کد خبر: 8146
1400/08/23 - 10:18


در نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان زنجان با اصحاب رسانه مطرح شد؛

4 پروژه نیمه تمام در حوزه فرهنگی استان

نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان زنجان با اصحاب رسانه به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب 22 آبان ماه 1400 برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان زنجان با اصحاب رسانه به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب 22 آبان ماه 1400 برگزار شد.

در این جلسه محمدربیع احمدخانی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: در حوزه فرهنگی ۴ پروژه نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که فرهنگسرای زرین شهرستان ایجرود با اختصاص اعتبارات لازم به‌زودی به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. همچنین در طرح‌های تالار بزرگ شهر و موزه هنرهای معاصر شاهد پیشرفت فیزیکی محدودی هستیم که برای ادامه کار نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته اقدامات متعددی توسط ارشاد انجام شده است،  تلاش ما در این زمینه بر این بوده است که با برنامه حرکت کنیم به طوری که در راستای این برنامه، یک برنامه ۴ ماهه تنظیم شد که شامل بیش از ۴۰۰ عنوان بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۰ حدود ۶۷۸ عنوان برنامه تدارک دیده شده است که شامل ۸ برنامه ملی، ۲ برنامه منطقه‌ای، ۱۸۶ عنوان برنامه استانی و ۴۸۲ برنامه شهرستانی می‌شود. همچنین تدوین دایره‌المعارف فرهنگ تمدن و مشاهیر استان، برگزاری نخستین جشنواره دو سالانه حسین منزوی در راستای شناساندن استان به عنوان پایتخت غزل ایران و بزرگداشت مقام ادبی حسین منزوی به عنوان احیاکننده غزل در شعر معاصر از دیگر برنامه‌های فرهنگی سال‌جاری در استان است. برگزاری جشنواره تئاتر صحنه‌‌ای، عملیاتی شدن برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، برگزاری ۷۲ عنوان برنامه از سوی کنگره ۳۵۳۵ شهید نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی بود

برنامه‌های پیش بینی شده در هفته کتاب

وی در ادامه به برنامه‌های پیش‌بینی شده طی هفته کتاب نیز اشاره کرد و گفت: غبارروبی مزار شهدا با همراهی اصحاب فرهنگ و هنر، برگزاری مراسم اختتامیه کتاب سال و تجلیل از ۱۰ نفر منتخب و ۵ نفر شایسته تقدیر، برگزاری مراسم تجلیل از خادمان نشر، رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب به یکی از کتاب‌های استان با محوریت یک مادر شهید در فرهنگسرای امام خمینی(ره)به صورت وبینار، رونمایی از ۲۴ عنوان کتاب که ۲۰ کتاب در حوزه دفاع مقدس است و برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای تئاتر و سخنرانی یکی از مادران شهدا از برنامه‌های پیش بینی شده در این هفته است.

به گفته این مسئول، دیدار با امام جمعه و استاندار زنجان، برگزاری پویش کتابخوانی و توزیع کتاب در مدارس، مساجد و زندان ها، برگزاری جلسات نقد و معرفی کتاب، بازدید از کتابفروشی‌ها، دیدار با کتابداران، برگزاری ایستگاه نقاشی کودکان، برگزاری جشنواره عکس با موضوع کتاب، رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده از دیگر برنامه‌هایی است که طی هفته کتاب اجرایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: همچنین در هفته کتاب برگزاری مراسم شب شعر، مسابقه کتابخوانی، جلسات عصر کتاب، خرید کتاب از ناشران کتاب، برگزاری برنامه های ادبی، برگزاری نمایشگاه کتاب و طرح پاییزه کتاب در سطح کتابفروشی‌ها را نیز خواهیم داشت.

