کد خبر: 8101
1400/08/08 - 10:29


صدای زنجان به مناسبت روز جهانی انیمیشن از وضعیت این هنر در استان گزارش می‌دهد؛

حرکت کند انیمیشن در استان

لیلا بیگلی؛ مسئول انجمن سینمای جوان استان، با اشاره به جای خالی کلاس‌های آکادمیک انیمیشین در استان اذعان کرد: اگر چه ما ظرفیت و پتانسیل بالایی در این زمینه در استان داریم ولی به دلیل نداشتن امکانات در این حوزه متاسفانه نمی‌توانیم کلاس آموزشی برگزار کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بسیاری از کارتون‌های دوران کودکی ما انیمیشین‌هایی بودند که ما را از دنیای واقعی وارد دنیای پرتکاپوی انیمیشین و رویا و خیال می‌کردند. دنیایی که اگرچه در واقعیت نمی‌گنجید، اما به ما کمک می‌کرد که در دنیای خیال، خود را جای شخصیت اصلی انیمیشین‌ها بگذاریم و قهرمانانی باشیم که با نیروی ماورا به مبارزه می‌پردازند. 6 آبان؛ روز جهانی «انیمیشین» فرصتی است که نیم نگاهی به وضعیت انیمیشن در استان داشته باشیم.

امکان برگزاری کلاس‌های انیمیشن در استان فراهم نیست

در این زمینه لیلا بیگلی؛ مسئول انجمن سینمای جوان استان، با اشاره به جای خالی کلاس‌های آکادمیک انیمیشین در استان اذعان کرد: اگر چه ما ظرفیت و پتانسیل بالایی در این زمینه در استان داریم ولی به دلیل نداشتن امکانات در این حوزه متاسفانه نمی‌توانیم کلاس آموزشی برگزار کنیم.

بیگلی با اشاره به اینکه در واقع به دلیل هزینه‌های بالای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی این رشته را نداریم، گفت: اگر دانشگاه‌ها و یا مراکز آموزشی ما در استان امکانات مربوط به آموزش انیمیشن را داشته باشند، می‌توان به نوعی از آنها کمک گرفت تا کلاس‌های آموزشی انیمیشن را به صورت مشارکتی برگزار کنیم. من معتقدم که این موضوع باید اتفاق بیفتد اما متاسفانه تاکنون امکان تحقق این موضوع وجود نداشته است.

بیگلی خاطرنشان کرد: پتانسیل انیمیشین در استان بسیار بالا است و حتی اساتید خوبی در این زمینه داریم که به دلیل فراهم نبودن شرایط ساخت انیمیشین در استان به شهرهای بزرگترمهاجرت کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها در دانشگاه های معتبری در حال تدریس هستند.

مسئولان انیمیشن را با فیلم کوتاه مقایسه می‌کنند

به گفته این مسئول؛ انیمیشین علیرغم اینکه زمان کوتاهی دارد ولی حجم عظیمی از کار، نیروی انسانی و تخصص را به کار می‌گیرد. گاهی اوقات برخی از مسئولان متوجه این امر نیستند و انیمیشین را با فیلم کوتاه مقایسه می‌کنند درحالی‌که همان زمان کوتاه انیمیشن ساعت‌ها وقت و انرژی گرفته است و این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از هنرمندان این عرصه از استان مهاجرت کنند.

وی با اشاره به اینکه زنجان می‌تواند به قطب انیمیشن در کشور شناخته شود، افزود: خوشبختانه جوانان ما در حال فعالیت در این حوزه هستند اما باید از آنها حمایت شود. ما در المپیاد فیلمسازی نوجوانی را کشف کردیم که با ابزار اندک استاپ موشن کار می‌کرد که کارهای او با بزرگسالان نیز به رقابت می‌پرداخت و این فرد از استعدادهای استان است که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

بیگلی با بیان اینکه انیمیشن دنیای سورئالی دارد و در واقع موضوعاتی که نمی‌توان در فیلم داستانی و مستند به آن پرداخت در انیمیشین نمود پیدا می‌کند، افزود: از همان ابتدایی که انیمیشین پا گرفت به همه چیز نگاه سو رئالیستی داشت و قطعا همین موضوع است که موجب محبوبیتش شده است.

انیمیشین در استان چنان که باید جای خود را پیدا نکرده است

وی با اشاره به اینکه انیمیشین در استان چنان که باید جای خود را پیدا نکرده است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، افزود: امید است که بتوانیم امکاناتی را در این زمینه در اختیار بگیریم تا در این حوزه ورود داشته باشیم.

به گفته بیگلی یکی از مزیتهای انیمیشن این است که فارغ التحصیلان این رشته میتوانندبا داشتن تجهیزات در هر محیطی کار کنند و نیازی ندارند که لوکیشن ببینند و به سراغ مجوز گرفتن بروند و در یک اتاق ساده و با داشتن تجهیزات می‌توانند کار خود را به خوبی به انجام برسانند.

