کد خبر: 7875
1400/06/01 - 14:36


صدای زنجان از حاشیه‌های انتخاب شهردار جدید زنجان گزارش می‌دهد؛

فشار خاص به شورای شهر؟

از اعضای شورای شهر قبلی، دو نفر برای شهرداری زنجان نامزد شده‌اند و از قضا حاشیه‌ها حول یکی از این دو نفر شکل گرفته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با آغاز دور ششم شورای شهر زنجان، انتخاب شهردار جدید نخستین چالشی است که 9 عضو جدید شورا با آن مواجه هستند و با توجه به ماجراهای شهردار اسبق و شورای پنجم زنجان، حساسیت‌ها در مورد انتخاب شهردار جدید بیش از گذشته شده است.

اما انتخاب شهردار جدید در دور جدید شورای شهر با چالشی خاص مواجه شده است که اعضای شورا آن را رد می‌کنند ولی در بیرون از شورا حرف‌وحدیث‌ها درباره ان بسیار است.

شنیده‌ها از فشار به برخی اعضای شورای شهر زنجان برای انتخاب فردی خاص به عنوان شهردار حکایت دارد اما محمدکاظم مجتهدی، عضو شورای شهر زنجان با رد این اظهارات می‌گوید: این مباحث نشات گرفته از حدس دیگران است و در صحن شورا خبری از آن نیست!

14 مردادماه سال جاری مهلت ارسال رزومه به انتخاب شهردار زنجان به پایان رسید و در این مدت ۵۵ نفر رزومه خود را ارائه کردند.

در لیست 55 نفره اسامی مدیران فعلی استان، معاونان اسبق شهرداری زنجان، معاونان اسبق استانداری زنجان، اعضای شورای ادوار، شهرداران اسبق، معاونین دانشگاه‌های استان، اساتید دانشگاه و مدیران شهرداری نیز به چشم می‌خورد.

پس از بررسی‌های انجام گرفته این تعداد به 13 نفر رسیده و بر اساس اظهارات اعضای شورای شهر زنجان قرار است پس از استعلام‌های صورت گرفته از وزارت کشور در رابطه با تطبیق سوابق مدیریتی برخی از نامزدها بر اساس مقررات این وزارتخانه و سایر مباحث، این تعداد تا چند روز آینده به حدود 8 نفر می‌رسد.

اعضای شورای شهر زنجان در انتخاب فرد خاص برای پست شهرداری تحت فشارند؟

با وجود اینکه حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که «در دوره ششم شورای شهر، انتخاب شهردار صرفا از طریق رزومه‌های ارسالی بوده و اعضای شورا هیچ شخصی را برای شهردار شدن پیشنهاد نخواهند کرد و هیچ گزینه‌ای غیر از ارسال رزومه بررسی نخواهد شد»، اخیرا یکی از اعضای شورای شهر زنجان در یکی از گروه‌های فضای مجازی به طور ضمنی از فشار احتمالی به برخی اعضای شورای شهر زنجان برای انتخاب فرد خاص برای شهرداری خبر داده است.

این عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در رابطه با فشار برخی اعضای شورا برای انتخاب فردی خاص به عنوان شهردار زنجان گفت که «حقیر در بیان مهم‌ترین آسیب انتخابات زنجان به رانت قدرت اشاره کردم که همچنان بعد از تشکیل شورا مستمرا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و هکذا در مسئله انتخاب شهردار شدت می‌یابد!»

علاوه بر این، شنیده‌ها از تلاش اکثریت اعضای شورای شهر زنجان برای قانع کردن اقلیت اعضا جهت انتخاب فردی خاص به عنوان شهردار زنجان آن هم با اکثریت آرا حکایت دارد!

حدس دیگران است و در صحن شورا خبری از آن نیست!

محمدکاظم مجتهدی، عضو شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به این که آیا اعضای شورای شهر زنجان بر روی فرد خاصی متمرکز شده و در صدد انتخاب او به عنوان شهردار هستند، می‌گوید: «فعلا نه کسی برنامه‌ای ارائه کرده، نه کسی این برنامه‌ها را استماع و سؤالی کرده و نه در رابطه با برنامه‌های ارائه شده، دفاعی صورت گرفته است!»

مجتهدی در رابطه با شائبه‌ تحت فشار بودن برخی از اعضای شورای شهر زنجان برای انتخاب فرد خاص با تاکید بر اینکه «آنچه در بیرون گفته می‌شود با صحن شورا متفاوت است»، اضافه می‌کند: «دیگران این حدس و گمان‌ها را دارند اما هنوز در صحن شورا روی هیچ فردی توافق ضمنی یا حتی اسمی آورده نشده و این حدس‌ دیگران است!»

این عضو شورای شهر زنجان زمان برگزاری انتخاب شهردار زنجان را منوط به رای اعتماد مجلس به وزیر کشور دانسته و می‌گوید: از آنجایی که حکم شهرداران را وزیر کشور امضا می‌کند، امیدواریم انتخاب وزیر کشور به زودی انجام شود تا ما در کنار این موضوع، مابقی مباحث برای انتخاب شهردار اصلح را انجام دهیم.»

