه‌بوران» واقع در جنوب زنجان خبر داده و گفتند: ضرورت وجود این پیست بیش از گذشته احساس می‌شد و در این میان، تمرین در کوه علاوه بر آسیب‌های زیست محیطی، هزینه‌های مالی و جانی و معضلات دیگری را برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به‌وجود آورده بود و با احداث این  پیست، موتورسواران می‌توانند برای کسب هیجان با امنیت خاطر بیشتر به تمرین بپردازند.

مسئولان وقت از این پیست به عنوان دومین پیست مجهز کشور یاد کرده و هدف از ایجاد آن را ارتقای جایگاه ورزش زنجان در سطح کشوری و تربیت موتورسواران توانمند برای حضور در رقابت‌های ملی و بین‌المللی اعلام کردند اما حالا برخی ادعا دارند که پیست موتورسواری در خانه‌بوران غیراستاندارد بوده و از تبعات ایجاد آن ابراز نگرانی می‌کنند!

تعمیرات پیست موتورسواری در انتظار پایان اختلاف‌ها!

اما جبار بیات، دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان زنجان با بیان اینکه پیست زنجان زیر نظر کارشناسان فنی فدراسیون ساخته شده است و نمی‌توان از آن ایرادی گرفت، تاکید می‌کند که پیست زنجان به‌گونه‌ای طراحی شده که میزبانی مسابقات کشوری را بر عهده بگیرد.

مسئولان هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی می‌گویند از زمان احداث این پیست تاکنون آب خوش از گلویشان پایین نرفته است و همواره در برگزاری تمرین و اعزام نفرات به مسابقات کشوری به علت وضعیت نامطلوب پیست که نیاز به تعمیرات دارد در مضیقه‌اند!

دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان با بیان اینکه پیست فعلی ظرفیت 20 دستگاه موتور برای تمرین را دارد، می‌گوید: اگر زمین مورد نیاز را مسئولان تحویل دهند، می‌توانیم ظرفیت پیست را بالا برده و زمینه برای ورود 200 دستگاه موتور برای تمرین را مهیا کنیم. اما مسئولان شهرداری به هیئت کم‌لطف هستند و به درخواست‌های ما توجهی نمی‌کنند، بخشی از پیست نیازمند تعمیر است، ماه آینده مسابقات کشوری در تهران برگزار می‌شود، باید برای حضور مؤثر در این رقابت، مسابقه انتخابی برگزار کنیم اما تاکنون کسی حرف‌مان را نخواسته که بشنود.

بیات با بیان اینکه هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی بین اختلاف دستگاه‌ها گیر کرده است، می‌گوید: متاسفانه ادارات با یکدیگر تعامل ندارند، ما نمی‌دانیم متولی کیست و مسئولیت امنیت خانه‌بوران و پیست با کیست؟ چند وقت پیش فنس و بخشی از تجهیزات نظیر لوله پیست به سرقت رفته است، آیا شهرداری نمی‌تواند از پیست نگهداری کند؟ آقایان می‌گویند جای پیست در پارک شهری نیست زیرا مردم شاکی می‌شوند! پیست شاهین‌شهر اصفهان و کاشان درست در وسط شهربازی احداث شده است و مشکلی ندارند، نمی‌دانم برخی از مسئولان شهر به جای برنامه‌ریزی چرا به‌دنبال ایراد گرفتن هستند!

محسن قربانی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه در جریان این سرقت‌ها نیستم، می‌گوید: هیچ یک از مسئولان هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی در آخرین جلسه که چهارشنبه، 5 خردادماه با مسئولان داشتیم کسی به آن اشاره‌ای نکرد.

مشکل، ضمانت‌نامه‌‌ای است که قرار است به اداره منابع طبیعی ارائه کنیم، بحث دیگری نیست!

