کد خبر: 5326
1399/12/14 - 9:40


با گذشت دو هفته از آغاز طرح حذف دفترچه‌های درمانی به گوش می‌رسد:

زمزمه لغو قرارداد پزشکان با تامین اجتماعی

آغاز طرح حذف دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی و نبود زیرساخت‌های لازم برای آن سبب بروز مشکلاتی برای پزشکان، داروخانه‌ها و بیماران شده است تا جایی که پذیرش آزاد بیماران و صدور نسخه آزاد از سوی برخی پزشکان در صورت نداشتن دفترچه، اعمال می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حدود 2 هفته از اجرای طرح حذف دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی در مراکز درمانی و بیمارستانی می‌گذرد اما اجرای این طرح بیمه‌شدگان این سازمان و کادر درمان را با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه کرده است.

در این دو هفته  برخی از مطب‌ها و یا درمانگاه‌ها به منظور سهولت در کار خود، اقدام به پذیرش برخی از بیماران به صورت آزاد کرده‌اند و همین مسئله گلایه‌های بیمه‌شدگان را در پی داشته است که مسئول پذیرش یکی از کلینیکهای پزشکی زنجان، سرعت پایین و قطعی‌های سامانه تامین اجتماعی را مهم‌ترین علت پذیرش بیماران تامین اجتماعی به صورت آزاد عنوان می‌کند.

وی می گوید: در صورتی که بیمار دارای دفترچه درمانی باشد نسخ در آن نوشته میشود و در غیر این صورت به شکل آزاد پذیرش می‌شوند.

رحمانی یکی دیگر از مشکلات این طرح را عدم ثبت برخی از بازنشستگان در سامانه تامین اجتماعی عنوان می کند و می گوید: برخی از بازنشستگان در سامانه تامین اجتماعی ثبت نشده‌اند که این موضوع سبب میشود این قشر از بیماران نیز به صورت آزاد پذیرش شوند.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان می گوید: برای پزشک معالج فرقی ندارد که نسخه را به صورت آزاد بنویسد و یا در دفترچه درمانی و زمانی که به پزشک مراجعه کردم با توجه به مشکلاتی که در سامانه تامین اجتماعی وجود داشت پزشک معالج، ام.آر.آی را به صورت آزاد تجویز کرد که هزینه زیادی را به همراه داشت.

زیرساختهای تجویز نسخ الکترونیکی مناسب نیست

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در امور اجتماعی با بیان اینکه زیرساختهای تجویز نسخ به صورت الکترونیکی مناسب نیست، تصریح می کند: عدم وجود زیرساختهای مناسبب سبب شده بیمار و پزشک معالج با مشکلاتی روبه‌رو شوند که زمان‌بر بودن تجویز دارو به صورت الکترونیکی یکی از این معظلات است که در این شرایط کرونایی بیماران در نوبت مانده و تحمل انتظار را ندارند.

زمانبر بودن ثبت آزمایش

مقتدا شعوری در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان ثبت آزمایش در این سامانه را از مهم‌ترین معظلات عنوان می‌کند و می‌افزاید: حدود 20 دقیقه برای معاینه بیمار اختصاص می‌یابد و علاوه بر آن نیز برای ثبت آزمایش نیز می‌بایست 20 دقیقه زمان صرف شود.

به گفته وی، با وجود اینکه این طرح مزایایی دارد ولی سامانه تامین اجتماعی از سرعت بالایی برخوردار نبوده و هم اکنون نیز دوره آزمون و خطا دارد و بهتر بود قبل از اجرا در چند استان به صورت پایلوت اجرا و معایب آن برطرف میشد.

عدم تعریف برخی از داروها و ارور در سامانه الکترونیکی

او ادامه می‌دهد: عدم پوشش و تعریف برخی از داروها در سامانه الکترونیکی و قطعی و اعلام خطا در سامانه از دیگر معضلات این طرح است. وی معتقد است این طرح برای جلوگیری از اضافه‌کاری و صدور نسخ کاغذی است ولی زمانی که سامانه با قطعی مواجه می‌شود پزشک می‌بایست دو نسخه بنویسد که نسخه‌ای برای بیمار و سپس نسخه‌ای برای بیمه و این کار را برای پزشکان دشوار می‌سازد.

وی با اذعان به اینکه زمزمه‌هایی از لغو قراردادهای پزشکان با تامین اجتماعی در این زمینه به گوش می‌رسد، اظهار می‌کند: در صورتی که فضای تجویز نسخ الکترونیکی امکان‌پذیر نباشد پزشک ناگزیر است نسخ را به صورت آزاد تجویز کند.