مسئول انجمن سینمای جوان استان با اشاره به اینکه تنها هنرستان‌های استان به تدریس این رشته میپردازند افزود: متاسفانه هیچ دانشگاهی در استان این رشته را ندارد و این موضوع یکی از دغدغه های پیش روی فارغ التحصیلان است که امید است که بتوانیم حداقل با همکاری ارگان‌های دیگری که در این زمینه می توانند ورود داشته باشند خانه انیمیشین استان را تشکیل بدهیم و کارهای زیر بنایی را برای اموزش در این حوزه داشته باشیم.

در استان کانون انیمیشن نداریم

در ادامه جعفر صیادی، از فارغ التحصیلان رشته انیمیشین و مدرس هنرستان هنرهای زیبای پسرانه استان با اشاره به اینکه موشن‌گرافی در استان بیشتر از هر گونه دیگر انیمیشن خود را نشان داده است، گفت: پیش از این، متاسفانه شناخت خوبی نسبت به انیمیشن در استان وجود نداشت و تولیدات خیلی کم بود اما اکنون وضعیت تا میزانی تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه حمایت‌ها از هنرمندان فعال در این عرصه کم است و هیچ سازمانی از انیمیشین حمایت نمی‌کند، افزود: در استان کانون انیمیشن نداریم و با توجه به سابقه تاریخی کانون پرورش کودک و نوجوان در زمینه ساخت انیمشین حداقل این انتظار می‌رود که این حمایت‌ها از این ناحیه صورت پذیرد که متاسفانه این موضوع نیز صورت نمی‌گیرد؛ در حالی که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تهران حمایت‌های خوبی از هنرمندان این عرصه دارند.

این هنرمند با بیان اینکه امسال تنها دو کار در استان توسط من ساخته شد، اذعان کرد: یکی از این کارها مورد حمایت اداره فرهنگ و ارشاد قرار گرفت و دیگری توسط انجمن سینمای جوان حمایت شد. اگرچه در دوران مختلف ادارات و انجمن‌های دیگری نیز مثل حوزه هنری و انجمن سینمای جوان هم در این زمینه حمایتهایی دارند ، اما حسینیه اعظم با توجه به جایگاهی که در استان دارد می‌تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند و مفاهیم و موضوعاتی را که قصد دارد به مخاطب برساند را از طریق انیمیشن انتقال دهد.

اکثر کارها فرصت اکران و به نمایش درآوردن روی پرده سینما را ندارند

وی با بیان برخی از مشکلات پیش روی انیمیشن سازان استان اذعان کرد که اکثر کارهایی که در استان ساخته می‌شوند فرصت اکران و به نمایش درآوردن روی پرده سینما را ندارند چرا که اصلا سالنی در این زمینه وجود دارد و این‌ها واقعا معضل است.

صیادی با اشاره به اینکه خانه هنرمندانی که امروز به کانون مساجد تبدیل شده است می ‌وانست محلی برای گرد همایی دوستان هنرمند باشد، افزود: متاسفانه این مکان به دلایلی که من از آنها بی اطلاع هستم به کانون مساجد  تبدیل شده است، اما همین مکان فرصتی برای ایجاد کانون انیمیشین بود که متاسفانه محقق نشد.

تا انجمن انیمیشن نباشد هویت انیمیشن استان شکل نمی‌گیرد

این هنرمند با بیان اینکه تا انجمن انیمیشن نباشد هویت انیمیشن استان شکل نمی‌گیرد، افزود:  باید در این زمینه کاری انجام شود.

وی با بین اینکه انیمیشن صرفا به دو گونه دو بعدی و سه بعدی تقسیم نمی شود، اظهار کرد:  در دو بعدی ما انواع تکنیکهایی را داریم، اما انیمیشن سه بعدی نیازمند تیم بزرگ و تجهیزات بیشتری است!

در استان هیچ دانشگاهی رشته انیمیشن را ندارد

صیادی گفت: هنرستان هنرهای زیبا کارهایی را در زمینه انیمیشن انجام می‌دهد و می‌توان گفت که اقداماتی که در این هنرستان صورت می‌گیرد، بی نظیر است ولی مساله این است که دانش آموزانی که در هنرستان درس می‌خوانند و فارغ التحصیل می‌شوند پس از فارغ‌التحصیلی مسیرشان کلا عوض می‌شود و در استان دانشگاهی در استان نیست که این رشته را داشته باشد  و تا این دانش آموزان وارد دانشگاه شوند.

وی در پایان افزود: معمولا در چند کاری که ساختم مورد حمایت سازمانی قرارگرفتم اما کار که سمت حرفه‌ای‌تر شدن می‌رود باید یک میزان هم هزینه‌ها حرفه‌ای‌تر شود تا کار جواب بدهد. اکنون پروژه‌ای را دنبال می‌کنم که بنا شد بخشی از هزینه‌اش را انجمن سینمای جوان تامین کند اما بخش دیگری از هزینه را باید به دست آورد که امیدوارم ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر در این زمینه پیشقدم شوند و از این پروژه حمایت کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانیمشینسینمای جوان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8101


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»