کد خبر: 8065
1400/07/25 - 20:0


استاندار زنجان در نشست خبری:

کاری می‌کنیم که اتفاقات گذشته تکرار نشود!

استاندار زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به عنوان استاندار بومی زنجان آیا با انحرافات احتمالی برخی مدیران استانداری زنجان که البته تعدادی از نماینده‌های استان در مجلس نیز ترجیح دادند در قبال آن سکوت کنند، چقدر حساسیت دارید، گفت: کاری می‌کنیم که اتفاقات گذشته تکرار نشود! اگر انحرافی هم باشد ما به عنوان سیستم اجرایی نباید پیگیری کنیم، باید مجموعه قضایی مراتب را پیگیری کند که البته فکر می‌کنیم سیستم قضایی پیگیر باشد! اما باید قبول بدهیم که اتفاقات قبلی تکرار نشود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- استاندار زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به عنوان استاندار بومی زنجان آیا با انحرافات احتمالی برخی مدیران استانداری زنجان که البته تعدادی از نماینده‌های استان در مجلس نیز ترجیح دادند در قبال آن سکوت کنند، چقدر حساسیت دارید، گفت: «کاری می‌کنیم که اتفاقات گذشته تکرار نشود! اگر انحرافی هم باشد ما به عنوان سیستم اجرایی نباید پیگیری کنیم، باید مجموعه قضایی مراتب را پیگیری کند که البته فکر می‌کنیم سیستم قضایی پیگیر باشد! اما باید قبول بدهیم که اتفاقات قبلی تکرار نشود!»

محسن افشارچی، استاندار زنجان در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه استان که بعدازظهر یکشنبه 25 مهر جاری در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد بر لزوم مشورت گرفتن از تمامی گروه‌ها برای پیشبرد برنامه‌های تدوین شده برای رشد و ترقی استان طبق قانون تاکید کرد.

وی در پاسخ به تغییرات احتمالی مدیران استان تصریح کرد: برای شخص من کارآمدی و توانمندی بسیار اهمیت دارد. به طور کلی بنده هیچ عجله و اصراری برای جابه‌جایی مسئولان به ویژه مسئولان فنی ندارم مگر اینکه از لحاظ کارکردی احساس کنم یک نفر، کسی که من می‌خواهم نیست و یا موعد بازنشستگی مدیری باشد که لازم است فردی دیگر جایگزین او شود.

به سهمیه‌بندی‌ها اعتقادی ندارم

افشارچی در مورد سهم جوانان و بانوان در تغییرات احتمالی گفت: به نظرم هر کسی که شایستگی دارد باید صاحب جایگاه شود در انتصاب‌ها قطعا به این امر بیشتر توجه می‌کنم و به سهمیه‌بندی‌ها اعتقادی ندارم. برای ورود جوانان به عرصه مدیریت نگاه ویژه‌ای خواهم داشت و سعی می‌کنم فضا را برای ورود چنین اشخاصی فراهم کنم.

وی در مورد انتصاب مدیران بومی تصریح کرد: بر انتصاب مدیران بومی تاکید دارم و تمامی تلاشم هم بکارگیری مدیران بومی است. هم و غم من پیشرفت زنجان با بکارگیری از ظرفیت‌ها و مشورت‌های دوستان همفکر و غیرهمفکر (به لحاظ گرایش سیاسی) است.

شعار تبدیل زنجان به قطب IT بر اساس داده‌های درست، عملیاتی می‌شود

این مسئول ارشد دولتی در استان در مورد برنامه‌اش در حوزه IT با توجه به اینکه در دولت قبل زنجان به عنوان قطب IT مطرح شد به خبرنگاران گفت: تمامی سعی من این است که سهم استان زنجان در حوزه اقتصاد دیجیتال و IT و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی با بهره‌گیری از این ظرفیت بیش از پیش باشد. برای تحقق این امر باید بر اساس آمارهای دقیق و اعداد و ارقام درست شعار بدهیم و اهداف را مشخص کنیم.

افشارچی با اشاره به تاکیدات دولت در حوزه «عدالت» عنوان کرد: برای تحقق و عملی شدن این شعار، سفرهای شهرستانی را آغاز کرده و برنامه‌های مدونی برای توسعه جنوب زنجان ارائه خواهیم کرد!

وی در ادامه اظهار کرد: در راستای مدل کلان رشد اقتصادی کشور و مطابق با ابلاغیه ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رشد اقتصادی استان هدف‌گذاری شده است و برنامه‌های ما برای نیل به این هدف‌ با تاکید بر مشارکت بخش غیردولتی و با تمرکز بر بهره‌وری و افزایش سهم آن تدوین خواهد شد.

