کد خبر: 7866
1400/05/30 - 9:13


آیا با رای اعتماد مجلس به کابینه دولت جدید، داستان سهم‌خواهی‌ها از دولت جدی‌تر می‌شود؟

سهم آن‌ها کجاست؟

امروز مجلس یازدهم کار رای اعتماد به کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی را آغاز می‌کند و به اعتقاد فعالان سیاسی، با وجود معرفی کابینه به‌ظاهر مستقل از سوی رئیسی، داستان سهم‌خواهی از دولت جدید از این پس جدی‌تر می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پیش‌بینی حرف‌وحدیث‌های بعد از انتخابات 1400 با دیدن آن همه ستاد انتخاباتی کوچک‌وبزرگ در گوشه‌وکنار کشور با عناوین مختلف و مدعیان رنگارنگ کار سختی نبود.

خیلی سخت نبود پیش‌بینی اینکه چه کسی راهی پاستور می‌شود تا قبای ریاست بر تن کند، و همین دلیل خوبی برای خیلی‌ها بود تا بدون دغدغه خاصی همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اصول‌گرایان قرار دهند.

زنبیل‌های سهم‌خواهی از قاضی‌القضات سابق بعد از پیروزی در کارزاری که حریفان چندان قدری نداشت، به صف شده‌اند. حالا سروکله خیلی‌ها پیدا شده تا بابت بیرق حمایتی که برای حمایت از رئیسی علم کرده بودند، سهمی بگیرند.

امروز (30 مردادماه 1400) کابینه «تمام مردانه» رئیسی مقابل مستاجران مجلس انقلابی قرار می‌گیرند تا شاید مقبول افتند و رای اعتماد برای دولت سیزدهم بگیرند اما کار برای آن‌هایی که خود را در قواره وزارت نمی‌دیدند و چشم به سهم‌های پایین‌تر و اغلب استانی دوخته‌اند، تازه از امروز شروع می‌شود.

در یک ماهی که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 دنبال تبلیغات بودند، آن‌هایی که برای حمایت از رئیسی احساس وظیفه کردند، آن‌قدر بودند که حامیان حکم‌گرفته و از قبل سازمان‌یافته او هم غافل‌گیر شدند تا جایی که «محسن افشارچی»، دبیر شورای هماهنگی ستادهای مردمی رئیسی در استان زنجان هم در نشست خبری که بعد از قطعی‌شدن حضور رئیسی در انتخابات ترتیب داده بود، در پاسخ به خبرنگاران درباره موج حمایت‌ها از رئیسی و راه‌انداختن ستادها برای او و پیش‌بینی‌های بعد از آن سوال کرده بودند با صراحت گفت که «ما نگران سهم‌خواهی‌ها هستیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که اتفاق بدی در این زمینه نیفتد».

جمعی که جمع است

با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و تمرکز رئیسی روی انتخاب وزرای خود که همه چهره‌های سیاسی بر تسریع در آن اتفاق نظر داشتند، حرف‌وحدیث‌ها درباره وزرا و مدیران ارشد کشور و التماس دعای آن‌هایی که دنبال سوارشدن به اتوبوس مدیران دولت جدید بودند، بالا گرفت.

حتی کار به‌جایی رسید که نام‌های جالبی در سایتی که اطرافیان رئیس‌جمهوری منتخب برای معرفی مدیران «لایق» از سوی مردم پیش‌بینی کرده بود، دیده می‌شد. نام‌هایی که مدت‌ها خبری از آن‌ها نبود اما دست‌وپا کردن ستاد برای رئیسی حتی برای یک روز، فرصت مغتنمی برای‌شان بود و نام‌هایی که ترجیح دادند ریل تفکرشان را عوض کنند و با این توجیه که میانه‌رو هستند، زنبیل سهم را بین زنبیل‌های دیگر قرار دهند حتی اگر در حکم «تیری در تاریکی» باشد.

از آن‌جایی که آسمان سیاست در همه جای ایران یک‌رنگ است، در زنجان هم داستان سهم و سهم‌خواهی از دولتی که هنوز جای پای خود را محکم نکرده از روزی که رئیسی وارد میدان انتخابات شد تا امروز که وزرا در مجلس به خط شده‌اند جریان دارد و از امروز به بعد مهیج‌تر هم می‌شود.

در زنجان شاید تنها کسی که پس از اعلام نتیجه انتخابات تاکنون، نه در مقام سهم‌خواهی که برای روشن‌شدن بیش‌تر شرایط، حرف از سهم‌خواهی و در مواردی خطر بالارفتن انتظارات از دولت سیزدهم به میان آورده، آیت‌الله شیخ‌ علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان است که بارها بر این موضوع تاکید داشته؛ رئیس‌جمهوری منتخب نباید مقابل سهم‌خواهی‌ها تسلیم شود و از طرفی نباید از دولت جدید در این شرایط انتظار زیادی داشت چون «رئیسی قرار نیست معجزه کند».

