کد خبر: 8204
1400/09/06 - 15:14


مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان کرد:

تهیه طرح ویژه سلطانیه تا پایان امسال

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه طرح تفصیلی و جامع شهر سلطانیه ۲۸۷ هکتار محدوده دارد، گفت: تهیه طرح ویژه سلطانیه اواخر امسال نهایی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه طرح تفصیلی و جامع شهر سلطانیه ۲۸۷ هکتار محدوده دارد، گفت: تهیه طرح ویژه سلطانیه اواخر امسال نهایی می‌شود.

مسعود بیات‌منش با اشاره به تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی برای شهرها، اظهار کرد: شهر سلطانیه یک شهر تاریخی است و به لحاظ قوانین مدون و معاصر، در دوره‌ قبل از انقلاب هم شهر محسوب می‌شد اما تا سال ۸۹ مدیریت این شهر با طرح‌های هادی بود.

وی با اشاره به اینکه اولین طرح جامع این شهر سال ۸۹ مصوب شد و افق طرح نیز سال ۱۴۰۵ بوده است، ابراز کرد: سلطانیه از لحاظ میراث فرهنگی دارای ارزش ویژه است. شهرهایی که با جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر هستند، در آیین‌نامه اجرایی قانون شورای عالی معماری شهرسازی، طرح‌های جامع و تفصیلی با هم مورد مطالعه قرار می‌گیرند ولی به علت ویژه بودن این شهر، بلافاصله بعد از ابلاغ طرح جامع، طرح تفصیلی با نگاه (میراثی) تهیه شد و در سال ۹۶ به تصویب رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان کرد: در سال ۹۷ مقرر شد که ملاک عمل این شهر با افق جمعیت‌پذیری ۱۳ هزار نفر پیش‌بینی شود و اکنون مردم شهر سلطانیه مشکلی به لحاظ ساخت و ساز و اخذ پروانه در شهرداری ندارند.

وی با بیان اینکه ضرورت مطالعه یک طرح ویژه برای سلطانیه با نظر و پیگیری‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان در شورای عالی معماری شهرسازی به تصویب رسید، ادامه داد: در سال ۹۵ و ۹۶ در شورای عالی معماری شهرسازی که طرح تفصیلی شهر سلطانیه را تصویب می‌کردند با درخواست و با نظر شورای عالی معماری شهرسازی به تصویب رسید که طرح ویژه‌ای برای شهر تهیه شود.

این مسئول با تاکید بر حضور پررنگ میراث فرهنگی در تهیه طرح جامع ویژه سلطانیه، تصریح کرد: طرح تفصیلی و جامع شهر سلطانیه ۲۸۷ هکتار محدوده دارد که از این میزان ۲۶۰ هکتار پهنه، عرصه میراثی، حریم درجه یک، دو و سه است.

بیات‌منش با اینکه در حال حاضر بر اساس قوانین اداره‌کل و راه و شهرسازی هیچ مانعی در مسیر توسعه شهر سلطانیه وجود ندارد، یادآور شد: در مقطعی که ضرورت این طرح به تصویب رسید، متولی معرفی انتخاب مشاور میراث فرهنگی بود و نتیجه‌ای که در نهایت به دست آمد عدم توان‌مندی مشاور در پیشبرد طرح بود.

وی با بیان اینکه شهر سلطانیه فاقد طرح نیست، تصریح کرد: شهرستان سلطانیه ظرفیت سکونت‌پذیری بالایی دارد. یک طرح ویژه دیگر در شورای عالی معماری شهرسازی با درخواست اداره‌کل راه و شهرسازی به تصویب رسید که اواخر سال گذشته اعتبار لازم مصوب شد و بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ اعتبار، ۱۵ روز بعد از آن مشاور طراح ویژه انتخاب و به شورای عالی معرفی شد و مشاور از فروردین امسال مشغول تهیه طرح ویژه است.

این مسئول با اشاره به اینکه تهیه طرح ویژه سلطانیه دست کم دو سال کار لازم دارد ولی این اداره در پی آماده کردن طرح تا سه ماه آینده است، ادامه داد: در جلسات کارگروه زیربنایی که هر ماه یک بار برگزار می‌شود باید این طرح تصویب شود و در کل امیدواریم مراحل تصویب طرح در مراجع ذی‌ربط بیشتر از زمان در نظر گرفته شده به طول نینجامد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۲۰۰ میلیون تومان برای مطالعه طرح، جذب و به مشاور پرداخت شده و کار خود را انجام می‌دهد. ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی، تجاری و عمومی در طرح فعلی شهر سلطانیه برای گنجایش ۱۳ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده است و از شهرداری سلطانیه درخواست داریم تا مردم را به طرح حواله نکنند و در کل طرح موجود تفصیلی سلطانیه هیچ مانعی برای ساخت و ساز ندارد.

وی اظهار کرد: تا سال ۹۹ اعتباری برای تهیه طرح به دست ما نرسیده بود و در سه سال اخیر پیگیر جذب اعتبار بودیم که مبلغ پیش‌پرداخت در اعتبار سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود و در کل هزینه مطالعه این طرح ۳ تا ۴ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با تاکید بر این مطلب که ۹۴ درصد شهر سلطانیه که در پهنه و حرایم میراث قرار دارد مانعی در مقابل توسعه است، خاطرنشان کرد: در طرح ویژه که ما مطالعه می‌کنیم قطعاً رویکرد این طرح به توسعه شهر کمک خواهد کرد.

انتهای یپام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسلطانیهبیات منش
sedayezanjannews.ir/nx8204


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»