کد خبر: 7771
1400/04/19 - 15:54


صدای زنجان موضوع قطع همکاری برخی متخصصان با بیمه‌ها را بررسی می‌کند؛

ویزیت، آزاد

یک بیمار: چرا باید همیشه بیمار متضرر باشد؟/ یک پزشک: تعامل نامناسب بیمه‌ها در بحث پرداخت هزینه‌ها موجب عدم تمایل پزشکان برای عقد قرارداد با بیمه می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- امسال تعرفه‌های درمانی بخش خصوصی با ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه شد که نکته قابل تامل فاصله زیاد این تعرفه‌ها با تعرفه‌های بخش دولتی است، اما بالابودن این تعرفه‌ها وقتی به چشم می‌آید که بدانیم برخی از پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی حتی بالاتر از این تعرفه از بیماران دریافت می‌کنند و برخی از آن‌ها قراردادی با بیمه ندارند و بیماران در مراجعه به این پزشکان یا بیمارستان‌ها ناچار به پرداخت تمام هزینه‌های درمان هستند. به نظر می‌رسد که تعامل نامناسب بیمه‌ها با مراکز درمانی و پزشکان موجب این موضوع شده باشد.

در حالی که این سوال وجود دارد که اگر بیمه‌ها با مراکز درمانی و پزشکان در پرداخت مطالبات تعامل مناسبی ندارند بیماران چرا باید تاوان این مشکلات را بدهند و آیا وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت مردم و ناظر بر عملکرد حوزه سلامت نمی‌تواند با این پدیده مقابله کند.

در بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بخش خصوصی و مطب پزشکان متخصص و فوق تخصص به دلیل نداشتن قرارداد با بیمه؛ بیماران ناچار به تحمل هزینه‌های کمرشکن درمان هستند.

هزینه تحمیلی درمان به بیمار به جهت طرف قرارداد نبودن مطب‌ها با بیمه

چندی پیش یکی از شهروندان با صدای زنجان تماس گرفت و اذعان داشت که پس از الکترونیکی شدن دفترچه‌های تامین اجتماعی و سلامت و انجام نسخه‌نویسی به صورت الکترونیکی برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در زنجان دیگر با تامین اجتماعی طرف قرارداد نیستند و هزینه ویزیت کامل را از بیمار دریافت می‌کنند. چرا باید همیشه بیمار متضرر باشد؟

وی در این رابطه ادامه داد که قرارداد نداشتن مطب‌های درمانی و پزشکان متخصص باعث وارد شدن هزینه درمانی بیشتر به بیمار می‌شود و بیماری که برای درمان به مطبی مراجعه می‌کند، وقتی پزشک با بیمه تامین اجتماعی طرف قرارداد نباشد؛ دیگر از خدمات تامین اجتماعی چندان استفاده‌ای نمی‌برد.

او با بیان سوالی خاطرنشان کرد: هزینه بیمه تامین اجتماعی به صورت ماهانه پرداخت می‌شود اما وقتی بنا باشد که پزشکان و متخصصین دیگر تحت پوشش تامین اجتماعی نباشد این بیمه چه کاربردی می‌تواند برای بیمار داشته باشد؟

تعامل نامناسب بیمه‌ها در بحث پرداخت هزینه‌ها

صدای زنجان برای اطلاع از دلایل عدم رغبت برخی از پزشکان برای قرارداد با بیمه تامین اجتماعی با یکی از متخصصین که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، تماس گرفت. او در این رابطه اذعان کرد: خدماتی که بیمه تامین اجتماعی به پزشکان ارائه می‌دهد به گونه‌ای نیست که من را به عنوان یک پزشک ترغیب کند تا بخواهم در این زمینه از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره ببرم.

وی تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که تعامل نامناسب بیمه‌ها در بحث پرداخت هزینه‌ها برای پزشکان و متخصصین تمایلی جهت عقد قرارداد ایجاد نمی‌کند.