قربانی با بیان اینکه مالک «خانه‌بوران» اداره منابع طبیعی است و شهرداری فقط بهره‌بردار است، در رابطه با اختلافات مربوط به مفاد ذکر شده در قرارداد واگذاری عنوان می‌کند: موضوع اخذ ضمانتنامه اداره منابع طبیعی از شهرداری و شرایط آن در جلسات متعددی که برگزار شده مورد بررسی قرار گرفته است تا مشکلات حل شود.

اما جبار بیات، دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی زنجان می‌گوید: حدود 2 سال پیش هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی با همکاری شهرداری نسبت به ایجاد نخستین پیست زنجان اقدام کردند اما متاسفانه برخی از مسئولان شهری علاقه‌ای به بودن پیست موتورسواری در خانه‌بوران نداشته و ندارند.

بیات با اشاره به پیگیری‌های هیئت بابت مالکیت زمین که تبدیل به اختلاف شهرداری و منابع طبیعی زنجان شده است، عنوان می‌کند: منابع طبیعی سال قبل در پاسخ به پیگیری‌های هیئت تاکید کرد که چندین سال قبل زمین مدنظر تحویل شهرداری شده است، این در حالی است که شهرداری می‌گوید زمین مذکور متعلق به منابع طبیعی است!

دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان مدعی است: اراضی واگذار شده از سوی منابع طبیعی با شروطی به شهرداری صورت گرفته است، به طور مثال چنانچه مجموعه مذکور متعلق به شهرداری به سود خالص برسد باید 10 درصد آن را به حساب منابع طبیعی واریز کند. تصور می‌کنم برخی از مسئولان شهری تمایلی ندارند که 10 درصد سود خالص را به حساب منابع طبیعی واریز کنند، ادعا می‌کنند که ارگان‌ها در رابطه با مالکیت زمین فعلی استقرار پیست موتورسواری اختلاف دارند. ما از پشت پرده این‌گونه اظهارنظرها اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم به چه دلیلی شهرداری مالکیت خود را قبول نمی‌کند!

درصدد رفع مشکل هستیم

اما محسن قربانی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان در مورد مشکلات هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی در رابطه با پیست و چالش‌هایی که در ارائه خدمت به موتورسواران به جهت نوع مدیریت مسئولان خانه بوران که پیست نیز در این مجموعه واقع است، تصریح می‌کند: در کنار رفع موانع پیش رو بابت ارائه ضمانت‌نامه به مالک، «امکان تحویل موقت» به اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان بررسی شده است. پیشنهاداتی نظیر اختصاص زمین جدید برای انتقال پیست موتورسواری از سوی منابع طبیعی نیز ارائه شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا قانونا شهرداری می‌تواند در صورت موافقیت اداره کل ورزش و جوانان استان به صورت موقت اداره پیست را به این دستگاه تحویل دهد به صدای زنجان می‌گوید: هیچ مشکل قانونی وجود ندارد. نحوه استفاده از پارک‌های جنگلی مبتنی بر طرح بهره‌وری است که به تائید کمیته فنی منابع طبیعی نیز رسیده است و بر اساس آن ما می‌توانیم کاربری تفریحی و ورزشی را داشته باشیم.

خانه‌بوران به مساحت 142 هکتار متعلق به منابع طبیعی است که جهت بهره‌برداری همانند سایر پارک‌های شهری اعم از گلستان، ارم و ملت به شهرداری واگذار شده است.

منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در طرح بهره‌برداری مذکور رستوران، احداث آلاچیق، مرکز تفریحی و گردشگری تعریف شده اما هرگونه تغییر در نوع بهره‌برداری از خانه‌بوران باید با اطلاع قبلی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان به عنوان مالک باشد.

شهرداری در ساخت پیست موتورسواری زنجان، تخلف کرده است

برخی از مسئولان شهری با بیان اینکه هم‌اکنون پیست موتورسواری متولی خاصی ندارد، عنوان می‌کنند: اگر اتفاقی برای موتور‌سواران یا تماشاگران در این پیست روی دهد مشخص نیست چه سازمانی باید پاسخگو باشد!

دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان نیز در پاسخ به این اظهارات با بیان اینکه تمامی ورزشکاران در تمامی رشته‌ها باید بیمه ورزشی داشته باشند تا در اماکن ورزشی تمرین کنند، تصریح می‌کند: موتورسواران حاضر در پیست همگی بیمه ورزشی دارند و نگرانی در این باره نباید وجود داشته باشد.

اما منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان با بیان اینکه بحث بیمه‌بودن یا نبودن موتورسوارها را مطرح نمی‌کنیم، می‌گوید: تا وقتی روند همکاری‌ها در مجموعه «خانه‌بوران» قانونی نشده هر روز با مشکلاتی مواجه هستیم در نتیجه برای فراهم‌آوردن محیطی مفرح برای شهروندان و ورزشکاران باید شهرداری در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف پیست موتورسواری اقدام کند.

روند فعالیت در «خانه‌بوران» باید قانونی باشد

جبار بیات، دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان نیز با بیان اینکه شهرداری از سال‌ها قبل کل خانه‌بوران را تحویل گرفته تا جنگل‌کاری، فضای سبز، ایجاد پارک تفریحی برای مردم و گردشگران فراهم کند اما به جز جنگل‌کاری اقدام خاص دیگری در این محل نشده است، می‌گوید: پیست موتورسواری درست در ورودی خانه‌بوران قرار گرفته و زمین مذکور درجه 2 و 3 بوده و برای گشت و زرع مناسب نیست. این پیست با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری زنجان احداث شده است.

منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان نیز با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با تفریح و سرگرمی جوانان موتورسوار در خانه‌بوران مخالف نبوده و نیستیم، تصریح می‌کند: مسئولان وقت سازمان فرهنگی شهرداری بدون انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادی با همکاری هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی پیست موتورسواری را آماده کردند و هر دو طرف هزینه‌هایی نیز صرف کردند. نفس کار خوب بوده، به هر حال بسیاری از خانواده‌ها برای استفاده از امکانات پیست جذب خانه‌بوران می‌شوند از سویی دیگر زمینه برای برگزاری مسابقات کشوری موتووسواری فراهم می‌شود. اما آنچه که اهمیت دارد این است که باید تمامی اقدامات مثبت در سایه قانون اتفاق می‌افتاد.

مرادلو با بیان اینکه اقدام مسئولان وقت در احداث پیست موتورسواری بدون مجوز شورای شهر بوده است و تخلف محسوب می‌شود، عنوان می‌کند: با توجه به موارد یاد شده، الان مشخص نیست اموال پیست موتورسواری متعلق به کیست، به نظرم باید مسائل حقوقی در اسرع وقت حل شود.

مشکلات در پیست موتورسواری نشان از ناهماهنگی و شتاب‌زدگی مسئولان وقت شهرداری است

گفته می‌شود حدود 2 سال پیش شهرداری بابت آماده‌سازی پیست موتورسواری در خانه بوران حدود یک میلیارد تومان و هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی نیز حدود 40 میلیون تومان هزینه کرده‌اند که اگر پیشنهاد انتقال پیست به مکان دیگری مورد موافقت قرار گیرد، این اقدام نوعی هدر رفت سرمایه آن هم در شرایط دشوار اقتصادی کنونی خواهد بود.

محسن قربانی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای شهری شهرداری زنجان معتقد است: در زمان اجرای پروژه مسئولیتی نداشتم به همین دلیل در جریان هزینه‌های صورت گرفته نیستم اما ناهماهنگی و شتاب‌زدگی در اجرای این پروژه به وضوح دیده می‌شود، به نظرم اگر برای رفع موانع جلسات کارشناسی برگزار می‌شد، الان شاهد این مشکل نمی‌شدیم.

شهرداری از هیئت موتورسواری سوء‌استفاده کرده است!

