کد خبر: 8201
1400/09/06 - 8:9


عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان از یک ابهام در انتقال پسماند روی پرده برداشت؛

نتیجه بررسی طرح ارزیابی انتقال پسماند روی کجاست؟

زمانی: بررسی طرح انتقال پسماندهای روی را به معاونت پژوهشی دانشگاه زنجان واگذار کرده‌اند که این معاونت هم این موضوع را به یکی از اساتید گروه غیرمرتبط با محیط زیست سپرده است!/ چرا اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان تا امروز اطلاعات این ارزیابی را در اختیار شهروندان قرار نداده است؟/ خلاصه طرح ارزیابی انتقال پسماند روی در فضای مجازی اطلاعات قابل قبولی نیست و ایرادات اساسی دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و مدیر سابق گروه علوم محیط زیست این دانشگاه اظهار کرد: اطلاعاتی که در خلاصه طرح ارزیابی انتقال پسماند روی در فضای مجازی ارائه شده است، اطلاعات قابل قبولی نیست و ایرادات اساسی دارد. ضمن اینکه کل طرح را در اختیار ما قرار نمی‌دهند تا آن را مورد ارزیابی قرار دهیم!

بعد از تلاش‌های ناموفق مسئولان در سال ۹۶ برای انتقال پسماند ویژه و خطرناک روی به روستای مرصع در ۵۰ کیلومتری زنجان، هشت ماهی است که این زباله‌ها به روستای سردهات در ۵۵ کیلومتری زنجان منتقل می‌شود. تصمیمی که نارضایتی اهالی این روستا را در پی داشته است.

این موضوع علاوه بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی که دارد، ایرادات فنی قابل توجهی نیز در خود جا داده است و سوال اینجاست که چرا سازمان حفاظت محیط زیست با علم بر این ایرادات حاضر شده با اجرای این پروژه موافقت کند؟

در حالی که مسئولان استانی با اشاره به مطالعات مکان‌یابی که در گذشته توسط شرکت و از طریق دانشگاه زنجان انجام شده بر علمی بودن کار تأکید دارند، کارشناسان و اساتید دانشگاه زنجان معتقدند که این مطالعات و ارزیابی‌ها به درستی صورت نگرفته است.

جای خالی گروه علوم محیط زیست دانشگاه در ارزیابی طرح انتقال پسماند روی

در این زمینه «عباسعلی زمانی»، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و مدیر سابق گروه علوم محیط زیست این دانشگاه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان درباره طرح ارزیابی انتقال پسماندها که مشاور آن را دانشگاه زنجان اعلام کرده‌اند، مبهوت و انگشت به دهان است، اظهار کرد: بررسی طرح انتقال پسماندهای روی را به معاونت پژوهشی دانشگاه زنجان واگذار کرده‌اند که این معاونت هم این موضوع را به یکی از اساتید گروه غیرمرتبط با محیط زیست سپرده است!

وی در پاسخ به این سوال که «چرا این موضوع باید به گروهی غیر از گروه علوم محیط زیست واگذار شود؟» گفت: برای خود من این موضوع سوال‌برانگیز است و وقتی مدارک مربوط به این طرح را دیدم برایم جای تعجب داشت چرا که سایرین بر این تصور خواهند بود که گروه علوم محیط زیست دانشگاه این بررسی را انجام داده است؛ در صورتی که هیچ گروهی، غیر از مجری این طرح در جریان ماجرای این طرح نیست!

زمانی با اشاره به اینکه مجری این طرح به صورت رسمی اعلام نشده است، افزود: به شخصه پیگیر این ماجرا بودم و وقتی از گروه‌های زمین‌شناسی و خاک‌شناسی و سایر گروه‌های مرتبط در این زمینه جویا شدم هیچ کدام در جریان ماجرا نبودند و همه در شوک هستیم که حالا که این اتفاق افتاده چرا درست داوری نشده است و مثل طرح‌های ارزیابی دیگری که به اداره‌کل محیط زیست می‌رود و آن موقع نظر ما خواسته می‌شود؛ این بار نظری از این گروه خواسته نشده است؟

این ارزیابی، یک طرح دانشگاهی نیست

وی افزود: وقتی اسم مجری طرح دانشگاه زنجان است بایستی همه گروه‌های آموزشی مرتبط درگیر این موضوع باشند و باید دید که کدام یک از این گروه‌ها به این طرح کمک کرده‌اند و چه اطلاعاتی در اختیار این طرح قرار داده‌اند که متاسفانه طی بررسی‌های شخصی که در این زمینه داشتم هیچ کدام از صحبت‌ها من را راضی نکرد که این کار، یک کار دانشگاهی بوده باشد. من معتقدم این کار کاری بوده است که در دانشگاه انجام شده است منتهی کار دانشگاهی نیست، یعنی از گروه‌ها و اطلاعات درست برای بررسی این طرح کمک گرفته نشده است!

