کد خبر: 8198
1400/09/04 - 14:46


مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان در توضیح دلایل تعطیلی پروژه احداث نیروگاه «زنجان2»:

مشکل نیروگاه «زنجان2» فنی است نه تحریم!

علی خلجی: واحدهای گازی این نیروگاه قبل از تابستان سال 1401 وارد مدار می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان اثرات منفی و سوء تحریم‌ها در روند اجرای پروژه نیروگاهی «زنجان2» را کم اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد تا با رفع مسائل فنی و البته مالی، 2 واحد گازی این نیروگاه قبل از تابستان سال 1401 وارد مدار شوند.

علی خلجی در گفت‌‌وگو با صدای زنجان با اشاره به بهم پیوسته بودن شبکه انتقال برق عنوان کرد: تبادلات انرژی برق همواره وجود دارد و برق‌ تولیدی در نیروگاه‌ها صرفا مورد استفاده مصرف‌کنندگان محلی قرار نمی‌گیرد بلکه از طریق خطوط انتقال به کل شبکه انتقال داده می‌شود.

لازم به ذکر است که انتخاب ساختگاه نیروگاه‌ها توسط شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی و شرکت توانیر انجام می‌شود.

به دنبال سرمایه‌گذار جهت راه‌اندازی نیروگاه زنجان 4

خلجی با اشاره به استقرار 4 ساختگاه نیروگاه بزرگ طی سال‌های گذشته بر اساس پروژه‌های تکلیفی حوزه صنعت برق در استان زنجان اظهار کرد: 2 مورد از این ساختگاه‌ها تحت عنوان «زنجان 3» و «زنجان 4» در سلطانیه و نیروگاه‌های «زنجان 1» و «زنجان 2» نیز در 75 کیلومتری غرب زنجان و در مجاورت اتوبان زنجان- تبریز واقع شده است.

خلجی با بیان اینکه بهره‌برداری از نیروگاه «زنجان 3» در سال 90 توسط دولت انجام شد، عنوان کرد: این نیروگاه با 4 واحد گازی دارای ظرفیت اسمی 648 مگاوات است که حداکثر تولید عملی آن به 520 مگاوات رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه نیروگاه «زنجان 4» آماده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، تصریح کرد: موضوع جذب سرمایه‌گذار از سوی متولیان امر همچنان در حال پیگیری است.

مشکلات مالی و فنی عامل تاخیر در ورود واحدهای گازی زنجان2 به مدار است نه تحریم!

خلجی در رابطه با وضعیت 2 پروژه‌ نیروگاهی «زنجان 1» و «زنجان 2» ابرار کرد: پروژه نیروگاه «زنجان 1 » با سرمایه‌گذاری داخلی و مشارکت چینی‌ها در دست اقدام بوده و بخشی از کارهای ساختمانی و عملیات خاکی انجام شده است، در بازه زمانی موقتی نیز به علت مشکلاتی که طرف چینی که بخشی نیز به تحریم‌ها مربوط می‌شود، پروژه دچار وقفه شده اما در حال حاضر روند کار در حال پیگیری است و امیدواریم گشایشی انجام و پروژه احداث نیروگاه فعال شود.

این مسئول همچنین اثرات منفی و سوء تحریم‌ها در روند اجرای پروژه نیروگاهی «زنجان2» را کم اهمیت دانست و به صدای زنجان گفت: خوشبختانه عملیات اجرای این نیروگاه که از سال 98 با سرمایه‌گذاری داخلی با حجم سرمایه گذاری 290 میلیون یورو وبا مشارکت صندوق توسعه ملی و مالک نیروگاه تامین شده است، در دست اقدام می باشد.

وی با بیان اینکه مراحل ساخت و تکمیل 80 درصد 2 واحد گازی این نیروگاه انجام شده است، اضافه کرد: با همکاری شرکت برق منطقه‌ای زنجان، خطوط انتقال 230 و 400 کیلوولتی این نیروگاه آماده بوده و بخش عمده‌ای از تجهیزات پست انتقال نیز تامین شده است.

خلجی با یادآوری اینکه برخی از مسائل و مشکلات حقوقی و فنی توسط کارشناسان و مدیران ذیربط برطرف شده است، عنوان کرد: مشکلات مالی و فنی موجب تاخیر در به مدار آمدن واحدهای گازی نیروگاه مذکور شده است.

واحدهای گازی نیروگاه زنجان2، قبل از تابستان سال 1401 وارد مدار می‌شوند

خلجی با بیان اینکه پروژه مذکور در حال حاضر مشکل مالی نداشته و عمده تجهیزات نیز خریداری شده است در مورد زمان بهره‌برداری از نیروگاه زنجان2 گفت: با توجه به اینکه اولویت اصلی صنعت برق کشور سنکرون کردن واحدهای گازی قبل از تابستان سال آینده و رسیدن به پیک بار، است ما نیز این مهم را در دستور کار قرار داده‌ایم و در تلاشیم تا مشکلات احتمالی را با مساعدت وزارت نیرو رفع کنیم.

خلجی با بیان اینکه مسائلی نظیر وجود معارضان و تامین تجهیزات در مسیر اجرای پروژه‌ها وجود دارد که با پیگیری مجدانه و برنامه‌ریزی قابل حل است، گفت که تمامی تلاش‌مان را می‌کنیم تا 2 واحد گازی نیروگاه زنجان 2 قبل از فرارسیدن زمان پیک بار مصرفی سال آینده وارد مدار شود. فاز نخست این پروژه تولید برق 500 مگاوات است که قابلیت افزایش ظرفیت را نیزدارد.