این پزشک افزود:به عنوان یک پزشک تعامل بیمه‌های پایه با پزشکان را خوب ارزیابی نمی‌کنم و به همین دلیل است که شاهد هستیم پزشکان هیچ رغبتی به همکاری با بیمه‌ها از خود نشان نمی‌دهند.
طبق قوانین موجود نیز هیچ پزشک و بیمارستان خصوصی مجبور به عقد قرارداد با بیمه‌ها نیستند و قرارداد بستن با بیمه‌های پایه جزو اختیارات پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی است؛ بنابراین برای چه باید به دنبال مشکل تراشی برای خود باشم؟ یا چرا باید به دنبال بستن سری که درد نمی‌کند؛ با دستمال باشم؟

افزایش تعرفه‌ها و حذف دفترچه شائبه‌هایی در زمینه اخذ ویزیت آزاد ایجاد کرده است

در این زمینه ماندانا عظیمی؛ رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در فصلی هستیم که تعرفه‌های کشوری پزشکی و خدمات تغییر پیدا کرده است و پزشک‌ها شروع به به اخذ تعرفه‌های جدید پزشکی کرده‌اند و دوم اینکه دفترچه بیمه خدمات اجتماعی دیگر چاپ نمی‌شود و خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود، اظهار کرد: از سویی افزایش تعرفه‌ها و نبود دفترچه بیمه ممکن است شبهاتی را در این زمینه برای مردم ایجاد کرده باشد که پزشکان به صورت آزاد بیمار را ویزیت می‌کنند که باید در این زمینه مردم توجیه شوند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

پزشکان در زمینه طرف قرارداد بودن با تامین اجتماعی اختیاراتی دارند

وی با بیان اینکه از سوی دیگر هیچ اجباری برای طرف قرارداد بودن پزشکان با تامین اجتماعی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص در زمینه طرف قرارداد بودن با تامین اجتماعی اختیاراتی دارند و ما موضوعی به اسم اجبار به پزشکان برای اینکه با تامین اجتماعی طرف قرار داد باشند را نداریم چرا که تمام خدماتی که در بخش خصوصی وجود دارد در بخش دولتی و دانشگاهی به بیمه شدگان ارائه می‌شود و تمام بیمه‌شدگان می‌توانند به بخش دولتی برای دریافت خدمات خود مراجعه کنند.

عظیمی افزود: همچنین تخصص‌های مشابهی در بخش خصوصی هم وجود دارند که طرف قرارداد با بیمه‌های پایه هستند و تقریبا ما هیچ موردی از یک تخصص را نداریم که طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی نباشند. اما با توجه به اینکه عقد قرارداد با بخش خصوصی حالت اختیاری دارد، ممکن است از پنج تا شش متخصصی که در مورد موضوعی در حال خدمات هستند دو نفر با بیمه وارد عقد قرارداد شوند و بقیه تمایلی به ورود در این زمینه نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: درخواست عقد قرارداد همواره از طرف پزشکان عنوان می‌شود. پزشکان درخواست می‌کنند و ما با آن‌ها قرارداد می‌بندیم و از آن پس تعرفه ویزیت را با بیمه بیماران بر حسب تعرفه‌های تامین اجتماعی محاسبه می‌کنیم. ولی باید اذعان داشت که هم پزشکان طرف قرارداد و هم پزشکان غیرطرف قرارداد ما دسترسی به سایت تامین اجتماعی دارند و می‌توانند وارد سایت شوند و نسخعه الکترونیک بنویسند تا بیمه‌شدگان از خدمات بیمه در دارو و هزینه‌های درمانی بهره ببرند.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: پس از ایجاد نسخه الکترونیک مشوق‌های پرداخت برای پزشکان زیاد و به‌روز شده است به طوری که اکنون اگر بیماری در مطبی ویزیت می‌شود حدود 80 درصد تعرفه‌ای که به عهده سازمان بیمه گر است فردا صبح در حساب پزشک متخصص است. هرچند پیش از این روند به این شکل نبود و پزشک حدود 6 ماه بعد ویزیتش هزینه های خود را از بیمه دریافت می‌کرد ولی اکنون پس از اینکه نسخه الکترونیک ایجاد شد، پزشک امروز ویزیت می‌کند و چون همه موارد به صورت الکتنرونیکی است فردا صبح هزینه دریافتی در حساب‌شان است یعنی ظرف 24 ساعت 80 درصد تعرفه‌ای که به عهده بیمه است را پرداخت می‌کنند و 20 درصد دیگر را هم که از بیمار دریافت کرده اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عظیمی با بیان اینکه سامانه نسخه الکترونیک نیز چندین بار بر اساس سلیقه پزشکان به‌روزرسانی شده است، اظهار کرد: سلایق و نظر پزشکان به سازمان مرکزی در تهران  انعکاس داده شد و شرکت کامپیوتری بر اساس سلایق پزشکان مرتب این سامانه را بازنگری کردند و اکنون برنامه روی سایت هست که سلایق همه پزشکان کشور را مد نظر قرار داده است. ضمن اینکه هر حرکتی در ابتدای مسیر حتما با نواقصی رو‌به‌رو خواهد بود و این طور نیست که من اذعان کنم که نسخه الکترونیک هیچ نقصی ندارد ولی روزبه‌روز داریم بهبودش می‌بخشیم این نیازمند یک تعامل دو سویه بین پزشکان و سازمان تامین اجتماعی است تا بتوانیم مشکلات و نقاط ضعف را شناسایی و آنها را برطرف کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه مردم ما استحقاق این را دارند که از بهترین خدمات درمانی بهره ببرند، اظهار کرد: اینکه ما به دنبال حذف نسخه کاغذی و تبدیل آن به نسخه الکترونیک هستیم به جهت این است که دفترچه و محدودیت‌های آن را کاهش دهیم چرا که دفترچه محدودیت‌های بسیاری دارد. افراد می‌خواهند به صورت اوژانسی به دکتر مراجعه کنند اما یا دفترچه در دسترسشان نیست و یا فراموشش کرده‌اند آن را با خود بیاورند و یا دفترچه برگه ندارد و مشکلات زیادی که در این زمینه وجود داشت. ولی اکنون افراد با کمتر مشکلی در این زمینه مواجه خواهند بود .ضمن اینکه منبع آلودگی نیز حذف می‌شود و دفترچه که بین منشی و دکتر و آزمایشگاه و خود بیمار در رفت و آمد بود و می‌توانست به عنوان یک منبع آلودگی شناخته شود دیگر حذف می‌شود.