این مسئول با بیان اینکه طرح حذف دفترچههای درمانی تامین اجتماعی هزینه‌هایی را برای پزشکان تحمیل کرده است، خاطرنشان می‌کند: هر پزشک به طور متوسط باید حدود 20 میلیون تومان برای تهیه سیستم کامپیوتر، پرینتر و اینترنت هزینه کند که این موضوع سبب شده برخی از پزشکان با این طرح مخالف باشند.

وحید افشاری، مسئول داروخانه مهرداد در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان اجرای طرح حذف دفترچه‌های درمان تامین اجتماعی را طرحی مناسب عنوان می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه این طرح از مزایای زیادی برخوردار است ولی هم اکنون زیرساختهای این طرح آماده و از شرایط لازم بهرهمند نیست.

وی سرعت پایین و قطعی سامانه الکترونیکی را از مشکلات نسخه‌پیچی در داروخانه‌ها عنوان می‌کند و میگوید: زمان اجرای این طرح در زنجان، روند نسخه‌پیچی در داروخانه‌ها را کند کرده است.

نبود سامانه یکپارچه برای بیمه‌ها

افشاری با تاکید بر اینکه هیچ یک از بیمه‌ها از یک سامانه یکپارچه برخوردار نیستند، می افزاید: هر یک از بیمه های تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه سلامت از سامانه های مختلفی برخور دارند و زمانی که کارکنان داروخانه ها از یک سامانه خارج و به دیگر سامانه وارد می‌شوند، سرعت خدمت‌رسانی کاهش می یابد.

وی بیمه تکمیلی را از دیگر مشکلات این طرح عنوان می کند و می گوید: با اجرای این طرح، بیمه  تکمیلی فاکتور داروخانه را تایید نمی کند و می‌بایست علاوه بر فاکتور، از نسخه الکترونیکی نیز یک پرینت ارائه شود و این هزینه ای جدا برای داروخانه محسوب میشود.

این مسئول بر این باور است قبل از اجرای این طرح، یک سیستم و یک مسئول فنی در داروخانه ها لازم بود که با اجرای این طرح برای افزایش سرعت خدمات‌دهی نیاز به چندین سیستم مسئول فنی در داروخانه‌هاست.

وی با بیان اینکه ثبت نسخ الکترونیکی مزایایی از قبیل کاهش ضریب خطا، کاهش آلودگی‌ها در نسخ کاغذی، صرفه‌جویی در کاغذ و زمان را در بر دارد، تصریح می کند: هم اکنون با توجه به اینکه این طرح هزینههایی را برای پزشکان دارد، با مقاومت‌هایی مواجه است که با گذشت زمان پزشکان راغب به استفاده از نسخ الکترونیکی می‌شوند.

بیش از 50 درصد نسخ تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی است

به گفته افشاری، در حال حاضر بیش از 50 درصد نسخ تامین اجتماعی و 30 تا 40 درصد از نسخ بیمه سلامت به صورت الکترونیکی تجویز میشود و به احتمال زیاد بیمه نیروهای مسلح نیز از سال آینده این طرح را عملیاتی کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان در گفت‌گو با پایگاه خبری صدای زنجان در پاسخ به این اظهارات تصریح می کند: با توجه به اینکه از اول اسفند ماه امسال دفترچه جدید صادر نمی شود، بدیهی است دفترچه هایی که در اختیار بیمه شدگان هستند کماکان معتبر بوده و می‌تواند مورد استفاده پزشکان استان قرار گیرد. به گفته وی، در این صورت فرایند پذیرش بیمار توسط پزشکان، داروخانه ها و سایر مراکز پاراکلینیک همانند روال قبل خواهد بود.

