کد خبر: 7675
1400/03/15 - 12:59


صدای زنجان ادعای برخی از کاندیداهای شوراها در مورد انصراف از انتخابات را بررسی می‌کند؛

توصیه به انصراف؛ مصلحت یا اجبار؟

رئیس هیئت عالی نظارت در ششمین‌دوره انتخابات شوراهای استان زنجان: هیئت نظارت نه اما ممکن است دستگاه دیگری این کار را کرده باشد/ فرماندار زنجان: نمی‌توان این حرکت را تخلف دانست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ثبت‌نام نامزدی کاندیدهای شورای شهر در ششمین دوره انتخابات شوراهای استان زنجان که به پایان رسید و انتخابات شورا به چرخهی صلاحیت و عدم صلاحیت کاندیدها رسید. برخی از کاندیدها از تماس‌ تلفنی با آن‌ها خبر دادند و مدعی شدند که از آن‌ها خواسته شده از کاندیداتوری شورای شهر انصراف بدهند. زمزمه‌های این تماس‌ها از گوشه و کنار ابهاماتی در زمینه قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدامات به میان آورد.

در این باره حسن شجاعی، رئیس هیئت عالی نظارت در ششمین‌دوره انتخابات شوراهای استان زنجان در پاسخ به ادعای برخی از کاندیداها مبنی بر «درخواست تلفنی از آن‌ها برای انتخابات شوراها» به صدای زنجان گفت: هیئت نظارت این کار را انجام نداده است، ممکن است دستگاهی این کار را کرده باشد.

شجاعی ابراز کرد: در انتخابات شوراهای شهر، در استان زنجان ۷۲۸ نفر ثبت‌نام‌کننده داشتیم که از این تعداد ۲۱ نفر قبل از رسیدگی هیئت اجرایی انصراف دادند. ۵۶ نفر در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند. مجددا قبل از رسیدگی هیئت‌های نظارتی شهرستان، ۶ نفر انصراف دادند، مجموع رد شده‌های هیئت‌ اجرایی و هیئت نظارت شهرستان‌ها هم مجموع ردی‌های ما به عدد ۱۳۸ نفر رسید که حدود ۲۱ درصد را شامل می‌شود.

او گفت: در هیئت عالی نظارت که با حضور ۳ نفر از نمایندگان استان تشکیل شده است. موارد را با دقت و با حساسیت بررسی کردیم. ۳۷ نفر از ۱۳۸ نفر رد صلاحیت شده‌ها، تائید صلاحیت شدند. که تعداد رد صلاحیت شده‌ها به ۱۰۱ نفر رسید که ۱۳ درصد کل داوطلبین را شامل می‌شد.

۱۵ خردادماه؛ اعلام نتایج اعتراض ردصلاحیت شده‌های انتخابات شوراهای شهر

به گفته شجاعی، از ۱۰۱ نفر باقیمانده، ۸۵ نفر مجددا اعتراض به رد صلاحیت داشتند که اعتراض آن‌ها در هیئت مرکزی نظارت در تهران رسیدگی می‌شود و نتایج نهایی ۱۵ خردادماه توسط هیئت مرکزی نظارت اعلام خواهد شد.

رئیس هیئت عالی نظارت در ششمین‌دوره انتخابات شوراهای استان زنجان با بیان اینکه قبل از قانون احساس می‌کنیم باید در محضر خداوند پاسخگو باشیم، افزود: رد صلاحیت کسی که صلاحیت دارد یا تائید صلاحیت کسی که صلاحیت ندارد را برخلاف تقوا، قانون و حتی خلاف مصلحت کشور می‌دانیم. استان (مرکز استان و سایر شهرستان‌ها) ما در زمینه مفاسد و محکومیت‌های مربوط به برخی از دست‌اندرکاران شهری آسیب‌خورده است. همین امر ما را برای پاسداری از حقوق مردم مُصر می‌کرد.

