کد خبر: 8880
1401/03/24 - 10:54


صدای زنجان از نوسان برق در برخی روستاهای طارم گزارش می‌دهد؛

جشن خاموشی در روستاهای طارم

روستائیان بخش «چورزق» طارم: مسئولان استان از وضعیت برق‌رسانی در روستاهای «قاضی‌بولاغی»، «مورستانه» و دهستان «دستجرده» اطلاع دارند؟/ دهیار «مورستانه»: هر 30 ثانیه برق قطع و وصل می‌شود! کار به حدی خراب است که دیگر جایز نیست مسئولان بهانه بیاورند!/ عضو شورای «مورستانه»: بابت نا ترازی تولید و مصرف برق، چرا اکثریت مردم تنبیه می‌شوند؟/ شرکت توزیع نیروی برق استان: تیرماه سال جاری، مشکل افت ولتاژ در «مورستانه» و نواحی اطراف حل می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از ساکنان روستای «مورستانه» طارم و نواحی اطراف در تماس با صدای زنجان از قطع و وصل 24 ساعته برق اعلام نارضایتی کرده و گفتند باوجود پیگیری مشکل از طریق مسئولان طارم، همچنان هر 30 ثانیه یک‌بار شاهد نوسانات برق هستند.

خاموشی‌های مکرر در تابستان 1400 و نگرانی‌های به وجود آمده از قبیل تبعات سنگین این خاموشی‌ها بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و همچنین شکوائیه‌های واصله به کمیسیون اصل 90 مجلس درباره سوء مدیریت در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای قوانین و مقررات در وزارت نیرو، موجب ورود این کمیسیون برای رسیدگی به این موضوع شد.

بررسی‌های اولیه بیانگر طرز کار غلط و استمرار بی‌توجهی به قوانین و مقررات و کم‌رنگ کردن بخش خصوصی در مشارکت نسبت به سرمایه‌گذاری، تولید و توزیع برق بود که به‌تدریج طی سال‌های گذشته تاکنون صنعت برق کشور را با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده که نمونه آن نا ترازی عرضه و تقاضای برق، مشکلات ناشی از ساختار حکمرانی صنعت برق، مشکلات مربوط به محیط کسب‌وکار صنعت برق، وجود قریب به هزار قرارداد نیمه‌تمام و بلاتکلیف، به هم خوردن توازن مالی بود هرچند برخی از متصدیان حوزه برق استان نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند و همچنان ترجیح می‌دهند «عدم رعایت الگوی مصرف» از جانب مشترکان را از عوامل اصلی افت ولتاژ برق و نا ترازی تولید و مصرف اعلام کنند.

رؤیا قزلباش، معاون مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان به صدای زنجان می‌گوید که خطوط شبکه‌های توزیع به‌هیچ‌عنوان فرسوده نیستند. او در رابطه با پست‌های فشار متوسط و ضعیف متعلق به شرکت‌های توزیع برق، این اطمینان را می‌دهد که تلفات انرژی به حداقل رسیده و تک‌رقمی شده است!

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی قزلباش، میزان تلفات بار در زنجان نزدیک به 7 درصد است که با کشورهای پیشرفته قابل‌رقابت است!

نوسانات ثانیه‌ای و دقیقه‌ای برق در «مورستانه»

اما باوجود تمامی تأکیدات مسئولان حوزه برق در خصوص فرسوده نبودن شبکه توزیع و میزان پائین تلفات، اهالی روستای مورستانه شهرستان طارم می‌گویند با توجه به قطع و وصل 30 ثانیه‌ای برق در منطقه، نمی‌توانند قبول کنند که وضعیت زنجان در حوزه برق آن‌چنان پیشرفت کرده باشد که با کشورهای پیشرفته قابل‌مقایسه باشد!

یکی از ساکنان دهستان «دستجرده» نیز تصریح می‌کند: با قطع و وصل شدن وقت و بی‌وقت برق یخچال خانه‌ام از کار افتاد، پیش یخچال‌ساز بردم تست کرد و گفت موتور یخچالت سوخته اگر موتور کارکرده نصب کنم یک‌میلیون خرج دارد! قیمت موتور صفر یک‌میلیون و 800 هزار تومان است. من کشاورزم و متأهل با این گرانی‌ها پولی برای تعمیر وسایل برقی ندارم!

