کد خبر: 7939
1400/06/14 - 11:35


صدای زنجان از تازه‌ترین وعده مسئولان برای افتتاح 2 پروژه مهم شهری گزارش می‌دهد؛

سبزه‌میدان و محور پادگان، منتظر آبان

سخنگوی شورای شهر زنجان: تلاش می‌کنیم تا پایان آبان‌ماه پروژه محور پادگان و فاز نخست پروژه سبزه‌میدان را افتتاح کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اما و اگرها برای اعلام زمان قطعی جهت افتتاح دو پروژه مهم شهری زنجان، یعنی «محور پادگان» و «سبزه‌میدان» با گذشت سالیان سال همچنان وجود دارد.

بیش از 3 دهه از کلنگ‌زنی پروژه سبزه‌میدان زنجان می‌گذرد و تا به امروز، تقریبا تمامی مسئولان شهری از شورای ادوار و شهرداران وقت گرفته تا شورای ششم همچنان وعده افتتاح پروژه را داده‌اند! حالا بماند که «منصور سلطان‌محمدی» سرپرست شهرداری زنجان که این روزها سر مدیریتش در این صندلی حرف و حدیث هست، ترجیح می‌دهد در رابطه با روند اجرای پروژه‌های شهری سکوت کند!

طبق تصمیم شورای پنجم قرار شد که گستره سبزه‌میدان کمتر شده و اجرای این پروژه به شکل باغ ایرانی باشد، در نهایت پس از برگزاری سه بار مناقصه برای پروژه سبزه‌میدان و ایراداتی که سازمان بازرسی به آن وارد کرد، بار سوم مناقصه از بین شرکت‌های «جهاد نصر اصفهان، جهاد نصر زنجان، اوکسین صنعت»، با توجه به شاخص‌های تعیین شده نخستین شرکت شرکت پیشگامان فن اندیش برنده مناقصه شد.

پس از سه بار برگزاری مناقصه، در حال حاضر پروژه سبزه‌میدان توسط شرکت «پیشگامان فن‌اندیش» در حال ساخت است. این پروژه به صورت میدان عمومی و باغ ایرانی اجرا خواهد شد و مساحت سبزه‌میدان کنونی حدود 6.5 هکتار است.

اما و اگرهای پروژه

هر چند به گفته حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان، تقریبا در یک ماه اخیر و قبل از شورای ششم، مشکلات پیش روی پروژه که به لحاظ فنی و وجود معارض وجود داشت، حل شده است اما همچنان شاهد تاخیر در افتتاح فاز نخست پروژه هستیم.

مبلغ قرارداد پروژه که در شهریورماه سال 98 منعقد شد بیش از 64 میلیارد و 800 میلیون تومان است و طبق تعهدات قرار است که این پروژه در مدت دو سال به پایان برسد، طبق قرارداد شهرداری با پیمانکار  برای هر ماه تاخیر در روند اجرای این طرح پیمانکار جریمه و به ازای هر ماه تاخیر، جریمه از قرار داد پیمانکار کسر خواهد شد.

بنا بود تا این پروژه شهریور سال جاری به اتمام برسد اما به دلیل تغییرات در حجم قرار‌داد، طبق شرایط عمومی پیمان 25 درصد قرارداد مازاد کارهای پیش‌بینی شده را به پیمانکار ابلاغ کردند که البته بنا به اظهارات حبیب یگانه، شهردار وقت این اقدام از سر ناچاری بوده است!