او عنوان کرد: در زمینه تائید یا رد کاندیداها به اندازه سر سوزنی به گرایش سیاسی افراد دل نبستیم. به صراحت عرض می‌کنم که فشارهای زیادی هم از داخل و هم خارج استان بود که فرد اصلاح‌طلبی حتما رد صلاحیت شود یا شخص اصولگرایی حتما تائید صلاحیت شود اما محکم در مقابل این فشارها ایستادیم و بسیاری هم از دست ما ناراحت شدند. بسیاری به سراغ هیئت مرکزی رفتند تا از آنجا به نتیجه برسند که از آن‌ها خواسته شد که مبادا تصمیم‌شان خلاف تصمیم ما باشد و حتما موارد را به هیئت عالی نظارت استان زنجان اطلاع دهند!

فشار برای تائید یا رد کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر

شجاعی با اشاره به حساسیت‌های هیئت عالی نظارت در ششمین دوره انتخابات شوراهای استان زنجان در بررسی صلاحیت کاندیداها اضافه کرد: ما مستندات ارسالی برای تائید یا رد فرد اصلاح‌طلب را بررسی کردیم اما قابل اعتنا نبود به همین دلیل او را رد نکردیم. از سویی دیگر اصول‌گرایی بود که برخی گزارش‌هایی از تخلفات او به ما ارسال شده بود، اما برخی می‌گفتند به دلیل نرفتن آبروی جریان اصولگرایی لازم است که صلاحیت وی تائید شود اما بدون ترتیب‌اثر دادن این گونه اظهارات بر اساس مستندات اقدام کردیم چرا که معتقدیم اگر در راستای اجرای قانون بدون هیچ ملاحظه‌ای در طول دهه‌های قبل توسط نهادهای نظارتی صورت می‌گرفت شاهد این همه فشار گسترده در دستگاه‌ها نبودیم.

رئیس هیئت عالی نظارت در ششمین‌دوره انتخابات شوراهای استان زنجان با تاکید بر اینکه در استان ما هیچ مبنای سیاسی در تائید و رد صلاحیت کاندیداهای شوراها نبوده است، تصریح کرد: به شخصه صف‌بندی‌ها و دعواهای سیاسی را به نفع کشور نمی‌دانم. من با کار کردن با روحیه جهادی بدون لحاظ گرایش سیاسی و جناحی، موافقم. کسی که اصلاح‌طلب است و روحیه جهادی دارد و در صدد رفع مشکل مردم است در صف ماست! اما اصولگرایی که روحیه جهادی ندارد، محافظه‌کار است و ممکن است آلودگی مالی هم داشته باشد هر چند انگشتر داشته باشد و ریش، در صف ما نیست! من برای صف‌بندی‌ها اصالت قائل نیستم هر چند به آن احترام می‌گذارم.

وی اطمینان داد: به گزارشات ارسالی نه ۱۰۰ درصد اعتنا می‌کردیم و نه به آن بی‌اعتنا بودیم. ما هیچ پرونده‌ای را با تکیه به گزارشات ارسالی رد یا تائید نکردیم. مستندات را از مراجع مختلف و حتی سایر کانال‌های رسمی و غیررسمی پیگیری کردیم.

در جریان چنین ادعایی نیستم!

در این رابطه اما، رضا عسگری، فرماندار زنجان، به صدای زنجان گفت: در جریان چنین ادعایی (ادعای برخی از کاندیداها مبنی بر درخواست تلفنی از آن‌ها برای انصراف از انتخابات شورای شهر) نیستم و نمی‌توانم در این رابطه اظهار نظری داشته باشم.

او ادامه داد: در این زمینه تاکنون هیچ موردی به ما گزارش داده نشده است. طبیعتا هیئت نظارت وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد و در این باره هم باید خود جوابگو باشد. هم هیئت نظارت و هم هیئت اجرایی بر اساس مستنداتی که ارائه می‌شود، نسبت به احراز صلاحیت افراد نظر می‌دهند.

