کد خبر: 8049
1400/07/20 - 10:29


صدای زنجان از روند واکسیناسیون دانش‌آموزان زنجانی گزارش می‌دهد؛

شروع مدارس با اتمام واکسیناسیون دانش‌آموزان!

رییس علوم پزشکی استان زنجان: تصور اشتباهی که از سوی برخی از افراد مطرح می‌شود این است که تصور می‌کنند کودکان کمتر با کرونا درگیر هستند!/ معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان: اتمام واکسیناسیون دانش‌آموزان منوط به همکاری والدین و شرایط و سرعت تزریق واکسن است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قطار واکسیناسیون کرونا به ایستگاه دانش‌آموزان و افراد زیر ۱۸ سال رسیده تا با واکسیناسیون آنان سرانجام بتوان پس از قریب به یک سال و نیم، به بازگشایی حضوری مدارس امیدوار شد و خانواده‌ها با نگرانی کمتری فرزندان خود را راهی مدرسه کنند.

با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور از اواسط مردادماه و واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس، کم‌کم زمزمه‌های بازگشایی مدارس بالا گرفت. موضوعی که علاوه بر واکسیناسیون معلمان منوط به تامین واکسن مکفی برای واکسیناسیون ۱۳ میلیون دانش‌آموز بود. به طوری که علیرضا رییسی ،معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت در این رابطه تاکید کرده بود: «موضوع بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست، معلمان و کادر مدارس که واکسینه شده‌اند اما برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار ۲۰ میلیون دُز واکسن است. از طرفی ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که ضرب در دو یعنی ۲۶ میلیون دوز واکسن لازم است»

با این حال اما امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف و حتی نشدنی بود؛ زیرا فرایند واکسیناسیون دانش‌آموزان حداقل دو ماه زمان لازم داشت و با این احتساب و طبق اظهارات مسئولان امر، احتمالا زمان بازگشایی حضوری مدارس به اواخر مهرماه و شروع آبان ماه محول شود. اما باید دید که این فرآیند در استان زنجان در چه مرحله‌ای است و چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟

بالغ بر 65 درصد دانش‌آموزان کل استان واکسینه شده‌اند

در این زمینه ذبیح‌اله تاراسی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه بالغ بر 65 درصد دانش‌آموزان کل استان واکسینه شده‌اند، به صدای زنجان می‌گوید: گروه باقیمانده نیز در سطح استان‌ها در حال انجام واکسیناسیون هستند و در برخی از شهرستان‌ها هم به دانش آموزان از طریق مراکز تجمیع فراخوان داده شده است و واکسیناسیون دانش‌آموزان همچنان در حال انجام است.

ایجرود بیشترین آمار میزان واکسیناسیون دانش آموزی را دارد

وی با بیان اینکه بر اساس گزارشات وزیر بهداشت استان زنجان در زمینه واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان بالاتر از میانگین کشوری اقدام کرده است، اظهار می‌کند: تا به امروز 65 درصد دانش آموزان استان واکسینه شده‌اند و روز به روز این درصد هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین در همه مناطق استان واکسیناسیون در حال انجام است و بیشترین منطقه در زمینه آمار واکسیناسیون دانش‌آموزی مربوط به ایجرود است که بالغ بر 85.69 صدم درصد است که البته تعداد دانش‌آموزان در این منطقه هم کم است.

علوم پزشکی در مورد نوع واکسن انتخابی برای دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرد

این مسئول در پاسخ به این سوال که معمولا در خصوص دانش‌آموزان چه نوع واکسنی درنظر گرفته می‌شود اذعان می‌کند که علوم پزشکی در مورد نوع واکسن انتخابی برای دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرد و اموزش و پرورش تنها در این زمینه وظبفه دارد تا دانش‌آموزان را سوق دهد تا واکسن را دریافت کنند و در واقع هر واکسنی که مورد تائید بهداشت باشدهمان واکسن از طریق مراکز بهداشت تزریق می‌شود.

تاراسی مدعی است که بالغ بر 95 درصد فرهنگیان نیز واکسینه شده‌اند که استان زنجان در این زمینه هم بالاتر از میانگین کشوری عمل کرده است.

اتمام واکسیناسیون دانش‌آموزان منوط به همکاری والدین و شرایط و سرعت تزریق واکسن است

وی اتمام واکسیناسیون دانش‌آموزان را منوط به همکاری والدین و شرایط و سرعت تزریق واکسن دانست و در این زمینه ادامه می‌دهد: ما اطلاع رسانی‌ها را در این زمینه انجام داده‌ایم و دانش‌آموزان را به سمت دریافت واکسن سوق داده‌ایم اما در واقع همکاری والدین در این زمینه به سرعت روند واکسیناسیون کمک کننده است.

