کد خبر: 8026
1400/07/08 - 8:41


رمان برگزیده زنجانی در بخش کتاب‌های منتشر نشده جایزه ادبی بوشهر به چاپ می‌رسد؛

«دوردست» نزدیک شد!

رمان «دوردست» نوشته «میثم نبی» نویسنده زنجانی توسط انتشارات افراز به چاپ رسید. این رمان در حدود ۲۲۰ صفحه به روایت زندگی شخصیتی با نام «امیر اردلان» نویسنده و روزنامه‌نگار، می‌پردازد که به‌واسطه نوع فعالیت‌هایش در گذشته و حال زندگیش دچار چالش شده و همه چیز او را تحت‌تاثیر قرار داده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رمان «دوردست» نوشته «میثم نبی» نویسنده زنجانی توسط انتشارات افراز به چاپ رسید. این رمان در حدود ۲۲۰ صفحه به روایت زندگی شخصیتی با نام «امیر اردلان» نویسنده و روزنامه‌نگار، می‌پردازد که به‌واسطه نوع فعالیت‌هایش در گذشته و حال زندگیش دچار چالش شده و همه چیز او را تحت‌تاثیر قرار داده است.

«میثم نبی» متولد سال ۱۳۶۲ در زنجان است و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر گذرانده است و دوره کارشناسی خود را در رشته «ادبیات نمایشی» و مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته «تهیه‌کنندگی» ادامه داده است.

او نوشتن را از سال ۸۰ با شعر و سپس فیلمنامه شروع کرده و در سال ۸۲ مصمم‌تر به حوزه داستان ورود داشته و به گفته خود او، «در این سال سعی کردم مسیر ادبیات را جدی‌تر در پیش بگیرم.»

او نویسنده آثار هم‌چون نمایشنامه «روایت عقل سرخ» و مجموعه داستان «دنیا در آغوش من است» و رمان «آلما» برگزیده جایزه ادبی حبیب غنی‌پور با (نشر آموت) است و به تازگی رمان «دوردست» توسط نشر افراز به چاپ رسیده است.

او این روزها نوشتن کتاب جدیدی را آغاز کرده است. در رادیو به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت دارد. در برخی دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی به تدریس ادبیات داستانی مشغول است.

رمان «دوردست» به‌زودی از سوی انتشارات افراز منتشر می‌شود

نبی، با این توضیح که رمان «دوردست» به‌زودی از سوی انتشارات افراز منتشر می‌شود، می‌گوید: کتاب مضمون اجتماعی دارد و به‌ بازه زمانی سال‌های ۵۰ تا ۵۵ نگاه تاریخی دارم. در حقیقت بخش‌هایی از رمان جنبه استنادی دارد و بازتاب و بازخوانی این مقطع تاریخ ایران است.

او با بیان این که رمان «دوردست» ادامه ‌می‌دهد: این رمان در بخش (کتاب‌های منتشر نشده) سومین دوره جایزه ادبی بوشهر در سال ۹۸  شایسته تقدیر شناخته شده، نگارش کتاب چهار سال زمان برده و هشت فصل دارد.

به گفته این نویسنده، رمان «دوردست» در حدود ۲۲۰ صفحه روایت زندگی شخصیتی به اسم «امیر اردلان» نویسنده و روزنامه‌نگار، است. به‌واسطه نوع فعالیت‌هایش در گذشته و حال زندگی او دچار چالش می‌شود و همه چیز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

روایت «دوردست» در حال رفت و برگشت است

نبی با این توضیح که در روند داستان ارجاعات بسیار زیادی به‌گذشته دارم و روایت در حال رفت و برگشت است، تصریح‌ می‌کند: در کلیت رمان، با سه داستان درهم‌تنیده مواجهیم و سه ماجرا از ابتدا تا انتها با هم گره می‌خورد.

به ادعای نویسنده رمان «دوردست»، در این کتاب بیشتر تنهایی و به‌نوعی استیصال انسان امروز مطرح شده است و مسایلی که زندگی و جامعه مدرن برای او رقم می‌زند.

