کد خبر: 7824
1400/05/12 - 11:21


رئیس هیئت بازی‌های بومی و محلی استان زنجان:

اعتبار روستاها را به شهرها نمی‌دهیم

علی بیات: در توسعه ورزش همگانی در نقاط شهری و روستایی، تبعیض قائل نمی‌شویم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان زنجان با بیان اینکه این هیئت بنا به وظیفه ذاتی خود در قبال روستائیان وظیفه داشته و هرگز بودجه مربوط به روستاها را برای توسعه ورزش شهرها اختصاص نداده است بر لزوم توجه ویژه به ورزش روستایی و توسعه بازی‌های بومی محلی این مناطق تاکید کرد و گفت: در توسعه ورزش همگانی در نقاط شهری و روستایی، تبعیض قائل نمی‌شویم.

به گفته علی بیات، ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان زنجان، احیای بازی‌های بومی و محلی مورد تاکید مسئولان کشوری بوده از این رو راه‌اندازی خانه‌های ورزشی در دستور کار قرار گرفته است.

بیات در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به رویکرد این هیئت در قبال شیوع کروناویروس و اجرای برنامه‌های ورزشی از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی و مربیگری در بستر فضای مجازی اظهار کرد: آموزش، تجیزات و استعدادیابی از وظایف ماست و همواره سعی کردیم در دوران کرونا نیز به این امر تاکید داشته باشیم.

او اضافه کرد: بخشی از بازی‌های بومی محلی در مناطق شهری و روستایی و ورزشهای روستایی در شرایط کرونایی نیز برگزار می‌شود. در حال حاضر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، طرح «آموزش و استعدادیابی ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی» به صورت محله‌محور با برگزاری مسابقات چوب‌کشی، قانیه، تیروکمان سنتی، یه قل دو قل، هفت سنگ مهارتی، دال پلان مهارتی و غیره را در دستور کار قرار داده‌ایم.

بیات با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های بازی‌های بومی محلی عنوان کرد: در این نوع بازی‌ها شادی، نشاط و تحرک وجود دارد و از طرفی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان به صورت گروهی به انجام بازی پرداخته و در این میان تحرک جسمی و در کنار آن خلاقیت‌ها به برقراری آرامش کمک می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه بازی‌های بومی محلی بسیار مفرح و جذاب بوده و در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی بسیار موثر هستند، تصریح کرد: تلاش می‌شود بازی‌های سنتی در تمام شهرستان‌های این استان به شکل بهتری جا بیفتد. برای حفظ، اشاعه، رشد و توسعه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی این استان تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته و می گیرد.

بیات با اشاره به تجهیز 54 خانه ورزش روستایی در سال قبل با همکاری هیئت‌های شهرستانی و اداره کل ورزش و جوانان ابراز کرد: این اماکن در قالب خودیاری اهالی یا با همکاری بخشداری، دهیاری‌ها و سایر معتمدان محلی تعبیه و پس از تائید هیئت نسبت به تجهیز آن‌ها با فراهم آوردن زمینه برای علاقمندان در 6 رشته از جمله تنیس روی میز، فوتبال دستی، شطرنج، میز دارت و رشته‌هایی که قابلیت اجرایی در محل مدنظر را دارند، اقدام شده است. البته بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با بسیج در سطح کشور بخشی از خانه‌های ورزش روستایی با همکاری بسیج تجهیز می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 205 خانه روستایی در سطح استان مستقر شده است، در رابطه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت تجهیز خانه‌های ورزش روستایی تصریح کرد: در نظر داریم امسال 80 خانه ورزش روستایی تجهیز شود، البته ما امیدواریم با کاهش شیوع کرونا و تسریع در روند واکسیناسیون تعداد خانه‌های ورزش روستایی که برای تجهیز شدن در دستور کار قرار دارند نیز افزایش یابد.

بیات در پاسخ به تبعیض احتمالی در تجهیز اماکن شهری و روستایی و تمرکز هیئت به بازی‌های بومی محلی در مناطق شهری به صدای زنجان گفت: این مورد به هیچ عنوان صحت ندارد، خوشبختانه نظارت‌ها در عرصه ورزش با دقت انجام می‌شود، تمامی بودجه‌های اختصاص یافته و روند هزینه شدن آن‌ها از سوی ارگان‌های نظارتی کنترل می‌شود. معتقدیم روستایی‌ها به اندازه شهری‌ها حق دارند از تجهیزات ورزشی استفاده کنند. همانطور که از عنوان هیئت مشخص است ما بیشترین وظیفه‌مان معطوف به روستاهاست و تصور می‌کنیم در این زمینه اقدامات قابل قبولی داشته‌ایم ما قبل از تجهیز خانه‌های روستایی نیازسنجی‌های مربوطه را بر اساس ضوابط انجام می‌دهیم، قرار بود سال قبل تعداد خانه‌های روستایی در دستور کار تجهیز 40 مورد باشد اما به 54 مورد رسید. ما هیچ گاه اعتبار روستاها را در شهرها هزینه نکرده‌ایم و اتفاقا نگاه‌مان به مناطق روستایی ویژه بوده است.

این فعال ورزشی با اشاره به رصد برنامه‌های تنظیم شده استان‌ها در رابطه با بهبود ورزش روستایی از سوی معاونت مربوطه (دفتر توسعه ورزش روستایی) در وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: میزان اعتبارات به این حوزه همواره از سوی این دفتر مجدانه پیگیری می‌شود و خوشبختانه تا به امروز هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان زنجان بیش از تعهداتش عمل کرده است و همواره در انجام وظیفه‌اش، کفه سنگینی ترازو به سمت روستاها بوده است.

بیات با تاکید بر اسنکه همه عوامل دلسوزانه برای رشد ورزش در مناطق محروم تلاش می‌کنند، گفت: امیدواریم هرچه زودتر به این هدف مهم برسیم. قطعا اگر توسعه منابع برای ورزش کشور به صورت مناسبیانجام گیرد میتوانیم شاهد پیشرفت مناسبی باشیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزش روستاییعلی بیات
sedayezanjannews.ir/nx7824


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»