از طرفی دیگر نام‌هایی که چه به‌خاطر تغییرات سیاسی منتظر فرصت بودند و چه به‌خاطر برخی حواشی مالی و غیره خود را دور از دایره سیاست در استان می‌دیدند و حتی آن‌هایی که دنبال ارتقای جایگاه خود بودند و برای‌شان فرق نمی‌کند کدام دولت و با چه دیدگاهی بر سر کار باشد، اسب را برای گرفتن سهم هرچه بیش‌تر از وزرای رئیسی و اطرافیان او زین کرده‌اند.

از اعضای شورای شهر گرفته که ترجیح دادند دیگر در شورا نباشند تا مدیران آفتاب‌نشین، مدیرانی که دوست ندارند میز مدیریت را به هر قیمتی شده از دست بدهند حتی اگر لازم باشد در جشن پیروزی رئیسی حاضر شوند و تقریبا همه آن‌هایی که حداقل در هشت سال گذشته طعم کیک مدیریت را نچشیده‌اند.

رئیس ستادی که چیزی نمی‌داند!

محسن افشارچی، دبیر شورای هماهنگی ستادهای مردمی رئیسی در استان زنجان که نام او هم در میان اسامی آن‌هایی که شاید سهمی از دولت جدید بگیرند، در پاسخی صریح به صدای زنجان می‌گوید که برخلاف برخی شایعات مبنی بر معرفی کسی یا کسانی از سوی ستادهای مردمی استان  برای پذیرش مسئولیت به رییس‌جمهوری، کسی به رئیسی معرفی نشده و در کل چنین اتفاقی نیفتاده است.

افشارچی که اذعان می‌کند به‌عنوان رییس ستاد مردمی در جریان نفراتی که برخی ادعا می‌کنند معرفی شده‌اند، نیست و سایتی را که از سوی ستاد رئیسی برای معرفی یاران او معرفی شده، دری برای فعالان این عرصه می‌داند که رئیس‌جمهوری منتخب باز گذاشته تا افراد مختلف امکان معرفی در آن را داشته باشند ولی به صورت سیستماتیک کسی از سوی ستادها معرفی نشده است.

او برخلاف بیش‌تر چهره‌های سیاسی استان و کشور اعتقاد دارد مساله سهم‌خواهی‌ها حل شده است، اگرچه پیش از این نگرانی‌هایی در این زمینه داشت. دلیل این اعتقاد هم این است که رئیسی تاکید کرده و گفته که ستادها دیگر موضوعیت ندارند و مساله تنها دولت است. از نظر افشارچی عملکرد رئیسی متفاوت است و الحمدالله ظاهرا به سمتی می‌روند که نگرانی چندانی در مورد سهم‌خواهی وجود ندارد.

افشارچی هم اعتقاد دارد که سهم‌خواهی‌ها دولت را تکه‌تکه می‌کند اما به اعتقاد او دیگر موضوعیت ندارد و وقتی این موضوع توسط رئیسی مدیریت شده است، بهتر است اصلا در موردش حرفی هم زده نشود! اوایل این‌گونه فکر می‌شد که سهم‌خواهی نگران‌کننده باشد اما رئیسی آن‌قدر باهوش بوده که انرژی ستادهای مختلف را سمت خود جذب کرده و حالا تاکید دارد که دیگر ستادی وجود ندارد و حالا دولت موضوعیت دارد و ما بایستی به دولت کمک کنیم.

افشارچی در مورد این موضوع که «شایعاتی درباره معرفی او به رییسی جهت قبول مسئولیت در دولت جدید، وجود دارد» هم تنها به بیان این جمله بسنده کرد که «من در این رابطه اطلاعی ندارم».

فعلا اتفاقی نیفتاده است

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس و کسی که در دوران تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری برای تبلیغ رئیسی کم نگذاشت هم به صدای زنجان می‌گوید که در مورد سهم‌خواهی‌ها فعلا که اتفاقی نیفتاده است!

به اعتقاد او شاید برخی‌ها در ذهن‌ و تصورشان چنین تفکراتی داشته‌باشند که چون فلان کار را در ستاد انتخاباتی کرده‌ام، حقم است فلان سمت را به من بدهند اما همان‌طور که رئیسی اعلام کرده و بحث مهمی هم هست، باید در انتخاب افراد برای عهده‌دار شدن سمت‌ها، ویژگی‌های «کارآمدی»، «کاربلدی٫ «فسادستیزی»، «روحیه جهادی» و «توانمندی» که البته فراتر از حلقه‌های اولیه است، در اولویت باشند.