افشارچی با اشاره به اینکه استان زنجان ۱.۳۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، اما سهم استان از تولید ناخالص ملی فقط یک درصد و نسبت سرانه استان به سرانه کشور بدون نفت ۹ دهم درصد است، گفت: رتبه سرانه استان تقریبا در میانه استان‌ها و متأسفانه با فاصله از میانگین کشوری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه خود در بخش سرمایه‌گذاری و صنعت نیز گفت: آمارهای رسمی سال ۱۳۹۸ حاکی از رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان و افزایش تولید ناخالص داخلی و نیز رشد سهم درآمدهای مالیاتی استان از درآمدهای مالیاتی کشور است.

افشارچی با اشاره به جهت‌گیری استان در بخش صنعت و توسعه صنایع بزرگ مبتنی بر سرمایه‌های کلان عنوان کرد: به نظر می‌رسد استان باید علاوه بر پذیرایی از سرمایه‌‌های کلان امکان مشارکت سرمایه‌های خرد مردم عادی را در قالب شرکت‌های سهامی عام و تعاونی‌ها فراهم کند.

هر توسعه‌ای مبتنی بر رضایت مردم باشد

این مسئول در مورد نارضایتی مردمی از فعالیت‌های معدنی در برخی از نقاط استان زنجان نیز عنوان کرد: معتقدم در زنجان پهنه‌های اکتشاف‌نشده‌ای وجود دارند که باید برای توسعه عدالت به این حوزه نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. ما به توسعه متوازن تاکید داریم و معتقدیم تمامی برنامه‌ها نیز باید در راستای خدمت‌رسانی و رضایت مردمی باشد.

افشارچی در مورد برنامه‌های خود در رابطه با سازمان‌های یادگیرنده یا همان شرکت‌هایی که با استفاده از ساختار و استراتژی، امکان یادگیری برای اعضا را فراهم کرده و به‌طور مداوم خودش را متحول می‌کند نیز ابراز کرد: این نوع سازمان توانایی ایجاد، کسب و انتقال دانش را دارد و باید ابزارهای ایجاد دانش برای اسن سازمان‌ها را فراهم کنیم. به نظرم برای ماندگاری برآیندها، اطلاعات و دیتاها باید دست به کار شده و در گام نخست تکنولوژی مربوطه را وارد مجموعه کنیم که این امر نیز گام نهادن در عرصه اجرای عدالت می‌تواند باشد.

این مسئول در مورد ورود استانداری زنجان به موضوع انتقال پسماند روی به روستای سردهات که منجر به نارضیاتی برخی ساکنان و فعالان محیط زیست شده است نیز تاکید کرد: موضوع انباشت پسماندها برای دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان بسیار اهمیت دارد، برای انتقال نیز نهایت دقت را داشته و اگر احساس کنیم این تصمیم به سطح معیشت، درآمد و زندگی مردم ضربه می‌زند قطعا مراتب را پیگیری می‌کنیم.

آب، حمل‌ونقل، اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان و گردشگری از اولویت‌های مهم استاندار جدید زنجان

افشارچی آب، حمل‌ونقل، اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد دیجیتال و گردشگری را مهم‌ترین برنامه‌ها و دغدغه خود دانست و افزود: با توجه به بحران آب در استان افزایش سهم تولید ناخالص داخلی از محل توسعه سطح زیرکشت در کشاورزی امکان پذیر نیست و در این بخش باید بر بهره وری تاکید کرد.

وی با اشاره به تنش آبی در استان‌های کشور ابراز کرد: باید در مقابله با این تنش برنامه‌ریزی کنیم و اگر تکانی نخوریم در آینده با مشکل جدی مواجه می‌شویم، خوشبختانه در حوزه آب برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تلاش‌مان کاهش این تنش‌هاست! به شرطی که اعتبار موردنیاز را دریافت کنیم! البته به موضوع مشکلات آب حاکمیت حساسیت لازم را دارد و ما نیز درخواست‌مان از رئیس جمهور تخصیص اعتبار برای اجرای پروژه‌های مربوط به کاهش تنش آبی در زنجان است.

افشارچی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان به لحاظ قرار گرفتن در کریدور رسمی مسیر شرق به غرب کشور گفت: تکمیل شبکه‌های حمل و نقل شمال به جنوب استان باعث ایجاد مسیر از استان‌های همدان و کردستان به گیلان شده و کریدور جدید و به صرفه‌تر غرب به شمال را ایجاد خواهد کرد.

