کد خبر: 8199
1400/09/04 - 15:9


مدیر فرودگاه زنجان برای فعال شدن فرودگاه زنجان نسخه پیچید؛

با استقبال پرواز را از خواب بیدار کنید

زنجانی‌ها: چرا بعد از 20 سال فرودگان زنجان پرواز ثابت ندارد؟/ مدیر فرودگاه زنجان: استقبال که نباشد، شرکت‌های هواپیمایی دولتی هم پرواز انجام نمی‌دهند چه برسد خصوصی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی که بسیاری از کارشناسان جانمایی اشتباه فرودگاه زنجان را یکی از دلایل مهم غیرفعال بودن این فرودگان می‌دانند، مدیر آن عدم استقبال مردم را دلیل تعطیلی می‌‌داند، در حالی که بخش اعظم مردم استان دسترسی سختی به این فرودگاه دارند.

خواسته مردم زنجان برقراری پروازهای فرودگاه زنجان است چرا که وجود پرواز‌های هوایی یکی از مهم‌ترین بستر‌های توسعه استان و جذب گردشگر به حساب می‌آید. مدیر فرودگاه زنجان نیز این دغدغه زنجانی‌ها را مهم می‌داند اما می‌گوید: تا وقتی استقبال مردم نباشد، شرکت‌های هواپیمایی که عمدتا خصوصی هستند برای انجام پرواز با ظرفیت پائین رغبت آن‌چنانی نخواهند داشت!

فرودگاه زنجان در جاده قدیم زنجان به اردبیل و 15 کیلومتری شمال‌غربی شهر قرار دارد که با توجه به قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان یک ظرفیت مهم، نقش بسزایی در توسعه همه جانبه استان می‌تواند داشته باشد.

فرودگان زنجان یکی از مجهزترین فرودگاه‌های هم‌سطح خود در کشور محسوب می‌شود که مجموعه‌های موردنیاز یک فرودگاه مرز هوایی و تجهیزات مورد نیاز را داراست. عملیات اجرایی آن در سال 69 آغاز و در سال 79 افتتاح شد و از سال 90 نیز شروع به فعالیت کرده است.

چرا بعد از 20 سال فرودگان زنجان پروازهای ثابتی ندارد؟

اگر چه در روزهای ابتدایی بهره‌بردرای، از سوی کارشناسان به‌خاطر مکان‌یابی غلط، احداث این فرودگاه مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت و همین حالا نیز اهالی روستای «سارمساقلو» دلخوشی از این پروژه و دست‌اندرکاران آن ندارند اما مسئولان وقت و کنونی همچنان اصرار داشته و دارند که مکان‌یابی این پروژه کاملا درست است و با برقراری پروازهای مسافری و حتی باری، این فرودگاه جزو پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور می‌شود!

دی‌ماه سال ۹۷ بود که با پیگیری‌های استاندار وقت، پرواز زنجان - مشهد و بالعکس از تاریخ ۲۶ دیماه مجدد برقرار شد، اما پس از گذشت ۷۸ روز یعنی فروردین سال 98 دوباره تعطیل شد.

گفتنی است که چندین سال است پرواز‌های ثابتی از فرودگاه زنجان انجام نمی‌شود و به نظر می‌رسد که این رشته سر دراز دارد!

درخواست مردم برقراری پروازها است چرا که وجود پرواز‌های هوایی یکی از مهمترین بستر‌های توسعه استان و جذب گردشگر به حساب می‌آید، این در حالی است که مسئولان می‌گویند: تنها دلیل این عدم فعالیت یا فعالیت کمرنگ استقبال ضعیف مردم از پروازها است!

شرط برقراری پروازهای فرودگاه زنجان، استقبال زنجانی‌هاست!

محمد قاسمی، مدیر فرودگاه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به پیگیری‌ها از طریق وزارتخانه برای برقراری پروازها در این فرودگاه توسط مسئولان این مجموعه، نمایندگان مجلس، استاندار و حتی وزیر می‌گوید: وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر اخیر رئیس جمهور به استان زنجان، بر لزوم برقراری پرواز تاکید کرده و قول‌های مثبتی نیز دادند.

قاسمی تاکید می‌کند: برای نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌ها خوش‌بین هستم اما برقراری دائمی پروازها منوط به استقبال زنجانی‌هاست و عدم استقبال مردم منجر به تکرار وضعیت کنونی می‌شود!

این مسئول با اشاره به برقراری کج‌دار و مریز پروازها در 3 سال گذشته و قبل از شیوع کروناویروس یادآور می‌شود: قبل از کروناویروس نیز پروازهای مسافری از این فرودگاه به زیر 25 درصد رسید، خب مشخص است اگر شرکت هواپیمایی با این میزان ظرفیت بخواهد مسافر جابجا کند متضرر می‌شود.

