کد خبر: 8099
1400/08/06 - 17:16


در اجلاسیه نهایی کنگره ملی بزرگداشت ۳۵۳۵ شهید استان زنجان مطرح شد؛

حضور مردم زنجان استمرار دارد

امروز صبح، 6 آبان 1400 با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از مسئولان لشکری، کشوری و استانی در مصلی بزرگ نماز جمعه زنجان برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- امروز صبح، 6 آبان 1400 با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از مسئولان لشکری، کشوری و استانی در مصلی بزرگ نماز جمعه زنجان برگزار شد.

در این مراسم محسن افشارچی، استاندار استان زنجان با اشاره به اینکه تشکر و قدردانی از شهدا از سمت این عالم دنیوی برای افلاکیان جایگاهی ندارد، اظهار کرد: این کنگره نماد قدردانی از خانواده شهدا است هرچند که نمی‌توانیم به آن گونه که شایسته و بایسته است از آنها به جهت ایثاری که کرده‌اند، قدردانی کنیم. حق این خانواده ها بود از شهدای خود در کنار خود بهره ببرند ولی ایثار کردند تا انقلاب اسلامی مرحله و حرکت جدیدی را تجربه کند. هرچند هدف اصلی کنکره صرفا این موضوعات نیست و اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند.

سلوک فردی و سلوک اجتماعی و حکمرانی از اهداف کنکره شهدا

وی با اشاره به اینکه سلوک فردی و سلوک اجتماعی و حکمرانی از دیگر اهداف این کنکره است، افزود: خداوند در قرآن برای شهدا مفاهیمی را برمی‌شمارد که تعیین کننده راه برای افراد و اشخاصی است که در جامعه زندگی می‌کنند. یکی از این موارد، مساله معامله با خداست که خداوند بهشت را برای این افراد در نظر گرفته است.

گفته می‌شود که در روز قیامت تنها تاریکی است و ما نور را از زندگی دنیوی خود با خود می‌بریم. اگر بخواهیم در آن دنیا نوری داشته باشیم یکی از ابزارش شهادت است. من خود معتقدم که درست است که خانواده شهدا در این دنیا از گرمای وجودی فرزندان و همسران خود محروم شدند اما در آن دنیا از نور وجودی‌شان بهره خواهند برد.

استاندار زنجان افزود: چه موضوعی مهم‌تر از این است که خداوند در قرآن شهدا را در کنار انبیا نام می‌برد و مرتبه و جایگاه می‌دهد. ما اگر در همین مسیر برویم آن نقطه انتها بهشت جنت قرار دارد و مسیر را باید طوری رفت که  از دامنه به قله صعود پیدا کنیم و در واقع آنهایی که شهید می‌شوند، شهید زندگی می کنند.

وی با اشاره به آیه 170 سوره آل عمران، تصریح کرد: وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ یک مفهوم متواتر قرآنی است و خداوند بارها آن را در قرآن تکرار می‌کند برای آن راه حل می‌دهد و در جایی برای حکمرانی جامعه می‌گوید که استقامت و شهادت راه دوری از حزن است و این مفهوم را به‌طور کامل در حرکت جمهوری اسلامی دیده‌ایم و اگر ما حواسمان نباشد که چگونه در برابر این خوف و حزن بایستیم؛ باخته‌ایم. یکی از ابزار جدایی از این خوف و حزن‌ها این است که راه شهدا را برویم و این کنکره هم ابزاری برای بلند کردن نام شهدا است که ان شالله یادمان باشد که با چه ابزاری باید این خوف و حزن را از خود دور کنیم.

اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس تبیین شود

در ادامه آیت‌الله شیخ علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، با اشاره به اینکه شهدا صاحبان اصلی انقلاب اسلامی و ولی‌نعمتان محرومان هستند، اظهار کرد: کسانی که پیام امام را شنیدند، با اندیشه رفع محرومیت و بازسازی ویرانی‌ها برخاستند اما دشمن که نمی‌توانست پیشرفت نظام را ببیند از زمین، دریا و هوا حملات خود را علیه ایران شروع کرد که با حمله دشمن و آغاز جنگ تحمیلی دو راه وجود داشت، یکی راه مربوط به تسلیم و خوشامدگویی به صدام بود که اگر می‌خواستیم چنین کنیم انقلاب نمی‌کردیم و شهید نمی‌دادیم. راه دیگر اما، مقابله و استقامت بود و این مسیر را ۱۴۰۰ سال قبل امام علی(ع) در جنگ صفین پیش پای ما گذاشت، بنابراین ملت به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفتند و از روز نخست همه نیروهای نظامی پای کار بودند.