او با اشاره به نوسانات ثانیه‌ای برق در «مورستانه» می‌گوید: واقعاً مسئولان اگر راضی به اتصال روستای مورستانه به شبکه برق سرا سری نیستند به ما بگویند و تعارف نکنند! در این نقطه ما هر 40 ثانیه یک‌بار برق‌داریم آیا مسئولان استان از این موضوع اطلاعی دارند؟

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در پیگیری‌های صدای زنجان اعلام کرده که چنانچه نوسانات برق سبب خسارت به وسایل برق مشترکان شده است آن‌ها می‌توانند با شماره 126 تماس بگیرند یا مراتب را با ارائه مدارک در سایت توانیر به ثبت برسانند!

اما یکی از اهالی روستای «مورستانه» در واکنش به این اظهارات می‌گوید: برای گرفتن خسارت باید مدرک بدهیم! ما می‌گوییم برق نداریم آن‌وقت شما می‌گویید بروید سایت توانیر؟ علاوه بر آن ما کشاورزان و باغداران طارم وقت اضافی نداریم تا در سایت‌ها بگردیم چون می‌دانیم باید هفت‌خان رستم را رد کنیم!

او اضافه می‌کند: با نوسانات مکرر برق، تلویزیون سوخته من با این گرانی چگونه بتوانم طرف قرارداد بیمه و اداره برق را توجیه کنم؟ مجموعه وزارت نیرو اگر پولی دارد آن را صرف خرید ترانس برق برای مورستانه کند!

نا ترازی در شبکه برق؛ علت اصلی افت ولتاژ در برخی نقاط استان

چندی پیش با حضور وزیر نیرو نیروگاه برق آرین (زنجان2) افتتاح شد. نیروگاهی که به گفته مسئولان شرکت برق منطقه‌ای زنجان، برق تولیدی آن به میزان 320 مگاوات وارد شبکه سرا سری کشور شده است. شاید احتمال می‌رفت با افتتاح این نیروگاه موضوع خاموشی‌ها حداقل در استان زنجان حل‌وفصل شود اما به گفته مسئولان برقی استان این افتتاح به معنی منتفی بودن خاموشی‌ها نیست حتی اگر با راه‌اندازی این نیروگاه تولید و مصرف برق تقریباً برابر ‌شود.

مسئولان شرکت توزیع نیروی برق هم معتقدند که واقعاً مشکلی در تأمین برق استان وجود ندارد بلکه با «نا ترازی» و عدم توازن بین تولید و مصرف برق مواجهیم!

علی زرگری، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان می‌گوید: با آغاز فصل گرما و افزایش بارهای سرمایشی به مدارهای شبکه توزیع برق و همچنین اضافه شدن دستگاه‌ها و الکتروموتورهای کشاورزی و به‌تبع آن، نا ترازی در شبکه توزیع برق کشور اتفاق می‌افتد.

زرگری با اشاره به کاهش نزولات آسمانی که دلیل عمده در عدم تناسب تولید و مصرف برق می‌تواند باشد، تأکید می‌کند که دولت در قالب برنامه‌ریزی بلندمدت 35 هزار مگاوات برق را وارد مدار خواهد کرد.

این کارشناس به صدای زنجان می‌گوید: ظرفیت‌های استان در حوزه برق مطلوب است و به لحاظ شبکه توزیع برق باید عرض کنم 2 برابر ظرفیت داریم! اما وقتی مصرف خارج از استاندارد باشد بین تولید و مصرف فاصله افزایش می‌یابد.

منتقدان به این دست از اظهارات معتقدند: مسئولان باید با مردم شفاف صحبت کنند یا بگویند در تولید برق دچار مشکل هستیم یا آن را به‌طور کامل رفع کرده‌ایم! این گفته می‌شود «در تأمین برق مشکلی نداریم به‌جز تابستان» نمی‌تواند نشان از برنامه درست باشد! برنامه‌ریز واقعی کسی است که برای تابستان که کشور و استان با کاهش بارش، تغییرات اقلیمی و غیره مواجه است، چاره‌ای بیندیشد!

اما زرگری معتقد است «عدم رعایت الگوی مصرف» سبب شده تا برنامه‌ریزی‌های برای نگه‌داشتن متوازن تولید و مصرف برق در فصول گرم و پیک مصرف محقق نشود و می‌گوید: یکی از علل عدم رعایت الگوی مصرف در استان ازجمله شهرستان طارم و روستای مورستانه می‌تواند استفاده از وسایل برقی با میزان مصرف بالای انرژی باشد، به بنده گزارش داده‌اند که در مناطق کوهستانی از کولرگازی استفاده می‌کنند. در منطقه طارم کولر پنجره‌ای که نیازمند برق بالاست اما خروجی آن‌چنانی هم ندارد مورداستفاده اهالی قرار می‌گیرد. دلیل عمده نا ترازی در کشور این است که ما میزان مصرفمان طبق الگو و در چارچوب استانداردها نبوده و نیست.

