کد خبر: 7693
1400/03/23 - 13:57


فرماندار اسبق زنجان با اشاره به نمره زیر 10 شورای شهر پنجم زنجان اعلام کرد:

دغدغه شورای پنجم، شهر نبود

رسول بیات: تعدد زیاد کاندیداها در انتخابات پیش روی شورای شهر به منزله تخریب پایه‌های نظام شورایی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فرماندار اسبق زنجان با تاکید بر اینکه بر اساس نظام انتخاباتی افراد دارای کارشناسی هم می‌توانند در انتخابات شوراهای شهر شرکت کنند که یکی از نواقص است، با اشاره به اسامی 235 کاندیدای تائید صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات ششمین دوره شورای شهر زنجان گفت: معتقدم تعدد و تکثر کاندیداها به این شکل، به منزله تخریب پایه‌های نظام شورایی است.

استفاده از نظام شورایی به عنوان یکی از فصول قانون اساسی در توسعه مدیریت شهری و روستایی، غیرقابل‌ انکار است و به طور حتم گام‌های توسعه‌ای مناطق شهری و روستایی حاصل همدلی، همکاری و هم‌افزایی بین اعضای شوراهای اسلامی با دیگر نهادها و سازمان‌های متولی است.

از نظر رسول بیات، فرماندار اسبق زنجان که یکی از طرفداران نظام شورایی هم هست، می‌توان در جهت رفع چالش‌ها و نارسایی‌های فزاینده در حیطه مدیریت شهری سنتی، از الگوی حکمروایی مطلوب شهری، بهره گرفت که به عنوان فرآیند مشارکتی توسعه، منجر به امکان بیشتر برای برنامه‌ریزی و کنترل از پایین به بالا توسط نهادهای مردمی میشود.

به اعتقاد بیات، با اجرای شیوه‌های صحیح مدیریت و آشنایی با قوانین مرتبط، می‌توان در راستای پیشرفت نظام شورایی در جامعه گام‌های ویژه ای برداشت.

فرماندار اسبق زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه اگر به دنبال پیشرفت در کشور و استان هستیم، این توسعه باید از سطح روستاها آغاز شود، تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت و پتانسیل های موجود در سطح روستاها، باید زمینه توسعه اقتصادی در این مناطق فراهم شود.

برای استقرار نظام شورایی زمان بیشتری نیاز داریم

بیات در رابطه با عملکرد دوره پنجم شورای شهر زنجان اظهار کرد: به شخصه یکی از منادیان و طرفداران نظام شورایی هستم و اساسا معتقدم در تمام کشورهایی که نظام شورایی از ثبات لازم برخوردار بوده و دارای قدمت بیشتر است و اختیارات لازم به آن داده شده، عملکرد موفقی داشته است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در نظام شورایی در دوران نوجوانی قرار داریم و زمان بیشتری تا استقرار آن نیاز است، تصریح کرد: معتقدیم در نهایت با استقرار نظام کامل شورایی و دادن اختیار کافی، شوراهای شهری و روستایی به سمت مدیریت شورایی موفقی حرکت خواهد کرد.

وی مقایسه بین چندین دوره گذشته شوراها که طبیعتا دارای فراز و نشیب‌هایی هم بوده و عملکرد موفق و غیرموفقی داشته‌اند را به نیازمند زمان دانست و افزود: تمامی این موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها دارای دلایلی بوده که باید در فرصت مناسب با اعداد و ارقام، آن را تحلیل کنیم.

حضور در کارزار انتخابات بدون برنامه!

فرماندار اسبق زنجان که در دوره گذشته (دوره پنجم) به عنوان مسئول اجرای انتخابات حضور داشته است، عنوان کرد: از جمله دغدغه‌های من برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کاندیداها، مصاحبه با رسانه‌ها در زمینه اصولی که باید کاندیداها به آن پایبند بوده و رعایت کنند بود که اجرایی شد تا کاندیداها چندین اصول ذکر شده در تریبون رسانه‌ها و دوره‌ها را در نظر داشته باشند اما این موارد از سوی کاندیداها رعایت نشد! هر چند زمینه‌های آن در برخی جهات خود را نشان می‌دهد. به طور مثال قبل از شروع انتخابات رعایت اخلاق انتخاباتی و سیاسی در بین کاندیداها و طرفداران مهم بود که از همان روزهای ابتدایی در تبلیغات محقق نشد. برخی از افراد با چهره‌پردازی افراطی و با خرج هزینه‌های بسیار زیاد مسیر انتخاب درست را منحرف کردند که از اشکالات اصلی دوره مذکور بود که از دوران تبللیغات شاهد آن بودیم.

در دوره پنجم شورا، کاندیداهای شرکت کننده در قالب لیست انتخاب شدند اما برنامه‌ای نداشتند!

در ایام تبلیغات نیز در برخی شب‌ها یک هزار تا یک هزار و 500 بنر کاندیداهای متخلف طبق قانون جمع‌آوری می‌شد. در آن مقطع برخی از ما رنجیده‌خاطر هم شدند اما ما به وظیفه قانونی‌مان عمل کردیم.

