کد خبر: 7665
1400/03/11 - 10:57


نویسنده کتاب شهریار سرزمین من:

بخشی از دینم به شهدا را ادا کردم

سریال صبح آخرین روز از کتاب «شهریار شهر من» اقتباس شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کتاب « شهریار سرزمین من» و مستند 13 قسمتی «مادران آفتاب» شامگاه دیروز (10 خرداد) در حسینیه اعظم زنجان رونمایی شدند.

در این مراسم امیر نعمتی، رییس حوزه هنری استان زنجان با اشاره به اینکه حوزه هنری به جهت وظیفه و رسالتی که دارد در جهت حفظ، ضبط و ثبت و تدوین و ترویج آثار دفاع مقدس بر خود وظیفه می‌داند که در این زمینه گام بردارد، گفت: یکی از فعالیت‌های حوزه هنری انجام می‌دهد، تولید آثار مکتوب در زمینه تاریخ شفاهی هست و خوشبختانه با همراهی هنرمندان شاهد کارهای خوبی بودیم که یکی از کارها تولید زندگینامه شهید علم دکتر مجید شهریاری بود که به نویسندگی «معصومه زینعلی» تالیف شد و امروز شاهد رونمایی این اثر خواهیم بود.

وی ادامه داد: این کتاب در سال 97 در واقع مراحل کارشناسی و تولیدش انجام شد و پس از سال 97 این کار وارد مرحله ویراستاری و کارشناسی شد که در اردیبهشت امسال به چاپ رسید.

مجموعه مادران آفتاب نگاهی متفاوت به مادران شهدای استان دارد

نعمتی با اشاره به اینکه امروز همچنین شاهد رونمایی مجموعه سیزده قسمتی مادران آفتاب با موضوع پرداختن به مادران شهدای روستایی است که توسط هنرمندان خوب شهرمان تولید شده است. این مجموعه نیز از سال 97 مراحل پیش تولیدش شروع شده است و به میزانی با کارهایی که در این حوزه ساخته شده است و به مادران شهدا نگاهی داشته است، متفاوت است. در این مجموعه تلاش شده است علاوه بر پرداختن به سبک زندگی، به خرده فرهنگ‌ها و شیوه‌ای تربیتی و پرورشی و آداب و رسوم و غذاهای سنتی و لالایی‌ها و تمام مسائل دیگری که این شهیدان را به نوعی پرورش و بزرگ کرده است و جان خود را در راه وطن نثار کردند، نگاهی داشتند.

وی اظهارکرد: این مجموعه سیزده قسمتی که در دو فصل ساخته شده است، در هر فصل به یکی از مادران شهیدان می‌پردازد. همچنین بنا است تا 5 قسمت دیگر به این مجموعه اضافه گردد که هم اکنون این پنج قسمت در مرحله پیش تولید هستند و تلاشمان بر این است که این آثار برای کنکره ملی 3535 شهید استان آماده شود.

سریال صبح آخرین روز از کتاب شهریار شهر من اقتباس شده است

 در ادامه مصطفی علمی فرد، تهیه کننده سریال «صبح آخرین روز» با اشاره به اینکه یک سال قبل از تولید این سریال، تورقی در کتاب نوشته شده در مورد این شهید را داشتم، اظهار کرد: ما بخش‌های عمده‌ای از زندگی شهید شهریاری علی الخصوص دوران کودکی و نوجوانی  شهید را از این کتاب پیش از چاپ اقتباس کردیم‌.

وی ادامه داد: چه زیبا خواهد بود که چنین اتفاقاتی باز هم در جامعه هنری کشور بیفتد و بر اساس رمان و کتاب‌ها و داستان‌هایی که پشتوانه بسیار عمیق تحقیقاتی دارند، بتوانیم کاری را در حوزه تصویر و سریال سازی داشته باشیم. این اتفاق برای سریال صبح آخرین روز افتاد و بحمد الله در این مدت که این سریال از شبکه دو سیما پخش می‌شود، باز خوردهای خوبی از اقصی نقاط کشور در یافت کردیم که این برای خود من باعث مباهات است که به کاری دست برده‌ام.