یگانه تیرماه سال جاری در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید کرده بود که «طبق شرایط عمومی پیمان کارفرما این اختیار را دارد که 25 درصد کارهای مازاد را برای پروژه تعریف کند که به دلیل عدم پیش‌بینی برخی از کارهای عمرانی مجبور به ابلاغ این 25 درصد قرارداد مازاد به پیمانکار شدیم. در واقع 25 درصد حجم قرارداد افزایش یافته است و ما از پیمانکار کار اضافه درخواست کرده‌ایم که این موضوع باعث می‌شود که خود به خود مدت قرارداد افزایش یابد. در کنار این امر، شاهد یک سری عقب افتادگی‌ها و تاخیرهای مجاز از سوی پیمانکار در پروژه بوده‌ایم که لایحه این تاخیرات از سوی پیمانکار به ما ارسال شده است و مشاورین ما در حال بررسی این تاخیرات مجاز هستند.»

تلاش می‌کنیم فاز نخست پروژه سبزه‌میدان تا پایان آبان‌ماه افتتاح شود

28 شهریورماه، زمان افتتاح فاز نخست پروژه یعنی حدفاصل خیابان زینبیه تا سبزه‌میدان بود که از سوی مدیران شهری اعلام شد اما ظاهرا این وعده همانند سایر وعده‌های آن‌ها محقق نمی‌شود و باید زنجانی‌ها تا اواخر آبان‌ماه منتظر بمانند!

حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با استناد به گزارش‌های مشاور پروژه سبزه‌میدان می‌گوید: بر اساس آخرین گزارش مشاور، این پروژه حدود 53 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فاز نخست آن که بخش جنوبی (حدفاصل خیابان زینبیه تا سبزه‌میدان) را شامل می‌شود که تلاش می‌کنیم تا آخر آبان ماه افتتاح کنیم.

فاز دوم پروژه نیز تالار شهر و بخش شمالی را تشکیل می‌دهد که بر اساس اظهارات «حمزه‌لو پاک» کل پروژه تا پایان سال افتتاح می‌شود.

دلایل تاخیر در افتتاح پروژه سبزه‌میدان

او در پاسخ به تاخیرهای چند ماهه افتتاح پروژه به صدای زنجان می‌گوید: پیمانکار در حال تنظیم لایحه تاخیرات است، قرارداد معقد شده به صورت EPC (مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا) بوده است و با توجه به این شرایط به یکسری از کارهای انجام شده قبلا در پروژه اشاره‌ای نشده بود و بخشی از اقدامات به آن اضافه شده، به همین دلیل حجم پروژه و اقدامات صورت گرفته افزایش یافته است!

گفته می‌شود، مبلمان شهری و فضای سبز و حتی پارکینیگ و ضد یخ و سیستم گرمایشی محوطه که مانع از یخ زدن می‌شود در قرارداد فعلی( 64 میلیارد تومانی) لحاظ نشده که مواردی از این دست به 10 آیتم رسیده است!

چند وقت پیش لایحه‌ای به شورای شهر داده شد که در آن بر وجود برخی از کارهای پیش‌بینی نشده در پروژه سبزه‌میدان شامل اختصاص نیافتن فضای سبز، نبود نور‌پردازی و مبلمان شهرداری در قرارداد (قرارداد 64 میلیاردی) تاکید شده بود.

به گفته یگانه، شهردار وقت زنجان، این قرارداد کارهای تکمیلی به مبلغ 35 میلیارد تومان به این پروژه تحمیل می‌کند که این هزینه برآورد شده و به شورای شهر انتقال یافت و از بابت همان کار 35 میلیارد تومانی که باید به مناقصه گذاشته شود، اکنون باید یک سری کارهای زیرساختی صورت گیرد که این موارد نیز نیازمند هزینه هستند به طوری که وقتی بنا است تا فضای سبزی ایجاد شود در ابتدا باید لوله‌گذاری مربوط به زیر‌ساخت‌های فضای سبز صورت بگیرد و یا برای کار نورپردازی باید کابل‌هایی در سطح زمین تعبیه شود که این کارهای زیر ساختی حدود 4.2 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که این موارد نیز باید توسط پیمانکار فعلی  صورت گیرد.