در این خصوص اما سوال اصلی اینجاست؛ که آیا والدین در زمینه انجام هرچه سریعتر واکسیناسیون همکاری‌های لازم را دارند؟ و کدام واکسن‌ها برای دانش‌آموزان مناسبتر است؟

 یکی از والدین دغدغه خود را با صدای زنجان این گونه مطرح می‌کند: یکی از دل نگرانی‌های من در خصوص واکسیناسیون فرزندم این است که عوارض این واکسن تا چه میزان خواهد بود و آیا با توجه به اینکه گفته می‌شود کودکان کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند نیازی است که فرزندم اصلا واکسن دریافت کند؟

کودکان نیز درگیر کرونا می‌شوند

پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در خصوص این پرسش به صدای زنجان می‌گوید: تصور اشتباهی که از سوی برخی از افراد مطرح می‌شود این است که تصور می‌کنند کودکان کمتر با کرونا درگیر هستند.در پاسخ به این والدین باید اذعان داشت که اینگونه نیست که ویروس کرونا کودکان را کمتر درگیر بکند در واقع کودکان نیز درگیر کرونا می‌شوند.

کودکان می‌توانند به عنوان ناقل عمل کنند

وی ادامه می‌دهد: یکی از نگرانی‌ها در این باره؛ این است که کودکان به عنوان ناقل عمل کنند و افراد بزرگتر را درگیر بیماری نمایند ولی بروز علایم در کودکان نسبت به افراد بالغ متفاوت است و در واقع کرونا ویروس، ویروسی است که در انسان ( کودکان و بزرگسالان ) لانه می‌کند منتهی میزان بروز و علامت دار شدن کودکان در سنین مختلف با بالغین متفاوت است و بالغین( مخصوصا سنین 40 تا 60 سال) بیشتر علامت دار می شوند و در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

میزان بروز علایم کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کودکان نسبت به بالغین بسیار کمتر است

به گفته این مسئول کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند و حتی امکان فوت آنها نیز وجود دارد ولی میزان بروز علایم و مرگ و میر در کودکان نسبت به بالغین بسیار کمتر است. بنابراین کاملا روشن است که دانش‌آموزان نیز نیاز به واکسیناسیون دارند به ویژه اگر قرار باشد که مدارس باز شوند و کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شوند، چرا که در این زمینه با باز شدن مدارس و ارتباط بیشتر دانش‌آموزان با همدیگر و معلمان و کادر مدرسه و رفت و آمد آنها در محیط خانه و مدرسه زمینه برای انتقال بیشتر بیماری فراهم است. ضمن اینکه ممکن است درصد کمی از دانش‌آموزان علامت دار نشوند ولی طبیعتا ناقل بیماری هستند و این گروه حتی در زمینه انتقال بیماری خطرناک‌ترند!

قزلباش ادامه می‌دهد: یکی از شروط بازگشایی مدارس این است که تمام افرادی که در مجموعه مدرسه درگیر هستند درصد قابل قبولیشان واکسینه شده باشند، منظور این است که والدین، معلمین و کادر مدیریتی و کادر خدماتی مدارس و حتی پرسنل سرویسهای مدارس باید واکسینه شده باشند.

واکسیناسیون کودکان در سن بالای 12 سال توسط واکسن سینوفارم تائید شده است

به اذعان رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان طبیعتا دانش آموزان هم باید واکسینه شوند و این موضوع تائید شده است و در بسیاری از کشورها واکسیناسیون کودکان نیز صورت می‌گیرد. اکنون واکسینه کردن کودکان و نوجوانان بالای 12 سال مطرح است که در کشور ما واکسیناسیون کودکان در سن بالای 12 سال توسط واکسن سینوفارم تائید شده است البته واکسن کوبایی و ایرانی هم نتایجش اعلام شده است و نتایجی که از آزمایشاتی که انجام شده استخراج شده است نشان داده است که این واکسن واکسن ایمنی بوده است و در ایران در صورتی که نتایج این آزمایشات اعلام شود رسما برای کودکان قابل استفاده خواهد بود.

فعلا واکسن تائید شده‌ای از طرف وزارت بهداشت برای کودکان 2 تا 12 سال اعلام نشده است

قزلباش می‌افزاید: بحث اصلی که در این زمینه وجود دارد واکسیناسیون کودکان 2 تا 12 سال است که فعلا واکسن تائید شده‌ای از طرف وزارت بهداشت برای کودکان 2 تا 12 سال اعلام نشده است و خیلی از کشورها هم اصلا چنین برنامه‌ای را در برنامه واکسیناسیون کشور خود ندارند و در کشور ما هم این موضوع در حال بررسی است و اگر این موضوع نتیجه‌گیری شود مسلما واکسن‌های این گروه سنی هم در اختیار وزارت بهداشت جهت تزریق قرار خواهد گرفت.

پیش از این نیز وزیر بهداشت اذعان کرده بود: «براساس مطالعاتی که انجام شده واکسن سینوفارم برای گروه سنی 12 تا 18 سال تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.»

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانواکسیناسیون کرونادانش اموزانبازگشایی مدارس
sedayezanjannews.ir/nx8049


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»