کار به حدی خراب است که دیگر جایز نیست مسئولان بهانه بیاورند!

علی حسینی فرد، دهیار «مورستانه» در واکنش به این اظهارات می‌گوید: کار به حدی خراب است و برق در مورستانه آن‌قدر ضعیف است که دیگر برای مسئولان جایز نیست چنین حرف‌هایی را بزنند و بهانه بیاورند! در حال حاضر باوجود 2 ترانس، مورستانه دچار نوسانات شدید برق است. نمی‌دانم اگر ترانس سوم هم اضافه شود وضعیت بهتر می‌شود یا نه دراین‌باره کارشناس باید نظر بدهد اما از مسئولان حوزه برق می‌خواهیم تا در اسرع وقت به وظیفه‌شان در قبال اهالی عمل کنند.

حسینی فرد بابیان اینکه افت ولتاژ در این منطقه همیشگی است و باوجود نصب یک ترانس و افزودن آن به ترانس موجود همچنان تأمین برق با مشکلاتی مواجه است، تصریح می‌کند: نوسانات برق در مورستانه 24 ساعته است، این نوسانات کمتر از یک دقیقه و هر 30 الی 40 ثانیه رخ می‌دهد. سال قبل هم‌چنین مسئله‌ای را شاهد بودیم اما میزان نوسانات برق مثل امسال نبود!

دوست نداریم مردم تنبیه شوند!

وحید تقی لو، عضو شورای روستای «مورستانه» بخش چورزق شهرستان طارم هم ضمن تائید اظهارات دهیار منطقه از مسئولان توزیع نیروی برق استان می‌خواهد تا در اسرع وقت به داد اهالی برسند!

به گفته تقی لو، ساکنان این منطقه و روستاهای اطراف هرساله با آغاز فصل گرم یعنی از تیرماه با مشکل نوسان برق مواجه می‌شوند اما امسال این اتفاق زودتر از هرسال رخ‌داده و روستائیان از اوایل خردادماه (پنجم ماه جاری) شاهد نوسانات شدید برق هستند به‌طوری‌که در طول روز هر یک الی 2 دقیقه برق قطع و وصل می‌شود!

تقی لو به صدای زنجان می‌گوید: این مشکل صرفاً مختص «مورستانه» نیست و سایر مناطق ازجمله «دهستان دستجرده» و به‌ویژه روستای «قاضی‌بولاغی» با نوسانات برق مواجه هستند. در «مورستانه» 50 خانوار زندگی می‌کنند، باوجود پیگیری‌ها مسئولان اداره برق هیچ پاسخ مشخصی برای اتصال برق و رفع مشکل ارائه نمی‌کنند!

وقتی به مسئولان برق طارم مراجعه می‌کنیم می‌گویند در «مورستانه» 35 مشترک غیرمجاز به ثبت رسیده است که عامل مشکلات فعلی برق هستند، وقتی می‌گوییم اسامی این مشترکان را اعلام کنید می‌گویند نیازی به این کار نیست و مبالغ بابت عدم رعایت الگوی مصرف در فیششان منظور می‌شود. خب چرا باید به‌جای مشترکان بد مصرف، سایر مشترکان تنبیه شوند؟ بهتر نیست مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند در مرجع مورد تائید قانون مورد بازخواست قرار گیرند تا ما به آتش آن‌ها نسوزیم؟

وسایل برقی دارای مصرف بالای انرژی حذف شوند!

زرگری، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر «مسئولان همواره مردم را مقصر خاموشی‌ها و نوسانات برق اعلام می‌کنند آیا بهتر نیست شما به‌عنوان یکی از مجموعه‌های وزارت نیرو بفرمائید در حوزه فرهنگ‌سازی و بین مردم استان جهت جایگزینی کولرگازی با کولرآبی چه کارکرده‌اید؟ آیا فکر نمی‌کنید در این حوزه کوتاهی کرده‌اید وگرنه تا به الآن باید در روستایی مثل مورستانه که کمتر از 300 نفر جمعیت دارد تمامی کولرهای گازی داوطلبانه جمع‌آوری می‌شد» به صدای زنجان می‌گوید: مصاحبه رادیویی به مدت 36 دقیقه، انتشار مطالب مربوط به مدیریت مصرف در فضای مجازی که 50 هزار کاربر آن را مشاهده کردند، اطلاع‌رسانی از طریق صفحه اینستاگرام و اپلیکیشن «برق من»، نصب ده‌ها بیلبورد و استند باهدف ارائه راهکارهای مربوط به الگوی مصرف را اجرایی کرده‌ایم که همچنان ادامه دارد. در نظر داریم با همراهی دهیار، امام جماعات و مسئولان شورای روستا موضوع استفاده از وسایل برقی استاندارد و ترغیب به استفاده از کولرآبی در مورستانه را نهادینه کنیم.