جبار بیات، دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان نیز در واکنش به ساخت پیست موتورسواری زنجان بدون مجوز شورا و نبود هیچ قرارداد دوطرفه بین هیئت و شهرداری در این رابطه عنوان می‌کند: مسئولان وقت شهرداری از هیئت موتورسواری سوء‌استفاده کردند. ورود دستگاه‌های نظارتی بابت عملکرد برخی از مسئولان شهرداری در آن مقطع زمانی سبب شد تا هیچ وقت پروژه احداث پیست به انعقاد قرارداد نرسد.

بیات در پاسخ به اینکه آیا اداره کل ورزش و جوانان استان در جریان عدم انعقاد قرارداد بابت احداث پیست موتورسواری بودند به صدای زنجان می‌گوید: همه مسئولان ارشد استانی و ارگان‌های مربوطه در جریان هستند، منتها این موارد شفاهی بوده و چیزی نیست که کتبی باشد و در جایی نوشته شود!

غفار امانی، سرپرست معاونت ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه این دستگاه حقوق هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی زنجان را با جدیت پیگیری می‌کند، می‌گوید: ما بر تعامل تاکید داریم، زیرا معتقدیم خروجی همکاری دستگاه‌ها باید به نفع مردم تمام شود، در احداث پیست هزینه زیادی شده است که باید به ثمر برسد.

جانمایی پیست موتورسواری اشتباه بوده است؟

برخی از مسئولان شهری با استدلالی که دارند، معتقدند، جانمایی پیست زنجان که در محل خانه‌بوران واقع شده است، اشتباه بوده است چرا که از نظر آن‌ها خانه بوران یک محل تفریحی ارزشمند بوده و قابلیت و ظرفیت تبدیل شدن به مکان تفریحی و گردشگری را دارد اما بودن پیست موتورسواری سبب آزار و نارضایتی و همچنین خطراتی برای گردشگران و مردم می‌شود بنابراین جانمایی پیست در دو سال قبل درست نبوده است!

جبار بیات، دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه مسئولان به جای مردم تصیم بگیرند، می‌گوید: پیست موتورسواری برای علاقه‌مندان است که در راستای تفریح و سرگرمی جوانان احداث شده است. نمی‌دانم چه اصراری است که بگویید جانمایی اشتباه بوده است! مگر داخل شهر است؟ مگر آرامش کسی را به هم زده است؟ در این چند سال فعالیت‌مان حتی یک شهروند نیز معترض به فعالیتمان نبوده است و شاکی هم نداشته‌ایم.

بیات با بیان اینکه مسئولان شهری می‌خواهند فقط حرف خودشان را به کرسی بنشانند، عنوان می‌کند: با این که حق با هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی است اما به دلیل اینکه حامی نداریم، نمی‌توانیم حق‌مان را بگیریم. چرا مسئولان اجازه تفریح را از جوانی که در این شرایط اقتصادی با هزاران زحمت موتور خریداری کرده باید با چند برابر سختی در پیست موتورسواری کند؟ چرا شادی را از جوانان سلب می‌کنند؟

پیست موتورسواری از «خانه‌بوران» به مکان دیگری منتقل می‌شود؟

اما منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان با رد هر گونه انتقال پیست موتورسواری از خانه‌بوران به نقطه دیگری از شهر می‌گوید: اول اینکه بحث انتقال از خانه‌بوران مطرح نیست، پیشنهاد کرده‌ایم در صورت امکان، پیست به محل دیگری از خانه‌بوران منتقل شود یا حداقل درب ورودی پیست تغییر ند.

پیست دقیقا در ورودی خانه‌بوران واقع شده است که به جهت مفرح بودن این ورزش ورودی مجموعه شاهد ازدحام می‌شود که مشکلاتی برای تردد افراد ایجاد می‌شود برای رفع این مهم، پیشنهاد تغییر درب پیست را داده‌ایم وگرنه به هیچ عنوان مشکلی با تفریح جوانان و ورزشکاران نداریم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپیست موتورسواری زنجانشهرداری زنجانخانه‌بوران
sedayezanjannews.ir/nx7642


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»