کد خبر: 8100
1400/08/08 - 10:0


گزارش نهایی حادثه مجتمع فولاد البرز ناب آرش ابهر به دادستانی رفت

بی‌توجهی‌ها جان 3 کارگر را گرفت

محمدرضا انصاری: «عدم توجه به نکات ایمنی توسط مسئولان ذی‌ربط مجتمع فولاد البرز ناب آرش» و «عدم توجه به خطرات ناشی از آن» منجر به فوت 3 کارگر ابهری شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده «عدم توجه به نکات ایمنی توسط مسئولان ذی‌ربط مجتمع فولاد البرز ناب آرش» و «عدم توجه به خطرات ناشی از آن» منجر به فوت 3 کارگر ابهری شده است و طبق اظهارات سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، با توجه به علائم هشداردهنده کارگران نباید تحت هیچ شرایطی وارد مخزن می‌شدند!

محمدرضا انصاری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن تشریح جزئیات فوت 3 کارگر (بعدازظهر روز سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه جاری) مجتمع فولاد البرز ناب آرش اعلام کرد: «عدم توجه به نکات ایمنی توسط مسئولان ذی‌ربط شرکت» و «عدم توجه به خطرات ناشی از آن» عامل اصلی فوت 3 کارگر مجتمع فولاد البرز ناب آرش واقع در ابهر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به علائم هشداردهنده نصب شده روی تجهیزات این حادثه تلخ را رقم زده است، اضافه کرد: با توجه به علائم هشداردهنده کارگران نباید تحت هیچ شرایطی وارد مخزن می‌شدند!

پرونده به مسئولان اجرایی و قضایی استان ارائه شد

وی در رابطه با اقدام قانونی در قبال مقصر یا مقصران این حادثه تصریح کرد: بازرسان و ناظران بررسی‌های خود را انجام و ما نیز گزارش نهایی را به استاندار و دادستان محترم ارائه کرده‌ایم.

انصاری در پاسخ به اینکه ادعای کارگران در مقصر بودن سرپرست مربوطه تا چه میزان صحت دارد به صدای زنجان گفت: نمی‌توان حکم صادر کرد، باید روند پیگیری پرونده تکمیل شود، به محض اعلام نتیجه قطعی، اطلاع‌رسانی‌ها در این خصوص انجام می‌شود.

او در مورد اینکه آیا کارگران در حین انجام کار تجهیزات استاندارد کافی داشته‌اند، اعلام کرد: مشخصا مسئولان مربوطه در شرکت به این بزرگی، تجهیزات کافی را در اختیار نیروهایشان گذاشته‌اند! اما عدم رعایت اصول ایمنی و بی‌توجهی به آن محرز است.

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود از پیگیری حقوق کارگران فوتی و بازماندگان آن‌ها خبر داد و گفت: خسارت فوت افراد را به هیچ عنوان نمی‌توان جبران کرد و از این حادثه ناگوار به شدت ناراحتیم و وظیفه خودمان می‌دانیم که حقوق این کارگران را مجدانه پیگیری کنیم.

یکی از مصدومان فعلا در بیمارستان الغدیر ابهر بستری است

انصاری در خصوص وضعیت 4 مصدوم این حادثه به صدای زنجان گفت: بحمدلله 3 نفر از این مصدومان در شرکت مشغول به کار هستند، یکی از مصدومان نیز در بیمارستان (الغدیر ابهر) بستری است که به زودی ایشان نیز ترخیص می‌شود، اما گازی که منجر به این حادثه شده واقعا خطرناک است و ما امیدواریم این کارگر عزیزمان نیز آسیب چندانی ندیده باشد.

کارگران فوت‌شده تجهیزات نداشتند!

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با مقصر دانستن مسئولان شرکت به ویژه سرپرست واحد عنوان کرد: روز سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه جاری به دستور مسئولان، 7 کارگر برای پاکسازی مخزن در محل حاضر شده و پس از برداشتن دریچه و بررسی آن توسط بیل، متوجه می‌شوند که مخزن نیازمند به پاکسازی است. در این بین سر بیل یکی از کارگران به داخل مخزن می‌افتد که سرپرست او را ملزم به برداشتن آن می‌کند.

کارگر نیز بدون هیچ تجهیزاتی برای برداشتن بیل به داخل مخزن رفته و در اثر خفگی ناشی از گاز سمی نیتروژن در مخزن گرفتار می‌شود! 2 کارگر بعدی نیز که تجهیزاتی نداشته‌اند برای نجات همکار خود به مخزن رفته و آنها نیز دچار خفگی می‌شوند! اما کارگر چهارم با مجهز شدن به کپسول اکسیژن به داخل مخزن رفته و با سه کارگر دیگر اجساد را به بیرون منتقل می‌کنند. که البته آن‌ها نیز در اثر استنشاق گاز سمی مصدوم می‌شوند!

نجاری «بی‌توجهی به در اختیار گذاشتن تجهیزات» و «عدم توجه به نکات هشداردهنده نصب شده در تجهیزات» که هر دوی آن متوجه مسئولان شرکت است نه کارگران تاکید می‌کند: با توجه به موضوعات یاد شده در این زمینه به هیچ عنوان سهل‌انگاری از سوی کارگران اتفاق نیفتاده است و آنها بنا به دستور مافوق خود نسبت به پاکسازی مخزن اقدام کردند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفولاد البرز ناب آرشمرگ کارگرانایمنی
sedayezanjannews.ir/nx8100


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»