فرماندار اسبق زنجان با اشاره به نواقص انتخابات دوره پنجم شورای شهر زنجان عنوان کرد: یکی از آرزوهای من این است که انتخاب افراد در قالب لیست و بر اساس برنامه باشد این آرزوی من در شورای پنجم تا حدودی محقق شد. البته عمده منتخبان لیست، صاحب رای شدند اما برنامه‌ای نداشتند! لازم به ذکر است که در دوره فعلی (ششم) نیز لیست کاندیداها را می‌بینیم که خبری از برنامه‌ نیست!

مدیریت شهری، دغدغه شورای پنجم نبود

بیات در بخش دیگری از اظهارات خود حواشی ایجاد شده در دوره پنجم شورا را ناشی از عدم نظارت بر عملکرد آن‌ها دانست و اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در دوره پنجم شورای شهر زنجان وجود داشت، این بود که مدیریت شهری دغدغه اصلی افراد نبود یا شاید عدم نظارت کامل بر آن‌ها بود که سبب این امر شد! البته در جریان پرونده متهمان نیستم اما شورای پنجم می‌توانست بهتر از این‌ها عمل کند! از نظر من نمره این شورا زیر 10 است!

فرماندار اسبق زنجان «انتخاب صحیح» را عاملی برای جلوگیری از اشکالات در دوره‌های قبلی و عملکرد صحیح افراد اعلام کرد و گفت: در دوره پنجم شورا و برخی از دوره‌ها عملکرد متوسط به پائینی را شاهد بودیم. اما معتقدم نباید از مسیر انتخابات و نظام شورایی جدا شویم. مشکل از جایی شروع می‌شود که مردم انتخاب درستی نمی‌کنند! در انتخابات قبل کاندیداهایی بودند که برخی از آن‌ها حتی در یک سطر نمی‌توانستند وظایف شورا را شرح دهند و کوچکترین تجربه اداری و سیاسی نداشتند، شناختی از نظام شورایی نداشتند و فاقد شغل هم بودند! هر وقت سؤال می‌کردیم علت حضورشان در انتخابات چیست، پاسخ می‌دادند برای مطرح کردن خودمان آمده‌ایم!

تعدد کاندیداها به منزله تخریب پایه‌های نظام شورایی است

بیات با تاکید بر اینکه بر اساس نظام انتخاباتی افراد دارای کارشناسی هم می‌توانند در انتخابات شوراهای شهر شرکت کنند که یکی از نواقص است، در مورد تعدد و تکثر کاندیداها و سردرگمی مردم برای انتخاب کاندیاها ابراز کرد: بارها اعلام کرده‌ام، در دوره قبل گفته‌ام در این دوره هم تکرار می‌کنم، معتقدم تعدد و تکثر کاندیداها به این شکل به منزله تخریب پایه‌های نظام شورایی است.

فرماندار اسبق زنجان با تاکید بر اینکه کاندیداهایی که به این عرصه پا می‌گذارند باید توسط احزاب گزنیش شوند، اضافه کرد: البته منظورم این نیست که این افراد حذف شوند. آن‌ها باید در وهله نخست، آموزش‌های لازم را در مباحث سیاسی ببینند، آگاهی کافی داشته باشند و با مفهوم نظام شورایی آشنا شوند. به نظرم برای شهری مثل زنجان 40 الی 50 نفر کاندیدای با برنامه و دارای شناخت قبلی با وظایف شورا و نظام شورایی کافی باشد.

فرماندار اسبق زنجان که معتقد است تعدد کاندیداهای انتخابات ششمین دوره شورای شهر زنجان را موجب دلزدگی مردم دانست و افزود: قطعا این نوع انتخابات، مردم را دچار سردرگم می‌کند. در شرایط کنونی اقتصادی تعدادی از افراد هزینه‌های آن‌چنانی برای تبلیغات می‌پردازند. برخی از کاندیداها که نوجوان نورَس هستند به واسطه پدرش که وضع مالی خوبی دارد، مبالغ آنچنانی را صرف چاپ پوسترهای رنگی و صرف هزینه‌های گزاف می‌کند، بدون اینکه اطلاعی از مدیریت شهری و مسائل شهری داشته باشد که به نظرم همین مسائل سبب دلزدگی در بین مردم می‌شود.

بیات ادامه داد: البته همان‌طور که پیش‌تر گفتم انتخاب فرد اصلح به خود مردم برمی‌گردد. در بین بیش از 200 کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان کم نیستند افرادی که صالح، صادق، باسواد و دارای برنامه‌اند که با انتخاب منطقی مردم و با کسب اکثریت آرا وارد شورا شده و مشکلات مردم را حل کنند. نه این که مردم انتخاب نکنند و از طرق معقول و غیرمنطقی افرادی انتخاب شوند و بعد مشکلاتی به وجود آید. با تمامی مشکلاتی که هست باید مردم انتخاب کنند به نظرم اگر عقلانیت سیاسی در انتخاب افراد وجود داشته باشد مردم هم کمتر آسیب می‌بینند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرسول بیاتشورای شهر زنجانانتخابات 1400
sedayezanjannews.ir/nx7693


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»