قرارداد متمم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان برای پیشبرد اهداف پروژه سبزه‌میدان مصوب شد

حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در پاسخ به این سؤال که هزینه‌های اضافی و تغییرات مالی تا چه میزان مجاز هستند به صدای زنجان می‌گوید: مجریان پروژه برای این تغییرات استدلال دارند! همانطور که قبلا هم گفتم ماهیت قرارداد به گونه‌ای است که برخی از موارد از جمله نورپردازی و سایر موارد که اجرایی هم شده (مثل کانال انرژی) در قرارداد آورده نشده اما توسط پیمانکار اجرا شده و یا در دستور کار قرار دارد. از سوی دیگر هفته قبل قرارداد متمم به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون تومان نیز توسط شورا مصوب شد تا موارد لحاظ نشده در قرارداد را پوشش دهد.

حمزه‌لو پاک در مورد احتمال افزایش اعتبار موردنیاز با توجه به عدم محاسبه برخی از پروژه‌های جانبی در پروژه سبزه‌میدان عنوان می‌کند: در قرارداد به افزایش 25 درصدی هزینه‌ها اعم از پارکینگ زیر «تالار شهر»، کانال مشترک (انرژی) و مابقی تغییرات هم اشاره شده است. علاوه بر این هر گونه افزایش هزینه ناشی از اجرای پروژه‌هایی که در قرارداد اصلی به آن اشاره نشده است را نیز باید در نظر گرفت! البته این هزینه‌های اعلامی نیز باید بر اساس استدلال باشد.

بالاخره پروژه سبزه‌میدان برای زنجانی‌ها چند تومان تمام می‌شود؟

با احتساب تمامی این اظهارات سؤال اصلی اینجاست که پروژه سبزه‌میدان برای زنجانی‌ها چند تومان تمام می‌شود؟ سؤالی که شاید با توجه به گپ‌های موجود در قرارداد و نحوه اجرای آن نتوان پاسخ مشخصی برای آن داشت!

البته چند وقت پیش رزاق محمدی، عضو شورای پنجم در گفت‌وگو با صدای زنجان در این باره گفت که «شورای قبلی (اعضای برکنار شده شورای پنجم) که با پیمانکار قرار داد امضا کرده است، دقت لازم را در این زمینه نداشته است. مبلغ را 64میلیارد تومان با حجم کاری معین بسته است و پس از اینکه تغییرات حاصل شد ما متوجه نواقص و کمبودهای در زمینه این پروژه شدیم و بیان داشتیم که این چه قراردادی است که منعقد شده است؟ طوری قرارداد بسته شده است که معبر 24 متری زینبیه دور می‌زند و در پشت عمارت ذوالفقاری به 10 متری می‌خورد؟ باید سوال کرد که چگونه ماشین‌های این مسیر را پوشش طی خواهند کرد و مانع ترافیک در این منطقه خواهند شد؟»

او مدعی شد: «آقایانی که زمانی به این پروژه رای ندادند و گفتند که پروژه سبزه میدان طاقت فرسا است و تملکات و حجم بالایی دارد و هزینه هزار میلیاردی باید صرف کرد و شهر ورشکست و بازار از کار می‌افتد، همین آقایان کاری کردند که هزینه 60 میلیاردی این پروژه به حدود 200 تا 300 میلیارد برسد و پیمانکار هم اذعان می‌کند که من قول داده‌ام این پروژه را با ابعاد و ارقام تعیین شده به اتمام برسانم و از همین جهت اکنون حجم پروژه را افزایش داده‌ایم و اگر این کار را انجام نمی‌دادیم در واقع محکوم بودیم!»

محور پادگان اواخر آبان‌ماه افتتاح می‌شود؟

علاوه بر سبزه‌میدان، پروژه «بازگشایی محور پادگان» از پروژه‌های مهم شهر زنجان است که چندین استاندار، شهردار و حتی فرمانده پادگان به خود دیده‌ است! اما تا به امروز به مرحله افتتاح نرسیده است!