آمادگی «گروه فولادی البرز پاک ایرانیان» و «مجتمع فولاد البرز ناب آرش» برای احداث نیروگاه

وی ضمن ابراز امیدواری برای تامین برق مصرفی صنایع عنوان کرد: طبق برنامه تدوین‌شده بنا داریم از خروجی نیروگاه مذکور با ولتاژ 230 کیلوولت، برق مورد نیاز صنایع  منطقه را تامین کنیم. شرکت فولادی البرز پاک ایرانیان هم‌اکنون در مرحله کسب مجوزهای تامین آب و مباحث زیست‌محیطی است طبق توافق‌نامه قرار است در فاز نخست 60 مگاوات برق مصرفی خود را از این محل تامین کند که البته این قرارداد انشعاب تا 150 قابل افزایش می باشد.

مجمع تشخیص در جلسه پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان زنجان و ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی، مورد تصویب قرار گرفت و به این ترتیب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان زنجان پس از ۱۵ سال تصویب شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان تصویب منطقه ویژه اقتصادی و به تبع آن استقرار صنایع و واحدهای تولیدی را ظرفیتی برای رونق اقتصادی استان دانست و گفت: با توجه به اینکه تامین برق مصرفی، یکی از زیرساخت‌های مهم در امر توسعه است و هم‌اکنون ظرفیت انتقال برق بالا بوده و بیش از 2 برابر بار مصرفی استان است آمادگی تامین برق صنایع در نقاط مختلف استان را داریم .

وی با تاکید بر لزوم توسعه وافزایش ظرفیت شبکه برق عنوان کرد: وزارت نیرو با وزارت صمت طی قراردادی برای مشارکت صنایع دراحداث نیروگاه توافق کرده‌اند در این راستا نیز مجتمع فولاد البرز ناب آرش و شرکت فولاد البرز پاک ایرانیان نیز طی توافق اولیه برای احداث نیروگاه در منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

پیشنهاد احداث نیروگاه گازی توسط ماینرها در زنجان

گفته می‌شود به دنبال اختلاف قیمت فاحش بین تعرفه‌های برق خانگی و رمزارز در کشور، فعالیت زیرزمینی واحدهای استخراج‌کننده رمزارز در استان زنجان افزایش یافته و همچنان فعالیت ماینینگ به صورت غیرمجاز در شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها و سایت‌های کارگاهی، بعضی از گاوداری‌ها، دامداری‌ها، صنایع کشاورزی و مرغداری و حتی منازل انجام می‌گیرد تا جایی که مسئولان ذیربط بنا به دستور وزارت نیرو اقدام به در نظر گرفتن پاداش ۱۰ میلیون تومانی برای معرفی‌کنندگان ماینرهای غیرمجاز کرده‌ و آن را در قالب اطلاعیه‌ در سطح استان نشر داده‌اند.

هر چند فعالان صنعت ماینینگ نیز مخالف انجام هر گونه فعالیت استخراج رمزارز بدون رعایت اصول و ضوابط هستند اما ظاهرا آن‌ها هم با تعرفه ویژه برای بهره‌مندی این صنعت از برق مخالف هستند چرا که از نظر آن‌ها دولتی‌ها نباید در برخورد با صنایع که ماینینگ هم جزئی از آنهاست سیاست متناقضی داشته باشند.

اخیرا یک بخش خصوصی زنجانی پیشنهاد استقرار نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور در سه‌راهی سلطانیه را ارائه کرده است.

در این راستا هیئت مدیره شرکت علاقمند به سرمایه‌گذاری پیشنهادی برای برطرف شدن مشکلات ماینرها پیشنهاد تولید برق خودتامین از طریق نیروگاه گازی، در زنجان (سه راهی سلطانیه) را مطرح کرده است.

ماینرها می‌توانند نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث کنند

علی خلجی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان هم استقرار واحدهای ماینینگ به شرط رعایت تمامی اصول و ضوابط را عاملی برای رونق اقتصادی استان دانست و در پاسخ به علاقه‌مندی برخی از فعالان برای ایجاد نیروگاه‌ جهت تامین برق مصرفی خود و برنامه شرکت برق منطقه‌ای در قبال این پیشنهاد گفت: باید در فرآیند توسعه، هر نوع همکاری دوجانبه برای طرفین اقتصادی باشد. ما حاضریم طبق تعرفه «ویژه» اعلامی، برق موردنیاز این واحدها را در اختیارشان قرار دهیم و مشکل خاصی هم وجود ندارد. البته دستگاه‌های ماینر نباید در 3 ماه سال که اوج مصرف را شاهدیم هیچ فعالیتی داشته باشند.

در رابطه با ایجاد نیروگاه‌ها توسط صاحبان صنعت ماینیگ نیز باید عرض کنم، این صنایع می‌توانند در ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر جهت تولید رمزارز ورود کنند ما نیز برق مازاد تولیدی آن را طبق تعرفه اعلامی خریداری و از سرمایه‌گذاران استقبال هم می‌کنیم.

مشکلی که در حال حاضر با آن مواجهیم، «فعالیت غیرمجاز برخی ماینرها» است که برای استخراج رمزارز از برق اختصاص یافته بخش خانگی،کشاورزی و صنعت بهره‌ می‌گیرند که البته با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننیروگاه برق زنجانبرق منطقه ای زنجانتحریم
sedayezanjannews.ir/nx8198


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»