وی با اشاره به برخی از مشکلات نسخه الکترونیک اظهار کرد: ما تابع زیر‌ساختهای اینترنتی کشور هستیم و یک زمانی ممکن است که قطع و وصلی در اینترنت و سیستم به وجود بیاید ولی هیچ کدام از این موارد موضوعی نیست که پزشکی بخواهد که بگوید من همکاریم را به خاطر نسخه الکترونیک  قطع کردم. از طرف دیگر ما مشوق‌های خوبی در این زمینه گذاشتیم و از پزشکان نظرسنجی کردیم و نظرات انها را مدنظر خود قرار دادیم و 80 درصد تعرفه هایشان را به روز پرداخت می‌کنیم تا مشکلی وجود نداشته باشد. حتی برای قطعی و وصلی‌های اینترنت هم در حال برنامه‌ریزی هستیم و به گونه‌ای داریم مسیر را پیش می‌بریم که به صورت آفلاین هم این امکان وجود داشته باشد که پزشک نسخه بنویسد و مهندسان این بخش سازو کاری را دارند پیش می‌برند که در صورتی که بیمار به مطب مراجعه کرد و اینترنت نبود پزشک بتواند یک بارکدی را به صورت آفلاین به بیمار بدهد تا بیمار با مراجعه به داروخانه و تحویل این بارکد بتواند نسخه خود را تحویل بگیرد و در تلاش هستیم که مشکلات را در این زمینه برطرف کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از موارد را قبل از وقوع پیش‌بینی کردیم تا مشکلاتی در ارائه خدمات وجود نداشته باشد، اظهار کرد: اما مواردی از مشکلات نیز وجود داشته است  که در طی مسیر اتفاق می‌افتند. با این وجود به طور مرتب در حال به روزرسانی سیستم هستیم و اگر پزشکانی ناراضی هستند به ما بایستی اطلاع بدهند تا بتوانیم مشکلی را در این زمینه برطرف کنیم. ضمن اینکه عمده نارضایتی که پزشکان عنوان کردند قطع و وصلی اینترنت و عدم دسترسی به نسخه الکترونیکی در این شرایط بوده است که در حال حل کردن این مشکل هستیم و ظرف یک هفته آینده سیستم آفلاین در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد که هیچ مشکلی در این زمینه نباشد.

انتهای پیام /

خبرنگار: مهدی سهرابی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانویزیت آزادپزشکانبیمه
sedayezanjannews.ir/nx7771


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»