احمد خانی از آغاز دوباره برگزاری نشست‌های عصر کتاب در شهر زنجان خبر داد و گفت: نخستین جلسه عصر کتاب بعد از چند سال وقفه در هفته کتاب امسال برگزار می شود. نشست‌های عصر کتاب یک ابتکار به طور کامل بومی در  زنجان  بود که در آن کتاب های مختلف در زمینه های گوناگون با حضور مولفان و منتقدان معرفی و نقد میشد  که از شهریور سال ۸۳ تا کنون، بیش از ۹۰۰ جلسه نقد و بررسی کتاب در نشست‌های عصر کتاب زنجان برگزار شده است.

ارائه آمار سرانه مطالعه ۱دقیقه‌ای ایرانیان بدون پشتوانه مطالعاتی است و حقیقت ندارد

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان زنجان با بیان اینکه ارائه آمار سرانه مطالعه ۱دقیقه‌ای ایرانیان بدون پشتوانه مطالعاتی است و حقیقت ندارد، گفت: بر اساس آخرین پژوهش معتبری که در این زمینه انجام شده است سرانه مطالعه در کشور ۷۵دقیقه و ۳۴ ثانیه در کشور و ۹۳ دقیقه و ۲۳ ثاینه در استان زنجان است.برخی اصرار دارند که وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران را کم و ناچیز جلوه دهند!بهتراست به جای اتلاف وقت بر سر این موضوعات بر راه‌های افزایش و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تمرکز کنیم . اگر چه سرانه مطالعه پایین است ولی نه به این معنا که آمارهای بدون سند علمی ذکر شوند.

وی با بیان اینکه اول باید تعریف دقیق و درستی از کتاب و مطالعه داشته باشیم و بعد یک پژوهش علمی بر اساس آن انجام دهیم گفت: درحال حاضر بهترین کار کمک به افزایش کیفیت مطالعه کتاب و ترویج بیش از پیش کتاب و کتابخوانی است و اگر نه این آمار در مورد اشتغال هم وجود دارد ولی چرا این هجمه فقط به حوزه کتاب و کتاب خوانی وارد می‌شود؟ در حالیکه آماراشتغال هم صحیح نیست.

احمدخانی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۸۰ عنوان کتاب در استان زنجان چاپ شده است، گفت: یک از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان خرید کتاب از ناشران استان است که مرحله اول در سال جاری در هفته کتاب و مرحله دوم نیز در آذر ماه انجام خواهد شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ۳۱۰ درصدی اعتبارات عمرانی این اداره کل خبر داد و اظهار کرد: امسال عملیات تعمیر و تجهیز هفت فرهنگسرا در سطح استان که بالای ۲۰ سال قدمت دارند، انجام گرفت. ضمن اینکه این اماکن که فضای اصلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی به‌شمار می‌آیند به لحاظ سخت‌افزای و نرم‌افزاری فرسوده هستند که برای بهبود وضعیت نیاز به اعتبار بالایی است.

4 پروژه نیمه تمام در حوزه فرهنگی استان

 وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام این اداره‌کل، گفت: در حوزه فرهنگی ۴ پروژه نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که فرهنگسرای زرین شهرستان ایجرود با اختصاص اعتبارات لازم به‌زودی به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. همچنین در طرح‌های تالار بزرگ شهر و موزه هنرهای معاصر شاهد پیشرفت فیزیکی محدودی هستیم که برای ادامه کار نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.

احمدخانی همچنین به نیمه کاره ماندن پروژه احداث کتابخانه مرکزی استان اشاره کرد و گفت: نبود کتابخانه مرکزی شاید لطمه‌های جبران ناپذیری داشته باشد از این رو باید تلاش شود تا این طرح به سرانجام برسد  

این مسئول در خصوص وضعیت سینماهای استان نیز گفت: تعداد سینماهای استان محدود بوده اما استقبال مردم در مقایسه با استان و شهرستان‌های اطراف بیشتر است. البته مقدمات احداث پردیس سینمایی هم در دست بررسی است. همچنین در راستای رونق سینمای مستند و تجربه، امسال کارگاه سه روز مجازی با حضور یکی از مستندسازان برجسته کشور برگزار شد.