پادگان تیپ 216 زرهی ارتش جمهوری اسلامی، در زمینی به مساحت 270 هکتار در شمالی ترین منطقه شهر زنجان واقع شده است. طبق مصوبات آخرین سفر مقام معظم رهبری در سال 1382به استان زنجان قرار بود پادگان زنجان سریعا به خارج از شهر منتقل شود.

بنا به گفته مسئولان وقت در سالهای گذشته حتی زمین پادگان جدید نیز خریداری شده بود، تا این پادگان طبق قوانین کشور که پادگانها در خارج از محدوده شهری قرار دارند، پادگان زنجان نیز باید به خارج از شهر منتقل می شد اما بعد از گذشت سالیانی دراز (دو دهه) هنوز بنا به دلایلی نامعلوم و معلوم طرح انتقال پادگان زنجان جزو پروژه‌های بلاتکلیف در زنجان است و اجرای پروژه‌های شهری را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است!

بازگشایی پروژه خیابان داخل پادگان زنجان، به سمت شرقی و غربی شهر در سه بخش در حال عملیات اجرایی است.

قرارداد اول بازگشایی پروژه خیابان داخل پادگان با بنیاد مسکن است که بازگشایی مسیر شرق به غرب امتداد خیابان عاصم زنجانی شامل جدول‌گذاری، زیرسازی و احداث پل ارتباطی بین شمال و جنوب پادگان را شامل می‌شود که دارای حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

تلاش‌مان را می‌کنیم!

حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به دغدغه‌های شورای شهر فعلی نسبت به اجرای کیفی پروژه‌های شهری می‌گوید: قبل از آغاز به کار رسمی شورای ششم، چندین بازدید و برگزاری جلسه به پیمانکار داشتیم. هفته قبل با حضور فرمانده تیپ 216 ارتش و مدیرکل بنیاد مسکن روند اجرای پروژه مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر مشکلی در روند اجرا (در محور شرقی- غربی و محور شمالی- جنوبی) وجود ندارد. هم اکنون زیرسازی محور شرقی- غربی یا محور شهید سلیمانی(امتداد بلوار شهید سلیمانی که به عاصم‌زنجانی متصل شده و ادامه محور تحت عنوان شهید سلیمانی) انجام می‌شود که اواسط مهرماه پیمانکار کار را پایان یافته و شهرداری اجرای عملیات آسفالت‌ریزی را انجام می‌دهد.

قرارداد دیگری برای اجرای پروژه خیابان پادگان زنجان با پیمانکار در خصوص احداث دیوارهای از پیش ساخته منعقد شده است که این بخش نیز در حال اجرا است و به گفته «حمزه‌لو پاک» در این محور 50 درصد دیوارچینی‌ها نیز انجام شده و همچنان عوامل در حال تکمیل ان هستند.

محور شمالی - جنوبی پروژه نیز شامل امتداد کوی نصر است که لازمه آن جابجایی «سردرب پادگان» است. در حال حاضر سردر به همراه ابنیه‌ای که برای جابجایی لازم است، ساخته می‌شود.

گفته می‌شود، قراردادی در تیرماه سال جاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص احداث سردر پادگان و 200 متر مربع بنا منعقد شده که مهلت این قرارداد 3 ماهه بوده است که بر این اساس باید پروژه در مراحل پایانی اجرا باشد اما حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان می‌گوید با توجه به اینکه تحویل زمین با تاخیر انجام شده است، پایان ساخت نمی تواند زودتر از آبان‌ماه باشد.

او می‌گوید: تلاش می‌کنیم پروژه پادگان را تا آخر آبان‌ماه تحویل دهیم!

صدای زنجان در رابطه با زمان قطعی افتتاح دو پروژه مذکور موضوع را به صورت مکرر با «منصور سلطان‌محمدی»، سرپرست شهرداری زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با وی میسر نشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسبزه میدان زنجانمحور پادگان زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7939


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»