زمانی با اشاره به اینکه این کار ارزیابی طرح انتقال پسماند روی است و داده‌های مختلفی بایستی در آن به کار گرفته شود، گفت: برای مثال وقتی در مورد وضعیت زمین‌شناسی یک منطقه می‌خواهید صحبت کنید بهترین مرجع گروه زمین‌شناسی دانشگاه خواهد بود که گروه زمین‌شناسی دانشگاه از این موضوع اطلاعی ندارد و یا وقتی می‌خواهید از داده‌های خاکشناسی حرفی به میان بیاورید بهترین مرجع گروه خاک‌شناسی دانشگاه است که در جریان این ماجرا نیستند!

وی خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر وقتی بناست که در مورد یک موضوع محیط زیستی ارزیابی صورت گیرد بایستی یکی از اساتید و یا کارشناسان گروه علوم محیط زیست به این موضوع ورود پیدا کند که آن شخص هم وجود ندارد و هیچ کدام از اشخاص گروه علوم محیط زیست در این ارزیابی نقشی نداشته‌اند و طرح را ندیده‌اند.

ارائه طرح ارزیابی انتقال پسماند روی به‌عنوان یک مطالبه شهروندی

وی در پاسخ به اینکه «آنچه که به‌عنوان خلاصه طرح ارزیابی انتقال پسماند روی در فضای مجازی وجود دارد؛ اطلاعات قابل قبولی هست؟» اظهار کرد: متاسفانه اطلاعاتی که در خلاصه طرح مذکور در فضای مجازی ارائه شده است، اطلاعات قابل قبولی نیست و ایرادات اساسی دارد. ضمن اینکه کل طرح را من در اختیار ندارم و می‌توانم به عنوان یک مطالبه از رسانه‌ها بخواهم که این طرح را به عنوان یک مطالبه عمومی در اختیار من قرار دهند تا آن را بررسی کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این طرح بایستی در اختیار شهروندان زنجانی قرار بگیرد، اظهار کرد: هدف از ارزیابی یعنی اطلاع رسانی به جامعه شهروندی از عواقب خوب و بد یک طرح، چرا اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان تا به این روز اطلاعات این ارزیابی را در اختیار شهروندان قرار نداده است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: در ارزیابی‌ها اصل مهم این است که مردم از نتایج طرح آگاه شوند و اساسا این دست طرح‌های ارزیابی به خاطر آگاه‌سازی جامعه در رابطه با این موضوع است و اکنون به عنوان یک شهروند این را از رسانه‌ها می‌خواهم که طرح ارائه شده را به عنوان یک مطالبه از دستگاه متولی درخواست کنند تا ما به‌عنوان کارشناس در مورد آن نظر بدهیم.

نارضایتی مردم سردهات در این طرح نادیده گرفته شده است

وی با اشاره به اینکه در نتیجه مطالعات اجتماعی طرح انتقال پسماند به سردهات؛ چرا نارضایتی مردم محلی نادیده گرفته شده است؟ اظهار کرد: اولین موضوعی که ما در انتقال و استقرار پسماند صنعتی باید مدنظر داشته باشیم، این است که جامعه محلی تحت تاثیر این انتقال را راضی نگهداریم. نکته‌ای که من در حال حاضر متوجه آن هستم، این است که مردم سر دهات که نزدیک‌ترین گروه تحت تاثیر این پسماند هستند؛ از این طرح ناراضی هستند پس این طرح کارآمد نبوده است!

گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع برای مردم زنجان، جنبه‌های اجتماعی زوایای تاریک موضوع انتقال پسماند روی به روستای سردهات، پیگیری این موضوع از سوی صدای زنجان ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپسماند رویعباسعلی زمانیروستای سردهات
sedayezanjannews.ir/nx8201


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»