کد خبر: 8165
1400/08/27 - 11:1


رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از محل دپوی پسماند روی زنجان:

منافع پسماند باید به مردم برسد

رییس جمهوری از محل انباشت پسماند رویِ واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان (۱۵ کیلومتری جنوب شهر زنجان) بازدید کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رییس جمهوری از محل انباشت پسماند رویِ واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان (۱۵ کیلومتری جنوب شهر زنجان) بازدید کرد.

سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در دهمین سفر استانی خود به زنجان پس از بازدید از چند واحد تولیدی به محل انبار پسماند رویِ واحدهای تولیدی و صنعتی رفت و از نزدیک در جریان انبار و انتقال این پسماندها به محل جدید تعیین شده قرار گرفت.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از مجموعه معدنی و صنعتی انبار کیک روی زنجان و برداشتن یک گام سریع برای حل مشکلات این واحد، اظهار داشت: باید استحصال مواد معدنی این پسماندها انجام و فواید این ثروت نصیب مردم زنجان شود، اما اگر این استحصال انجام نشود موجب خسارت به مردم می شود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: منافع این پسماندها برای مردم است و به حکم قانون به مردم زنجان واگذار شده است.

پسماند روی واحدهای تولیدی و صنعتی زنجان علاوه بر نگرانی و دغدغه‌هایی که به لحاظ آسیب‌ و خطراتی که بر محیط زیست‌ و سلامت مردم داشت، موجب اختلاف بین دولت و بخش خصوصی در تملک این کیک‌ها شده بود و انتقال این مواد و دفع اصولی و بهداشتی آن نیز مدت‌ها به عنوان مطالبه عمومی مردم این استان مطرح می‌شد تا اینکه در جریان سفر شهریور ماه سال گذشته آیت الله رییسی در کسوت ریاست قوه قضاییه به استان زنجان به صورت جدی مطرح شد و با دستور رییس دستگاه قضا، تعیین تکلیف پسماند روی در کنار چند موضوع مهم دیگر در دستور کار قرار گرفت.

زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است. روزانه ۲ هزار تُن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه شهرک، انبار می‌شد ضمن اینکه مقرر شده بود پسماندها به محل دائمی در روستای مرصع، انتقال یابد که به دلیل همین اختلاف نظرها تا کنون این مهم محقق نشده است.

در سال‌های اخیر وقتی مشخص شد که پسماندها دارای مواد و عناصر ارزشمندی هستند، اختلاف بین دولت و بخش خصوصی بر سر تملک آن آغاز و موضوع در نهایت به مراجع قضایی ارجاع داده شد تا اینکه پس از مدت‌ها پیگیری، روز سه‌شنبه /۱۶ اردیبهشت/ بنا بر اعلام رییس کل دادگستری استان زنجان با رای محاکم قضایی در سالی که به نام "جهش تولید" نامگذاری شده، پسماندهای روی به تملک دولت درآمده و عواید آن باید به نفع مردم استان زنجان هزینه شود.

با پیگیری‌های انجام شده، هشت میلیون باطله کیک روی که ۱۰ها سال بلاتکلیف مانده بود با رای دستگاه قضا در اختیار دولت قرار گرفت تا یک هزار میلیارد تومان ارزش ریالی آن به نفع مردم استان زنجان هزینه شود.

رییس‌جمهوری در دهمین سفر استانی صبح امروز (پنجشنبه)۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰، وارد زنجان شد.

انتهای پیام/



صدای زنجانپسماند رویسفر استانیابراهیم رئیسی
sedayezanjannews.ir/nx8165


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»