کد خبر: 8
1396/03/29 - 19:46


گزارش اختصاصی صدای زنجان

کمپ‌های کج‌دار و مریض

نبود پزشک مستقر همچنان سد راه استانداردسازی فعالیت‌های کمپ‌های ترک اعتیاد در زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان

کمپ‌های کج‌دار و مریض

طبق آخرین بررسی‌های صدای زنجان در بهمن ماه سال گذشته از روند اجرایی شدن دستورالعمل جدید ابلاغی از سوی سازمان بهزیستی در راستای نظارت بیشتر بر عملکرد کمپ‌های ترک اعتیاد و ساماندهی و بهبود وضعیت موجود مراکز اقامتی میان مدت در زنجان عدم حضور مستمر پزشکان در کمپ بود که با بررسی‌های‌ انجام شده این مشکل همچنان به قوت خود باقی بوده و برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد همچنان با این مشکل مواجه و استانداردسازی نشده‌اند در حالی که با توجه به حساسیت خدمات ارائه شده این موضوع باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار می‌گرفت تا زودتر از این‌ها شاهد اجرای صد درصدی آن در تمامی کمپ‌ها بودیم.

این در حالی است که حضور پزشک مستقر و نیز پرسنل درمانی در دستورالعمل جدید ابلاغی برای کمپ‌ها الزامی بود به طوری که پزشک به عنوان مسئول فنی مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد فعالیت کرده و در صورت بروز مشکل برای یکی از بیماران در حال درمان باید پاسخگو باشد.

از آنجایی که از زمان ابلاغ دستورالعمل مذکور در اردیبهشت ماه سال گذشته کمپ‌های ترک اعتیاد فرصت 6 ماهه برای منطبق کردن خدمات ارائه شده به معتادان در حال ترک با استاندارد‌های به روز داشتند ولی با پیگیری‌های انجام شده پس از گذشت بیش از یک سال از زمان ابلاغیه هنوز برخی از مراکز اقامتی میان مدت در اجرای آن با مشکل مواجه هستند.

اجرای ناقص پروتکل‌های جدید ابلاغی در کمپ‌های ترک اعتیاد استان

در همین زمینه تقی نصیری، دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفت‌وگو با روزنامه صدای زنجان به مشکل برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد برای اجرای پروتکل‌های دستورالعمل مذکور اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از پزشکان از قبول مسئولیت مدیریت فنی اقامتگاه‌های ترک اعتیاد سر باز زده و تمایل به انجام آن را ندارند از همین رو این مشکل از زمان ابلاغ دستورالعمل تاکنون در چند مورد از کمپ‌ها برطرف نشده و در مابقی مراکز نیز به دلیل عملیاتی نشدن برخی از بندهای پروتکل این امر به صورت کج‌دار مریض در حال اجرایی شدن است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در تمامی کمپ‌های ترک اعتیاد استان پزشک مربوطه حضور دارد ولی مشکل اصلی در برخی از این مراکز عدم حضور ثابت و مستقر آنان مطابق با پروتکل ابلاغی است به طوری که مدام تغییر می‌کنند در حالی که طبق دستورالعمل پزشک باید مستقر بوده و در روز حداقل دو ساعت در کمپ حضور داشته باشد.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تصریح کرد: طبق دستورالعمل جدید ابلاغی معتادان در بدو ورود به کمپ‌ها توسط پزشک مستقر مورد ویزیت قرار گرفته و پزشک باید تایید کند که امکان سم‌زدایی بدون دارو برای آنها امکان‌پذیر بوده و درمان میان مدت بر بیمار مراجعه‌کننده مثمر ثمر است یا خیر و پس از آن بیمار تحت مداوا قرار می‌گیرد.

از آن جایی که بهزیستی مسئول اجرایی شدن این دستورالعمل در کمپ‌های استان است، گل‌نساء آقامحمدی معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان نیز در گفت‌‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به سوالی در زمینه چرایی برطرف نشدن مشکلات موجود در اجرایی کردن دستورالعمل جدید ابلاغی و نیز عدم حضور پزشکان در کمپ‌های ترک اعتیاد پس از گذشت حدود یک سال از زمان صدور آن گفت: با توجه به اینکه مراکز اقامتی میان‌مدت و کمپ‌های ترک اعتیاد موسسات غیردولتی بوده و توسط اشخاص حقیقی اداره می‌شوند به همین دلیل از آنجایی که پزشکان نیز واجد شرایط ایجاد مراکز اقامتی ترک اعتیاد هستند برای فعالیت در کمپ خواستار عضویت‌ در هیئت ‌مدیره مؤسسه مربوطه می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان در ترکیب هیئت مدیره باید پزشک حضور داشته باشد، تصریح کرد: این اقدام سبب حضور و فعالیت پررنگ پزشکان در کمپ‌ها شده و حساسیت در زمینه ارائه خدمات مطلوب و بیشتر به جامعه هدف افزایش می‌یابد.