وی در رابطه با امکان حضوری شدن نمایشگاه کتاب و مطبوعات نیز گفت: در صورت بهبود شرایط کرونا نمایشگاه‌های فوق به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد. اما اکنون با توجه به شرایط موجود هنوز تصمیمی در خصوص حضوری بودن این نمایشگاه‌ها گرفته نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: زنجان به عنوان شهر خلاق در زمینه صنایع فلزی و شهر سلطانیه به عنوان شهر خلاق در حوزه ادبیات انتخاب شده‌اند که امیدواریم با اجرای برنامه‌های مطلوب در این دو حوزه، این فرصت برای استان حفظ شود.

احمدخانی از اختصاص اعتبار ویژه از محل منابع کمک به سایر نهادهای دینی و فرهنگی به مبلغ ۹۴۰ میلیارد تومان در مرحله اول برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به استان زنجان خبرداد و گفت: طرح‌ها باید توسط موسسات مختلف ارائه شده و پس از تصویب اجرایی شود.

26 میلیارد و 929 میلیون تومان تسهیلات در دوران کرونا به هنرمندان اختصاص یافت

 در ادامه این نشست مجید کامیار، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا، تسهیلات حمایتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصحاب فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده است، گفت: این حمایت‌ها در سه سطح حوزه مشاغل خانگی، سامانه تحفه و تسهیلات کرونایی پرداخت می‌شود که  در استان زنجان 866 پرونده با اشتغالزایی یک هزار و 214 نفر تشکیل شد و مبلغ 26 میلیارد و 929 میلیون تومان تسهیلات به این افراد پرداخت شد.

این مسئول ادامه داد: این تسهیلات به تفکیک شامل 16 میلیارد و 950 میلیون تومان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی، 525 میلیون تومان از طریق سامانه تحفه و 9 میلیارد و 979 میلیون تومان تسهیلات کرونایی، به هنرمندان استان زنجان پرداخت شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اختصاص اعتبارات عمرانی برای تجهیز و تعمیر فرهنگسراهای استان زنجان، گفت: این رقم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. اعتبارات ابلاغی و استانی در سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان بود که از این مبلغ یک میلیارد و 162 میلیون و 300 هزار تومان به تعمیر و تجهیز فرهنگساری امام خمینی(ره) زنجان هزینه شده است و بالغ بر  207 میلیون و 500 هزار تومان نیز صرف تعمیر و تجهیز هنرستان هنرهای زیبای زنجان شد.

استقبال از جشنواره خوشنویسی و هنرهای تجسمی در استان

در ادامه ابراهیم قاسمی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، اظهار کرد: طی سال گذشته جشنواره هایی که در سالیان سال بود، در استان برگزار نمی‌شد نظیر جشنواره‌های خوشنویسی و هنرهای تجسمی  در استان برگزار شد و فراخوان داد که با استقبال هنرمندان استان زنجان روبه رو گشت.

وی با بیان اینکه در همه حوزه‌های هنری حداقل یک جشنواره در سطح استانی برگزار می‌شود، افزود: یکی از اهداف مهم اداره کل در برگزاری جشنواره‌های هنری و سینمایی، میزبانی زنجان در این جشنواره‌ها است.

این مسئول با اشاره به برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان، افزود: بیستمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به صورت الکترونیکی برگزار شد که پیش‌بینی می‌شود این دوره نیز به صورت مجازی اجرا شود که یک هزار و 600 نفر در دوره گذشته این آزمون، شرکت داشتند و گواهینامه این دوره به شرکت کنندگان ارائه شد.

قاسمی با اشاره به ادغام موسسات قرآنی فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی، گفت: ادغام این موسسات موجب جلوگیری از موازی کاری و کیفیت فعالیت‎‌ها در این زمینه می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهفته کتابمحمدربیع احمدخانی
sedayezanjannews.ir/nx8146


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»