وی با بیان اینکه جنگ بین ایران و عراق یک جنگ جهانی در مقابل ایران بود، اذعان کرد: در این جنگ بیش از ۴۰ کشور بالاخص کشورهای حاشیه خلیج فارس از رژیم بعثی حمایت می‌کردند که وجود اسرایی از ۱۷ کشور در این جنگ خود گواه این موضوع است. امام‌المسلمین فرمودند ذلت و کوتاه آمدن هم هزینه دارد اما هزینه تسلیم سنگین‌تر است و کشور ما در این زمینه همیشه استقامت و پایداری کرده است! در جنگ جهانی دوم ما تسلیم شدیم. سه دولت قدرتمند از سه طرف ایران را اشغال کردند. ۹ میلیون کشته در اثر گرسنگی، بیماری و نبود دارو ثبت شد که حاصل اعلام بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی بود و این موضوع نشان می‌دهد تسلیم دستاوردی ندارد.

وی با بیان اینکه اهداف شهدا باید به نسل آینده منتقل شود، افزود: تیپ زنجان در روزهای اول جنگ نیز در کنار چند لشکر مانند لشکر عاشورا و علی‌بن ابی‌طالب بود و این استقامت هزینه داشت، به‌طوری‌ که ۱۸۸ هزار شهید در جنگ و ۱۷ هزار شهید ترور تقدیم انقلاب شد. همچنین در زمان آغاز جنگ تحمیلی جمعیت ایران ۳۶ میلیون نفر بود و امروز به ۸۰ میلیون نفر رسیده است و این یعنی ۴۸ میلیون نفر جنگ را ندیدند و آن را درک نکردند پس باید اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس برای همه مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان تبیین شود.

خاتمی با بیان اینکه عملکرد رزمندگان در آغاز و مسیر دفاع مقدس بر مبنای توصیه‌های مولای متقیان بود، ادامه داد: نتیجه این مکتب نیز در اقتدا به سخنان امیرمومنان علی(ع) نهفته است که در نهج‌البلاغه می‌فرماید که ما در زمان پیغمبر(ص) جنگ می‌کردیم ما از آن‌ها و آن‌ها از ما نفراتی را کشتند، برادری در این طرف جبهه بود و برادری در جبهه دیگر حضور داشت اما خداوند از ما صداقت دید و نصرتش را شامل حال ما کرد.

شهدا در این مسیر سرود توحید سر دادند. روایت است اگر از شهدا بپرسید که حاضر هستید به دنیا بازگردید؟ پاسخ می‌دهند: به شرطی حاضریم بازگردیم که دوباره با شهادت به قیامت برگردیم.

وی با اشاره به جدایی راه حق و باطل از اول تاریخ بشریت گفت: پیروزی جویندگان راه حق وعده الهی است و شاهد بودیم با مقاومت رزمندگان حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمن بعثی نیفتاد. آنچه از این جلسات باید برداشت کنیم این است که شرف، قدرت و موفقیت امروز ما به برکت خون‌های شهیدان و رهبری‌های حکیمانه معمار کبیر انقلاب و امام‌المسلین آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است. مقام معظم رهبری نقشه راه را برای ما ترسیم کردند و فرمودند در زندگینامه شهدا باید سعی کنیم خصوصیات اخلاقی آن‌ها را دریابیم. همچنین ایشان فرمودند ما از اول در جنگ بودیم اما هر بار که زندگی‌نامه شهدا را می‌خوانیم افق‌های جدیدی به روی ما باز می‌شود.

