کد خبر: 7658
1400/03/10 - 13:34


صدای زنجان موضوع قطعی برق و چالش‌های پیش روی بیمارستان‌ها را بررسی می‌کند؛

اکسیژن مثل برق قطع می‌شود

قطعی برق در سطح کشور مشکلاتی را برای تمامی صنوف ایجاد کرده است با این وجود به نظر می‌رسد، قطعی برق در بیمارستان‌ها می‌تواند جان بیماران را به بازی بگیرد و یا خسارت سنگینی به تجهیزات و پزشکی در شرایط حساسی که امروز کشور با آن روبه‌رو است، وارد کند. قطعی برق و اختلالاتی که ممکن است در افت فشار دستگاه اکسیژن نقش داشته باشد، مساله‌ای است که ممکن است برای برخی از خانواده ها نگرانی‌ها ایجاد کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قطعی برق در سطح کشور مشکلاتی را برای تمامی صنوف ایجاد کرده است با این وجود به نظر می‌رسد، قطعی برق در بیمارستان‌ها می‌تواند جان بیماران را به بازی بگیرد و یا خسارت سنگینی به تجهیزات و پزشکی در شرایط حساسی که امروز کشور با آن روبه‌رو است، وارد کند. قطعی برق و اختلالاتی که ممکن است در افت فشار دستگاه اکسیژن نقش داشته باشد، مساله‌ای است که ممکن است برای برخی از خانواده ها نگرانیها ایجاد کند.

قطعی برق باعث افت فشار لازم اکسیژن می‌شود

در این زمینه یک پزشک که نخواست نامی از او در این گزارش ذکر شود درباره مشکل قطعی برق و چالش‌هایی که برای بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند، گفت: یکی از معضلاتی که در دوره کرونا پدیدار شد، بحث اکسیژن بود. به طوری که در بسیاری از بیمارستان‌ها، به دلیل حجم بالای بیمارانی که وجود دارند، نیازمند اکسیژن بیشتری بود. سپس با کمک خیرین و دولت مقداری این مشکل بیمارستان‌ها رفع شد. حال دیگر فکر نمی‌کردیم که با وجود اینکه اکسیژن فراهم شده، یک روز برق برایمان مشکلاتی ایجاد کند.

وی افزود: البته بیمارستان‌های سطح شهر به برق اضطراری مسلح هستند. منتهی خروج برق از برق شهری و ورود به برق اضطراری دو سه دقیقه طول می‌کشد و تا زمانی که این مسیر طی شود شاهد کاهش افت فشار اکسیژن خواهیم بود. زیرا برق یک لحظه می‌رود و مجددا برقرار می‌شود. همین موضوع در وهله اول سطح فشار لازم اکسیژن را کاهش می‌دهد که گاهی همین موضوع می‌تواند به بیماران آسیب برساند.

وی تاکید کرد: نکته دوم این است که قطعی‌های مکرر با توجه به زیرساخت‌هایی که در اکثر بیمارستان‌ها قدیمی هستند، خودش به وسایل و ابزاری آسیب می‌رساند که قیمت‌های میلیاردی دارند. به هر حال در وضعیت تحریم، نداشتن ارز برای خرید تجهیزات پزشکی و غیره اینکه خودمان هم صدمه‌ای وارد کنیم، مشکل‌ساز می‌شود. بنابراین بایستی به موضوع توجه کافی شود و در این زمینه تمهیداتی صورت گیرد.

اختلالات برق شرایط سختی را برای بیمارستان‌ها به وجود آورده است

 در ادامه پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بیش از 15 ماه است که ما با بیماری کرونا در حال مبارزه هستیم، اظهار کرد: اکسیژن و تامین اکسیژن بیماران بسیار ما را اذیت و هزینه هنگفتی را به سیستم سلامت تحمیل کرد. اما به هر رویه که ممکن بود این مشکل با همت خیرین و به اشکال مختلف برطرف شد به طوری که در پیک چهارم بیماری مشکلی در تامین اکسیژن بیماران کرونایی نداشتیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که پیک پنجمی اتفاق نیفتد؛ ولی پیش‌بینی ‌ما بر این است که در صورت وقوع پیک پنجم در زمینه تامین اکسیژن در بیمارستان‌ها هیچ مشکلی نداشته باشیم. ضمن اینکه در پیک سوم و چهارم درصد بسیار زیادی از اکسیژن بیماران سرپایی را تامین کردیم. (حدود 500 تا 600 کپسول ده تا بیست لیتری در اختیار بیماران سرپایی که به مراکز ما رجوع می‌کردند، داده شد)

قزلباش در خصوص مجهزبودن بیمارستان‌های استان به سیستم برق اضطراری اظهار کرد: بیمارستانهای استان بر اساس اصول پدافند غیرعامل ساخته شده‌اند و از همین جهت مجهز به سیستم برق اضطراری هستند. در موقعیت‌هایی که قطعی برق را داریم، در عرض چند ثانیه برق اضطراری بیمارستان‌ها وصل می‌شود به ویژه برای مکان‌های خاص که توجه جدی در این زمینه وجود دارد، ولی شرایط، شرایط سختی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: قطع و وصل برق شرایط سختی را برای بیمارستان‌ها به وجود آورده است به طوری که تامین قطعات این دستگاه‌ها و هزینه‌های نگهداری آنها و حتی تعمیر و نگهداری و از آن بالاتر جایگزینی‌شان در شرایط موجود بسیار سخت است. اما تمام سعی ما این است که در این دوران که قطعی برق و اختلالات مربوط به ان را داریم در بیمارستان‌ها مشکلی در زمینه تامین برق اضطراری نداشته باشیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخاموشی برقاکسیژن بیمارستان هاعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7658


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»