زرگری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رعایت الگوی مصرف توسط مردم کافی نیست و ضروری است مسئولان نسبت به نوسازی و بهسازی شبکه توزیع برق نیز توجه جدی داشته باشند در این خصوص برنامه‌ای دارید، عنوان می‌کند: بیش از 14 هزار کیلومتر شبکه توزیع برق در استان زنجان وجود دارد، همین الآن که در فصل گرم سال قرار داریم 2 برابر ظرفیت، توزیع برق در اختیارداریم. علاوه بر این، آمادگی داریم تا با سرمایه‌گذار همکاری کنیم.

او در خصوص اقدامات شرکت توزیع نیروی برق در شهرستان طارم به‌ویژه مورستانه به صدای زنجان می‌گوید: «نه‌تنها در مورستانه بلکه در کل شهرستان طارم و استان، توسعه، اصلاح و ساماندهی شبکه برق در دستور کار بوده است. اقدامات مربوط به اتصال و نصب ترانس در خیابان قدس شمالی، قدس جنوبی، میثاق آب‌بر، شنبه‌بازار آب‌بر، هزار رود سفلی و اولیا، گیلانکشه، درام، چورزق و سایر اقدامات مربوط به حوزه برق انجام‌شده است که کماکان ادامه خواهد داشت.»

به گفته زرگری از ابتدای سال تاکنون 393 پروژه بااعتبار 509 میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف توسعه و اصلاح و بهسازی اجرایی شده است که از این میزان 30 پروژه بااعتبار بیش از 32 میلیارد ریال مربوط به شهرستان طارم بوده است.

در دسترسی مردم شهر و روستا به «برق»، عدالت را رعایت کنید!

با این اوصاف، علی حسینی فرد، دهیار مورستانه طارم با اشاره به شغل اصلی 80 خانوار مورستانه می‌گوید: شغل اصلی اهالی روستا، کشاورزی و باغداری است، آن‌ها ساعت‌ها در صحرا به کشت و کار مشغول‌اند و با هزاران زحمت محصول تولید می‌کنند، برای اینکه خستگی از تنشان درآید نیاز به استحمام دارند، اما آبی نیست! وضعیت آب‌وهوای طارم نیز بر همگان آشکار است، در آب‌وهوای گرم باید وسیله خنک‌کننده‌ای باشد تا کشاورز از آن بهره بگیرد یا نه؟ چرا عدالت در شهر و روستاهای استان رعایت نمی‌شود؟

به گفته دهیار مورستانه، کارمند شهری زیر کولر نشسته و بدون هیچ مشکلی به آب دسترسی دارد اما کشاورز طارمی که بیشتر از کارمند شهری زیر آفتاب می‌ماند به‌سختی آب و برق را تأمین می‌کند، مسئولان بگویند کجای این انصاف است؟ بیش از 20 روز است وضعیت «مورستانه» مطلوب نیست و مشکل برق نیز حل هم نشده است!

مشکل افت ولتاژ روستای مورستانه، تیرماه حل می‌شود!

علی زرگری، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده با مدیر برق طارم وعده می‌دهد تا اوایل ماه آینده (تیرماه)، به میزان قابل‌توجهی افت ولتاژ «مورستانه» طارم حل شود.

زرگری بابیان اینکه مشکلات فعلی برق «مورستانه» کاملاً فنی است و کارشناسان و متخصصان ترانسفورماتورهای مسیر برق‌رسانی منطقه را موردبررسی قرار می‌دهند، می‌‌گوید: اگر مردم مورستانه مصرف برق را مدیریت کرده و از کولرهای مناسب استفاده کنند مشکل افت ولتاژ حل می‌شود درنتیجه از اهالی و مسئولان محلی می‌خواهیم به نکات الگوی مصرف توجه جدی داشته باشند و فرهنگ‌سازی‌های لازم را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخاموشی برقتوزیع نیروی برق زنجانطارم
sedayezanjannews.ir/nx8880


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»