افشارچی با اشاره به اینکه فرودگاه زنجان ظرفیتی فوق‌العاده برای حمل و نقل بوده و می‌تواند علاوه بر پذیرایی از مسافران استانی به عنوان بارانداز هوایی شمال غرب کشور مطرح شود، افزود: نهایی کردن دو خطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار استان زنجان باشد که گام بزرگی در توسعه استان خواهد بود. موضوع راه‌های حادثه‌خیز از جمله ایجرود و ماهنشان نیز از دغدغه‌هایم است و سعی داریم در سفر پیش روی ریاست جمهوری موضوع محور حادثه‌خیز دندی را مطرح کرده و مسائل را پیگیری کنیم.

وی در ارتباط با زیرساخت‌های گردشگری نیز ابراز کرد: زیرساخت های صنعت گردشگری با مشارکت مردم محلی مخصوصا در قالب بوم گردی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد و می‌تواند به سرعت به افزایش سرانه درآمد و ارتقای تولید ناخالص داخلی منجر شود.

افشارچی با بیان اینکه در زمینه اقتصاد دیجیتال و مشخصا پارک‌های علم و فناوری، استان زنجان کمترین بودجه را دارد بر لزوم پیگیری این مهم نیز تاکید کرد.

نبود آمار دقیق در حوزه‌های اقتصادی استان

افشارچی در رابطه با مشکلات نبود آمار دقیق هم گفت: ما آمار ریز از حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت و خدمات نداریم! از مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خواسته‌ایم تا سهم خدمات، GDPو غیره را اعلام کنند!

فرهنگ و ورزش

افشارچی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد برنامه‌هایش در حوزه فرهنگ عنوان کرد: معتقدم اشتغال جوانان به ورزش، تسهیل‌گر امور فرهنگی استان است. در زنجان دستگاه‌های متولی امور فرهنگی زیادی داریم که هر یک کار و وظیفه خود را هم انجام می‌دهند اما شاهد هم‌افزایی نیستیم.

این مسئولکارکرد هیئت‌های مذهبی که در ارتقای فرهنگ تاثیرگذار است را از جمله ظرفیت‌های مهم در عرصه فرهنگ اعلام کرد و گفت: اگر بتوانیم از پتانسیل‌های فرهنگی از جمله هیئت‌های مذهبی، هنر و فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم می‌توانیم شاهد خروجی عجیب و غریب و موثر باشیم.

افشارچی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی از مساجد باید آغاز شود، عنوان کرد: روحانیون جوان بهترین ظرفیت برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی هستند که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

این مسئول بر لزوم توسعه ورزش همگانی تاکید کرد و با اشاره به افتخارات ورزشکاران زنجانی در عرصه‌های بین‌المللی در رشته‌های ورزشی از ووشو، کاراته، تکواندو، کشتی گرفته تا قایقرانی بر لزوم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه استان تاکید کرد.

نرخ بیکاری استان زنجان نسبت به کشور قابل قبول است!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به نقش صنعت در اشتغال استان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته صنایع بزرگی در استان زنجان مستقر شدند که زمینه اشتغال 700 تا 800 نفر را فراهم کردند. ما معتقدیم این روال می‌تواند در زنجان ادامه‌دار باشد، همین حالا چندین پروژه در حال احداث هستند و یا در مرحله اخذ مجوز قرار دارند! ما امیدواریم در چند سال آینده میزان بیکاری در استان زنجان کاهش یابد، البته در گذشته نیز شاهد کاهش روند بیکاری بودیم و نباید منکر تلاش مسئولان قبلی باشیم.

افشارچی با بیان اینکه دوسوم اشتغال در بخش صنعت و خدمات و یک سوم اشتغال در بخش کشاورزی و معدن داشته‌ایم، نرخ بیکاری استان زنجان در مقایسه با کشور را قابل قبول توصیف کرد!

ورود نمایندگان مجلس به رفع مشکلات ارزی پتروشیمی زنجان

این مسئول همچنین از پیگیری نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات ارزی پتروشیمی زنجان خبر داد و گفت: به زودی در این زمینه گشایش‌هایی را شاهد می‌شویم! برخی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات این مجموعه نیز ترخیص شده است.

انحرافات احتمالی برخی مدیران قبلی استانداری زنجان

افشارچی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به عنوان استاندار بومی زنجان آیا با انحرافات احتمالی برخی مدیران قبلی استانداری زنجان که البته تعدادی از نماینده‌های استان در مجلس نیز ترجیح دادند در قبال آن سکوت کنند، حساس خواهید بود به خبرنگاران گفت: «کاری می‌کنیم که اتفاقات گذشته تکرار نشود! اگر انحرافی هم باشد ما به عنوان سیستم اجرایی نباید پیگیری کنیم، باید مجموعه قضایی مراتب را پیگیری کند که البته فکر می‌کنیم سیستم قضایی پیگیر باشد! اما باید قبول بدهیم که اتفاقات قبلی تکرار نشود!»

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندار زنجانمحسن افشارچی
sedayezanjannews.ir/nx8065


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»