علی محمدی اظهار می کند: از اول اسفند ماه اگر دفترچه درمانی که توسط بیمار ارایه می شود فاقد برگ (برگ مخصوص پزشک) باشد، پزشک می تواند هویت بیمار را با استفاده از جلد دفترچه درمانی احراز نموده و سپس دستور پزشکی خود را با درج مشخصات و شماره ملی بیمه شده بر روی سرنسخه مطب نوشته و به بیمار تحویل نماید و برگ دوم همانند روال جاری برای دریافت حق الزحمه توسط پزشک طرف قرارداد تحویل سازمان خواهد شد. این درحالیست که جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ارائه این برگه ها را تغییر نوع کاغذها عنوان می کند و می گوید: دفترچه های تامین اجتماعی حذف میشود در حالیکه برگه هایی از سوی پزشکان برای نسخه پیچی افزوده میشود و این تغییری در روند کاهش مصرف کاغذ ندارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان با اشاره به این طرح می افزاید: اگر بیمه شده سازمان بدون دفترچه درمانی به پزشک مراجعه نماید در این صورت می بایست کارت ملی، و در صورت نبود کارت ملی (افراد زیر 18 سال) شناسنامه خود را همراه داشته باشد تا مسئول پذیرش و منشی مطب یا درمانگاه از طریق اینترنت، اپلیکیشن موبایل و یا تلفن همراه در مورد استحقاق درمان بیمه شده استعلام و سپس نسبت به ارائه خدمت طبق ضوابط جاری اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه سامانه نرم افزاری نسخه نویسی ایراداتی دارد و سازمان تامین اجتماعی بطور مستمر برای بهبود و کاربرد آسان سیستم تلاش می کند، ابراز می کند: استفاده از نرم افزار سازمان تامین اجتماعی اجباری نبوده و پزشکانی که راغب به استفاده از نرم افزار سازمان نیستند، می توانند از طریق نرم افزارهای موجود در مطب خود نسخه نویسی الکترونیک داشته باشند.

علی محمدی، کُندی و قطعی مکرر سیستم به دلایل مختلف از جمله قطعی اینترنت را از دیگر مشکلات این طرح عنوان می کند و ادامه می دهد: امیدواریم با توسعه نسخه الکترونیک، زیر ساخت‌های مخابراتی و اینترنت نیز به اجبار توسعه پیدا کنند و برای بر طرف شدن این مشکل نیاز به همکاری و صبر و حوصله پزشکان و بیماران است.

وی تاکید می کند: سازمان تامین اجتماعی تمام تلاش خود را در این خصوص بکار گرفته تا با کمترین مشکل این طرح در استان عملیاتی شود. 

حذف دفترچه تنها با هدف کاهش تردد بیماران اجرایی می‌شود

این مسئول با اذعان به اینکه حذف دفترچه با هدف کاهش تردد بیمه شدگان عملیاتی شده است، خاطرنشان می کند: شاید به نظر برسد که حذف دفترچه درمانی با هدف کاهش هزینه سازمان انجام شده است و این درحالیست که هزینه سالانه چاپ دفترچه کمتر از یک درصد هزینه یک ماه سازمان تامین اجتماعی را در بردارد و هدف اصلی سازمان عمل به وظایف و افزایش رضایت مندی بیمه شدگان است.

در این طرح بیمار به پرونده خود دسترسی دارد

محمدی در ادامه با اشاره به مزیتهای این طرح خاطر نشان می کند: با این طرح هر بیمه شده دارای پرونده الکترونیکی میشود که خود بیمار می‌تواند به پرونده خود دسترسی داشته باشد و علاوه بر آن کاهش تردد و متعاقب آن کاهش مصرف سوخت و انرژی و کاهش آلودگی هوا را در بردارد و همچنین در کاهش هزینه های زائد از جمله رفت و برگشت و کاهش تصادفات احتمالی نیز موثر خواهد بود.

وی معتقد است: اگر بیمه شده به پزشکی مراجعه کند، به‌علت دسترس بودن پرونده الکترونیکی بیمار، پزشک از وضعیت داروهای قبلی وی مطلع میگردد تا دوز داروها با هم مطابقت داشته باشند، به عبارتی اگر پزشک در تجویز دارو سهوا دچار اشتباهی باشد این سیستم هوشمند بوده و بلافاصله خطا میدهد تا پزشک را از ناهمخوانی داروها آگاه کند.

این مسئول در ادامه می گوید: اگر بیمار به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه کند و دارو یا آزمایش مورد نظر در مراکز درمانی تامین اجتماعی موجود نباشد این سیستم به مراکز درمانی طرف قرارداد نیز متصل بوده و بیمار میتواند با کد ملی به هر یک از داروخانه ها یا مراکز پاراکلینیکی مراجعه کند.

گفتنی است برای جویای بیشتر مشکلات طرح حذف دفترچه های درمانی تامین اجتماعی تماسهایی با رئیس سازمان نظام پزشکی انجام شد که این مسئول حاضر به پاسخگویی نشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا احمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحذف دفترچه‌های تامین اجتماعیویزیت آزاد
sedayezanjannews.ir/nx5326


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»