به گفته‌ عسگری، هر چند در هیئت اجرایی مواردی داشتیم که افراد قبل از اینکه هیئت نظارت نظری در مورد آنها ارائه کند، از کاندید بودن خود انصراف دادند! نه اینکه به آنها اعلام کرده باشیم که از کاندیداتوری خود انصراف بدهند بلکه ممکن است که برخی به فراخور سوابق کیفری و یا مباحث مختلفی که مشمول آنها شده باشد، خود انصراف داده باشند که بحث این موضوع با ادعای مطرح شده کاملا متفاوت است.

نمی‌توان این توصیه‌ها را تخلف دانست

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه با فرض قبول چنین ادعایی که محتمل هم نیست، نمی‌توان این حرکت را تخلف دانست، گفت: ممکن است فردی توصیه‌هایی خیرخواهانه‌ای به برخی از افراد بدهد! قانون در این زمینه سکوت کرده است و افراد را از دادن چنین توصیه‌هایی نه  منع کرده است و نه ظرفیتی برای انجام آن ایجاد کرده است.

این مسئول با بیان اینکه ممکن است اعضای هیئت نظارت و هیئت اجرایی به این جمع بندی برسند که بخواهند توصیه‌ای به فرد خاصی (برای پرهیز از رد صلاحیت او به جهت جلوگیری از خدشه‌دار کردن چهره آن شخص) داشته باشند. در انجام و یا عدم انجام این توصیه هیچ قانونی وجود ندارد و در قانون هم در مورد تخلف بودن یا نبودن این توصیه موردی مشاهده نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: قانون‌گذار نیز در این زمینه اعلام کرده است که رد صلاحیت‌ها تنها به خود افراد اعلام شود و تحت هیچ شرایطی موضوع با فرد ثالثی در میان گذاشته نشود! اصل بر این است که ما در برابر مورادی که می‌تواند موجب هتک حرمت فردی شود به یک سری الزامات و تکالیف پایبند باشیم و با همین رویکرد است که اگر فردی سابقه‌‌ای داشته باشد که رد صلاحیت او را محتمل می‌کند، تنها به جهت حفظ حرمت این شخص، ممکن است توصیه‌هایی به وی صورت می‌گیرد. طبیعتا از این منظر، اگر فردی خود از نمایندگی شورای شهر انصراف بدهد، رد صلاحیت وی منتفی است و در این صورت از هتک حیثیتی او جلوگیری به عمل می‌آید.

توصیه به اعضای شورای شهر را با این صراحت منتفی است

فرماندار زنجان هر گونه توصیه به اعضای شورای شهر را با این صراحت منتفی دانست و اذعان کرد: اگر چه ممکن است توصیه هایی خیرخواهانه به افراد صورت گرفته باشد ولی نماینده شورای شهر خود باید این موضوع را بپذیرد که این مشکل و مانع می‌تواند باعث رد صلاحیت ایشان شود و خود از‌ نمایندگی انصراف بدهد. در غیر این صورت کسی نمی‌تواند او را از ادامه روند تائید صلاحیت باز دارد.

او در این باره با بیان اینکه قانون، ما را از انتشار اسامی افراد رد صلاحیت شده منع می‌کند، تصریح کرد: از همین جهت است که تا زمانی که مرحله نهایی فرجام خواهی داوطبین معترض اعلام نشده است اسامی افراد اعلام نمیشود چرا که صیانت از آبروی افرادی که رد صلاحیت شدند، برعهده ما است و از طرف دیگر احتمال قبول صلاحیت برخی از افرادی که پیش از این رد صلاحیت شده بودند و در فرجام خواهی شرکت داشتند، وجود دارد و نبایستی تا به دست امدن اسامی نهایی در این جهت اقدام کرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانتخابات شوراانصراففرماندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7675


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»