طاهری می‌گوید با گوش خود شنیده که رئیس‌جمهوری جدید گفته «شاید سخت باشد یافتن فردی که بیش‌ترین کارایی و کارآمدی را برای اداره امور محوله داشته‌باشد اما بعد از شناسایی چنین فردی، اداره امور آسان است و به هیچ عنوان به دنبال سهم‌خواهی برخی افراد نبوده و فشارهای ناشی از آن را قبول نمی‌کند».

تلاش برای قدرت پوشیده نیست

اما آن سوی داستان سهم‌خواهی‌ها، «عبدالمطلب طاهری»، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب زنجان ضمن تایید نمایان‌شدن سهم‌خواهی‌ها در آستانه رای اعتماد به کابینه دولت جدید، از پوشیده‌نبودن تلاش اکثریت کنش‌گران سیاسی، نمایندگان مجلس یا احزاب برای به‌دست گرفتن قدرت، سخن می‌گوید.

طاهری ضمن این‌که اعتقاد دارد تعدادی از نماینده‌های استان با دوپینگ شورای نگهبان صاحب رای شده و راهی مجلس شده‌اند، به تلاش یکی از دو نماینده زنجان و طارم برای گماردن مدیران، فرمانداران و بخشداران خود اشاره می‌کند و این‌که حتی اطلاع دارد تعدادی از فرمانداران، بخشداران و مدیران ابهر و زنجان به سراغ ۲ نفر از نماینده‌های فعلی رفته و خواستار حفظ میز خود در دولت جدید شده‌اند؟

این اصلاح‌طلب می‌گوید که «آقای رئیسی در شعارها با زیرکی گفت که مستقل است در حالی که اینگونه نیست. شاخص استقلال ایشان چیست؟ وقتی رئیسی، آقای نیکزاد (نایب رئیس مجلس) را به‌عنوان رئیس ستاد خود منصوب کرده است، چگونه می‌تواند ادعا کند که مستقل است؟ یا دو کاندیدای تندرویی که در مناظره‌ها شرکت کردند و به نوعی «کمکی» آقای رئیسی بودند آیا باز هم باید بگوییم ایشان مستقل‌اند؟ به نظرم درست نیست! قطعا آقای رئیسی باید به خواسته این کاندیداهای پوششی و ۲۲۰ نماینده مجلسی که برای حضورش در انتخابات نامه نوشتند و حمایتش کردند، تن دهد! یعنی ناچار است که تن دهد!»

طاهری راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران به دولتی رئیسی را نمایشی می‌داند و اعتقاد دارد؛ «سامانه معرفی مدیران دولتی رئیس جمهور منتخب شعاری است، کسانی که به ایشان رای داده‌اند ۱۰۰ درصد به نظارت استصوابی اعتقاد دارند. در این دور از انتخابات نمایندگان اکثریت جامعه حضور نداشتند. مثلا اصلاح‌طلب‌ها اصلا کاندیدایی نداشتند که طرفداران این جریان هم دو گروه شدند یا در انتخابات شرکت نکردند یا به دکتر «همتی» رای دادند تا تندروها سر کار نیایند. وگرنه از ۲ سال قبل پیش‌بینی کرده بودیم که آقای رئیسی رئیس جمهور می‌شود که در یادداشت‌های منتشره‌ام نیز موجود است».

با راه‌اندازی سامانه انتخاب مدیران دولتی و نظرخواهی ها نمی‌توان گفت که آقای رئیسی به دنبال استفاده از نظرات تمامی جناح‌هاست. باید گذشته و سابقه مدیریتی ایشان را بررسی کنیم. آقای رئیسی از ۱۶ الی ۱۸ سالگی در راس امور بوده است آیا در این مدت در سیستم قضایی و هر ارگان دیگری و حتی آستان قدس رضوی که مدتی مسئولیت آن را بر عهده داشته آیا منتقدانش را در حد خادم هم بکار گرفته است؟

*****

اگر کابینه رئیسی خوان مجلس را به سلامت پشت سر بگذارد، کار به انتخاب مدیران کشوری و استانی و مراتب پایین‌تر می‌رسد که به اعتقاد اهالی سیاست بیش‌ترین فضارها برای گرفتن سهم در این قسمت از کار دولت است.

این‌که دولت رئیسی به سهم‌خواهی باج نمی‌دهد یا همان‌طور که ستادهای انتخاباتی خود را بعد از پیروزی کنار گذاشت (به گفته نماینده زنجان و طارم در مجلس)، راهی هم برای بعد از رای اعتماد پیدا می‌کند تا حداقل در ظاهر دولتی مستقل باشد، موضوعی است که مشاهده آن بیش از چند ماه طول نمی‌کشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: مهدی سهرابی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسهم خواهیابراهیم رئیسیمجلس یازدهم
sedayezanjannews.ir/nx7866


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»