مشکل اصلی در کمپ‌های ترک اعتیاد تغییر مکرر پزشک مورد نیاز و عدم حضور ثابت آن‌هاست

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر 80 درصد از مراکز کمپ اعتیاد در استان خود را با مقررات عنوان شده در دستورالعمل ابلاغی منطبق کرده‌اند، بیان کرد: مشکل اصلی در این بخش تغییر مکرر پزشک مورد نیاز و عدم حضور ثابت آنها در کمپ است.

وی با تاکید بر اینکه به جز دو مورد از کمپ‌های ترک اعتیاد واقع در شهرستان ابهر تمامی مراکز اقامتی میان مدت مشکل حضور پزشک به صورت ثابت را برطرف کرده‌اند، ابراز کرد: در این کمپ‌ها پزشکان در ترکیب اعضای هیئت مدیره قرار گرفتند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه قرارگیری پزشکان در ترکیب اعضای هیئت مدیره کمپ‌ها در وضعیت کنونی بهترین راهکار برای جلوگیری از تغییر و جایه‌جایی مکرر آنان بود، خاطرنشان کرد: از جمله شرایط احصای پزشک مربوطه بومی محل مورد نظر بودن و نیز گذراندن دوره‌های مرتبط در حوزه اعتیاد است به همین دلیل الزاماً هر پزشکی با هر شرایطی نمی‌تواند در کمپ ترک اعتیاد فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در زمان واگذاری کمپ‌های ترک اعتیاد به بهزیستی به منظور ساماندهی وضعیت موجود مراکز اقامتی میان مدت و استانداردسازی فعالیت‌های آنان با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم، بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده بخش قابل توجهی از این چالش‌ها برطرف شده و خدمات ارائه شده در این مراکز به مبتلایان به اعتیاد نیز از کیفیت کافی برخوردار شدند.

دستورالعمل مذکور در پی بحرانی بودن شرایط موجود در سطح کمپ‌ها و مراکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد صادر شد، در این میان کمپ‌های استان نیز از این مقوله مستثنی نبود چرا که وضعیت فیزیکی و درمانی در برخی از مراکز اقامتی ترک اعتیاد به حدی بحرانی شده بود که در برخی از جلسات مرتبط مسئولان از آن پرده برداشته و بر تشدید نظارت بر عملکرد آن‌ها تاکید داشتند.

تبدیل برخی از گاوداری‌های مخروبه و یا مکان‌های بلااستفاده که قابلیت استفاده برای فعالیت‌های دیگر را نداشته به عنوان مرکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی برای ترک اعتیاد معتادان استفاده و در برخی از موارد نیز فعالیت‌ها بدون دریافت مجوزهای لازم و به صورت غیرمجاز انجام می‌شد.

عملکرد یک کمپ ترک اعتیاد در مکانی که پیش از این با کاربری نگهداری حیوانات و گاوداری مورد استفاده قرار می‌گرفت و میزان کارایی و اثربخشی درمان‌های انجام شده در این کمپ‌ها به نوبه خود جای بحث دارد زیرا در بسیاری از موارد معتادان با مراجعه به این‌گونه مراکز اقامتی به جای رهایی از دام اعتیاد به واسطه معتادان دیگر با مواد جدید آشنا شده و به آنها گرایش پیدا می‌کردند چرا که به گفته چند تن از معتادان در حال بهبودی که برای درمان اعتیاد خود به چندین مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد مراجعه کرده بودند با مصرف مواد مخدر مواجه شده و استعمال و تهیه آن راحت‌تر از بیرون انجام می‌شده است.

برخی از این مراکزی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند توسط بهزیستی و مراکز مربوطه در طول سال با بازرسی‌های انجام شده پلمب شدند که از جمله آنها می‌توان به مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد واقع در شهرستان خدابنده اشاره کرد. کمپ فعال در شهرستان ایجرود نیز به دلیل وجود مشکلات عدیده در ارائه خدمات درمانی به معتادان و وجود مکان نامناسب پلمب شد

ابلاغ دستورالعمل جدید برای فعالیت استاندارد کمپ‌های ترک اعتیاد تا حدودی می‌توانست در برون‌رفت از مشکلات عدیده موجود در بحث فعالیت کمپ‌ها راهگشا باشد ولی در ابتدای ابلاغ این دستورالعمل مدیران کمپ‌ها در اجرایی کردن آن مقاومت کرده و نبود منابع مالی و عدم حضور پزشک مستقر در مرکز را از جمله مشکلات موجود در امر استانداردسازی کمپ‌ها طبق دستورالعمل ابلاغی عنوان می‌کردند.

حال با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ دستورالعمل جدید و با توجه به حساسیت خدمات ارائه شده در این مراکز که با سلامتی افراد در ارتباط است انتظار می‌رود مسئولان مرتبط در زمینه اجرایی شدن دستوالعمل‌های ابلاغی در تمامی کمپ‌های ترک اعتیاد استان و نیز تسریع در استانداردسازی فعالیت‌های انجام شده با تشدید نظارت‌ها و اعمال قوانین و مقررات بیش از پیش در این مسیر گام برداشته و در دستور کار قرار دهند.

#روزنامه_صدای_زنجان

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx8


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»