برای برگزاری فرآیند انتخابات شهردار زنجان، منتظر انتخاب وزیر کشور هستیم!

این عضو شورای شهر زنجان با اشاره به ارسال رزومه‌ از سوی 55 نفر به عنوان کاندیدای شهرداری تصریح می‌کند: در بررسی‌های اولیه سوابق مدیریتی که مربوط به بومی بودن و سکونت بود، تعدادی از اسامی ریزش و به حدود 13 نفر رسید. در جلسات متعدد و حتی روزهای تعطیل، موضوع صلاحیت افراد بررسی شده و در حال حاضر نیز منتظر پاسخ استعلاماتی نظیر اینکه آیا مسئولیت در ارگان‌های خصوصی طبق مقررات وزارت کشور، جزو سابقه افراد محسوب می‌شود یا نه هستیم.

مجتهدی با بیان اینکه پس از دریافت این پاسخ سایر موارد از سوی اعضای شورای شهر زنجان در رابطه با نامزدهای باقیمانده انجام و نهایتا از بین 13 نفر 7 الی 8 نفر جهت ارائه برنامه انتخاب می‌شوند، اضافه می‌کند: اعضا پس از استماع برنامه‌های کاندیداهای پست شهرداری، نهایتا روی یک الی 2 نفر به عنوان فرد باصلاحیت به نتیجه می‌رسند.

وی در مورد حضور اعضای شورای شهر دوره پنجم و دوره‌های قبل به عنوان کاندیدای شهرداری نیز تصریح می‌کند: «آمار یا اسامی در ذهنم نیست که بگویم از اعضای دوره‌های قبل شورای شهر نیز در بین نامزدها هستند یا نه! اما 2 نفر از اعضای شورای شهر پنجم به عنوان کاندیدا شرکت کرده‌اند و جزو 13 نفرند.»

مطالبه‌گری مردم؛ عامل مؤثر برای پیشرفت شهر

مجتهدی با اشاره به تاکیدات شورای شهر زنجان نسبت به انتخاب شهردار بومی و ساکن زنجان ابراز می‌کند: البته معتقدیم شهرداری که در تهران شهردار بوده برای پذیرش پست شهرداری زنجان موفق نمی‌شود مگر اینکه دارای معاونان قوی و کارآزموده، بدنه کارشناسی قوی باشد و از سویی از حمایت شورای شهر، همراهی شهروندان و سایر مسئولان بالادستی و همتراز برخوردار باشد.

مجتهدی «مطالبه‌گری مردم» را عامل مهم در پیشرفت شهر در تمامی امور از جمله مسائل شهری دانسته و می‌گوید: «ما می‌خواهیم مردم زنجان در تمامی موارد از جمله شهرداری و شورای شهر مطالبه‌گر باشند، مدیران قوی اگر از مردم مطالبه‌گری نبینند عملکردشان قوی نخواهد بود! به نظرم اگر مردم مطالبه‌گر باشند، همه حساب کار دستشان می‌آید!»

مردم می‌بینند! تمام تلاشم این است که رای‌ام هم‌سو با نظر مردم باشد

انسیه ابوبصیر، دیگر عضو شورای شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان که معتقد است حساسیت بر روی کاندیداهای پست شهردار دردی از مردم این شهر دوا نمی‌کند بلکه مهم برنامه مدون و قدرتمند نامزدها است و رسانه‌ها نیز بهتر است به آن توجه کافی داشته باشند، عنوان می‌کند: «به شخصه روی یک موضوع اکتفا کرده‌ام که 8 یا 10 نامزد دارای صلاحیت برنامه‌های خود را که محتوای آن مطالبه عمومی باشد، ارائه کنند. مردم نیز این برنامه‌ها را می‌بینند و تمامی تلاشم این است که رای‌ام هم‌سو با مردم باشد.»

وی در مورد شائبه فشار به برخی اعضای شورای شهر زنجان برای انتخاب فرد خاص که از اعضای شورای شهر پنجم است به صدای زنجان می‌گوید: «مردم از این مباحث خسته شده‌اند و دیگر چنین مباحثی به درد آن‌ها نمی‌خورد! در فراخوان انتخاب شهردار نیز گفته شد که افراد دارای برنامه، باجرات و باجسارت و متعهد برای عهده‌دار شدن این مسئولیت اعلام آمادگی کنند. مردم هم می‌خواهند انتخاب من به عنوان عضو شورای شهر و منتخب آن‌ها هستم ببینند که آیا به کسی که با زد و بند و ساخت و پاخت آمده رای می‌دهم یا کسی که دارای بینش کافی، متعهد، پاکدست، توانمند است و جسارت کافی برای اجرای برنامه‌ها را دارد، انتخاب می‌کنم.»

ابوبصیر با بیان اینکه «باید از انتخاب شهردار زنجان نتیجه خوبی را بگیریم»، تاکید می‌کند: «ما به دنبال انتخاب شهردار توانمند هستیم، دقیقا همان چیزی که مطالبه مردم بوده و برایمان تحقق این امر مهم است.»

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهردار زنجانشورای شهر زنجانابوبصیر
sedayezanjannews.ir/nx7875


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»