شخصیت‌ اصلی داستان بازتاب نسلی است که همواره پای خواسته، باور و آرمان‌های خود ایستاده‌اند

او شخصیت‌ اصلی داستان را بازتاب نسل و قشری از جامعه دانست که همواره پای خواسته، باور و آرمان‌های خود می‌ایستند واظهار می‌کند: این ایستادن در حدی است که ممکن است همه هستی خود را از دست بدهند. اما به‌خاطر باورشان اصرار دارند این مسیر را طی کنند و به هدف برسند.

به گفته او، رمان «دوردست» سعی دارد از دریچه شخصیت اصلی این طیف مخاطبان را بازتاب دهد. حتی اگر از نزدیک‌ترین افراد به خود و جامعه پس‌زده و دچار تبعاتی شوند.

نبی با بیان این که داستان در فضای شهری رخ می‌دهد، اظهار می‌کند: انسان امروز درگیر روزمرگی‌هاست. روزمرگری و مشغله‌هایی که انسان را از هدف‌های عمیق و اصیل زندگی دور می‌کند ولی هستند افرادی که تن به این روند نمی‌دهند.

شرایط نویسندگی نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است

این نویسنده در بخش دیگری از صحبت‌هایش اذعان می‌کند که شرایط نویسندگی نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است و هیچ محدودیتی در این زمینه در استان‌ها وجود ندارد و هر نویسنده‌ای در هر شهرستان کوچکی با هر ناشری کتاب چاپ کرده باشد، خودش می‌تواند مستقل کارش را به دیگران معرفی کند تا بخوانند و اثرش مورد ارزیابی قرار بگیرد. ضمن اینکه بر این باورم که هر چه پیش می‌رویم در این زمینه وضعیت بهتر می‌شود.

این منتقد با اشاره به اینکه به نظر من تولید یک اثر خوب می‌تواند در دیده شدن کار نقش به سزایی داشته باشد، یادآور می‌شود که در فرآیند نوشتن است که مشخص می‌شود یک نویسنده، نویسنده توانمندی است یا خیر و ممکن است پس از سال‌ها کتاب یک نویسنده مطرح شود و این مساله مخاطبین را به این سمت بکشاند که سایر کارهای او را نیز مطالعه کنند و مهم‌ترین اصل این است که ما ذات نوشتن را فراموش نکنیم.

یک نویسنده برای این می‌نویسد که ذات نوشتن را فراموش نکند

«نبی» در این رابطه می‌افزاید: یک نویسنده برای این می‌نویسد که ذات نوشتن را فراموش نکند و به نظر بنده ادبیات و نمایشنامه و فیلمنامه به رشد خود نویسنده کمک می‌کند و مسبب این امر می‌شود که نویسنده خودش را بشناسد و در مرحله بعدی است که کتاب به مخاطبین می‌رسد و مخاطبین از آن بهره می‌برند و من همچنان بر این موضوع پا فشاری می‌کنم که تلاش مضاعف کردن نویسنده بسیار اهمیت دارد.

نویسنده با پشتکار مسیر خود را می‌یابد

نویسنده نمایشنامه «روایت عقل سرخ» با اشاره به اینکه پشتکار نویسنده و اینکه مسیر خود را کشف کند مهم‌ترین موضوعی است که یک نویسنده باید به آن توجه داشته باشد، اظهار می‌کند: من خودم از یک دوره‌ای تصمیم گرفتم که بروم دانشگاه و رشته ادبیات نمایشی بخوانم و در شرایطی که دیپلمم ریاضی بود و تب دانشجوشدن بسیار بالا بود، من صبر کردم و در ظاهر عقب افتادم، اما هنوز هم از آنچه که در دانشگاه آموزش گرفتم در قدرت بخشیدن به اثرخود استفاده می‌کنم و این عوامل و این پایه‌ها برای خود من بسیار مهم‌تر است و شاید در دوره‌ای برخی کارها به دلایلی بیایند و در کوتاه مدت دیده شوند اما ما بایستی به ماندگاری اثر توجه داشته باشیم. ضمن اینکه اگر اثری کیفیت لازم را داشته باشد، وجدان خود نویسنده در آرامش خواهد بود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیثم نبیدوردستکتاب
sedayezanjannews.ir/nx8026


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»