اختتامیه اجلاسیه کنکره شهدا پایان کار نیست

در ادامه سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان، با اشاره به حضور زنجانی‌ها در صحنه‌های مختلف انقلاب و جنگ، اظهار کرد: راهپیمایی ۱۰۰ هزار نفری مردم زنجان در سال ۵۷ و اولین راهپیمایی زنان پیش از انقلاب، سرآمدی از حضور مردم همیشه در صحنه استان زنجان در عرصه‌های مختلف است. همچنین رشادت‌های دلاوران تیپ ۲۱۶ زرهی ارتش زنجان در میدان جنگ ایران و عراق، فراموش نشدنی است به طوری که تیپ ۲۱۶ زرهی ارتش با تقدیم شهدایی چون امیر سرلشکر مخبری و امیر فروزنده، در میدان‌های مختلف جنگ حضور داشتند.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران از سال ۵۷ تا پایان دفاع مقدس حضور حماسی در سرزمین مجاهدت‌ها خاموش داشتند و در یگان‌های مختلف حضور یافتند و صحنه‌های بی‌بدیلی از رشادت و شجاعت خلق کردند، گفت: زنجانی‌ها در ۱۵ عملیات آفندی و ۲۶ عملیاتی پدافندی خط شکن بودند و همواره مورد تحسین فرماندهان قرار می‌گرفتند و سرداران شهیدی چون قامت بیات، اشتری، رستمخانی، بیگدلی را تقدیم کردند. در بین شهدای هسته‌ای نیز شهید مجید شهریاری سند افتخار استان زنجان شد.

دبیرکل کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان، تصریح کرد: مردم استان زنجان در دوران دفاع‌مقدس ۳۵۳۵ شهید و بیش از ۷۰۰۰ جانباز و ۵۲۶ آزاده در این راه تقدیم نظام کردند؛ همچنین بانوان با عناوینی چون بسیجی و امدادگر ۳۷ شهید دادند که این مهم نشان از نقش بارز زنان زنجانی در انقلاب و جنگ دارد.

کرمی در ادامه با بیان اینکه نیروی انتظامی در استان زنجان ۱۱۱ شهید تقدیم انقلاب کرده است، تصریح‌ کرد: در راستای برگزاری کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان، اقداماتی از قبیل ارائه خدمات درمانی، نام‌گذاری معابر و میدان به تعداد ۱۰۰۰ مورد، احسان غذای گرم به نیابت و نام شهدا به تعداد ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار مورد و اهدای ۵۲ هزار جلد قرآن، مفاتیح، اهدای ۲۰۰۰ سری جهیزیه به زوجین و اعطای ۱۴ هزار فقره تسهیلات ازدواج انجام شده است. همچنین اهدای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بسته کمک مومنانه به نیازمندان در استان، برگزاری اردوهای جهادی برای ۱۵۰ گروه، اردوی جهادی برای طلاب، تالیف و چاپ ۲۰۰ عنوان کتاب، آزادی ۶۰۰ زندانی، کاشت ۴۷ هزار اصله نهال به نام شهدا، تولید ۳۰۰۰ اثر فیلم و موشن‌گرافی نیز در این راستا تدارک و به مرحله اجرا درآمد.

دبیرکل کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان، از تهیه بانک جامع اطلاعاتی از شهدا، جانبازان و آزادگان استان خبر داد و گفت: جمع‌آوری ۵۲۰ هزار سند موثر در حوزه دفاع‌مقدس، بازسازی مزار شهدا، برگزاری یادواره شهدا که بخش اعظمی از این یادواره‌ها در درب منازل آنان اتفاق افتاد، برپایی مسابقات فرهنگی و ورزشی و ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکن محرومان با نام شهدا نیز از دیگر اقدامات انجام شده در ماه‌های گذشته در راستای برگزاری کنگره بود.

کرمی در ادامه با تاکید بر اینکه اجلاسیه پایان کار نیست، افزود: مردم شهیدپرور استان در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی همواره حضور داشتند و در خنثی‌کردن فتنه‌ها جزو اولین‌ها در کشور هستند و با برگزاری آیین‌هایی چون یادواره شهدا و کنگره‌ها، این حضور را مستمر خواهند کرد. دشمن می‌خـواهد این خیمه را آتش بزند که اگر این اتفاق بیفتد، قرآن و اسلام آسیب می‌بیند اما مردم شهیدپرور زنجان با آمادگی کامل گوش به فرمان رهبر خویش برای دفاع از انقلاب اسلامی بوده و هیچ تحریم و تهدیدی نمی‌تواند در فرهنگ و عزم عاشورایی آنان خللی ایجاد کند.

در پایان این مراسم، پیکر مطهر دو شهید گمنام که در عملیات بدر در شرق دجله تفحص شدند، مورد تشییع قرار گرفتند. همچنین تمبر کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان و تعدادی کتاب در حوزه دفاع مقدس رونمایی شد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکنگره شهدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8099


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»