علمی فرد خاطرنشان کرد: قطعا بخشی از  توفیقاتی که نصیب این پروژه می‌شود از بابت آن فضاها و محتواهای غنی بوده است که از خواندن این کتاب در تولید سریال به کارگرفته شده است و مطمئنا این کار در این حجم عملی نمی‌شد اگر ما از این کتاب پیش از چاپ استفاده نمی‌کردیم.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که در زمانی که سریال صبح اخرین روز در حال پخش از صدا و سیما است این کتاب نیز با عنوان «شهریار سرزمین من» رونمایی می شود و این تقارن برای خود من یک اتفاق مبارکی است.

علمی فرد با اشاره به اینکه قطعا در ساخت سریال شهید شهریاری قصور زیادی داشتیم، اظهار کرد: با این وجود تمام تلاش مجموعه ساخت و تدوین این سریال و صداو سیمای استان زنجان بر این بوده است که در حد بضاعت اثر قابل قبولی را ارائه بدهند و بهترین اتفاق در این زمینه رقم بخورد.

با نوشتن این کتاب بخشی از دین خود را به شهدا ادا کردم

در ادامه معصومه زینعلی، نویسنده کتاب «شهریارسرزمین من» با اشاره به اینکه با نوشتن این کتاب بخشی از دین خود را به شهدا ادا کردم، گفت: خدا را شاکرم که در جوار خانواده‌ای زندگی کردم که در آن چنین شهید وارسته‌ای پرورش یافته است که انسانی آزاده و مسئولیت پذیر و متدین و خدا ترس و در یک کلام انسانی با مجموع کمالات و معنوی و علمی بود.

وی ادامه داد: شهید شهریاری که از نوابغ زمانه خویش بود در کمال سادگی در خانواده فرهنگی و اهل علم و تقوا پرورش یافت و با تکیه بر توانایی‌های خود در عمرکوتاه پر برکتش چنان زیست که هر قسمت از زندگی ایشان را که بکاوید درسی برای جوانان دارد.

این نویسنده با بیان اینکه روزی که خبر شهادت دکتر شهید شهریاری را شنیدم در مدرسه مشغول تدریس تاریخ معاصر بودم.، اظهارکرد: از شنیدن خبر ترور ایشان بسیار شوکه شدم و به سراغ رسانه‌ها رفتم تا از صحت خبر مطمئن شوم و باور نمی‌کردم که دشمنان او را ترور کرده باشند.

این نویسنده افزود: به عنوان فامیل نزدیک تا آن زمان نمی‌دانستم که آقا مجیدی که من می‌شناسمش چنین مسئولیت بزرگی داشته باشد. با این وجود احساس می‌کردم با وجود نزدیکی نسبی هنوز در مورد ایشان و زندگیشان اطلاعی ندارم. در روزهای پس از شهادت ایشان شاهد آنچه که بر مادر و همسر ایشان رفت، بودم و با اطلاعاتی که به تدریج در مورد ایشان به دست می‌آوردم، به این درک رسیدم که مجید شهریاری آن کسی که من می‌شناختم نبوده است.

وی با اشاره به اینکه درد در مورد ایشان و همسرشان تنها همین را می‌دانستیم که با سازمان انرژی هسته‌ای همکاری دارند ولی در مورد نوع فعالیت‌هایشان اطلاعی نداشتیم، اظها کرد:در واقع پس از شهادت ایشان تمام این مسائل بر ما روشن شد.

وی خاطر نشان کرد: پس از گذشت مدتی از شهادت ایشان و با آرام گرفتن مادر و همسرشان کنکاش‌ و تحقیقات من در مورد این شهید علم شروع شد و با مصاحبه و بازنویسی آنچه از مادر و همسر این شهید  در مورد ایشان به دست می‌آوردم، تلاش میکردم کتابی را بنویسم که ابعادی از شخصیت این شهید را برای جوانان مشخص کند و حاصل این مصاحبه‌ها و بازنویسی‌ها کتاب شهریار سرزمین من شد که امروز رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهریار شهر منامیر نعمتیمعصومه زینعلی
sedayezanjannews.ir/nx7665


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»