به گفته او در سال 96، 97 و 98 پروازهای مشهد از طریق 2 شرکت انجام شد. در سال 96 پرواز زنجان- کیش را شاهد بودیم اما به علت استقبال ضعیف مردم که ظرفیت هواپیما با وجود قیمت‌های حداقلی نیز پر نمی‌شد و 60 الی 70 درصد صندلی‌ها پر بودند، شرکت‌های هواپیمایی که خصوصی‌اند مبداهای دیگری که متقاضی انجام پرواز کیش بودند را به زنجان ترجیح دادند و پروازهای زنجان-کیش تعطیل شد!

ثبت 4 پرواز زنجان - مشهد در سال جاری!

وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته که با ویروس کرونا مواجه بودیم، وضعیت پروازها مطلوب شده است، از ثبت 4 پرواز از این فرودگاه به مقصد مشهد در ایام شهادت امام رضا(ع) خبر می‌دهد.

قاسمی با تاکید بر لزوم همراهی بخش گردشگری و رسانه‌ها برای تبلیغ گسترده جهت جلب علاقه زنجانی‌ها برای مسافرت با هواپیما می‌گوید: شرکت بخش خصوصی به دنبال درآمد است اگر پروازها از فرودگاه زنجان به مقاصد مختلف و بلعکس درآمدزا باشد، بدون اینکه تبلیغی انجام شود برای همکاری خودش پیش‌قدم می‌شود.

مدیر فرودگاه زنجان می‌گوید: به نظرم برای استقبال مردم از پروازها باید بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری وارد عمل شود، متاسفانه آژانس‌های هوایی در زنجان همکاری‌شان ضعیف است، حالا یا قدرت و توانایی انجام کار را ندارند و یا از اینکه پروازهای چارتری راه‌اندازی کنند واهمه دارند و اهل ریسک نیستند!

پروازهای باری منافاتی با پروازهای مسافری ندارد

قاسمی در پاسخ به برخی منتقدان که به اظهارات مسئولان فرودگاه زنجان در رابطه با برقراری پروازهای باری امیدوار نیستند و معتقدند پروازهای باری مورد ادعای مدیران نیز به سرنوشت پروازهای مسافری این فرودگاه دچار می‌شود، تاکید می‌کند: پروازهای باری منافاتی با پروازهای مسافری ندارد، در کشور فرودگاه‌های مطرح نظیر فرودگاه پیام کرج 2 الی 3 سالی است که در کنار پروازهای مسافری، پروازهای باری را انجام می‌دهند.

معتقدیم وجود منطقه ویژه اقتصادی سبب رونق در فرودگاه زنجان شده و به موضوع پروازهای باری و حتی مسافری را تسریع می‌بخشد.

قاسمی با اشاره به پتانسیل زنجان در حوزه کشاورزی و صادرات محصولات به خارج از مرزها تصریح می‌کند: با توجه به حساسیتی که در خصوص صادرات محصولات کشاورزی هست، حمل‌ونقل هوایی بهترین گزینه می‌تواند باشد، فرودگاه زنجان می‌تواند برای توسعه این مهم به عنوان مزیت مطرح باشد.

علاوه بر آن با توجه به استقرار تدریجی واحدهای تولیدی و صنایع، نیاز به فرودگاه و تجارت هوایی نیز احساس می‌شود.

کارگوترمینال شمالغرب کشور در فرودگاه زنجان راه‌اندازی می‌شود

قاسمی با اشاره به علاقه‌مندی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد «کارگو»ترمینال (پایانه بار هوایی) در فرودگاه زنجان می‌گوید: سرمایه‌گذار این طرح شرکت استانی و بومی «مرکز بین‌المللی مدیریت سرمایه و تجارت» بوده که در تلاش است کارگوترمینال شمالغرب کشور را برای فرودگاه زنجان پیاده کند! طرح اولیه مصوب شده و طرح توجیه فنی و اقتصادی نیز تا چند وقت نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگو ترمینال فرودگاه زنجان مختص زنجان نیست و این بخش می‌تواند برای کل استانهای شمالغرب کشور باشد، می‌گوید: فاصله زنجان با استانهای همجوار ظرفیت خوبی برای زنجان محسوب می‌شود که باید شرایط لازم فراهم شود تا سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان استانهای همجوار صادرات خود را از طریق فرودگاه زنجان انجام دهند.

این مسئول تاکید می‌کند که اگر شرایط خوب برای صادرات و یا واردات در فرودگاه زنجان ایجاد شود سرمایه‌گذاران استان‌های مجاور قطعا استقبال می‌کنند که این امر با همکاری بخش خصوصی قطعا محقق‌شدنی است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرودگاه زنجانتعطیلیپرواز
sedayezanjannews.ir/nx8199


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»